Permalänk
Medlem
Skrivet av Aspenstrumpan:

Hej! Ligger i träning med med min mavic air för att kunna fota under en segling. Ja, det verkar inte vara helt lätt att landa en drönare på en båt som rör sig på havet. Fånga med handen är enda sättet. Eftersom drönaren inte direkt har rediga handtag undrar jag om någon har provat typ att fästa en gummisnodd runt midjan på drönaren, och sedan en tråd, kanske ståltråd som hänger rakt ned 30-49 cm och slutar kork eller ögla? För att helt enkelt göra det extremt kritiska infångningsögonblicket lättare. Går det? Dum idé? Eller finns nåt annat knep?

Skickades från m.sweclockers.com

Flyger Phantom 4 och då går det onekligen utmärkt att landa i handen tack vare landingsstället, men glöm inte att slå av RTH 😊

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Bistår med en filmning ifrån en folkracetävling i Östersund.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk

Mast

Har en Mavic Pro.
På toppen av ett berg där jag vill filma står en hög mast, fullsmetad med antenner.
Är det nåt jag borde vara rädd för? Nåt som kan störa ut drönaren?
Vill inte sätta ut en sån där Blocket-annons ...

Permalänk
Medlem

Någon som provat Facebook live? Spelade in över 9min men på Facebook var klippet 1 sekund. Är det buggigt eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Har aldrig lyckat streama till någon Livetjänst. Behöver ju inget tillstånd när man endast får med sin 8000 kvm stora tomt och grannens åker som han godkänt mig flyga och filma på.

Farmaren

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: Har aldrig lyckat streama till någon Livetjänst. Behöver ju inget tillstånd när man endast får med sin 8000 kvm stora tomt och grannens åker som han godkänt mig flyga och filma på.

Farmaren
https://youtu.be/KTW61gef_Ns

Kör du för redigeringsprogram?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Davinci Resolve som när man bara kommer underfund med - är väldigt lätt. Tog längre tid för YT att få upp denna korta video än för mig att klippa ihop och ljudsätta.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Nya regler från 1 Juli 2020.

Så man måste registrera sig efter ovan datum för att få flyga?

1. För drönare som väger upp till 25 kilo krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen. Dock måste luftfarkosten flyga inom synhåll, inte över människor och max 120 meter över marken.

2. Drönare som väger mer än 25 kilo, och vill flyga utom synhåll högre än 120 meter, behöver ansöka om tillstånd från Transportstyrelsen.

3. Nya krav på kompetens för drönaroperatörer.

4. Nya krav på registrering av drönaroperatörer.

5. En enskild drönare ska kunna identifieras på avstånd. Geografisk position, höjd, hastighet och flygväg ska gå att fastställa.

Reglerna gäller inom hela EU

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Nya regler från 1 Juli 2020.

Så man måste registrera sig efter ovan datum för att få flyga?

1. För drönare som väger upp till 25 kilo krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen. Dock måste luftfarkosten flyga inom synhåll, inte över människor och max 120 meter över marken.

2. Drönare som väger mer än 25 kilo, och vill flyga utom synhåll högre än 120 meter, behöver ansöka om tillstånd från Transportstyrelsen.

3. Nya krav på kompetens för drönaroperatörer.

4. Nya krav på registrering av drönaroperatörer.

5. En enskild drönare ska kunna identifieras på avstånd. Geografisk position, höjd, hastighet och flygväg ska gå att fastställa.

Reglerna gäller inom hela EU

Kommer det behövs "körkort" för att få flyga? Punkt 3..
Behöver man köpa ny drönare också då? Hur löser man exempelvis punkt 5?

Sedan får man se hur Transportstyrelsen anpassar reglerna i Sverige.
"Transportstyrelsen arbetar nu med att anpassa de nya reglerna i Sverige. Under det kommande året kommer myndigheten att löpande informera för att förbereda drönaroperatörer inför de nya reglerna."

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-...

Får hoppas att man kan få fortsätta att flyga.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

@Smekt-Burkmat^:
För drönare som väger upp till 25 kilo krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen. Dock måste luftfarkosten flyga inom synhåll, inte över människor och max 120 meter över marken

Tror de flesta konsumentdrönare klarar sig inklusive min Mavic Air. Är dock svårt det där med att flyga inom synhåll men en sådan liten rackare. Räcker att den är 100 m rakt upp så är den svår att se.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men så lyckades man få tag på en mavric pro 2 till bra pris med mycket tillbehör har tittat mycket på videos men tänkte fråga här ochså. Vilka inställningar ska man ha på drönaren för att få bästa bilderna?

Desto mer man håller på med drönaren desto mer inser man hur avancerad den egentligen är fast den är så lätt flugen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Tjena, hur får man enklast bilderna från en phantom 4 advanced+ till min iPhone?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TompanD:

Tjena, hur får man enklast bilderna från en phantom 4 advanced+ till min iPhone?

Skickades från m.sweclockers.com

Man laddar hem dom till telefonen med drönaren igång via DJI appen.

Permalänk
Medlem

Tror inte folk ska våga besöka landsbygden längre. Tänkte åka till mina barndomstrakter och fota lite med GoProo samt en liten foto-flygtur med Mavic men precis som hemma verkar folk blivit livrädda för främlingar. Vart är Sverige på väg?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har haft min Spark i ett år och det är dax att uppgradera, främst för 4k och längre flygtid.

De som ligger inom mitt prisintervall är DJI Mavic Pro Platinum och DJI Mavic Air (båda med Fly More Combo). Just nu lutar det åt Mavic Pro Platinum.

Är det smart att köpa en Mavic Pro idag, eller är den lite gammal? DJI kanske presenterar något nytt snart i 10k prisklassen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: Davinci Resolve som när man bara kommer underfund med - är väldigt lätt. Tog längre tid för YT att få upp denna korta video än för mig att klippa ihop och ljudsätta.

Laddar hem Da Vinci men måste ändå ange nyckel. Är det inte gratis?

https://www.n0.se/v/f/95eb4_davinci.jpg

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Du ska ladda ner beta versionen till vänster på sidan

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Laddar hem Da Vinci men måste ändå ange nyckel. Är det inte gratis?

https://www.n0.se/v/f/95eb4_davinci.jpg

Du ska ladda hem vanliga Resolve, inte Studio versionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Du ska ladda hem vanliga Resolve, inte Studio versionen.

Ok tack. Ska testa detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Efter mycket om och men så lyckades man få tag på en mavric pro 2 till bra pris med mycket tillbehör har tittat mycket på videos men tänkte fråga här ochså. Vilka inställningar ska man ha på drönaren för att få bästa bilderna?

Desto mer man håller på med drönaren desto mer inser man hur avancerad den egentligen är fast den är så lätt flugen.

Hur lång är räckvidden i Sverige då ? Står 8km på vissa sidor och 5 på andra. Bryr mig inte så mycket om flyga lång men flyger man vid havet vill man ha stark signal vid klippor vilket ja då antar är svagare om man har de sketna europeiska Ce istället för USA Fcc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Hur lång är räckvidden i Sverige då ? Står 8km på vissa sidor och 5 på andra. Bryr mig inte så mycket om flyga lång men flyger man vid havet vill man ha stark signal vid klippor vilket ja då antar är svagare om man har de sketna europeiska Ce istället för USA Fcc.

Skickades från m.sweclockers.com

Den har geo-låsning via gps, för när du är i USA aktiveras FCC och i EU så är CE aktiverad. För tillfället har ingen hackning kommit till 2:an men det kommer nog med tiden. Signalen är stark så länge du är vänd mot drönaren hela tiden och har fri sikt. För signalen är lättblockerad, så fort man råkar åka bakom trän som är lite för höga och nära en så sjunker räckvidden till 2-3km, men annars så är signalen stark och bra vid vatten. Längsta jag har varit iväg med den är 3-4km på 40m+ höjd utan problem med bra bild-signal hela tiden.

