Permalänk
Medlem

Japp. Blev en läropeng👍🏻
Tror jag försökte med det mesta i paniken.
Nu gick det ju hyfsat ändå.
Klarade allt annat utom propellrar och ett par skråmor i handen av dem.
Nu har jag testat det den hårda vägen. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNice80:

Japp. Blev en läropeng👍🏻
Tror jag försökte med det mesta i paniken.
Nu gick det ju hyfsat ändå.
Klarade allt annat utom propellrar och ett par skråmor i handen av dem.
Nu har jag testat det den hårda vägen. 😂

Det är aldrig en fråga om man som nybörjare kommer krascha, paja propellrar eller flyga in i något. Det är bara frågan om när.. och var.

Själv väldigt glad att jag började med en Phantom 2 som är ganska tålig och billig att laga, om man jämför med min Inspire 1 eller hexacopter som jag köpte senare.
Hade varit ruinerad om jag börjat med Inspire:n.. och kraschat lika många gånger.
Men man lär sig och har faktiskt inte kraschat en enda gång med den..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du har så rätt. Men detta är en ganska billig hobby mot mina andra som tur är👍🏻
Kör både hoj o vattenskoter.

Permalänk

Phantom 2 batteri hos webhallen för 699kr! Bara att slå till. Blev två st för mig, har bara ett än så länge. http://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/202212-dji_pha...

Permalänk

Hej!

Har nyligen köpt en DJI inspire.
hade ingen platt yta så jag fick problem med transportläget så den gick vidare till "Flying mode"
efter mycket om o men fick jag den till "Landing mode" men nu funkar de inte att köra den till varken "transportmode" eller "Flying mode" Den får led bekräftelse och appen bekräftar också att de är OK! men ingen rörelse!. testat både ifrån app och kontroll. någon som har någon idé?

Mvh Anton

Permalänk
Medlem

Ställ den på transportväskan om du inte har någon annan bra yta, sen vippar du på spaken som sitter runt den högra stora knappen (Home), några gånger..

Om det inte går, pröva att stänga av och starta både RC och AC.. testa sen igen.

Glömde skriva att du ska stänga av drönaren först, sedan RC.. Detta för att drönaren inte ska gå in i Failsafe (RTH) och återgå till startpunkt.
Om den gör det, så startar den och flyger iväg till sin startpunkt av sig självt, så fort du stänger ner RC:n..
Kanske inte så roligt om du är inomhus eller står lutad över den..
Plocka av propellrarna om du är inomhus, kan vara en bra idé.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag fixade precis en Phantom 3 professional, nu jävlar ska det göras lite film. Första filmerna för granskning är skickade till försvaret. Undrar när man får sin självgranskning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag fixade precis en Phantom 3 professional, nu jävlar ska det göras lite film. Första filmerna för granskning är skickade till försvaret. Undrar när man får sin självgranskning.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv skickade jag in 5st gånger, har jag för mig. Men tillståndet får du inte automatiskt, det är något du själv får skicka in om och begära.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Testat de du skrev får bar respond på blå led och appen säger att den höjer och sänker

Inget händer med drönaren . Testflög och försökte få upp stödbenen men de hände inget heller

Mvh Anton

Skrivet av DaBone:

Ställ den på transportväskan om du inte har någon annan bra yta, sen vippar du på spaken som sitter runt den högra stora knappen (Home), några gånger..

Om det inte går, pröva att stänga av och starta både RC och AC.. testa sen igen.

Glömde skriva att du ska stänga av drönaren först, sedan RC.. Detta för att drönaren inte ska gå in i Failsafe (RTH) och återgå till startpunkt.
Om den gör det, så startar den och flyger iväg till sin startpunkt av sig självt, så fort du stänger ner RC:n..
Kanske inte så roligt om du är inomhus eller står lutad över den..
Plocka av propellrarna om du är inomhus, kan vara en bra idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonLundstrom:

Testat de du skrev får bar respond på blå led och appen säger att den höjer och sänker

Inget händer med drönaren . Testflög och försökte få upp stödbenen men de hände inget heller

Mvh Anton

Skickades från m.sweclockers.com

Har du uppdaterat till senaste FW, som kom häromdagen? Kan inte kolla nu, men har för mig att det finns en inställning i appen, där man kan kontrollera om hur benen ska fungera..

Uppdaterade själv både app, drönare, FC och batterier i förrgår..

Hittade även denna länken, som kanske kan vara något..
http://www.inspirepilots.com/threads/inspire-1-landing-gear-f...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Fördig fluget nu sitter den i ett träd 🙈

Något hände och den fick ett frispel och drog iväg!
Så hittade batteriet blinkandes på marken med gimbalen o kameran en bit ifrån men inspiren ligger troligtvis o gungar på en gren :/

Hur tåliga är de? Finns de möjlighet att den är funktionsduglig efter en krash i träd?
Har iofs inte fått ner den men har jag tur så.

Skrivet av DaBone:

Har du uppdaterat till senaste FW, som kom häromdagen? Kan inte kolla nu, men har för mig att det finns en inställning i appen, där man kan kontrollera om hur benen ska fungera..

Uppdaterade själv både app, drönare, FC och batterier i förrgår..

Hittade även denna länken, som kanske kan vara något..
http://www.inspirepilots.com/threads/inspire-1-landing-gear-f...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonLundstrom:

Fördig fluget nu sitter den i ett träd 🙈

Något hände och den fick ett frispel och drog iväg!
Så hittade batteriet blinkandes på marken med gimbalen o kameran en bit ifrån men inspiren ligger troligtvis o gungar på en gren :/

Hur tåliga är de? Finns de möjlighet att den är funktionsduglig efter en krash i träd?
Har iofs inte fått ner den men har jag tur så.
Skickades från m.sweclockers.com

Det där lät inte roligt och kommer nog kosta en slant...

Om man kör in i träd, så brukar väl skaderapporterna vara att armar och gimbal går sönder.

Hur var din startprocedur, innan du lyfte och var flög du? I vilken miljö..

Satte min Phantom 2 i ett träd, där var det bara att byta propellrar, sen flög den som vanligt. Anlitade en arborist, som kom och klättrade upp 24m i trädet..
Inspire 1 är mycket mer känslig och är ingen drönare man vill krascha.. då man måste skicka in den till DJI för reperation.
Har hört priser på 3000kr för armarna, 5000kr för gimbal/kamera.....

Fick själv problem i helgen, då jag var uppe och flög. Hade lämnat drönaren i min Pelicase 1690 i bilen under natten, tror kallgraderna gick ner till -6. Körde ett antal mil till stället jag skulle fotografera, inga problem alls under startprocedur, lyfter och flyger iväg.
Efter några minuter så får gimbalen spelet och stannar i sitt ändläge. Trodde först att jag hade fått en flyaway när jag såg bilden på iPaden, men drönaren stog som tur var still i luften.

Fick ner den på marken där jag stängde av den, men den startade av sig själv igen. Stängde av den igen och tog ur batteriet och packade in den i bilen, då jag ville kolla upp vad som hänt innan jag flög mer.
I bilen kände jag att det luktade bränt, som en kortslutning.. Väl hemma, så får jag ingen bild längre när jag testade.
Så troligtvis har något hänt med bildsändaren i drönaren och får nog skicka in den till DJI för reperation..

Funderar på om det kan varit kondens som orsakat en kortslutning eller om det bara var ren otur... Drönaren hann aldrig bli varm i bilen, så har svårt att tro att det varit någon större kondensbildning..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Hittad och nerplockad

Flygproceduren var som vanligt många gps motagare igång var på en större yta desvärre mörk.

Flög över en åker och började öva o få fart o köra mjuka rörelser . Men helt plötsligt så gjorde den inte som jag ville så jag släppte allt och då var kallibreringen eller något helt fel för den stack och jag försökte häva men utan resultat och så hamna den där den hamna.

Nu har jag klättrat o klättrat o ca 20 meter upp hitta jag den och de som är skadat är ena stötdämparn den vita och gimbalfästet hade losnat och camera o allt landat på backen men helt otroligt så landa de mjuk i mossan så den är HEL

Samt drönarn hade en proppeller trasig så jag skall nog skratta mig lycklig!

Har teststartat allt (utan propellrar) o allt verkar funka upp o ner läge funkar transportläge funkar och så!

Skall peta i nya mjukvaran nu också .

Något man skall tänka på ? Den verkar helt ok inget skevt eller så

Skrivet av DaBone:

Det där lät inte roligt och kommer nog kosta en slant...

Om man kör in i träd, så brukar väl skaderapporterna vara att armar och gimbal går sönder.

Hur var din startprocedur, innan du lyfte och var flög du? I vilken miljö..

Satte min Phantom 2 i ett träd, där var det bara att byta propellrar, sen flög den som vanligt. Anlitade en arborist, som kom och klättrade upp 24m i trädet..
Inspire 1 är mycket mer känslig och är ingen drönare man vill krascha.. då man måste skicka in den till DJI för reperation.
Har hört priser på 3000kr för armarna, 5000kr för gimbal/kamera.....

Fick själv problem i helgen, då jag var uppe och flög. Hade lämnat drönaren i min Pelicase 1690 i bilen under natten, tror kallgraderna gick ner till -6. Körde ett antal mil till stället jag skulle fotografera, inga problem alls under startprocedur, lyfter och flyger iväg.
Efter några minuter så får gimbalen spelet och stannar i sitt ändläge. Trodde först att jag hade fått en flyaway när jag såg bilden på iPaden, men drönaren stog som tur var still i luften.

Fick ner den på marken där jag stängde av den, men den startade av sig själv igen. Stängde av den igen och tog ur batteriet och packade in den i bilen, då jag ville kolla upp vad som hänt innan jag flög mer.
I bilen kände jag att det luktade bränt, som en kortslutning.. Väl hemma, så får jag ingen bild längre när jag testade.
Så troligtvis har något hänt med bildsändaren i drönaren och får nog skicka in den till DJI för reperation..

Funderar på om det kan varit kondens som orsakat en kortslutning eller om det bara var ren otur... Drönaren hann aldrig bli varm i bilen, så har svårt att tro att det varit någon större kondensbildning..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonLundstrom:

Flygproceduren var som vanligt många gps motagare igång var på en större yta desvärre mörk.

Flög över en åker och började öva o få fart o köra mjuka rörelser . Men helt plötsligt så gjorde den inte som jag ville så jag släppte allt och då var kallibreringen eller något helt fel för den stack och jag försökte häva men utan resultat och så hamna den där den hamna.

Nu har jag klättrat o klättrat o ca 20 meter upp hitta jag den och de som är skadat är ena stötdämparn den vita och gimbalfästet hade losnat och camera o allt landat på backen men helt otroligt så landa de mjuk i mossan så den är HEL

Samt drönarn hade en proppeller trasig så jag skall nog skratta mig lycklig!

Har teststartat allt (utan propellrar) o allt verkar funka upp o ner läge funkar transportläge funkar och så!

Skall peta i nya mjukvaran nu också .

Något man skall tänka på ? Den verkar helt ok inget skevt eller så

Skickades från m.sweclockers.com

Om du flög ute på en åker, så lär du inte varit utsatt för signaler som stört ut drönaren. Såvida du inte hade någon mobilmast eller kraftiga elledningar i närheten..
Om den bara drog iväg rätt som det var, känns det mer som ett problem jag hade på min hexacopter. Det var en ESC som gått sönder och ökade farten och till sist gav full fart på en propeller..

Annat scenario skulle kunna vara att du kalibrerat kompassen på ett olämpligt ställe. Sen tappar drönaren kontakten med sändaren och vet inte vart den är. Resultatet blir att den bara drar iväg..
Undvik därför att kalibrera i närheten av metall.. bilar, gatubrunnar, stålbyggnader etc.. Undvik även att ha mobiltelefon i närheten av där du gör kalibreringen. Stäng av WiFi:n på den telefon eller platta som du använder på sändaren..

Ett annat scenario..
Om den tappade kontakten med sändaren, så ska den återgå till punkten där den startade om du inte angivet något annat senare.
Men om du inte ställt in RTH-höjden efter omgivningen där du flög, så kanske den inte kom över träden...

Du prövade inte att sätta den i ATTI-läge och försöka ta över kontrollen?

Om gimbalen flög av, så borde kablarna till kameran vara skadade? Men får säga att du hade tur, om det inte blev mer..
Gå igenom flygkroppen och propellrar, så det inte finns några sprickor eller skador någonstans..
Kolla sensorernas värden, så de stämmer osv..
Ta en provtur på ett öde ställe och flyg lugnt, testa dig fram om den reagerar som den ska osv..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Där har vi nog ett av problemen !

den stod brevid bilen vid kallibrering!

den ena kabelns Fästklips till gimbalen förstördes och den andra helt oförstörd!

Jag har haft en riktigt tur eller vad man skall säga

Har ni någon bra sida för reservdelar?

@DaBone:

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonLundstrom:

den stod brevid bilen vid kallibrering!

den ena kabelns Fästklips till gimbalen förstördes och den andra helt oförstörd!

Jag har haft en riktigt tur eller vad man skall säga

Har ni någon bra sida för reservdelar?

@DaBone:

Du har haft tur..

Vet inte om det är de här kablarna som det gäller..
http://www.pitchup.se/index.php?route=product/product&product...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Var och filmade nere i Spanien förra helgen.
Istortsett den första gången jag gradar och redigerar video ( som inte är skapat i datorn).
https://www.youtube.com/watch?v=Z286POsHPO4

Tar gärna emot kritik!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Var och filmade nere i Spanien förra helgen.
Istortsett den första gången jag gradar och redigerar video ( som inte är skapat i datorn).
https://www.youtube.com/watch?v=Z286POsHPO4

Tar gärna emot kritik!

Såg fint ut.. Mjuka fina rörelser och passande musik. Var några ställen där det ryckte lite, men inget jag störde mig på..
Kanske lite på den där du kör bakåt från viadukten.. men det verkade vara något med gimbalen?

Att tänka på är att dammar och andra typer av kraftanläggningar, ofta är förbjudna att flygfotografera/filma. Detta på grund av terrorhot osv.. Vet inte hur det är med den damm du filmade..

Det blir ju ofta rätt majestätiska filmsekvenser och det kliar i fingrarna när man ser filmmöjligheterna, men det gäller att ha koll på vad som är tillåtet eller inte.. Hur som, snyggt var det.

BTW.. Är du nöjd med P3P..? Har själv skaffat en som backup, men inte fått upp den i luften ännu.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Såg fint ut.. Mjuka fina rörelser och passande musik. Var några ställen där det ryckte lite, men inget jag störde mig på..
Kanske lite på den där du kör bakåt från viadukten.. men det verkade vara något med gimbalen?

Att tänka på är att dammar och andra typer av kraftanläggningar, ofta är förbjudna att flygfotografera/filma. Detta på grund av terrorhot osv.. Vet inte hur det är med den damm du filmade..

Det blir ju ofta rätt majestätiska filmsekvenser och det kliar i fingrarna när man ser filmmöjligheterna, men det gäller att ha koll på vad som är tillåtet eller inte.. Hur som, snyggt var det.

BTW.. Är du nöjd med P3P..? Har själv skaffat en som backup, men inte fått upp den i luften ännu.

Tack!

njae rycket kom från mig, men var den enda sekvensen jag hade runt från den vikeln!

Jag kollade runt ordentligt runt områdena jag flög vid, det fanns utkiksställen precis vid dammen samt vindkraftparken! Letade efter eventuella skyltar, men inget uppsatt!

definitivt ett underbart område att filma i!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

En mörk dag för oss med drönare idag.. Kan bara hoppas att det tas vidare och folk med sunt förnuft tittar på frågeställningarna.

http://www.svd.se/dronare-anses-vara-kameraovervakning/om/sve...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

En mörk dag för oss med drönare idag.. Kan bara hoppas att det tas vidare och folk med sunt förnuft tittar på frågeställningarna.

http://www.svd.se/dronare-anses-vara-kameraovervakning/om/sve...

Jag personligen bryr mig inte de minsta. Kommer flyga och filma som jag gjort tidigare. De är en hobby och inget spionage.
Då borde dom ju ha samma lagar för mobilkameror.
Försvarets granskning bryr jag mig inte heller om. Samma sak här, Kan man stå på samma ställe med en mobiltelefon och fota och filma utan att de är några problem. Jag kan hävda att jag kastat upp min mobil i luften och tagit bilden.

Så länge jag inte är på platser med radarstationer och andra känsliga saker så har dom inget att tycka till om.

Flyger man och filmar och fotar inne i en stad så kan de väl vara en annan sak tycker jag. Men ute i naturen? Nä, rena tramset.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Jag är sugen på att ge mig in i drönarvärlden. Har tittat runt lite vad som finns på Blocket och det är extremt mycket! Jag har sedan tidigare en GoPro 3 Black som jag skulle vilja använda. Hur funkar det att se i realtid vad man filmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Jag personligen bryr mig inte de minsta. Kommer flyga och filma som jag gjort tidigare. De är en hobby och inget spionage.
Då borde dom ju ha samma lagar för mobilkameror.
Försvarets granskning bryr jag mig inte heller om. Samma sak här, Kan man stå på samma ställe med en mobiltelefon och fota och filma utan att de är några problem. Jag kan hävda att jag kastat upp min mobil i luften och tagit bilden.

Så länge jag inte är på platser med radarstationer och andra känsliga saker så har dom inget att tycka till om.

Flyger man och filmar och fotar inne i en stad så kan de väl vara en annan sak tycker jag. Men ute i naturen? Nä, rena tramset.

Beror väl på hur stark vilja man har att följa de lagar och regler som finns och som kommer.. Följer man inte dessa, så får man också vara med på att ta konsekvenserna.. även om det kanske inte är så stor chans att man åker dit.

Än så länge är det fritt fram att filma, så filma på..

Skrivet av Christiaan:

Jag är sugen på att ge mig in i drönarvärlden. Har tittat runt lite vad som finns på Blocket och det är extremt mycket! Jag har sedan tidigare en GoPro 3 Black som jag skulle vilja använda. Hur funkar det att se i realtid vad man filmar?

Om du ska ha en GoPro, så är väl en Phantom 2 med H3-3D den bästa vägen att gå, men då får du köpa till en videosändare och mottagare. (Har tagits upp tidigare i tråden).

Den utrustningen för att ta emot videosignalen kostar en del, så personligen skulle jag gått på en Phantom 2 Vision+ eller nya Phantom 3.
Anledningen till det är att med en GoPro, så kan du bara se vad du filmar, med dyr extrautrustning. Du sätter igång inspelningen innan du lyfter och sedan är den på hela tiden.
Med en nyare maskin kan du på din telefon/surfplatta se bilden och ställa in om du vill filma eller ta bilder, medans du flyger. Du kan ställa in vilken kvalité du vill ha, om du ska ta HDR, flera bilder snabbt i följd eller bara enstaka.
Det blir så mycket smidigare och du slipper även fisheye-effekten från GoPro:n...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej.

Nu är även jag inne i "drönar" träsket. Köpte mig en DJI Phantom 3 Advanced.
Har inte hunnit flyga den ute, av 2 anledningar 1. tycker det är för kallt, 2. jag har kört simulatorn en del för att få in tekniken.

När man väl ska kalibrera kompassen så pratar ni om att ej vara nära metall, bilar osv. Hur långt avstånd ska man ha?

Kan man kalibrera gimbal och IMU inomhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Hej.

Nu är även jag inne i "drönar" träsket. Köpte mig en DJI Phantom 3 Advanced.
Har inte hunnit flyga den ute, av 2 anledningar 1. tycker det är för kallt, 2. jag har kört simulatorn en del för att få in tekniken.

När man väl ska kalibrera kompassen så pratar ni om att ej vara nära metall, bilar osv. Hur långt avstånd ska man ha?

Kan man kalibrera gimbal och IMU inomhus?

IMU och gimbal kan du kalibrera inomhus.
Se bara till att du gör det på ett "plant" underlag. Gärna uppmätt med ett vattenpass..

När kompassen ska kalibreras brukar jag röra mig en bit från bilen eller andra föremål/konstruktioner..
Det kan vara 5-20m beroende på vad det är.

Det viktiga är att när man lyft, att man hovrar en stund 3-4m upp..
Då ser man ganska snart om det är några problem och har lättare att reda ut situationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

IMU och gimbal kan du kalibrera inomhus.
Se bara till att du gör det på ett "plant" underlag. Gärna uppmätt med ett vattenpass..

När kompassen ska kalibreras brukar jag röra mig en bit från bilen eller andra föremål/konstruktioner..
Det kan vara 5-20m beroende på vad det är.

Det viktiga är att när man lyft, att man hovrar en stund 3-4m upp..
Då ser man ganska snart om det är några problem och har lättare att reda ut situationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, toppen. Tack för svar:)

En annan fråga. Om jag spelar in film i 2.7k och sedan ska se filmen på datorn. Kan jag då tex ändra upplösningen och se den i 1080 eller 720?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Okej, toppen. Tack för svar:)

En annan fråga. Om jag spelar in film i 2.7k och sedan ska se filmen på datorn. Kan jag då tex ändra upplösningen och se den i 1080 eller 720?

Du kan se 2.7k filmen utan problem, på din 1080p skärm.. Jag tittar på mina 4k filmer och kör 1080p skärmar.
Det enda jag stött på som problem är att processor/minne, kan flaskhalsa mina 4k filmer på laptops t.ex..

Vill du skala om dem till 1080p, så får du göra det i ett videoredigeringsprogram..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Du kan se 2.7k filmen utan problem, på din 1080p skärm.. Jag tittar på mina 4k filmer och kör 1080p skärmar.
Det enda jag stött på som problem är att processor/minne, kan flaskhalsa mina 4k filmer på laptops t.ex..

Vill du skala om dem till 1080p, så får du göra det i ett videoredigeringsprogram..

Okej. Så om jag spelar in i 2.7 k så är den automatisk det när den spelas upp på datorn?

Tänkte att de var som på Youtube klippen att man måste ändra kvalitén bara i inställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Okej. Så om jag spelar in i 2.7 k så är den automatisk det när den spelas upp på datorn?

Tänkte att de var som på Youtube klippen att man måste ändra kvalitén bara i inställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde väl snarare vara så att din film som är 2.7k skalas ner till 1080p i visningsprogrammet, pga att din skärm är det..
Man ser hela filmutsnittet och skärmen visar bara 1080p, så då är det väl bara skalning som återstår.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone:

Okej.

Vilken spelare är den bästa för att spela upp filmerna? Vlc?