Permalänk
Medlem

Datorn stängs av i spel

Det är nämligen så att datorn har börjat stängas av när ja spelar och det har även hänt när jag inte spelar att den stängs av.
Misstänker grafikkortet då det börjat låta konstigt från lådan tycker det är någon fläkt som låter.

Körde lite HWMonitor och ser att kortet är uppe i 70 ° i idle.

Något mer man bör kolla efter ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem

Ja, du behöver nog se över kylningen och varifrån ljudet kommer.
Ta av sidplåten och starta något intensivt och börja felsök, se så att fläktar rör sig som dom ska, att det inte är igendammat etc.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tror att det var dammet som var på själva Cpu-kylaren. Än så länge är det klar förbättring.

Tack för tipset

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem

Problemet Datorn stänger av sig är tillbaka :(

Nu vet ja snart inte vad ja ska ta mig till.

Problemet har återkommit. Precis när ja trodde att ja hade blivit av med den så är den tillbaka.
Nu vet jag inte vad ja ska misstänka längre än att t ex börja byta ut nätaggregatet ?

Har testat Memtest minnerna är OK. Grafikkortet har jag inga misstankar på .

Något mer ni tycker ja borde prova ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Skrivet av Ramixo:

Nu vet ja snart inte vad ja ska ta mig till.

Problemet har återkommit. Precis när ja trodde att ja hade blivit av med den så är den tillbaka.
Nu vet jag inte vad ja ska misstänka längre än att t ex börja byta ut nätaggregatet ?

Har testat Memtest minnerna är OK. Grafikkortet har jag inga misstankar på .

Något mer ni tycker ja borde prova ?

varför startar du en ny tråd om du redan har en som handlar om problemet ?

så dammet är borta i hela datorn eller bara ur cpu fläkten ?
HWMonitor är just bara ett program som visar temp/volt osv vad körde du när det stängdes av ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Dammet är borta så mycket det går utan att använda tryckluft.

När det stängdes av 1:a gången idag så körde jag SiSoft Sandra Benchmark , 2:a gången den stängdes av var när ja ville väcka den från viloläge/strömsparläge.

Körde Samsung Restoration eftersom jag har den SSD som är drabbad av tendensen.

Kanske lika bra att byta ut nätagget ??

Nu 22:13 Gjorde inget speciellt man kan säga Idle läge puff stängdes den av bara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Skrivet av Ramixo:

Dammet är borta så mycket det går utan att använda tryckluft.

När det stängdes av 1:a gången idag så körde jag SiSoft Sandra Benchmark , 2:a gången den stängdes av var när ja ville väcka den från viloläge/strömsparläge.

Körde Samsung Restoration eftersom jag har den SSD som är drabbad av tendensen.

Kanske lika bra att byta ut nätagget ??

Nu 22:13 Gjorde inget speciellt man kan säga Idle läge puff stängdes den av bara.

så bara ta bort stora delar damm ? kanske nån lösning så inte så mycket damm kommer i i datorn ?
från grafikkort går det ju inte att plocka bort damm hur gör du då ?
https://www.google.se/search?q=magnetic+dust+filter+pc&biw=12...

kanske till något bättre ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

så bara ta bort stora delar damm ? kanske nån lösning så inte så mycket damm kommer i i datorn ?
från grafikkort går det ju inte att plocka bort damm hur gör du då ?
https://www.google.se/search?q=magnetic+dust+filter+pc&biw=12...

kanske till något bättre ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Tack för tipset. Ger upp nu. Imorgon blir det att åka till Inet och köpa ett nytt Nättagg.

Kör på något bättre och modulärt allra helst. Är det svårt att byta nättagg själv? speciellt med tanke på att burken har några år på nacken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem

Om någon ser något som är konstigt så säg till bara.

http://i.imgur.com/fAFBjBq.png

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem

börja med att återställa bios till default settings. Citera om det fortfarande inte funkar.

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Jag har sammanfogat dina trådar då vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Dessutom ger det bättre svar med all information samlat i en och samma tråd.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

jag personligen tycker att din GPU ligger på lite väll hög temperatur om det var 65 Celsius idle samt att jag har varit med om när datorn bara stänger av sig så och det har varit nätagget på min dator under 2 tillfällen , när jag byggde syrrans dator så var det moderkortet och nätagget . så hoppas det funkar med bara byta nätagget för dej angående GPU med tempen så hade jag nog skruvat bort plåtbiten ( den som håller fläktarna ) och satt på ny kylpasta samt tagit bort lite mera damm om det är kvar men det beror på hur händig man är

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för dubbla trådar. Ska i framtiden hålla mig till en och samma.

Sådant här problem är komplext då man önskar det fanns något program som kunde tala om var/vad felet är men eftersom ja vill verkligen undvika det här problemet och det uppstår plötsligt så börjar jag med att byta nättagget . Har även läst att AXP inte är någon höjdare så 5 år som den hållt får man vara nöjd och investera nu i något bättre och modulärt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramixo:

Nu vet ja snart inte vad ja ska ta mig till.

Problemet har återkommit. Precis när ja trodde att ja hade blivit av med den så är den tillbaka.
Nu vet jag inte vad ja ska misstänka längre än att t ex börja byta ut nätaggregatet ?

Har testat Memtest minnerna är OK. Grafikkortet har jag inga misstankar på .

Något mer ni tycker ja borde prova ?

läs inlägg nummer två, återkom.

Permalänk
Skrivet av Ramixo:

Ber om ursäkt för dubbla trådar. Ska i framtiden hålla mig till en och samma.

Sådant här problem är komplext då man önskar det fanns något program som kunde tala om var/vad felet är men eftersom ja vill verkligen undvika det här problemet och det uppstår plötsligt så börjar jag med att byta nättagget . Har även läst att AXP inte är någon höjdare så 5 år som den hållt får man vara nöjd och investera nu i något bättre och modulärt.

http://www.inet.se/produkt/6910020/fractal-design-edison-m-55...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

läs inlägg nummer två, återkom.

Jag har rengjort så gott det går. Även utan rengöring var d inte mycket damm i burken. Alla fläktarna går som dom ska.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Skrivet av Ramixo:

Jag har rengjort så gott det går. Även utan rengöring var d inte mycket damm i burken. Alla fläktarna går som dom ska.

du råkade väl inte göra det med en dammsugare ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

du råkade väl inte göra det med en dammsugare ?

Ju på väldigt låg hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramixo:

Ju på väldigt låg hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du otur så har du skadat någon del i datorn med statisk elektricitet från dammsugaren. Man ska Aldrig rengöra i en dator med en dammsugare.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Har du otur så har du skadat någon del i datorn med statisk elektricitet från dammsugaren. Man ska Aldrig rengöra i en dator med en dammsugare.

Problemet uppstod innan ja dammsög datorn. Men ja förstår hur du menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramixo:

Problemet uppstod innan ja dammsög datorn. Men ja förstår hur du menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, menade inte att det var det som var problemet från början. Men det kan å andra sidan ha uppstått nya problem nu, men det vet jag inte. Ville bara berätta att du ska passa dig för att rengöra i datorn med dammsugare

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Skrivet av Ramixo:

Ju på väldigt låg hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

spelar ingen roll vilken hastighet, anledning varför datorer dör är pga ESD du har just dödat din dator med esd.. RIP!

finns en chans att det inte räcker med nytt nätagg du kan behöva köpa allt nytt.
du ska aldrig använda en dammsugare om det inte är att suga in utblåset när man använder tryckluft.

Skrivet av Ramixo:

Problemet uppstod innan ja dammsög datorn. Men ja förstår hur du menar.

är det första gången du dammsugit datorn eller du kanske gjort det förut ? ESD kan ta flera år innan det märks.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

spelar ingen roll vilken hastighet, anledning varför datorer dör är pga ESD du har just dödat din dator med esd.. RIP!

finns en chans att det inte räcker med nytt nätagg du kan behöva köpa allt nytt.
du ska aldrig använda en dammsugare om det inte är att suga in utblåset när man använder tryckluft.

är det första gången du dammsugit datorn eller du kanske gjort det förut ? ESD kan ta flera år innan det märks.

Det var första gången faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Skrivet av Ramixo:

Det var första gången faktiskt.

var det samma problem som du har nu som du hade innan du dammsög datorn. vad hände när du startade den efteråt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

spelar ingen roll vilken hastighet, anledning varför datorer dör är pga ESD du har just dödat din dator med esd.. RIP!

finns en chans att det inte räcker med nytt nätagg du kan behöva köpa allt nytt.
du ska aldrig använda en dammsugare om det inte är att suga in utblåset när man använder tryckluft.

är det första gången du dammsugit datorn eller du kanske gjort det förut ? ESD kan ta flera år innan det märks.

Dammsugit datorer i snart 16 år utan minsta bekymmer. Säger inte att det är rätt men tror inte han behöver skrota sin nuvarande rigg.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Skrivet av HenkeOSD:

Dammsugit datorer i snart 16 år utan minsta bekymmer. Säger inte att det är rätt men tror inte han behöver skrota sin nuvarande rigg.

varför använder du en sak som alstrar ESD.. tror du inte det existerar eller att det inte kan skada.

tekniken är hur du gör det. suger du rakt på moderkort / kylare där plaströret kan vidröra moderkort eller annan elektronik?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

varför använder du en sak som alstrar ESD.. tror du inte det existerar eller att det inte kan skada.

tekniken är hur du gör det. suger du rakt på moderkort / kylare där plaströret kan vidröra moderkort eller annan elektronik?

Skippa det ändlösa esd-snacket, alla vet jämt bäst hur man ska göra.
TS-fel verkar vara temperaturrelaterat, ska bli spännande att se vad nytt nätagg gör.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Skippa det ändlösa esd-snacket, alla vet jämt bäst hur man ska göra.
TS-fel verkar vara temperaturrelaterat, ska bli spännande att se vad nytt nätagg gör.

då borde det räcka med en grundlig rengöring av alla kylare, med tryckluft eller mekaniskt ta bort gpu/cpu kylare och rengöra för hand..
ja varför inte

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

varför använder du en sak som alstrar ESD.. tror du inte det existerar eller att det inte kan skada.

tekniken är hur du gör det. suger du rakt på moderkort / kylare där plaströret kan vidröra moderkort eller annan elektronik?

Esd existerar i allra högsta grad men jag är inte rädd för den. Pillar alltid i datorer med esdband på armen och sen är det bara att in och gröta med dammsugaren så det blir rent och fint. Men som tidigare säger jag inte att det är rätt utan på egen risk.

Vore intressant om du kunde logga temperaturerna så du får svart på vitt hur det ligger till precis innan datorn stänger av. Minns inte om speedfan klarade av detta men du kan ju googla runt lite

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Skippa det ändlösa esd-snacket, alla vet jämt bäst hur man ska göra.
TS-fel verkar vara temperaturrelaterat, ska bli spännande att se vad nytt nätagg gör.

Datorn är idag inlämnad för felsökning hos Inet och nu väntar man på att se om dom hittar något. I samråd med personal så kom vi fram till att det är bäst att kolla upp d ordentligt då ja kände att varje komponent som ja "tror" kan vara en chansning. Ska bli intressant o se vad dom säger . Återkommer med svar så fort jag får reda på något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit