Permalänk
Medlem

DJI Osmo Mobile 2

Letat efter något att fästa den på ett cykelstyre men vet inte riktigt vad jag ska söka på. År denna skruv i botten, dvs samma som till gamla systemkameror:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

DJI Osmo Mobile 2

Letat efter något att fästa den på ett cykelstyre men vet inte riktigt vad jag ska söka på. År denna skruv i botten, dvs samma som till gamla systemkameror:

http://fs5.directupload.net/images/user/180616/lchebc5c.jpg

En av de första länkarna när jag sökte på google..

https://www.tradera.com/item/302313/281140578/kamerastativ-fo...

en annan..

https://www.lightinthebox.com/sv/p/kamera-klamma-roll-bar-sad...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Tack!

Gjorde samma sökning som dig och tog denna: https://www.24.se/hem-fritid/ovrigt-hem-fritid/cykeltillbehor...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Nytt ansökningsförfarande för spridningstillstånd hos Lantmäteriet nu...

De har gjort ett webformulär, som man ska fylla i istället.

https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformati...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nytt ansökningsförfarande för spridningstillstånd hos Lantmäteriet nu...

De har gjort ett webformulär, som man ska fylla i istället.

Tack, bra info

Har precis skickat en ansökan

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det inte fungerar att stoppa i SanDisk Extreme Pro microSDXC 64GB i medföljande SD Adapter i en SanDisk Extreme PRO SD UHS-II-kortläsare. Provat i tre datorer. Besviken är bara förnamnet i denna kortljungel. Andra micro sd fungerar.

Någon som kan bena ut vilken USB-kortläsare man kan använda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Det verkar som om det inte fungerar att stoppa i SanDisk Extreme Pro microSDXC 64GB i medföljande SD Adapter i en SanDisk Extreme PRO SD UHS-II-kortläsare. Provat i tre datorer. Besviken är bara förnamnet i denna kortljungel. Andra micro sd fungerar.

Har ett helt gäng sådana SD-adaptrar som inte fungerar till något mSD-kort.. Helt värdelösa...

Om du lyckas få tag i denna, så fungerar den bättre.. så länge man inte kör över den med bilen. Tur jag hade två..
https://www.ishopping.pk/sandisk-64gb-uhs-ii-microsdxc-card-u...

Annars en kortläsare som tar mSD.. har en till min MBP som tar SD och mSD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fungerade bra men var ganska orolig att min Osmo Mobile 2 skulle dratta i backen med mobil och allt. Skakade rätt bra men resultatet blev rätt lyckat. Första låten på några sekunder som jag tog från en sida med free music triggade ändå igång YT copyright-maskin så tyvärr reklam i klippet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med drönare från DJI? Stämmer det att effekten sänks för att passa landets lagar? Har ingen lust att spendera 20 lök på en drönare som endast klarar av att flyga 500 meter bort.

Vidare: ämnar införskaffa en drönare. Vilken av alla skall man kika på i dagens läge? Ämnar flyga runt och ta bilder på natur/hus hemmavid. Har försökt att läsa mig till vad som vore bra, men kommer endast fram till att Phantom 4 Pro är den bästa och Mavic Air den mest populära.

Min fråga är således: är det värt att lägga ut nästan dubbla pengarna på en P4P gentemot en Mavic Air/Pro? Finns andra alternativ som jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urken:

Hur ser det ut med drönare från DJI? Stämmer det att effekten sänks för att passa landets lagar? Har ingen lust att spendera 20 lök på en drönare som endast klarar av att flyga 500 meter bort.

Vidare: ämnar införskaffa en drönare. Vilken av alla skall man kika på i dagens läge? Ämnar flyga runt och ta bilder på natur/hus hemmavid. Har försökt att läsa mig till vad som vore bra, men kommer endast fram till att Phantom 4 Pro är den bästa och Mavic Air den mest populära.

Min fråga är således: är det värt att lägga ut nästan dubbla pengarna på en P4P gentemot en Mavic Air/Pro? Finns andra alternativ som jag missat?

Du kan teoretiskt flyga 7 km med t.ex en P4P.. Så det finns inga spärrar..

Lägg bara pengar på en P4P om du är ute efter märkbart bättre bildkvalitet än de mindre drönarna.... Kommer från en som har en P4P

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 9070 XT
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Du kan teoretiskt flyga 7 km med t.ex en P4P.. Så det finns inga spärrar..

Lägg bara pengar på en P4P om du är ute efter märkbart bättre bildkvalitet än de mindre drönarna.... Kommer från en som har en P4P

Då jag, till naturen, är en person stör mig på saker som kunde varit bättre, så lutar det åt en P4P. Har kikat på lite reviews - ser ut som att det blir mycket bättre bilder/filmer.

Ville bara försäkra mig om att den inte är strypt, samt att en ny modell inte dyker upp så fort jag fått hem en p4p.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Urken: Tror inte min Mavic Air klara 500 meter. Grusvägen hemma är precis 500 meter och drönaren klarar sig till stora vägen men nu pratar vi om fågelvägen så får nog dra bor 150-200 meter. Beror på hur högt man är också. Men tippar på runt 300-350 meter så det gäller att vandra. Vill inte testa sträckan över öppen sjö

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en Phantom 3 SE. Någon som kört denna ett tag och kan dela med sig lite?

Kommer man långt? (Läst max 3-400m)

Är de en bra drönare?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Urken394283594283: Tror inte min Mavic Air klara 500 meter. Grusvägen hemma är precis 500 meter och drönaren klarar sig till stora vägen men nu pratar vi om fågelvägen så får nog dra bor 150-200 meter. Beror på hur högt man är också. Men tippar på runt 300-350 meter så det gäller att vandra. Vill inte testa sträckan över öppen sjö

Låter inte alls bra, i min mening. Jag är fullt medveten om höjdbegränsningen, samt att man bör ha visuell kontakt med drönaren. Detta är inget jag motsätter mig. Däremot känns det sådär, att inte ha full kontakt med drönaren - inte ens på dessa små sträckor. Ska drönaren klara 5-7 km, torde 500 meter fungera klockrent. Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Vidare så vore det roligt att kunna flyga lite längre bort, då jag har tillgång till jaktmarker. Dessa gånger handlar det nog om längre sträckor än 500 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urken:

Låter inte alls bra, i min mening. Jag är fullt medveten om höjdbegränsningen, samt att man bör ha visuell kontakt med drönaren. Detta är inget jag motsätter mig. Däremot känns det sådär, att inte ha full kontakt med drönaren - inte ens på dessa små sträckor. Ska drönaren klara 5-7 km, torde 500 meter fungera klockrent. Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Vidare så vore det roligt att kunna flyga lite längre bort, då jag har tillgång till jaktmarker. Dessa gånger handlar det nog om längre sträckor än 500 meter.

Längsta jag varit med min P4P är 4 km.. Och detta var uppe i djupaste norrlands-fjällen med i princip helt fri sikt(över en sjö flög jag).. Vid 4 km så tappa jag anslutningen.. så 5-7 km är nog endast under optimala förhållanden..

Visa signatur

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Längsta jag varit med min P4P är 4 km.. Och detta var uppe i djupaste norrlands-fjällen med i princip helt fri sikt(över en sjö flög jag).. Vid 4 km så tappa jag anslutningen.. så 5-7 km är nog endast under optimala förhållanden..

4 km är ändå rätt bra, kan jag tycka. Detta borde rimligen bli åtminstone 1 km ifall man står mitt på en jaktmark?

En till fråga som jag inte kan släppa riktigt, är huruvida P4P fortfarande är värd att köpa. Den lanserades inte igår, så att säga. Gör jag bort mig ifall jag klickar hem en sådan? Mindre roligt att köpa P4P ifall det inom ett par månader klassas som gammal teknik.

Två positiva inlägg rörande P4P, och jag klickar hem en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urken:

4 km är ändå rätt bra, kan jag tycka. Detta borde rimligen bli åtminstone 1 km ifall man står mitt på en jaktmark?

En till fråga som jag inte kan släppa riktigt, är huruvida P4P fortfarande är värd att köpa. Den lanserades inte igår, så att säga. Gör jag bort mig ifall jag klickar hem en sådan? Mindre roligt att köpa P4P ifall det inom ett par månader klassas som gammal teknik.

Enda negativa är nog storleken jämfört med de mindre drönarna.. Sen så har DJI sånt monopol på drönare så lär det nog dröja ännu ett tag innan dem gör nå mer prisvärt än P4P..

Visa signatur

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Phantom-modellerna är billiga och enkla att laga. Finns mycket reservdelar att få tag i och de är lätta att flyga.
Enda två nackdelarna som jag kommer på är att den jag hade var mer vindkänslig, men det ska tydligen blivit bättre med 4:an... och att benen kommer med i bilden ibland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Phantom-modellerna är billiga och enkla att laga. Finns mycket reservdelar att få tag i och de är lätta att flyga.
Enda två nackdelarna som jag kommer på är att den jag hade var mer vindkänslig, men det ska tydligen blivit bättre med 4:an... och att benen kommer med i bilden ibland.

Benen kommer inte med i bild.. Däremot propellrarna kan synas..

Visa signatur

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Benen kommer inte med i bild.. Däremot propellrarna kan synas..

Rätt..! Var ett tag sedan man hade en Phantom, men kom ihåg att det är något som brukar komma med iaf.
Tror dock de tidigare P2:orna fick med benen också ibland..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så i stället för P3 SE ska man satsa på P4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Enda negativa är nog storleken jämfört med de mindre drönarna.. Sen så har DJI sånt monopol på drönare så lär det nog dröja ännu ett tag innan dem gör nå mer prisvärt än P4P..

Är de mjukvaru begränsat med att få P4 att åka längre bort än typ 500m? Lagar är en sak men hur är begränsningarna i själva mjukvaran för Sverige, om de finns något?

En sak till jag har aldrig ägt en drönare men är grymt sugen. Står mellan P3 SE eller P4 standard (kamera är inte de viktigaste men vill ändå lära mig). Vill inte köpa för gammalt heller då man är lite för teknikintresserad. Är P4 ett bra val för mig?

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Är de mjukvaru begränsat med att få P4 att åka längre bort än typ 500m? Lagar är en sak men hur är begränsningarna i själva mjukvaran för Sverige, om de finns något?

En sak till jag har aldrig ägt en drönare men är grymt sugen. Står mellan P3 SE eller P4 standard (kamera är inte de viktigaste men vill ändå lära mig). Vill inte köpa för gammalt heller då man är lite för teknikintresserad. Är P4 ett bra val för mig?

Jag började med en P3 SE. Var sjukt nöjd och blev snabbt fast i det här med att flyga. Skaffade därför en P4 för att bla kunna flyga lite längre iväg. Dock blev den aldrig särskillt mycket flugen, det är helt enkelt lite omständigt att släpa med sig en stor väska med drönaren och alla tillbehör. Det blev liksom aldrig att man spontant tog den med sig och flög.
Skaffade därför en Mavic Air nyligen, egentligen bara pga smidigheten. Sjukt mycket enklare att bara ta med sig en liten väska, bara väskan med alla tillbehör är typ mindre än enbart drönaren : )
Det jag offrar är lite flygavstånd, möjligen lite bildkvalitet, men för min del väger mobiliteten absolut högre.

Permalänk
Medlem

@highscore: Tack för vettiga synpunkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Jag rekommenderar kontroll just pga enkelheten.
Det blir så mycket enklare att styra och hantera drönaren än med en telefon. Jag hade Spark i någon dag med endast mobiltelefon som kontroll och tyckte det var lite struligt till och från. Lämnade faktiskt tillbaka Spark:en och köpte mig en Mavic Pro och ångrar mig inte en sekund!

Handkontroll är ett måste enligt mig

Stor skillnad på att styra sparken med telefon och kontroll.
Jag köpte en kontroll och är supernöjd. För er som inte har en kontroll, kör om ni kan!

Däremot slog jag på "sport mode" och körde in drönaren i backen, fan!
Lyckades däremot att laga den då hårdvaran höll.

Någon som har tips på vart man kan köpa delar till en spark förutom amazon, ebay? Gärna någon med lite snabbare leverans tänkte jag

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

https://www.webhallen.com/se/product/214244-Kingston-Card-Rea...
Tagit emot alla sdkort jag testat likväl flera vänner kör samma adapter och allt tipptopp.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urken:

Vänta månaden ut. DJI har flaggat för presskonferens denna månad där en ny drönare sannolikt kommer släppas.

I spekulationerna om vad som släpps finns bl.a. Mavic Pro 2 med lika stor kamerasensor som i p4p. En sådan klickar jag själv hem direkt.

Att jag inte själv har en DJI ännu beror på att jag vill ta foto snarare än video och drönarna med stor sensor, som blir extra viktigt vid foto, är för stora att släpa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

https://www.webhallen.com/se/product/214244-Kingston-Card-Rea...
Tagit emot alla sdkort jag testat likväl flera vänner kör samma adapter och allt tipptopp.

Tack, ska beställa den på webbhallen då teknikdelar.se aldrig svarade på min reklamation från deras hemsida.

Finns det inga microSD-USB adaptrar än hubbar. Känns lite avigt att behöva en microSD-SD adapter. Kan nu köra genom min 2-1 Laptops läsare med adaptern då den har SD-kortläsare men vill ha in filerna i stationära direkt för redigering utan att behöva först kopiera och sedan föra över, över nätverket. Så blir att beställa den USB-läsare du rekommenderade från Webbhallen.

Jaha, hittade en väldigt gammal MicroSD till USB läsare och fungerade bra med den. Då behäver man inte beställa. Men fortfarande förbryllad då den rätt dyra SanDisk läsaren tar alla mina andra MicroSD kort men inte den snabbare SanDisk jag har i min Mavic Air. Medan den lilla MicroSD till USB läsare jag glömt att jag hade tar allt. Fick den med ett Samsung MicroSD kort jag köpte för kanske 5-10 år sedan.

Nog om detta, snart börjar Sveriges kanske sista match i VM 2018 och hur det än går tycker jag det gjort detta fruktansvärt bra.

råkade deleta en mening
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tack, ska beställa den på webbhallen då teknikdelar.se aldrig svarade på min reklamation från deras hemsida.

Finns det inga microSD-USB adaptrar än hubbar. Känns lite avigt att behöva en microSD-SD adapter. Kan nu köra genom min 2-1 Laptops läsare med adaptern då den har SD-kortläsare men vill ha in filerna i stationära direkt för redigering utan att behöva först kopiera och sedan föra över, över nätverket. Så blir att beställa den USB-läsare du rekommenderade från Webbhallen.

Jaha, hittade en väldigt gammal MicroSD till USB läsare och fungerade bra med den. Då behäver man inte beställa. Men fortfarande förbryllad då den rätt dyra SanDisk läsaren tar alla mina andra MicroSD kort men inte den snabbare SanDisk jag har i min Mavic Air. Medan den lilla MicroSD till USB läsare jag glömt att jag hade tar allt. Fick den med ett Samsung MicroSD kort jag köpte för kanske 5-10 år sedan.

Nog om detta, snart börjar Sveriges kanske sista match i VM 2018 och hur det än går tycker jag det gjort detta fruktansvärt bra.

Sista?! jag är så glad att ja klickar hem en P4 A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Sista?! jag är så glad att ja klickar hem en P4 A

Glatt överraskad att Sverige gick vidare:confused:

Konstig att i USA kommer de 2 km men jag inte 500 meter. Får köra en test igen senare idag. Grattis till din P4 A!

Visa signatur