Permalänk
Medlem

Semester!!!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Provade DJIs flygsimulator till PC idag. Det finns inte så mycket innehåll men några kartor att flyga fritt på och race där man ska flyga genom ringar på tid. Lite kul var det att sitta och spaka med sin riktiga handkontroll nu när vädret var för dåligt.

https://www.dji.com/simulator

Edit: Tycker inte styrningen känns riktigt som min P4 i verkligheten, simulatorn känns ryckigare. Ett problem är att spakarna har en rätt stor deadzone innan drönaren rör sig så det blir svårt med mjuka rörelser. Detta går tyvärr inte att ställa in heller. I 3D-vyn ser man dock att de virtuella spakarna rör sig även inne i deadzone så korrekt input till simulatorn från handkontrollen verkar finnas där.

Min 5-åring var glad över att äntligen få flyga pappas drönare och han lärde sig nästan direkt. Men han får nöja sig med den virtuella ett tag till.

Permalänk

Yes! Äntligen fick jag hem Mavic 2 Pro. Fick skita i min förbokning och slog till på första som jag såg på prisjakt en dag.

Har hunnit testflyga och det gick hur bra som helst! Så nu är det dags att lura med folk och börja köra tillsammans. Fler som bor i Örebro trakten?

Ska även använda den till reklamfilmer och kortfilmer med polarna

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är några fler som flyger med Inspire 2 eller Matrice 200... Men DJI har kommit ut med en varning att man ska flyga med försiktighet vad det gäller batterierna.

DJI Advises Customers To Fly With Caution When Using TB50 And TB55 Batteries In Drones

DJI is investigating reports that a small number of TB50 and TB55 batteries have shown incorrect power levels that have led to loss of power mid-flight. Flight safety and product reliability are our top priorities, and we are advising customers to fly with caution when operating their drones equipped with these batteries. In addition, DJI is working on a firmware update that will provide improvements to flight safety for the affected drones.

DJI strongly advises customers to strictly follow regulations that are designed to mitigate the risk of a power failure, including U.S. Federal Aviation Administration prohibitions against flight over people and vehicles, and the U.K. Civil Aviation Authority's offset requirements from people and property. Do not operate over, or in close proximity to, people or property that could be injured or damaged in the event of a power loss. Customers performing non-essential operations may also choose to delay those operations until we are able to provide more information.

DJI is taking this step out of an abundance of caution, and we are urgently working on a mitigation plan to allow customers to confidently use these batteries again as soon as possible. DJI is working on a firmware update for the affected batteries which will provide improvements to flight safety and be made available in two weeks. DJI will promptly update customers on the status of these efforts.

In the meantime, customers are advised to check the voltage of their TB50 or TB55 batteries before and during the flight. Instructions can be found below. *

TB55 batteries are used to power the Matrice 200 series of professional drones, while TB50 batteries are used to power the Matrice 200 series and Inspire 2 drones. A small number of customers have reported mid-air power failures while using TB55 batteries, which share similar power management firmware with the TB50. DJI is working with our battery supplier, which developed the power management algorithm for those batteries, to determine the underlying cause of those failures and develop a solution for them.

DJI is reviewing all recent reports of power problems that may be connected to this issue. Any customer who believes he or she may have experienced a related power problem involving the TB50 or TB55 battery should contact DJI customer service at dji.com/support to report the issue.

*Instructions before and during flight:
1. Fully charge the battery according to the indicator on the charger, not the indicator on the battery itself
2. Insert the battery in the drone, power on and check in the app that the voltage is above 4.25V (fully charged)
3. During flight, continue to monitor the voltage of the battery in the battery submenu of the app at all times and ensure it is above 3.7V
I'm an image
4. Plan your flight so as to end the operation and land with at least 3.7V indicated (approximately 30% of full charge)
5. Reminder: Keep the flight within visual line of sight (VLOS) to support a safe return to home
6. Do not fly over people, moving vehicles, or other property that is susceptible to damage

If you believe you may have experienced a related power problem involving the TB50 or TB55 battery, please contact DJI customer service at https://www.dji.com/support to report the issue.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hemma från semestern nu och hua vilket väder! Hann med att testa DJI Osmo Mobile 2 i TimeLaps läge med DJI appen, Filmic pro (som kostar 109 kr) och OnePlus 6 standard kamera app.

I mulet väder och hemma i skogen måste jag säga att OnePlus standard app gav bästa resultatet i normal fart.

Texting bör vara på då jag låter full när jag pratar (vilket jag inte var).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Provade DJIs flygsimulator till PC idag. Det finns inte så mycket innehåll men några kartor att flyga fritt på och race där man ska flyga genom ringar på tid. Lite kul var det att sitta och spaka med sin riktiga handkontroll nu när vädret var för dåligt.

Skulle vara kul att testa, se hur nära de kommer i känslan på Mavic 2 Pro och Air som jag kan jämföra med. Har dock ingen Windows-burk så hoppas på att det dyker upp en Mac OS-version också.

Permalänk
Medlem

Hm, länk till en amerikan som är sur på att grannen skjuter mot hans Drönare. Men tycker personligen att han ska följa sin frus räd och meddela grannen innan han ger sig ut på en långflygning.

https://mavicpilots.com/threads/neighbor-shooting-at-my-drone...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Alltså jag brukar inte gilla när folk messar med andra, men denna fick mig nästan att vika mig dubbelt av garv.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tjena

Jag köpte en Phantom 4 Pro för mindre än en månad sedan, nu har gimbalen börjar att vibrera så att filmen blir som gele, går ej att kalibrera gimbalen, fastnar på 50%, har testat att nedgradera firmware utan framgång.

Någon annan som har upplevt något liknande och hur löste ni det?
Mvh Tommy

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Tjena

Jag köpte en Phantom 4 Pro för mindre än en månad sedan, nu har gimbalen börjar att vibrera så att filmen blir som gele, går ej att kalibrera gimbalen, fastnar på 50%, har testat att nedgradera firmware utan framgång.

Någon annan som har upplevt något liknande och hur löste ni det?
Mvh Tommy

Har ingen P4:a själv eller problem med "jello", så kan nog inte hjälpa dig.. Men jag kan rekommendera dig att kolla igenom DJI-forumet, då det finns många andra som har och har haft detta problem.

https://forum.dji.com/thread-90424-1-1.html

Annars finns det Youtube-videos på lite "gör det själv" fix..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har ingen P4:a själv eller problem med "jello", så kan nog inte hjälpa dig.. Men jag kan rekommendera dig att kolla igenom DJI-forumet, då det finns många andra som har och har haft detta problem.

https://forum.dji.com/thread-90424-1-1.html

Annars finns det Youtube-videos på lite "gör det själv" fix..

https://www.youtube.com/watch?v=RaHSGHu4YN4

Jo jag har kollat lite överallt, har sett detta klipp med, verkar vara fler som haft problemet direkt ur lådan, jag har märkt det vid de två senaste flygningarna.
Verkar vara "yaw" motorn, den övre alltså som sitter nästan inne i drönaren som överkompenserar så att den oscillerar, någon har sagt att dämpningen är lite för mjuk så att det fjädrar när motorn jobbar, men jag tror att det kan åtgärdas med firmware om det går att uppdatera den till gimbalen, man kan hoppas att DJI åtgärdar det, någon har limmat fast en liten vikt (mynt) bak på armen och motorn har slutat att vibrera.
Det händer bara ibland, jag har kalibrerat om gimbalen nu, det gick att fullfölja när den inte oscillerar, ska testa lite under veckan annars får jag skicka in den på reparation. Flera har fått gimbalen utbytt pga samma problem.

Hade det inte varit garanti på den så hade man kunnat testa att styva upp dämpningen lite i fästet för gimbalen men jag vill inte röra något om jag måste skicka in den.

Det lustiga är att det räcker att tilta ner gimbalen 20 grader så försvinner vibrationerna i bilden, har inte tänkt om den slutar att vibrera, tyngdpunkten kanske ändras så det slutar att vibrera.

Det är långt ifrån roligt när man varit iväg och filmat något speciellt och delar av det man filmat är skit.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Tjo. Har blivit mer och mer sugen på att köpa en drönare och har tittat en del på DJI Mavic Air. Men får inte riktigt fram vilken som är lägsta rekommenderade temperatur vid användning. Vintern är ju på G snart och vore kul att kunna gå ut och filma när det riktigt gnistrar tidigt på morgonen när solen precis börjar vakna Klarar den det eller ska jag titta på någon annan? Ner mot kanske -20 vore ju kalas iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Har blivit mer och mer sugen på att köpa en drönare och har tittat en del på DJI Mavic Air. Men får inte riktigt fram vilken som är lägsta rekommenderade temperatur vid användning. Vintern är ju på G snart och vore kul att kunna gå ut och filma när det riktigt gnistrar tidigt på morgonen när solen precis börjar vakna Klarar den det eller ska jag titta på någon annan? Ner mot kanske -20 vore ju kalas iaf.

DJI säger 0-40°C

Har grottat ner mig lite och det verkar vara noga att batterierna är varma och inte köra för hårt med drönaren då maximal ström som batterierna kan leverera faller med temperaturen, skulle man ha kalla batterier och dra på för fullt så kan de ramla ner om spänningen faller under en viss nivå, annars går de ner för landning automatiskt utan större möjlighet till att styra den. Detta var Phantom det rörde sig om men de bör nog funka på liknande sätt.

Annars så har jag sett att de kört Mavic i nära på -20 graders kyla på youtube.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

DJI säger 0-40°C

Har grottat ner mig lite och det verkar vara noga att batterierna är varma och inte köra för hårt med drönaren då maximal ström som batterierna kan leverera faller med temperaturen, skulle man ha kalla batterier och dra på för fullt så kan de ramla ner om spänningen faller under en viss nivå, annars går de ner för landning automatiskt utan större möjlighet till att styra den. Detta var Phantom det rörde sig om men de bör nog funka på liknande sätt.

Annars så har jag sett att de kört Mavic i nära på -20 graders kyla på youtube.

Men är det bara batterierna som ogillar kylan kanske det funkar om man bara tar en liten tur. Kanske finns något man kan sätta över batterierna så de inte utsätts för direkt kyla också. Får väl se till att ha flera batterier som man håller varma och växlar mellan om man vill vara ute en stund. Finns ju en del fina klipp på Youtube där de filmar i redig kyla så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittade denna tråd (https://forum.dji.com/thread-134128-1-1.html) och där finns en video där de kör den i -17. Verkar som man måste låta den gå i någon minut innan man flyger iväg så batterier etc får upp rätt temp. Sedan är det bara att rocka på

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Har blivit mer och mer sugen på att köpa en drönare och har tittat en del på DJI Mavic Air. Men får inte riktigt fram vilken som är lägsta rekommenderade temperatur vid användning. Vintern är ju på G snart och vore kul att kunna gå ut och filma när det riktigt gnistrar tidigt på morgonen när solen precis börjar vakna Klarar den det eller ska jag titta på någon annan? Ner mot kanske -20 vore ju kalas iaf.

Som dom andra sa batterierna men tänk även på att om du tar in den inomhus och den är iskall finns det risk för kondens på elektroniken vilket är mindre bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesten:

Som dom andra sa batterierna men tänk även på att om du tar in den inomhus och den är iskall finns det risk för kondens på elektroniken vilket är mindre bra.

Man får väl fixa en bra väska som den tina upp lite lagom långsamt i

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man inte flyger sin Air på vintern, hur gör man med batterierna? Laddar en gång i månaden eller räcker det efter 3 månader?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Om man inte flyger sin Air på vintern, hur gör man med batterierna? Laddar en gång i månaden eller räcker det efter 3 månader?

Om det är som på Phantom 4 så laddar de aktivt själv ur sig till en laddningsnivå som är lämpad för lagring, det går att ställa in antal dagar innan automatisk urladdning startar, mitt batteri är inställt på 7 dagar.
Så man laddar de innan man ska ut och flyga.

Kollade på forumet, Mavic Airs batteri laddar ur sig själv efter att inte ha används på 10 dagar, pro-versionen kan man tydligen ställa in hur länge den ska vänta om jag fattat det rätt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesten:

Som dom andra sa batterierna men tänk även på att om du tar in den inomhus och den är iskall finns det risk för kondens på elektroniken vilket är mindre bra.

Elektroniken i en drönare är oftast ytbehandlad, så det ligger ett skyddande lager (vet inte vad det heter) ovanpå alla kretskort osv...
Hade en Phantom 2, som satt i toppen på ett 24m högt träd i ett par veckor, genom 3st rejäla åskskurar och allmänt dåligt väder.
Fick till slut ner den och tog hem och lät den torka.. fungerar fortfarande.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har flugit i 7-8 minusgrader med min Phantom 4. Se till att batterierna inte blir kalla bara. Problemet har däremot varit stelfrusna fingrar och att mobilen/surfplattan blivit för kall efter en stund och hängt sig eller startat om.

Permalänk
Medlem

Vist är filmen länkad innan med morgon i Stockholm väldigt vacker men den här killen är ju otrolig (blandar lågflyg-filmning med vyer över ett härligt Skottland-landskap). Undra hur många batteripack det gick åt på hans klättringsfärd. Man blir sugen på att göra om hans resa i verkligheten.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Såg att DJI Mavic Air Fly More Combo finns hos Clas Ohlson för 8066 kr med deras rabattkod. Mavic 2 Zoom för 11041 kr och Mavic 2 Pro för 13600 kr om någon är intresserad av dem.

Blir ju lite lockad av den förstnämnda men läser sedan om räckviddsproblem och inser att om jag bara väntar ett år så lär jag få mycket mer för pengarna. Nu kommer vintern och baserat på begagnatmarknaden så känns drönare som ett klockrent exempel på något du köper för att bara stuva in i garderoben.

Ni som hänger i tråden, använder ni drönaren regelbundet för något mer än "kul leksak som måste användas nu när jag lagt ut 10k"? Har ju själv tröttnat på traditionell landskapsfotografi eftersom jag känner till varje stock och sten. Är rädd att det skulle vara samma sak med en drönare efter första veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razpu:

....Har ju själv tröttnat på traditionell landskapsfotografi eftersom jag känner till varje stock och sten. Är rädd att det skulle vara samma sak med en drönare efter första veckorna.

Japp, men efter första året när man betat av alla årstider. Tänkte filma mycket på semestern men folk bara gnäller så den blev nerstuvad i bagaget mest hela tiden. Använde min Osmo Mobile 2 mycket mer.

Till något annat: Jag var ute och flög rätt långt och det gick bra. Skulle flyga igen men tappade täckning efter 10 meter. Var ett flygplan i luften då, kan det ha stört ut min Mavic Air?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razpu:

Såg att DJI Mavic Air Fly More Combo finns hos Clas Ohlson för 8066 kr med deras rabattkod. Mavic 2 Zoom för 11041 kr och Mavic 2 Pro för 13600 kr om någon är intresserad av dem.

Blir ju lite lockad av den förstnämnda men läser sedan om räckviddsproblem och inser att om jag bara väntar ett år så lär jag få mycket mer för pengarna. Nu kommer vintern och baserat på begagnatmarknaden så känns drönare som ett klockrent exempel på något du köper för att bara stuva in i garderoben.

Ni som hänger i tråden, använder ni drönaren regelbundet för något mer än "kul leksak som måste användas nu när jag lagt ut 10k"? Har ju själv tröttnat på traditionell landskapsfotografi eftersom jag känner till varje stock och sten. Är rädd att det skulle vara samma sak med en drönare efter första veckorna.

Det beror helt ch hållet på vad du själv värdesätter. Jag köpte den för att dokumenter ett stugbygge, sgeg för Steg. Sen blev det så roligt att fånga film och editera lite så det blev en rolig hobby. Typ så här: https://www.youtube.com/user/emicandtube

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

@qramian: Cruising in Bräcke Sweden 2018, long live the raggarbil/veteranfordon. Videon uppskattas!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ja själv så har jag lyckats få tag i en Dji mavic 2 Ska bli intressant att använda den då det ger en enorm flexibilitet i filmande. Har 3 batterier men tro fan att man skulle behöva mer då laddnings-tiden är såpass lång ändå

Permalänk
Medlem

dji spark RC

Skrivet av cat_fish_1:

En tråd för oss som flyger med DJI drönare där vi kan byta erfarenheter, tips, bilder och videos och lite sånt

Flyger själv en Phantom 2 vision + v3 som jag är helnöjd med!
http://upload.smulan.se/x4FCBHqd

Hej. Hur lägger man in ett nytt meddelande i forumet? Jag är ny med en dji Spark.
Och nu undrar jag vad det är för skillnad mellan "DJI Spark Remote Controller" och
"DJI Spark Remote Controller part 4" ? jag har tänkt köpa en men vet inte vilken.

Mvh Mats

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

dji RC eller dji RC part 4?

Hej.Jag är ny på forumet med en dji Spark.
Och nu undrar jag vad det är för skillnad mellan "DJI Spark Remote Controller" och
"DJI Spark Remote Controller part 4" ? jag har tänkt köpa en men vet inte vilken.

Mvh Mats

Permalänk
Medlem

Filmade lite jag å denna nyårsafton. 12-slaget inneträffar typ 2:40 in i klippet.