Permalänk
Medlem

Update!

Jag börjar direkt med att säga att jag är hemskt ledsen över att jag inte uppdaterat på nästan 1 månad. Har haft det väldigt körigt och har tyvärr ej kunnat jobbat så mycket på radion, var bland annat nere på Birdie och jobbade för föreningen Swerigs för att sen komma hem till en halv trasig dator, så det vart #1 prio under tiden.
Men lite har jag allt gjort! börjar nästan direkt med lite bilder men ska bara förklara lite kort vad jag har gjort.
Epoxy samt kontakt lim har inhandlas och har använts för att fästa custom aluminiumplattorna som coverplates samt alla kablar i datorn.
Jag var tvungen att löda fast högtalarkablarna då dom inte passade så bra med högtalarnas ingångar men det löste sig! ljudet är testat och fungerar jätte bra, dock tror jag ljudet blir lite fylligare efter jag har skruvat ihop radion igen så det blir lite resonans i lådan.

Vad som står på tur näst är att skruva fast moderkorts plåten, putsa bort "Volvo" loggan från högtalar grillarna samt fästa dom på kylaren, fästa förstärkaren och dra alla kablar med P clips.
Här kommer bilderna!

Min kära P-clips låda som jag kommer använda för att fästa alla kablar.

Som ni ser är både brickorna och kablarna fastsatta.

Sen några bilder på högtalarkablarna och alla IO kablar.

Permalänk
Medlem

Text Update!

Hallå, inte varit jätte många updates på sistonde men nu kommer jag börja sätta igång igen!
Den här gången kommer det bara vara en text update då jag känner att det är inte riktigt värt att lägga in massa bilder på det som har gjorts, minimala skillnader. Men komponenter kommer börja trilla in nu dom kommande veckorna så vi kan få klart detta projekt! Moderkort borde komma nästa vecka samt lite andra godsaker!

Jag har även inhandlat ett nytt objektiv till min kamera, ett 50/1.8 Nikon objektiv samt ett stativ. Så ni kanske kommer se lite skillnad i bilderna nu den kommande tiden!
Det som kommer nästa update är:
Produkt-overview, moderkortsplåt montering, slutsteget ska monteras och kablarna ska dras med P-clips.
Updaten bör komma mot slutet av nästa vecka! Ha det bra så länge

/August Lindgren

Permalänk
Medlem

Händer något August ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Händer något August ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jadå det händer saker! dock så har jag inte velat uppdaterat förens jag har fått tag på all hårdvara, som är påväg.
Det vart lite förseningar och annat men dom bör komma i början av nästa vecka! Då blir det update

Permalänk
Medlem

Vill inte komma och vara negativ, men var det än äkta gammal grundig som fick stryka på foten för bygget? De är väl inte helt vanliga idag?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vill inte komma och vara negativ, men var det än äkta gammal grundig som fick stryka på foten för bygget? De är väl inte helt vanliga idag?

Det var en äkta gammal Grundig ja, men dom är inte alls svår att få tag på just nu. Går att få tag på för någon hundring på blocket/tradera osv. Grejen är att denna radio har gått genom min familj i många år men den började bli bortglömd så jag bestämde mig för att "förnya" den och ge den ett nytt syfte så den slipper stå och samla damm, för att fortsätta gå genom familjen såklart, det är ämnat åt min kusin.

Permalänk
Medlem

Nu var det dags för uppdatering med lite delar igen! hade tyvärr lite problem med posten så paketen vart försenad, därav sen uppdatering men nu är dom framme! Det som kommer göras till nästa update är då:

  • Fästa moderkortsplåt

  • Skruva fast förstärkaren

  • Dra alla kablar permanent

  • Fästa PSUn

  • Skruva fast hårddisk och SSD

  • Fästa paneler

Nya delarna
MSI Z97i AC
1TB WD Green
Samsung EVO 850 120gb

CPU och RAM kommer inhandlas om några veckor!
Nu vidare till bilderna.

Nästa update bör komma om 1-2 veckor om allt går som planerat, slutsträckan nu! stay tuned.

Permalänk
Medlem

Update!

Bra nyheter! BeQuiet har bestämt sig för att sponsra projektet med en helt ny Dark rock pro 3 kylare! eftersom den jag hade var lite gammal, hade inte fläktar eller monterings tillbehör.

Updaten kom tidigare än väntat! fick väldigt mycket gjort nu dom senaste dagarna då jag satt undan några dagar för endast jobb, så jag tänkte att jag inte ska hålla er väntande utan pusha ut updaten direkt. Nu börjar bygget faktiskt se ut som en dator istället för en ihålig gammal radio, det är alltid lika kul när man ser lite resultat på vad man gör, nu vidare till vad som har hänt!
Får ursäkta för bildbombningen som kommer men vill visa alla aspekter av radion då jag känner att jag inte riktigt visat upp hela bygget än.
Jag ska låta bilderna tala för sig själv!

Här kommer en liten bild direkt från "verkstaden" och en liten mockup på hur allt ska sitta innan skruvar åkte in.

Nya Z97i AC brädan passar perfekt in i bygget!

Dom 2 insugs fläktarna är fastskruvade i frontpanelen på radion så den får lite luftflöde i sig.

Den lilla Lepai förstärkaren är monterad i toppen av radion så att man lätt kan justera rattarna om det behövs.

Sen till sist en liten preview på hur allt ser ut med den maffiga kylaren, tycker den passar sjukt bra till bygget o hjälper verkligen framhäva temat.

Så som en sammanfattning kan jag säga att bygget är väldigt nära ett slut, förstärkaren är monterad, fläktarna sitter i och större delen av komponenterna.
Det som saknas är att löda en egen strömkabel till förstärkaren och nätagget,
Montera PSU
Köpa hem CPU och RAM
Sen putsa upp alla panelerna lite så den ser fräsch ut!

Ses nästa update!

Permalänk
Medlem

Final update

Detta projekt är nu avslutat! jag hänvisar er till galleriet för att se slutresultatet: Vintage Reborn

Det har varit grymt kul att jobba med detta projekt och jag har verkligen uppskattat all kritik jag mottagit, bra som dålig. Väldigt mycket hände nu dom senaste dagarna på slutspurten som jag tyvärr ej hade tid att dokumentera. Många kablar som gjorts, lite aluminiumfästen och liknande, för att fräscha upp radion lite så har jag fyllt på med ny svart färg på insidan istället för gamla spruckna färgen som var där från början, jag har gjort ren alla smådetaljer på radion så som alla rattar och knappar, sen till sist så har jag putsat upp alla panelerna på radion för att ge den en lite fräschare och glänsigare look.
ett stort tack till alla er som har följt projektet under dessa månader, vill också tacka mina fantastiska sponsorer för diverse delar.

Nu vidare till bilderna!