Dynamisk simulering av sten...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2005

Dynamisk simulering av sten...

Hej. har en liten underlig fråga. Jag vill göra en dynamisk simulering av en konstruktion. Ett stup (låt säga en trattliknande konstruktion). Vad jag vill göra är att hälla i stenar eller sand i den och se var det fastnar. Efter att ha sökt på nätet har jag hittat ett antal demos från nvidia som visar hur olika föremål simuleras.
Finns det någon spelmiljö som kan simulera vad jag är ute efter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2007

Garrys mod borde kunna användas till något liknande. Det blir inte särskilt verklighetstrogna resultat men som en illustration borde det fungera.

Tror inte att det går att simulera hemma utan special kunskap, på ett verklighetstroget sätt, särskilt sand.

Macbook Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Jag tänker mig att det kan gå att få hyffsade resultat genom att ge en fluid passande egenskaper för att efterlikna sand och sedan simulera i valfritt CFD-program. Annars kan jag kanske tänka mig att det kan gå att få till i andra simuleringsprogram som exempelvis Dymola.

Detta kräver dock tid och grundkunskaper att lära sig liknande program så det är inget man gör på en kväll precis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2005

Jo jag förstår att det inte blir så exakt, men ser man på filmer från nvida så ser det ut att bli verklighetstrogna resultat. Har kikat på DEM mjukvaror, men de jag har hittat kostar multum och tänker att det kanske finns någon spelutvecklingsmiljö som funkar liknande och är billigare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av ma00aem:

Jo jag förstår att det inte blir så exakt, men ser man på filmer från nvida så ser det ut att bli verklighetstrogna resultat. Har kikat på DEM mjukvaror, men de jag har hittat kostar multum och tänker att det kanske finns någon spelutvecklingsmiljö som funkar liknande och är billigare...

Det är väll just Nvidias miljö som används i dom filmerna du kollat på. Jag vet inte vad som krävs för att få tillgång till deras programvara men du kan ju börja där. Skulle inte rekommendera dedikerade CFD lösare för jag tror inte dom gör det du vill och det tar fruktansvärt med tid innan man kan göra lite häftigare saker.

Macbook Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av SmOOthy:

Det är väll just Nvidias miljö som används i dom filmerna du kollat på. Jag vet inte vad som krävs för att få tillgång till deras programvara men du kan ju börja där.

någon annan som vet hur man kan få tag i mjukvaran?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2015

Om du vill kunna matematiken från grunden så kan du skriva en partikel fysik motor med pixel shaders. Då kan du efter 3 dagar simulera 100000 föremål i realtid om du får tag på en shader kompilator som inte optimerar sönder koden. Grafikkortet låter även som att fläkten ska lossna.