Vilken Router/switch/gateway för Ownit fiber? (Wifi, tv & telefoni)

Permalänk

Vilken Router/switch/gateway för Ownit fiber? (Wifi, tv & telefoni)

Hej. Ska få fiber i år, ip only/uppsala stadsnät!
Vad är det jag behöver för router/switch/fögateway? Är inte så bra på sånt här.....
Har i dagsläget TELIA, & en telia smart/gateway.

Men måste byta leverantör, & behöver därför köpa en Router eller vad det heter som jag kan
köra allt genom, internet/wifi/tv/telefoni mm! Gärna det bästa & säkraste!!! Någon som kan hjälpa mig & peka åt rätt håll?

Rubrik förtydligad
Permalänk
Medlem

Du behöver en router (eller helt korrekt en bredbandsdelare), som samtidigt är gateway. För Wifi behöver du minst en accesspunkt. De flesta bredbandsdelare har accesspunkt inbyggd. Men de inbyggda accesspunkterna ärt sällan lika bra som dedikerade AP:n och placeringen kan vara svårt att få optimal. En switch behöver du endast om bredbandsdelarens LAN-uttag inte räcker till. Men en switch kan vara bra om bredbandsdelarens placering gör att du annars måste dra flera kablar till samma rum.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Rekordmedlem

Du får ofta med nån apparat av operatören så prova den först innan du köper nått, du blir annars troligen tvungen att ha flera egna apparater om du ska köra trippleplay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

FIBER mm

Tjena. Ska få fiber i år. Och har valt Ownit som bredbands leverantör, men det ingår ingen router. Behöver därför tips/råd för att hitta den bästa routern!
Är det NETGEAR Nighthawk x4 eller X6 eller Asus RT-AC66U som gäller? eller något annat? Behöver ju kunna se på tv genom den också…. Precis som när man får en router/switch/modem grej av t.ex. Telia BBB osv… Kan man se på tv via vilken höghastighets router som helst?? Kan någon hjälpa mig?
Frågar man t.ex Comhem så ska man ju välja dom så klart… SUCK!

MVH//John

Permalänk

Boxen som fibern svetsas in i har 4-5 ethernet portar, och wifi iaf i min förening.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Freaklittlejohn:

Tjena. Ska få fiber i år. Och har valt Ownit som bredbands leverantör, men det ingår ingen router. Behöver därför tips/råd för att hitta den bästa routern!
Är det NETGEAR Nighthawk x4 eller X6 eller Asus RT-AC66U som gäller? eller något annat? Behöver ju kunna se på tv genom den också…. Precis som när man får en router/switch/modem grej av t.ex. Telia BBB osv… Kan man se på tv via vilken höghastighets router som helst?? Kan någon hjälpa mig?
Frågar man t.ex Comhem så ska man ju välja dom så klart… SUCK!

Beroende på hur TV'n levereras kan det bli ett problem för dig. Och det kommer att påverka valet av router. Asus'arna är bra, för de har stöd för en del IPTV-varianter genom att man kan tilldela en port på routern för TV. Det kräver dock att TV kommer levererat på ett eget VLAN. Jag skulle oavsett satsa på en Asus. Det är de som har enklast men ändå kraftfull firmware. Alternativ två är att köpa någon router som stödjer DD-WRT, Tomato etc, men då är det också en annan teknisk nivå som du måste acceptera för att kunna konfigurera enheten.

För att du ska få rätt på detta så är det bra om du sätter dig ner och går igenom alternativen samt tar reda på hur de kommer att levereras. Sedan kan du fråga här igen och få mycket bättre svar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör först ta reda på hur din tänkta tvlösning fungerar, det finns ju flera olika versioner, iptv över internet, ip tv över separat vlan eller "kabeltv över fiber" och det innebär lite olika förutsättningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade, rubrik ändrad*

Trådar sammanfogade då vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Passade även på att justera rubriken enligt §3.1.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Okej, dä bör det vara kabeltv via fiber.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freaklittlejohn:

Okej, dä bör det vara kabeltv via fiber.

Får du kabeltv via fiber så använder man inte internet/lan alls utan då kommer tvsignalen ut via en f-kontakt på tjänstefördelaren.
Den gängade kontakten längst till vänster på den här Intenon :

Det innebär i så fall att du inte alls använder routern för något som har med tv att göra så då påverkar det inte routervalet på något sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Freaklittlejohn:

Okej, dä bör det vara kabeltv via fiber.

Det låter som att du gissade. Ta nu istället reda på vad som gäller så kan du få bra svar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ownit kör iptv på ett dedikerat vlan. För att veta vilket vlan du ska använda bör du kontakta supporten då det skiljer sig mellan föreningar!

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB