Värt att köpa iPhone 4s idag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Värt att köpa iPhone 4s idag?

Hej.
Mor fyller år snart och är i behov av en ny telefon då den nuvarande är väldigt gammal och seg, minnet är fullt efter att ha uppdaterat de medföljande apparna som maps, play store etc..
Jag tror att hon skulle gilla iPhone mer än Android och funderar på att köpa en ny 4s. Den kostar 2500. Låter väl ändå någorlunda okej? Jag har ingen erfarenhet av 4s, eller iPhone överhuvudtaget men jag antar att 4s ändå inte direkt är en slö telefon jämfört med nyare?
Något som är mindre bra med just 4s? Skulle ni rekommendera något annat?
Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Jag skulle minst sikta på en iPhone 5, den verkar gå att få begagnad i bra skick för ~2000kr. iPhone 4s har en ganska så långsam processor vid det här laget, och jag misstänker att den inte kommer få iOS 9 (eller, om den får det så kan den troligtvis inte dra någon nytta av eventuella nyheter). Om du kan tänka dig att leta begagnat, tänk på att iOS sedan 7.0 har aktiveringslås, vilket innebär att enheten är oanvändbar utan att originalägaren loggar in. Så se till att träffa personen du köper från och logga in med ett eget Apple-ID så att du är säker på att den inte är låst.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Filipstad
Registrerad
Mar 2004

JAg skulle aldrig ge 2500:- för en 4s.. Man kan få 5s för samma pris..

| 990FX | FX-8120 | Intel Pro 1500 + 2Tb | 16Gb XMP1866 | R9-280x |
| i5-3470 | 4x4Gb PC3-1600 | 6Tb | FreeNAS-9.10.2 |
| Yamaha HTR-4065 | Dynavoice Magic F-5 EX |
| iPhone 7 128Gb GagatBlack|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Tror din mor hade uppskattat en iPhone. Jag gjorde samma sak till min. Köpte en begagnad iPhone 4 till henne för något år sedan.
Dock missade jag en viktig del, jag glömde bort att kolla upp vilket abonnemang hon hade.

Visade sig när månadsräkningen kom att hon inte hade surf alls i abonnemanget, så den räkningen landade på 2500kr. Fint med iOS som tycker den ska vara duktig och uppdatera appar o.s.v. automatiskt. Som tur var så fixade operatören så vi slapp betala hela den räkningen, de tyckte väl synd om oss eller något.

Bästa av allt var ju också att de berättade att hon kunde förlänga sitt abonnemang och få en ny iPhone för samma fasta månadskostnad! Snacka om facepalm på det. Tanken som räknas, eller nått.

Så ja... kolla det först

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

iPhone må vara vettiga telefoner. Men det priset som gamla 4 och 4S håller idag är ingenting annat än sjukt.
Jag förstår inte hur en enda 4S kan säljas som ny överhuvudtaget idag. Dessutom kan man få Sony Xperia Z1 billigare än iPhone 4S
Det borde säga MYCKET om överpriset på 4S.
Så skall du lägga ca 2500:- på en telefon idag. Ge isådanafall din mor en Z1 istället, även om du tror att hon gillar ios mer.
Hon lär tacka dig oerhört mycket mer, om hon får en snabb och rapp telefon som tävlar i toppsegmentet, än om hon får en medelmåtta för samma pris.
Du kan jämföra telefonerna här.
/Lifooz

Frer8833:
Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten.
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Jag köpte nyligen en 4S 32 eller om det var 64GB till bror för 400kr, så några 2500:- är den verkligen inte värd.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Hope 12.1

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Hur mycket minne har den? Köp inte om det är en av de med 8gb. Skulle inte köpa en så gammal telefon till mig själv, men för henne duger den säkert även om den inte är värt 2500kr längre (min mamma har en vanlig 4 på jobbet och förutom att den håller på att ramla isär är hon mycket nöjd. Antar att du inte är intresserad av begagnat? för där får du mycket bättre priser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2010

Min pappa har en 4S HELT utan appar installerade och den är ganska slö men fullt användbar och på något märkligt sätt får han batteriet att räcka 1-2 dagar.

Så, en 4S eller 5 duger säkert alldeles bra åt din mor, men betala aldrig 2500kr om det inte gäller en 5S. Sålde min 4S i somras för 700kr och var nöjd att jag fick det för den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Själv är jag som kör i Motorolas telefoner, hade en iPhone 5 jag blev av med så köpte en Moto E, och nöjd är jag! saknar knappt iphonen förutom att internminnet är litet.
Vanilla Android <3

Edit: Kan tillägga att jag hade en Sony E1 innan Motorolan fast de har samma Snapdragon 200 så är det som natt och dag både kameran, skärmen och speciellt så extremt mycket snabbare Motorolan är

Skickades från m.sweclockers.com

Intel I7 4770K @ Stock Hyper 212 Evo | 16 Gb ram 2400 Mhz | SSD: Samsung 850 Evo 500 Gb | Asus GTX 980 Strix

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Tack för svaren. Blir nog inte en sån då.
Vad säger ni om en 5C? Kostar dock 1000 extra, så heller inte något att ha kanske. Får fundera på det, kanske hittar någon begagnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av sjuhundratjugo:

Tack för svaren. Blir nog inte en sån då.
Vad säger ni om en 5C? Kostar dock 1000 extra, så heller inte något att ha kanske. Får fundera på det, kanske hittar någon begagnad.

5c är i grunden en 5a om jag inte minns fel och den har ju 1gb ram istället för 512mb och snabbare gpu och cpu. + lite större skärm. Så även om den är i dyraste laget tror jag den är mycket vettigare att köpa idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

För nån vecka sedan hade nån av kedjorna 5c för under 3000kr har jag för mig, så att betala ca 500kr mer, vilket verkar vara ord. pris nu känns onödigt mycket.
Med lite tur kan den kanske sjunka igen snart.