SweClockers drop!

Problem med laddaren eller uttaget?

Permalänk
Medlem

Problem med laddaren eller uttaget?

Hej!

Nu är det så här att den senaste månaden så har min dator börjat att bete sig konstigt, eller det kanske är strömsladden?
Jag får ibland kontakt när jag sätter i strömsladden i datorn och ibland inte, idag tog det dock en halvtimme med att dra ut sladden ur väggen och testa vända på den, etc etc... Gjorde allt möjligt, och till slut så börja den ladda igen!
Detta är hyffsat frustrerande då jag verkligen behöver min dator i skolan, glömde nästan säga att det är en laptop jag pratar om!

Jag har en HP Pavilion m6-1052eo!

Hur kan jag ta reda på vad som är fel? Och vad kostar en ny laddare till denna laptop om det nu är laddern som är trasig?

// Hueaa

Edit: Juste, när strömmen väl tog slut i datorn slockna så drog jag ut kontakten etc igen och då gick den igång!

Permalänk
Medlem

Känner du någon med en liknande AC-adapter ? Volten måste vara samma(!), ampere kan vara samma eller högre (inte mindre).

Kan du inte känna/röra på kablagen, du ser ju på datorn när AC-adaptern är inkopplad dvs ladd-lampan lyser, eller windows meddelar att batteriet laddas. Prova att röra kabeln där det kanske är glapp, brukar vara kontakten in till datorn eller själva datorns kontakt - eller in/ut vid AC-adaptern/"svarta klumpen" (mer ovanligt att felet är där).

För att hitta en ny AC-adapter, kolla P/N nummer på adaptern och kolla prisjakt eller återkom hit med info.

Reparation/byte av själva DC-kontakten i datorn brukar kosta mellan 1500-2000 (stockholm)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Känner du någon med en liknande AC-adapter ? Volten måste vara samma(!), ampere kan vara samma eller högre (inte mindre).

Kan du inte känna/röra på kablagen, du ser ju på datorn när AC-adaptern är inkopplad dvs ladd-lampan lyser, eller windows meddelar att batteriet laddas. Prova att röra kabeln där det kanske är glapp, brukar vara kontakten in till datorn eller själva datorns kontakt - eller in/ut vid AC-adaptern/"svarta klumpen" (mer ovanligt att felet är där).

För att hitta en ny AC-adapter, kolla P/N nummer på adaptern och kolla prisjakt eller återkom hit med info.

Reparation/byte av själva DC-kontakten i datorn brukar kosta mellan 1500-2000 (stockholm)

Hej, tack för svar!

Jag har testat försökt hitta glappet men det verkar vara lite svårt!

Edit: Ändra en hel del i inlägget nu, P/N är: 609940-001 och kostar 699kr på prisjakt... fy fan så dyrt! Måste först testa om det är laddaren som är problemet... Sen är ju frågan om det är värt att fixa datorn, den är över 2 år gammal, kosta 7k ny och skärmen har gått sönder där bak nere vid gängorna som sitter fast i datorn, måste stänga datorn försiktigt då skärmen nästan har lossnat, stänger jag den normalt så kommer skärmen gå isär!
Och detta skulle då kosta 2500-3000 + 1500-2000 för DC-kontakten.... suck!

// Hueaa

Permalänk
Medlem

Ser ut som en lite småskum sida, men här har du en billig laddare för 220 inkl frakt:
http://www.laddare-batteri.se/hp-609940001-p-69256.html

Permalänk
Medlem

Konstigt, nu funka laddaren direkt! Inga problem

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera om du har möjligheten själv eller någon du känner att mäta laddaren med instrument.
*Mest för att se om det verkligen är laddaren eller om det är datorn i sig själv som är problemet.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Jag hitta felet när jag va i skolan!
Det var strömsladden som man sätter in i den där "svarta klumpen", den glappar.... Prova en polares sladd och satte in den i "klumpen" och det funka hela tiden, medans min glappar på det stället... höll på och rörde den lite etc och den fick kontakt då och då med laddningen så felet är där!
Så det va de ovanliga felet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hueaa:

Jag hitta felet när jag va i skolan!
Det var strömsladden som man sätter in i den där "svarta klumpen", den glappar.... Prova en polares sladd och satte in den i "klumpen" och det funka hela tiden, medans min glappar på det stället... höll på och rörde den lite etc och den fick kontakt då och då med laddningen så felet är där!
Så det va de ovanliga felet

Verkar vara ett vanligt problem, hittade detta på HP:s hemsida: http://support.hp.com/us-en/product/HP-Pavilion-m6-Entertainm...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...