Söker en billig iPhone 4S-laddningskabel!

Permalänk
Medlem

Söker en billig iPhone 4S-laddningskabel!

Tjena!

Min iPhone 4S-laddningskabel har börjat glappa något extremt, så den är mer eller mindre oanvändbar. Därav tänkte jag köpa hem någon billig laddningssladd.
Var kan man hitta en sådan? Jag kollade på ebay och hittade någon för 8kr. (http://www.ebay.com/itm/USB-Data-Sync-Charger-Cable-For-Apple...)

Jag skiter fullständigt i kvalitén, den får jättegärna dö efter en månad eller två. Det jag undrar är om det finns någon fara med att använda sådana billiga-kopia kablar? Jag har en laddare från Sony Ericsson som man kan koppla in en USB i, och det är den jag mer eller mindre alltid använt tillsammans med min iPhone laddningskabel.

Finns det någon svenskaffär där man kan få en laddningskabel för runt 10-20kr? Utan 50kr i frakt då också...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har köpt sådan och ingen telefon tycks ha tagit skada

Permalänk
Medlem

Nej, det är inga problem. En sladd är svår att få fel. Att däremot använda en kass transformator är inget jag kan rekommendera. Har i princip raderat hela batteriet på min iPod Touch 4 med hjälp av en billig skit-laddare. Efter mindre än tio minuter ur laddaren börjar jag få varningar om att batterinivån är under 20%. Inte optimalt, men jag lärde mig i alla fall något.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Just för 4S/30-pin spelar det ingen större roll vilken kabel du tar, bara väggadaptern/var du kopplar in USB kontakten är bra, helst original skulle jag rekommendera.

Med Lightning kontakten finns det dock ett MFI chipp som kollar om kabeln är godkänd av Apple eller inte. Då kan det vara värt att köpa en kabel som är lite dyrare så att den går att använda.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det är inga problem. En sladd är svår att få fel. Att däremot använda en kass transformator är inget jag kan rekommendera. Har i princip raderat hela batteriet på min iPod Touch 4 med hjälp av en billig skit-laddare. Efter mindre än tio minuter ur laddaren börjar jag få varningar om att batterinivån är under 20%. Inte optimalt, men jag lärde mig i alla fall något.

Tror inte att det är några problem på laddaren i sig, snarare iPod Touchen. Har själv gått igenom 3 generationer av iPod Touch (2, 3 samt 4) och alla hade lika kasst batteri. Batterierna har dålig livslängd och den ursprungliga kapaciteten är redan kass från början (780 mAh för gen 2+3, 930 mAh för gen 4)

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det är inga problem. En sladd är svår att få fel. Att däremot använda en kass transformator är inget jag kan rekommendera. Har i princip raderat hela batteriet på min iPod Touch 4 med hjälp av en billig skit-laddare. Efter mindre än tio minuter ur laddaren börjar jag få varningar om att batterinivån är under 20%. Inte optimalt, men jag lärde mig i alla fall något.

Alright. Jag tappade bort min orginal-transformator för ett X antal månader sedan, men enda sedan dess har jag använt en gammal MP3-laddare typ som fungerat alldeles utmärkt, så det bör inte vara några större bekymmer känns det som. Tack!

Skrivet av carlen:

Jag har köpt sådan och ingen telefon tycks ha tagit skada

Underbart, tack för din input!

Skrivet av Erik:

Oj, tradera hade jag helt glömt bort. Tack för tipset!

Skrivet av lambdan:

Just för 4S/30-pin spelar det ingen större roll vilken kabel du tar, bara väggadaptern/var du kopplar in USB kontakten är bra, helst original skulle jag rekommendera.

Med Lightning kontakten finns det dock ett MFI chipp som kollar om kabeln är godkänd av Apple eller inte. Då kan det vara värt att köpa en kabel som är lite dyrare så att den går att använda.

Jag bryr mig inte om att kunna synca mobilen med datorn. Kör all musik via iTube osv, så det är inga problem. Sålänge det går att ladda så spelar det ingen roll.

Någon som har koll på hur laddningsprestandan skiljer sig mellan en billig laddningskabel och en original apple-laddare? Jag förstår att det tar längre tid, men hur mycket längre tid att få en fulladdning?