Permalänk
Medlem

Update #3:

Har nu kört 4.4ghz på 1.240V i ett par dagar (fick blandade reboots och blåskärmar så bumpade upp volten lite) och jag ligger och hoppar runt mellan 60 och 70 grader vid spelande. Vad tycker ni om detta? är det här för höga temps och ska jag hoppa tillbaks till 4.2ghz eller är dessa temps fine vid normal användning? Kan ju bli flera timmars cs:go lirande vissa kvällar och vill inte sänka livstiden på processorn.

Har märkt att temperaturen går upp mer när jag spelar cs än när jag spelar far cry 4, mer CPU krävande? och då går den ibland upp i 70 grader.

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk

Cs är mest cpu krävande.
Jag tycker inte det är höga temps alls vid spelsessioner men jag skulle ändå inte basera min 24/7 klockning på temps under spelande utan du får köra occt,prime eller aida för att nå maximal temperatur. Du kan ju köra prime + Ungine heaven samtidigt så kan du se hur varmt det blir totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Cs är mest cpu krävande.
Jag tycker inte det är höga temps alls vid spelsessioner men jag skulle ändå inte basera min 24/7 klockning på temps under spelande utan du får köra occt,prime eller aida för att nå maximal temperatur. Du kan ju köra prime + Ungine heaven samtidigt så kan du se hur varmt det blir totalt.

Som folk har nämnt tidigare så ska man inte testa haswell med varken prime eller aida. Har testat både inte extreme tuning utility och intel burn test. Extreme tuning utility kommer inte upp i lika hög temperatur som cs, men Intel burn test kommer upp emot 80 grader. Ska ladda ner occt och se vad jag får för temps!

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Cs är mest cpu krävande.
Jag tycker inte det är höga temps alls vid spelsessioner men jag skulle ändå inte basera min 24/7 klockning på temps under spelande utan du får köra occt,prime eller aida för att nå maximal temperatur. Du kan ju köra prime + Ungine heaven samtidigt så kan du se hur varmt det blir totalt.

Har nu testat köra occt och ungine heaven samtidigt och efter ett tag så fick jag en bluescreen. Temperaturerna var någonstans uppemot 85 grader (82° sist jag kollade innan den bluescreenade) och jag tror nu att jag ska backa tillbaks och köra 4.2ghz för ett allmänt svalare och tystare system då min 212 evo kommer få snurra på rätt bra och temperaturerna kommer vara rätt höga vid längre CS lirande om jag skulle fortsätta bumpa upp volten i förhoppning om en stabil överklock.

Om jag har några mer funderingar så slänger jag in dem här men som det ser ut nu så verkar jag ha läget under kontroll

Tack för hjälpen!

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

Du får höga temperaturer för att Prime 95 version 27.7 och senare sitter och hamrar på AVX - AVX2 (Advanced Vector Extensions) som för det mesta används av kompilatorer och andra special program, dvs används inte av spel och vanliga program som webbläsare osv. Så länge man inte använder sig av något som använder dessa extensions så kan man köra version 26.6 som saknar stöd för AVX så man hamrar inte på dessa i onödan för att det blir varmt. När du har överklockat så vill du testa olika delar av ditt system och du har olika koder för det i Prime 95.

1344K: Hög last på core och core voltage
8K: Högsta möjliga värmeproduktion för att testa din kylning
800K: För att testa ram stabilitet
864K: För att testa hela systemet

Tex för att testa cpu direkt efter boot så startar du Prime 95 och väljer Custom. Sen sätter du: Min FFT och Max FFT till 1344, bockar i Run FFTs in-place och Time to run each FFT size till 15 min. Kör var och av dessa i 30 - 60 min (helst längre). Klarar din oc dessa så är du ganska safe. När det gäller EIST så ska du stänga av den under tiden du överklockar och testar och kan slå på den sen när du har en stabil oc. Dock rekommenderas inte EIST vi höga klockfrekvenser uppemot 5Ghz. Någon nämnde Cpu Cache Ratio och den behöver du inte sätta så högt. Jag brukar börja på 35 och gå uppåt. Går du för högt kan det ge instabilitet och ger inte större prestanda ökning.

Lycka till

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av delidana:

Du får höga temperaturer för att Prime 95 version 27.7 och senare sitter och hamrar på AVX - AVX2 (Advanced Vector Extensions) som för det mesta används av kompilatorer och andra special program, dvs används inte av spel och vanliga program som webbläsare osv. Så länge man inte använder sig av något som använder dessa extensions så kan man köra version 26.6 som saknar stöd för AVX så man hamrar inte på dessa i onödan för att det blir varmt. När du har överklockat så vill du testa olika delar av ditt system och du har olika koder för det i Prime 95.

1344K: Hög last på core och core voltage
8K: Högsta möjliga värmeproduktion för att testa din kylning
800K: För att testa ram stabilitet
864K: För att testa hela systemet

Tex för att testa cpu direkt efter boot så startar du Prime 95 och väljer Custom. Sen sätter du: Min FFT och Max FFT till 1344, bockar i Run FFTs in-place och Time to run each FFT size till 15 min. Kör var och av dessa i 30 - 60 min (helst längre). Klarar din oc dessa så är du ganska safe. När det gäller EIST så ska du stänga av den under tiden du överklockar och testar och kan slå på den sen när du har en stabil oc. Dock rekommenderas inte EIST vi höga klockfrekvenser uppemot 5Ghz. Någon nämnde Cpu Cache Ratio och den behöver du inte sätta så högt. Jag brukar börja på 35 och gå uppåt. Går du för högt kan det ge instabilitet och ger inte större prestanda ökning.

Lycka till

Upskattar svaret, men som jag skrev tidigare så ska/har jag backat tillbaks till 4.2ghz så systemet inte blir lika varmt.

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm