Permalänk

Enthoo Primo & x61? Hjälp..

Hejsan,

Har införskaffat ett Phanteks Enthoo Primo chassi och en NZXT Kraken x61 kylare.

Är inte riktigt hundra på hur jag ska koppla ihop kylaren och fläkthubben som sitter i chassit. Läste manualerna och både x61 och chassits manual ville att jag skulle sätta CPU kylaren och hubben på CPU_FAN.

Funderat lite men hittar inget riktigt bra svar på hur jag ska göra. Kopplar man Kylaren till CPU_FAN och hubben till CPU_OPT eller kylaren till hubben som kopplas till CPU_FAN eller kylaren till CPU_FAN och hubben till CHA_FAN?

Tipsa gärna och vad det blir för skillnad!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag kopplade hubben till en vanlig fläktkontakt. Kopplade ingen av kontakterna till vattenkylningen till hubben utan till cpu fan och system fan.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag kopplade hubben till en vanlig fläktkontakt. Kopplade ingen av kontakterna till vattenkylningen till hubben utan till cpu fan och system fan.

Styrs chassifläktarna automatiskt då beroende på tempen på CPUn tex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Styrs chassifläktarna automatiskt då beroende på tempen på CPUn tex?

Beror nog på vilket moderkort du har.

Vill du att de ska styras efter din cpu så ska du helt klart koppla in dem till CPU fan. Men själv gillar jag inte den lösningen då datorn tenderar att bli ganska högljudd när PCU:n hamnar under load eftersom alla fläktar du börjar varva upp. Bättre att hålla chassifläktarna lite lägre så man har en trevlig ljudnivå och så kan man låta fläktarna till radiatorn varva lite mer när det behövs.

Personligen kör jag dock fläktarna till radiatorn med 7v adapters så att de också blir lite tystare. Har 11 fläktar totalt i riggen så blir bra luftflöde och kylning ändå

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti