Analoga objektiv på en Sony alfa 6000?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Analoga objektiv på en Sony alfa 6000?

Hej, har en liten fråga till panelen.

Fungerar det att använda analoga Canon F1 objektiv på en Sony alfa 6000 om man har en adapter emellan?
Nästa fråga blir, finns det sådana adaptrar och vad kostar de? Hur blir bildresultatet?

Någon som vet? Såg tidigare i en tråd att Nisse-Tuta hade använt analoga objektiv på en digital body.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Först måste du ta reda på vilket fattning Canon kameran har, sedan är det bara att leta adapter, Cyberphoto har många adaptrar till olika kameror, men dom brukar ligga på några hundra, du kan spara några slantar genom att köpa från Ebay, dock så får du vänta ett tag.
http://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=999

Bildresultatet kan jag inte svara mer på än att jag har en A6000 och kör bland annat med gamla manuella Minolta objektiv och det fungerar väldigt bra

Fractal Design Define R4 -|- Asus Maximus VI Formula -|- Intel Core i7-4770K -|- Cooler Master V8 GTS -|- Corsair 16GB (2x8GB) Vengeance PRO -|- ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 -|- Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum -|- Samsung 840 EVO 120GB (OS) -|- Samsung 840 EVO 250GB (Spel/Program) -|- ca 6TB Mekaniska diskar För allt annat.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är väl FD till Sony, finns adaptrar för det, bara att söka.
Och vad är analog optik ? Manuell menar du nog eftersom ljuset alltid är analogt.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Tack för snabba svar.

Ja, vad analog optik är kan man ju undra.
Jag menade bara lite slarvigt- optik/objektiv som använts till analoga kameror.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Skulle den här adaptern funka?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NEX-FD

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Wickman:

Ja den verkar rätt.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av mrqaffe:

Ja den verkar rätt.

Toppen då kör jag på den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Wickman:

Toppen då kör jag på den.

Köpte för över ett år sedan FD<->NEX adaptrar från ebay för <90 spänn/st.
Vaffö betala +300 spänn mera från svensk butik?

Du kan hitta beggade FD-gluggar för <300:-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Wickman:

Hej, har en liten fråga till panelen.

Fungerar det att använda analoga Canon F1 objektiv på en Sony alfa 6000 om man har en adapter emellan?
Nästa fråga blir, finns det sådana adaptrar och vad kostar de? Hur blir bildresultatet?

Någon som vet? Såg tidigare i en tråd att Nisse-Tuta hade använt analoga objektiv på en digital body.

Jag startade till och med en tråd i ämnet som kan vara värd lite läsning,
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto-och-video/1296753-b...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av jookeer:

Köpte för över ett år sedan FD<->NEX adaptrar från ebay för <90 spänn/st.
Vaffö betala +300 spänn mera från svensk butik?

Ok tack, får kolla lite noggrannare nu när jag vet vad jag ska ha.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag startade till och med en tråd i ämnet som kan vara värd lite läsning,
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto-och-video/1296753-b...

Tack Nisse, får ta och kolla upp den tråden lite närmare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2004

Man kan ju också lyxa till det med en Speed Booster: http://www.metabones.com/products/details/MB_SPFD-E-BM1

Då blir gluggen ljusstarkare och brännvidden x0.71. Finns Kinaalternativ också!

Mac / Adobe CC / GH4 / GM1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Lizardman:

Man kan ju också lyxa till det med en Speed Booster: http://www.metabones.com/products/details/MB_SPFD-E-BM1

Då blir gluggen ljusstarkare och brännvidden x0.71. Finns Kinaalternativ också!

Oj, det var dyrt, 4000:-
Är den verkligen värd det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Wickman:

Problemet med en SpeedBooster är att den fungerar olika bra med olika objektiv. Jag köpte själv en sån för länge sen för att använda Contax-objektiv på min NEX-7, men den gav så dåliga resultat med de objektiv jag ville använda att den i stort sett var värdelös för mig. Jag skaffade en riktig fullformat-kamera istället (Sony A7), som ger rejält mycket bättre resultat. Men vissa verkar väldigt nöjda med SpeedBooster och dess kinakopior, så med rätt objektiv verkar den kunna prestera rätt ok.

Något som kan vara värt att tänka på när det gäller adaptrar är att de med få undantag inte har någon elektronisk koppling till kameran. Detta gör att din kamera förmodligen kommer att vägra att ta kort eftersom den tror att den inte har något objektiv monterat. För att komma runt detta så måste du ställa in Release w/o Lens, eller Utl. utan obj. på svenska (om A6000 har samma namn på saker som min A7:a).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Wickman:

Metabones är dyra, ja. Kan finnas andra märken för lägre pris.
Det du vinner med dendäringa e att cropfaktorn försvinner + ca. 1 bländarsteg.
Inte värt enligt mig, du får 10 utmärkta gammelgluggar för 4 papp.

Börja med att köpa en fuladapter från Kina för en hundring, så får du se sen hur du ev. går vidare....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av perost:

Problemet med en SpeedBooster är att den fungerar olika bra med olika objektiv.

Det var bra att veta.

Skrivet av perost:

Något som kan vara värt att tänka på när det gäller adaptrar är att de med få undantag inte har någon elektronisk koppling till kameran. Detta gör att din kamera förmodligen kommer att vägra att ta kort eftersom den tror att den inte har något objektiv monterat. För att komma runt detta så måste du ställa in Release w/o Lens, eller Utl. utan obj. på svenska (om A6000 har samma namn på saker som min A7:a).

Detta hade jag koll på i alla fall.

Skrivet av jookeer:

Börja med att köpa en fuladapter.

Men..., jag vill ju att den ska se snygg ut ju...

He, he, jag skojade bara... En fuladapter och en fulöl verkar vara det som kommer att gälla för mig till en början.

Dold text
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Shoppar man fuladapter (=noname) på ebay får man råd med finöl - hela veckan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av jookeer:

Shoppar man fuladapter (=noname) på ebay får man råd med finöl - hela veckan.

Men då matchar det ju inte.
Jag får slå till med en virre efteråt istället.