Titan Black i SLI för 3D och media! Eller nyaste M6000?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Titan Black i SLI för 3D och media! Eller nyaste M6000?

Hej!

TJa. Har en fråga till er. Jag läste i en artikel att Titax X kommer att bli sämre för 3D och animering i och med att nåt som kallades dubbel precision? Är det sant?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Japp. Nvidia har gjort den enbart för gaming och ska man ha rendering och sådant så är det quadro som gäller eller om de släpper ett titan x black (eller liknande) med DP

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av lightbird:

Hej!

TJa. Har en fråga till er. Jag läste i en artikel att Titax X kommer att bli sämre för 3D och animering i och med att nåt som kallades dubbel precision? Är det sant?

Tidigare Titan-kort har varit mer i stil med avancerade Quadro-kort i det att de, till skillnad från de vanliga Geforce-korten, haft hög dubbelprecisionsprestanda.

Nu har Nvidia tydligen bestämt att Titan bara ska vara ett extremt Geforce-kort istället för något slags korsning.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Sep 2005

http://www.anandtech.com/show/9059/the-nvidia-geforce-gtx-tit...

GM200 har inte hårdvaran som krävs för god DP-prestanda. Detta gäller även kommande Quadro-kort.

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Tack. Ja. Då kanske jag ska satsa på Titan Z istället?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av lightbird:

Tack. Ja. Då kanske jag ska satsa på Titan Z istället?

Har applikatonerna du kör stöd för dubbel precision?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Killbom:

Har applikatonerna du kör stöd för dubbel precision?

Jag håller på och kollar det. Det är intressant, för att kortet ska driva 2st 4K skärmar, simuleringar av partiklar, vatten, eld osv. Men Titan Black med 6GB RAM, CUDA som Maya använder bland annat och andra program som jag kör såsom Photoshop osv. låter bra och priset är ändå överenskommligt. Vad tror ni?

Skulle Titan Z vara overkill isåfall? Det är ingen ide att slänga ut pengar om det inte är värt det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Är det Maya du ska använda, finns det inte benchmark på det programet då ?
Alternativt skicka iväg ett mail till tillverkaren av programet.
Använder man såpass dyra program är det nog bara att fråga supporten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Jag gick in och kollade vad MAYA kostar.
Skapligt pris, och jag som tyckte att Sony Vegas var dyrt. >_>
Har man råd med MAYA så har man råd med ett eller flera Quadro.
/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Autodesk har ett subscription plan som är mycket lindrigare än fulla priset.
Har ni hört om nya M6000?......kommer i april. Priset dock kan jag tänka mig kommer ligga runt en K6000 vilket är lite väl.....

http://www.cgchannel.com/2015/03/nvidia-unveils-the-quadro-m6000/

speks: http://images.nvidia.com/content/pdf/quadro/data-sheets/NV_DS_Quadro_M6000_FEB15_NV_US_FNL_HR.pdf

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Ingen GPU-renderare använder double precision och såvitt jag vet behövs det inte för partikelsystem heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Stort missförstånd det här att all GPGPU och tillhörande program är beroende av hög prestanda i double precision. I single precision är Titan X ett monster utan dess like. Men som sagt det beror på program och du borde spana in benchmarks och användarvittnesmål där just dina program använts.

i9-7920X 4.7 GHz | 32GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 2x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2005

Nej, De flesta program som renderar med Cuda, typ Octane eller liknande använder INTE DP, utan SP. Så med det sagt så kan jag meddela att Titan X är snabbare än Titan Black på att rendera med Cuda. Däremot så är Titan Z snabbare än Titan X, men det är inte så konstigt med tanke på att Z använder sig av 2 "Black" GPUer.

Octanebench: http://render.otoy.com/octanebench/results.php?sort_by=avg&filter=&singleGPU=1

Tänkt på att Octane detekterar varje GPU för sig själv, så att ett Titan Z beskrivs som 2xTitan Z men är alltså bara ett kort med 2 GPUer.

Benchmarking-programmet väger dock de olika deltesterna lite olika, vilket gör så att 900 serien verkar vara lite snabbare än de faktiskt är i faktiska tillämpningar, men på det stora hela ger en ganska så rättvis fingervisning om prestandan mellan de olika korten i Octane.

Main workstation: Asus X99-E WS/Intel 5960X/2xGtxTitan Black/GTX980ti/Win10 Pro/Luxology Modo/Otoy Octane (grafikkorten används för GPU rendering, inte SLI)
Daily driver nr1: Amiga 4000/040
Daily driver nr2: SGI Octane2/2x400MHz Mips r12000/Vpro 10/Irix 6.5.26/Maya 6.5/Photoshop 3.0 Irix

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Här finns också benchmarks från en annan GPU-renderare, FurryBall, som bekräftar det ovan:
http://furryball.aaa-studio.eu/products/benchmarks.html

Vi kan också bekräfta att man måste vara desperat eller korkad för att köpa ett Quadro-kort. Desperat som i att någon specifik applikation verkligen behöver det.

En annan reflektion är att tänka över hur mycket grafikminne du behöver. Ett Titan Z kostar ungefär som 3st GTX980.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av DasIch:

Vi kan också bekräfta att man måste vara desperat eller korkad för att köpa ett Quadro-kort. Desperat som i att någon specifik applikation verkligen behöver det.

En annan reflektion är att tänka över hur mycket grafikminne du behöver. Ett Titan Z kostar ungefär som 3st GTX980.

Mja, det finns tillfällen man faktiskt kan behöva ett Quadrokort. Iofs, nu var det länge sedan jag jobbade med vare sig både Quadro eller FireGL/Pro kort, men i vissa applikationer så gav de dig högre precision på Zbuffern, vilket kunde vara användbart (ingen Z-fighting och i vissa fall även bättre prestanda i några få program). Jag antar att det fortfarande gäller idag? Det jag har störst problem är att du egentligen bara betalar för drivrutiner/supporten, annars är hårdvaran i stort 100% lika, bortsett från mer minne etc.

Men i de flesta fallen så är det väl mest "snake-oil" de säljer. Dock har du en fördel med supporten via Quadro etc. om du ex. får problem i certifierat program och felet ligger i drivrutinen. Brukade iaf vara rätt snabb turnaround för att få en ny uppdaterad drivrutin.

Main workstation: Asus X99-E WS/Intel 5960X/2xGtxTitan Black/GTX980ti/Win10 Pro/Luxology Modo/Otoy Octane (grafikkorten används för GPU rendering, inte SLI)
Daily driver nr1: Amiga 4000/040
Daily driver nr2: SGI Octane2/2x400MHz Mips r12000/Vpro 10/Irix 6.5.26/Maya 6.5/Photoshop 3.0 Irix

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av sgtprobe:

Mja, det finns tillfällen man faktiskt kan behöva ett Quadrokort. Iofs, nu var det länge sedan jag jobbade med vare sig både Quadro eller FireGL/Pro kort, men i vissa applikationer så gav de dig högre precision på Zbuffern, vilket kunde vara användbart (ingen Z-fighting och i vissa fall även bättre prestanda i några få program). Jag antar att det fortfarande gäller idag? Det jag har störst problem är att du egentligen bara betalar för drivrutiner/supporten, annars är hårdvaran i stort 100% lika, bortsett från mer minne etc.

Men i de flesta fallen så är det väl mest "snake-oil" de säljer. Dock har du en fördel med supporten via Quadro etc. om du ex. får problem i certifierat program och felet ligger i drivrutinen. Brukade iaf vara rätt snabb turnaround för att få en ny uppdaterad drivrutin.

Även ECC minnen om jag minns rätt väll? Inte så kritiskt för rendering men vissa applikationer får absolut inte få bitfel.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av philipborg:

Även ECC minnen om jag minns rätt väll? Inte så kritiskt för rendering men vissa applikationer får absolut inte få bitfel.

Nej, inte idag vad jag vet. Kan inte minnas korten haft det innan heller, men mitt minne är verkligen inte vad det har varit (kanske behöver ECC själv )

Däremot så är Quadro "garanterad" att alltid fungerar oavsett hur hårt du belastar den 24/7/365 så länge du arbetar inom de specificerade värdena. Det gäller även deras beräkningskort Tesla.

Samma garantier finns inte för deras konsumentkort. Att låta ett rack Titan Blacks gå vecka ut och vecka in på årlig basis lär knäcka dem (dock inte garanterat), men Tesla/Quadro är "byggda" för att tåla sådan belastning med motsvarande garanti. Så för kritiska applikationer/tjänster så kan det mycket väl löna sig att köra på de mycket dyrare Quadro och Teslakorten. För mindre privata firmor/frilansare/privatbruk, kanske inte så mycket.

Main workstation: Asus X99-E WS/Intel 5960X/2xGtxTitan Black/GTX980ti/Win10 Pro/Luxology Modo/Otoy Octane (grafikkorten används för GPU rendering, inte SLI)
Daily driver nr1: Amiga 4000/040
Daily driver nr2: SGI Octane2/2x400MHz Mips r12000/Vpro 10/Irix 6.5.26/Maya 6.5/Photoshop 3.0 Irix

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av sgtprobe:

Nej, inte idag vad jag vet. Kan inte minnas korten haft det innan heller, men mitt minne är verkligen inte vad det har varit (kanske behöver ECC själv )

Många modeller har ECC som alternativ med en dedikerad minneskrets med information. Däremot är det inte så med deras senaste kort. Med M6000 kan du sätta igång ECC, nackdelen med detta är att då tappar du en viss mängd allokerbart minne samt ~20% minnesbandbredd.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av sgtprobe:

Mja, det finns tillfällen man faktiskt kan behöva ett Quadrokort. Iofs, nu var det länge sedan jag jobbade med vare sig både Quadro eller FireGL/Pro kort, men i vissa applikationer så gav de dig högre precision på Zbuffern, vilket kunde vara användbart (ingen Z-fighting och i vissa fall även bättre prestanda i några få program). Jag antar att det fortfarande gäller idag? Det jag har störst problem är att du egentligen bara betalar för drivrutiner/supporten, annars är hårdvaran i stort 100% lika, bortsett från mer minne etc.

Men i de flesta fallen så är det väl mest "snake-oil" de säljer. Dock har du en fördel med supporten via Quadro etc. om du ex. får problem i certifierat program och felet ligger i drivrutinen. Brukade iaf vara rätt snabb turnaround för att få en ny uppdaterad drivrutin.

Det är det jag menar med att vara desperat. Måste du ha det där extra som drivrutinerna ger så har du inget annat val än att betala hutlösa priser. Tyvärr. Behovet är dock mindre idag än det var förr. Applikationer som Maya har exempelvis blivit bättre på att använda DirectX i sina viewports och de bättre GTX-korten har även bra viewportprestanda i OpenGL. Så idag finns ännu mindre som motiverar Quadro.

Jag betraktar det definitivt som snake-oil. Visst, mer minne och bättre support kostar men liksom... ett GTX780Ti med 12Gb minne för 45,000Kr? Det är inte riktigt halal i min bok.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av SeF.Typh00n:

Många modeller har ECC som alternativ med en dedikerad minneskrets med information. Däremot är det inte så med deras senaste kort. Med M6000 kan du sätta igång ECC, nackdelen med detta är att då tappar du en viss mängd allokerbart minne samt ~20% minnesbandbredd.

Allright, tack för klargörandet!

Main workstation: Asus X99-E WS/Intel 5960X/2xGtxTitan Black/GTX980ti/Win10 Pro/Luxology Modo/Otoy Octane (grafikkorten används för GPU rendering, inte SLI)
Daily driver nr1: Amiga 4000/040
Daily driver nr2: SGI Octane2/2x400MHz Mips r12000/Vpro 10/Irix 6.5.26/Maya 6.5/Photoshop 3.0 Irix

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av DasIch:

Jag betraktar det definitivt som snake-oil. Visst, mer minne och bättre support kostar men liksom... ett GTX780Ti med 12Gb minne för 45,000Kr? Det är inte riktigt halal i min bok.

Nej, det är svårt att argumentera emot det. Jag personligen skulle aldrig köpa sådana kort till min lilla pyttefirma, skulle inte få något av värde utav dem, förutom att värdet på mina inventarier gått upp lite och att pengar jag kunde lägga på annat försvunnit.

Main workstation: Asus X99-E WS/Intel 5960X/2xGtxTitan Black/GTX980ti/Win10 Pro/Luxology Modo/Otoy Octane (grafikkorten används för GPU rendering, inte SLI)
Daily driver nr1: Amiga 4000/040
Daily driver nr2: SGI Octane2/2x400MHz Mips r12000/Vpro 10/Irix 6.5.26/Maya 6.5/Photoshop 3.0 Irix

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Ja, det är viktigt att ta reda på vad som verkligen händer på den fronten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av DasIch:

Det är det jag menar med att vara desperat. Måste du ha det där extra som drivrutinerna ger så har du inget annat val än att betala hutlösa priser. Tyvärr. Behovet är dock mindre idag än det var förr. Applikationer som Maya har exempelvis blivit bättre på att använda DirectX i sina viewports och de bättre GTX-korten har även bra viewportprestanda i OpenGL. Så idag finns ännu mindre som motiverar Quadro.

Jag betraktar det definitivt som snake-oil. Visst, mer minne och bättre support kostar men liksom... ett GTX780Ti med 12Gb minne för 45,000Kr? Det är inte riktigt halal i min bok.

ska tänka på det