Börjar signalen bli dålig så ska man stiga med drönaren får då får man mindre saker som blockerar signalen. Vid tveksamma ställen brukar jag stiga till 500m höjd där jag vet att man inte har några andra flygande farkost i närheten för sedan sjunka ner till en passande höjd. Eftersom kameran är så fruktansvärd bra så kan man utan problem ta bilder på höghöjd för sedan zooma in digitalt på bilden utan att det blir allt för pixligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Den har geo-låsning via gps, för när du är i USA aktiveras FCC och i EU så är CE aktiverad. För tillfället har ingen hackning kommit till 2:an men det kommer nog med tiden. Signalen är stark så länge du är vänd mot drönaren hela tiden och har fri sikt. För signalen är lättblockerad, så fort man råkar åka bakom trän som är lite för höga och nära en så sjunker räckvidden till 2-3km, men annars så är signalen stark och bra vid vatten. Längsta jag har varit iväg med den är 3-4km på 40m+ höjd utan problem med bra bild-signal hela tiden.

Börjar signalen bli dålig så ska man stiga med drönaren får då får man mindre saker som blockerar signalen. Vid tveksamma ställen brukar jag stiga till 500m höjd där jag vet att man inte har några andra flygande farkost i närheten för sedan sjunka ner till en passande höjd. Eftersom kameran är så fruktansvärd bra så kan man utan problem ta bilder på höghöjd för sedan zooma in digitalt på bilden utan att det blir allt för pixligt.

Hej och tack för utförligt svar. Jag tycker det verkar bra men så synd den är försvagad. Hellre att den är låst vid 5km än svagare signal. Kan sådana där koppar boost vid antennen hjälpa ? Jag hade främst tänkt ha den vid havet, kanske kullaberg spana in alla klippor , hitta trevliga ställen att klättra eller besöka . Skulle ta veckor mot någon timme med drönare. Men då vill man ha så stark signal som möjligt. Eller flyga över sundet till Danmark och se hur bra de har det där Mavic 2 zoom verkar överlag ja bäst räckvidd och så länge det är dag verkar bilden vara bra medans Pro är överlägsen i svag belysning. Sett några nya gps hack som kräver android. Värsta fall en billig android surfplatta.

Har fortfarande kvar min phantom 2 vision plus, bra kvalite men tyvärr är batterierna döda nu. Hade två men efter snart 5 år så slut. Och dåligt av DJI att inte sälja nya. Så en helt fungerande drone utan batterier.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Hej och tack för utförligt svar. Jag tycker det verkar bra men så synd den är försvagad. Hellre att den är låst vid 5km än svagare signal. Kan sådana där koppar boost vid antennen hjälpa ? Jag hade främst tänkt ha den vid havet, kanske kullaberg spana in alla klippor , hitta trevliga ställen att klättra eller besöka . Skulle ta veckor mot någon timme med drönare. Men då vill man ha så stark signal som möjligt. Eller flyga över sundet till Danmark och se hur bra de har det där Mavic 2 zoom verkar överlag ja bäst räckvidd och så länge det är dag verkar bilden vara bra medans Pro är överlägsen i svag belysning. Sett några nya gps hack som kräver android. Värsta fall en billig android surfplatta.

Har fortfarande kvar min phantom 2 vision plus, bra kvalite men tyvärr är batterierna döda nu. Hade två men efter snart 5 år så slut. Och dåligt av DJI att inte sälja nya. Så en helt fungerande drone utan batterier.

Skickades från m.sweclockers.com

Har funderat på att köpa såna räckviddförstärkare för de är inte dyra och man har typ allt att vinna och inget att förlora.

Satt själv och vela mellan Pro 2 och zoom och kom fram till att pro 2 är värt de extra pengarna för tack vara den höga pixel-tätheten som 4K kameran ger på den blir bilderna betydligt bättre än zoomen. Ända skillnaden mellan dem är att med zoom kan man zooma in medans man flyger medans pro 2 så kan man bara zooma in digitalt i efterhand men bilden blir betydligt bättre jämfört med zoom.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Har funderat på att köpa såna räckviddförstärkare för de är inte dyra och man har typ allt att vinna och inget att förlora.

Satt själv och vela mellan Pro 2 och zoom och kom fram till att pro 2 är värt de extra pengarna för tack vara den höga pixel-tätheten som 4K kameran ger på den blir bilderna betydligt bättre än zoomen. Ända skillnaden mellan dem är att med zoom kan man zooma in medans man flyger medans pro 2 så kan man bara zooma in digitalt i efterhand men bilden blir betydligt bättre jämfört med zoom.

Har hittat autel evo vilket verkar som en mavic utan alla begränsningar 7km räckvidd på riktigt. Och bra kamera dock inte mavic 2 Pro kamera mem den verkar ruskigt välbyggd utan DJI’s begränsningar .

Kollade djis nya fpv den är helt kastrerad för race drone . 4km räckvidd fcc och 0.7km ce . Såg review och den var riktigt bra men ca 500m om det är racing med kanske lite buskar och snår. Så CE är väl max 100-150m vid något skymd sikt vid en skog/snårig bana: så sjukt . Sverige borde ändå ha bättre än USA tycker man ! Så med autel får man i allafall inga begränsningar .

Goda nyheter fick igång min phantom 2 ska dock köpa nytt batteri på Kjell för trots 80% varnar den för batteriet aoch styrkan tappas samt gps verkar ostabil men den flyger i 5 min i allafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så vem är ärthjärnan som flyger kring Arlanda, ikväll? Vad är det folk inte förstår?

Arlanda stängde tydligen ner i 30 minuter, vad jag fick höra.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men hur fungerar det att köra på ställen där man helt saknar mobiltäckning? Kanske inte alls har något med saken att göra men lika bra att kolla

Om man funderar på en drönare och har ett tak på 10k, är det dumt att satsa på en Mavic Pro istället för den nyare Air? Såvitt jag förstår så är Pro bättre på en del grejer men Air har istället lite mer nya finesser/funktioner som Pro saknar. Hur tänker ni kring det valet?

Den minskade flygtiden är inget problem och heller inte den kortare räckvidden. Verkar som man får ut 1500 meter utan problem med en Air och det är mer än nog för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Kanske en dum fråga, men hur fungerar det att köra på ställen där man helt saknar mobiltäckning? Kanske inte alls har något med saken att göra men lika bra att kolla

Om man funderar på en drönare och har ett tak på 10k, är det dumt att satsa på en Mavic Pro istället för den nyare Air? Såvitt jag förstår så är Pro bättre på en del grejer men Air har istället lite mer nya finesser/funktioner som Pro saknar. Hur tänker ni kring det valet?

Den minskade flygtiden är inget problem och heller inte den kortare räckvidden. Verkar som man får ut 1500 meter utan problem med en Air och det är mer än nog för min del.

Jag sätter alltid min telefon i flygläge då jag flyger med min P4P.. Så mobiltäckning är en dålig sak för de flesta skulle jag tro.. Man vill nog inte riskera att någon ringer mitt i ett kritiskt moment..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Verkar som man får ut 1500 meter utan problem med en Air och det är mer än nog för min del.

150-300 meter i Sverige. Kör du WiFi-hacket så blir det väll runt 1000 meter om du vill ha bild.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

150-300 meter i Sverige. Kör du WiFi-hacket så blir det väll runt 1000 meter om du vill ha bild.

Jag har kommit ca 1300m som längst innan bilden började försvinna utan WiFi hack. Problemet är ju att den är känslig för hinder, då är ca 100-500m mer normal räckvidd. I övrigt kan jag rekommendera Air framför den äldre Pro'n. Det smidiga formatet är något jag själv har kommit att värdera högt, både att den är lätt att ta med, mindre störande och smidigare att flyga i terräng. Pro'n har räckvidden för sig dock.

Skulle gärna vilja prova med FCC-hack för Air, finns det något smidigt vis att göra det på iPhone?

Permalänk
Medlem

Jaha jag trodde det var betydligt större avstånd man kunde komma. Iofs skulle även 150-300 räcka alldeles utmärkt för min del tror jag.

Men mobiltäckningen har alltså ingenting att göra med kommunikationen mellan sändare och drönare utan det går helt och hållet på wifi (?)

Skickades från m.sweclockers.com