Samsung S4 tappar täckning när inte andra telefoner gör det.

Permalänk
Medlem

Samsung S4 tappar täckning när inte andra telefoner gör det.

Hej

Har en Samsung S4 som är ganska lite använd då jag mest använder jobbmobilen.
S4:an går på telenorabb.

Flera gånger om dagen kan jag få missade samtal och rapporter om att min telefon inte går att nå.
Hemma kan jag oftast ha 1 plupp på min Samsung medans jag på min jobbtelefon (iPhone 6) har 3 pluppar. Min tidigare jobbtelefon (iPhone 5S) hade också 3 pluppar i mottagning. Jobbtelefonen går Telenor även den.

Är det något allmänt fel på mottagningen i Samsung S4?
Jag har hört att Samsungtelefoner i allmänhet har bättre mottagning än tex iPhone.

Hur kan det vara möjligt att 2 telefoner där båda har Telenorabb har så olika mottagning?

Kan det vara så att jag bara behöver be Telenor att skicka nya inställningar?
Eller något annat fel?

mvh
Magnus

Permalänk

Kollat så det är på samma läge? Alltså så inte t.ex iPhonen har E och din S4 har H+ etc?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Iphone står nu i SE, Samsungen står H.

Permalänk
Skrivet av SM6WET:

Iphone står nu i SE, Samsungen står H.

Aldrig hört talas om SE, jag vet bara om att G, E, 3G, H, H+ fanns.. Iallafall de jag varit med om.
T.ex om iphonen är på E och Samsungen på H+ så är ju iphonen ansluten till 2G nätet och samsungen till turbo 3G.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Vad gäller iPhonen så när det står SE är det nog "Telenor SE" alltså Sverige, om det inte står E (Edge) eller 3G så har den ingetdera, då borde det väl vara GPRS.....?

Vet inte vad du är ute efter? Att iPhonen kopplar på ett säkrare alternativ som inte S4:an fixar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM6WET:

Vad gäller iPhonen så när det står SE är det nog "Telenor SE" alltså Sverige, om det inte står E (Edge) eller 3G så har den ingetdera, då borde det väl vara GPRS.....?

Vet inte vad du är ute efter? Att iPhonen kopplar på ett säkrare alternativ som inte S4:an fixar?

Kopplar den på H+ så är det HSDPA vilket är 7.2 Mbit/s

Vad din iphone kopplar på bör stå men om den ligger på gprs så har du 20 kb/s

Kort sagt din S4 har mycket bättre täckning om det stämmer att din iPhone inte ens har edge.

Permalänk
Medlem

Är det så att du bara vill ha bättre mottagning så det går att ringa så går det att tvinga mobilen till att bara använda det gamla gsm nätverket för att få bättre mottagning, dock förlorar du all din fart om du använder den till at skicka bilder, surfa och så vidare.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Kopplar den på H+ så är det HSDPA vilket är 7.2 Mbit/s

Vad din iphone kopplar på bör stå men om den ligger på gprs så har du 20 kb/s

Kort sagt din S4 har mycket bättre täckning om det stämmer att din iPhone inte ens har edge.

Då vet man det Har alltid förundras över H Tyckte det gått lite fortare över H.

Men vet att min täckning har skiftat från E till H och inte 3G ibland. Har dom uppdaterat masterna på vissa sträckor, för jag tycker det blivit vanligare i mitt närområde med just H framför 3G?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Då vet man det Har alltid förundras över H Tyckte det gått lite fortare över H.

Men vet att min täckning har skiftat från E till H och inte 3G ibland. Har dom uppdaterat masterna på vissa sträckor, för jag tycker det blivit vanligare i mitt närområde med just H framför 3G?

Lite mer kött på benen: http://www.swedroid.se/forum/threads/h-och-h.73196/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jo, men svarar inte på det viktigaste Om dom uppgraderat/byter 3G masterna eller köpt/uppgraderat in nya för 4G och bakat in H stöd i samma mast

Men verkar inte vara större fördel med 4G mobil om den man har klarar H. Varit problem tidigare i alla fall att 4G mobiler drar mer ström, även med 4g avstängt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar