Permalänk

Dator byggare

Hej vet ej om rubriken vart rätt eller om detta är rätt forum del men hoppas det är rätt del
Jo jag vill veta lite om det finns riktigt bra dator byggare i Sundsvalls trakten eller i Sundsvall med omnejd är ju ett gäng år sedan jag själv byggde så kunskaperna är minst sagt rostiga.
Sen så funderar jag på att köra hela datorn vattenkyld men vet ej hur säkert det är i längden, detta vill jag fråga då jag kommer köpa nya delar för ett bygge.
Men ska man vatten kyla hela systemet Cpu, Moderkort, Gpu (erna), ja sånt som behöver kylning sen köra sleevat på kablarna, sen ska nog burken motiv lackas också eller moddas så det behövs en del expertis sen när klabbet är hemma.
så detta är en tråd lite för framtiden samt för att veta vad som krävs och veta lite mer om vatten kylning som ska kyla den bra länge.
Så frågorna är behövs "vattnet" bytas med jämna mellanrum?

Med vänlig hälsning
Petri aka legopappa

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Du måste byta vattnet regelbundet, ja.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är ett väldigt projekt om du känner att du inte klarar av att bygga "standard-datorn".. Men förhoppningsvis kanske du får tag på nån här på swec som kan hjälpa dig mot en bärs eller pizza

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Du måste byta vattnet regelbundet, ja.

Nja,

Jag har haft samma vatten i min loop i över 10 år, det enda jag har gjort ät att fylla på det lilla som dunstar.
Varför behöver man byta menar du?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Nja,

Jag har haft samma vatten i min loop i över 10 år, det enda jag har gjort ät att fylla på det lilla som dunstar.
Varför behöver man byta menar du?

Läser du i andra forum och pratar med "eliten" så ska man byta vattnet i loopen varje halvår/år.
Bara för att ditt system fungerar fortfarande efter 10 år betyder inte att det är rätt väg att gå.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Lacka burken innan du bygger den vet ja.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

det är tanken funderar på att behålla själva skelettet, ramen för alla komponenter sen bygga/låta byggas på den eller som sagt bara låta lacka den snygg.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Läser du i andra forum och pratar med "eliten" så ska man byta vattnet i loopen varje halvår/år.
Bara för att ditt system fungerar fortfarande efter 10 år betyder inte att det är rätt väg att gå.

Jo men varför? Mitt system rullar på, samma pump samma block samma tank. 10år+ skulle jag säga är bra bevis på att det funkar bara fint. Kommer någon och säger annat så skulle jag vilja veta varför.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Du måste byta vattnet regelbundet, ja.

Gäller detta även också Vattenkylare till CPU såsom Corsair H55?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Gäller detta även också Vattenkylare till CPU såsom Corsair H55?

Nej slutna vattenkylare byter man aldrig vätska i:) jag vet inte ans om det är möjligt:p

Permalänk

går det att bygga en komplett vatten kyld dator dvs att man kanske kör SLI/CF med 2-3kort vattenkylda processor moderkort?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

ja

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

går det att bygga en komplett vatten kyld dator dvs att man kanske kör SLI/CF med 2-3kort vattenkylda processor moderkort?

Ja det är enkelt:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

okido om jag säg skulle köpa via Inet kan de bygga en sådan dator eller behövs det mer expertis hjälp för sånt?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

okido om jag säg skulle köpa via Inet kan de bygga en sådan dator eller behövs det mer expertis hjälp för sånt?

Vad jag förstått så bygger Inet inte vattenkylning om det inte är slutna system.

I övrigt kan dom bygga ihop din dator mot en monteringskostnad på 700kr har jag för mig.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

vattenkylningen får du nog dessvärre bygga själv

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

ok det var ju synd trodde det fanns vattekylnings kit att köpa hmmm

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

ok det var ju synd trodde det fanns vattekylnings kit att köpa hmmm

Det finns paket att köpa, men risken det medför att frakta en "egenbyggd" loop med posten är nog inget butiken vill ansvara för.
Dom färdiga "paketen" är inte alltid ultimata, utan det blir oftast bättre att bygga en loop anpassat för ditt system.

Hade du bott närmare så skulle jag mer än gärna hjälpt dig, men har du frågor är du välkommen att höra av dig.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk

Färdiga vattenkylnings kit finns men bara till cpu vad jag vet så det blir enklare att plocka delar själv så kan du bestämma hur du vill ha det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Ok grabbar får återkomma senare då angående detta

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]