Fått tillbaka använd GPU på RMA.

Permalänk
Medlem

Fått tillbaka använd GPU på RMA.

Hej

Fick tillbaka ett ersättnings kort från tillverkaren, efter som det gamla brann. Jag har inte hunnit testa det än eftersom datorn inte är här.

Men PCI bracketen syns det att det har skruvats i skruvar, dessutom ganska hårt(det har blivit "djupa" spår i metallen) och vid "avgas" utsläppen ser metallen ut som att den har blivit utsatt för värme.

Företaget i sig har hanterat det riktigt bra, snabbt och smidigt. de tog det direkt på RMA. Men vad tycker ni? Om kortet fungerar bra, ska jag bara köra på eller dla jag kontakta tillverkaren?

Carl

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Klart du ska kontakta tillverkaren. Kanske fungerar bra nu men vad händer om det går sönder om en vecka?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Ganska normalt att man får en s.k. refurbished component/unit.
Råka själv ut för samma sak med Dell när min skärm började bete sig konstigt ett par år sedan.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Tillverkare brukar tillhandahålla returex eller reparerade produkter vid garantiärenden, s.k. refurbished enheter. EVGA t.ex. erbjuder ett nytt kort i utbyte om RMA:n görs inom 30 dagar efter köp, efter det så får man i första hand en refurb-enhet. Du är inte berättigad en ny produkt om ditt exemplar går sönder under garantitiden, utan du har rätt till en fungerande, funktions & prestandamässigt likvärdig produkt.

Permalänk
Medlem

Du har inte så mycket att hämta en sån här gång, case closed skulle jag säga. Får du ett ersättningskort som håller garantitiden ut så spelar det ju ingen roll om det är använt. Det står säkert inget om att du ska få ett nytt kort som ersättningsenhet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Klart du ska kontakta tillverkaren. Kanske fungerar bra nu men vad händer om det går sönder om en vecka?

Det var så jag tänkte också, men enligt svar nedan så är det tydligen inget konstigt.

Skrivet av FireFox:

Ganska normalt att man får en s.k. refurbished component/unit.
Råka själv ut för samma sak med Dell när min skärm började bete sig konstigt ett par år sedan.

Skrivet av WoeN:

Tillverkare brukar tillhandahålla returex eller reparerade produkter vid garantiärenden, s.k. refurbished enheter. EVGA t.ex. erbjuder ett nytt kort i utbyte om RMA:n görs inom 30 dagar efter köp, efter det så får man i första hand en refurb-enhet. Du är inte berättigad en ny produkt om ditt exemplar går sönder under garantitiden, utan du har rätt till en fungerande, funktions & prestandamässigt likvärdig produkt.

OK, då är jag med. Blev lite fundersam eftersom att de sa att kortet skulle bytas ut, men iofs så specificerade de aldrig att de skulle byta ut det mot ett nytt:)

Skrivet av blade80:

Du har inte så mycket att hämta en sån här gång, case closed skulle jag säga. Får du ett ersättningskort som håller garantitiden ut så spelar det ju ingen roll om det är använt. Det står säkert inget om att du ska få ett nytt kort som ersättningsenhet.

Har aldrig gjort en RMA tidigare och visste inte vad jag skulle förvänta mig. När jag frågade vad som skulle hända så svarade det att kortet skulle bytas ut. Må hända att det var naivt utav mig att tro att det skulle bli ett nytt kort.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Det du ska vara försiktig med är ju om det har blivit några fel på kortet från förra användaren som itne är täckta av garantin. Nu så har ju det nya kortet säkerligen blivit undersökt men det är ju möjligt att de missat något. Jag tycker att du ska ta och skicka ett mail till leverantören och få en bekräftelse på att det är ett andvänt kort, det kan du då referera till om det blir några problem i framtiden. Men som tidigare sagt så är det inget märkligt med att få andvända produkter i retur.

Permalänk
Hjälpsam

Normala är att i första hand få produkten reparerad, i andra hand ersatt av en likvärdigt eller bättre produkt i sista hand om inget av övriga är möjliga till rimlig kostnad för ÅF få köpet hävt.

Ett refurbished kort eller begagnat kort är helt inom ramarna för det. Om det är "ditt" kort som lagas eller någon annans likadana kort som är lagat för att spara dig returtid, alternativt helt enkelt ersätts av ett kort som är ångrat köp spelar ingen roll.

Allt är precis som det skall, men rekommenderar att du undersöker kortet noggrant utifall att och dokumenterar ev avvikelser.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Det du ska vara försiktig med är ju om det har blivit några fel på kortet från förra användaren som itne är täckta av garantin. Nu så har ju det nya kortet säkerligen blivit undersökt men det är ju möjligt att de missat något. Jag tycker att du ska ta och skicka ett mail till leverantören och få en bekräftelse på att det är ett andvänt kort, det kan du då referera till om det blir några problem i framtiden. Men som tidigare sagt så är det inget märkligt med att få andvända produkter i retur.

Kortet som jag skickade in var nytt när jag köpte det. Tack för tipset, ska ta och höra med dom hur det blir med garanti och liknande nu när kortet är från tillverkaren. Och få ett "erkännande" att det är ett refurbish.

Skrivet av Fluf:

Normala är att i första hand få produkten reparerad, i andra hand ersatt av en likvärdigt eller bättre produkt i sista hand om inget av övriga är möjliga till rimlig kostnad för ÅF få köpet hävt.

Ett refurbished kort eller begagnat kort är helt inom ramarna för det. Om det är "ditt" kort som lagas eller någon annans likadana kort som är lagat för att spara dig returtid, alternativt helt enkelt ersätts av ett kort som är ångrat köp spelar ingen roll.

Allt är precis som det skall, men rekommenderar att du undersöker kortet noggrant utifall att och dokumenterar ev avvikelser.

Som jag nämde tidigare så har jag inte gjort RMA så visste inte hur det skulle gå till. De har inte reparerat mitt kort, eftersom mitt brann, och lodet smällte och jag tvivlar på att de löste det på 5 arbetsdagar(ta emot, laga och skicka tillbaka).

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |