Permalänk
Medlem

Kommer inte in i BIOS/POST

Tja!

Köpte in ett par nya datordelar häromdagen och har pillat runt och monterat allt men när jag väl skulle dra igång datorn så får jag en "no signal" på skärmen och det händer inget mera.

Operativsystem: Har inte kommit så långt än
Processor: Intel Core i5 4690k (ny)
Processorkylare: Corsair Hydro h110 (ny)
Moderkort: ASUS Z97-A (ny)
Minne: 2x 4 GB Corsair Veangence (gamla)
Grafikkort: ASUS GTX 980 STRIX OC ED (ny)
Hårddisk: Kingston HyperX 240GB 3k SSD (gamal)
Nätaggregat:Corsair tx750w 80+brons (gama)
Övrig kylning: 1×140mm utsug 1x140mm insug
Chassi: Fractal design define r5 (ny)

Så efter lite svordomar så satte jag mig och började felsöka. Jag började med att plocka ut komponenter en och en med en start emellan om det hjälpte men fortfarande inget, flyttade runt ram osv. Så jag började söka runt på google, och folk med samma problem har löst det genom att uppdatera BIOS eller byta nätagg, problemet är att då mitt moderkort, ASUS Z97-a inte har nån "flashback" funktion så jag kan inte uppdatera BIOS utan att komma in i bios så då måste ha en gammal cpu vilket jag inte har då jag har nästan exklusivt kört AMD tidigare

Så första frågan är om man kan kolla vilken BIOS Version man har utan att starta datorn?

Den andra lösningen var att byta nätagg, vilket jag antar är problemet men vill bara försäkra mig om det. Jag bestämde mig för att använda mitt gamla corsair tx750w som har ca 4 år på nacken i mitt nya bygge då komponenterna tydligen inte drog mera än så efter att ha kollat runt på psu calculators runt om på nätet.

Så min andra fråga är om man kan testa nätagg utanför datorn utifall dom är döda? Mera så jag slipper köpa ett nytt.

Om ni har nå andra tips på lösningar så tar jag gärna emot dom!