Mindre datorplats. Behöver lite hjälp! :)

Permalänk
Medlem

Mindre datorplats. Behöver lite hjälp! :)

Hej kära Sweclockare! Det är så att dottern har blivit så pass gammal så det är dags för eget rum och då försvinner tyvärr mitt kontor/spelrum/gömställe! Jag kommer att behöva flytta in datorn till sovrummet där ytan kommer vara mycket mindre, Jag har just nu ett Corsair 200R chassi, en 24" skärm och även en 22" skärm som sekundär. Det jag vill ha hjälp med av er är förslag på bra datorbord, stabilt och får gärna se relativt estetiskt tilltalande ut (Gärna storleken mindre då det jag har nu tyvärr inte får plats).

Sen något bra sätt att ha chassit placerat, jag har funderat på om man kanske kan "hänga" det under datorbordet på något vänster, har kollat efter några sådana lösningar men de verkar tyvärr lite "gamla". Skärmarna har jag en "arm" som sitter fast i skrivbordet så den tänkte jag fortsätta använda då det är väldigt skönt att ha platsen under skärmarna. För att tillägga så jobbar jag som utvecklare och spelar då även en hel del då jag inte leker med hårdvaran i min stackars dator. (Vet inte om det skulle spela in på valet av datorbord men tar med det i alla fall).

Jag hoppas att ni kommer med lite bra och fiffiga lösningar för mig! Det skulle uppskattas rejält!

Med vänliga hälsningar Daniel

PS - MOD- Om det ligger i fel tråd, flytta gärna DS

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Hur mycket utrymme har du? Ikea har en del skrivbord i olika storlekar, gå därifrån och kolla. Annars sök på måtten så borde det komma fram något!

Sen, min lösning i min trånga hörna är att ha min sekundära skärm ganska snett så jag får mer utrymme och ha datorn på golvet. Då har jag satt den inne i vänsta hörnet lite upppallat för mer luft underifrån.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

Här ska jag hålla koll!
Strax flyttar jag, och i nästa lägenhet tänkte jag ha datorn i vardagsrummet istället för på arbetsbordet.

Då tänkte jag försöka skaffa en lösning som i stort sätt bara rymmer tangentbord, musmatta, skärmstativ och öl/kaffe.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Köpa skiva, kapa till optimala mått och skruva på ben?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Funkar bra att montera datorn under skrivbordet. Behöver inte vara något avancerat, några metallbeslag och spännband funkar utmärkt. Finns färdiga lösningar för någon hundring
Ett annat tips om du har trångt med plats är att sätta skärmarna över varandra, kör så själv då mitt skrivbord är rätt smalt. Spelar på den nedre skärmen och har webbläsare mm på den övre.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Inaktiv

Några maxmått för skrivbordet?

Ikeas Bekant kan vara vad du söker efter. Annars ett begagnat Galantbord med tillhörande datorhållare som kan monteras antingen under skivan eller på sidan om.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jo ska ta mig ut till IKEA och kolla läget där, anledning till att jag inte har skrivit med några mått är pga att jag inte riktigt vet hur vi ska ha det i sovrummet ännu. Så ju mindre desto bättre Men ska kolla upp det där med med band under bordet för att hålla i datorn, sen det där med skärmarna så har jag en arm som är sitter fast i skivan som håller i bägge mina skärmar, så den lösningen fungerar.

Mvh Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk

Jag råkade faktiskt ha vägarna för bi IKEA igår, och passade på att ta en titt på skrivborden. Blev lite kär i deras höj/sänkbara bord.
Minsta underredet var ca 110x40cm, dvs perfekt bredd för mina 2x24".

Måste bara klura på vart man pusslar in ett gigantiskt datorchassi i det konceptet. Nästa gång jag byter moderkort blir det Mini-ITX hela vägen

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Finns en del inspiration i denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

Conrad har en del datorhållare (kallas även CPU-hållare)
http://www.conrad.se/Datorstativ.htm?websale8=conrad-swe&ci=S...
Finns även en del hos Misco till helt ok priser (om man registrerar sig som swec-medlem).
http://www.misco.se/product/product.aspx?QS_LoggedIn=true&P_I...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Någon form av hörnbord borde ge maximalt utnyttjande av plats, ofta får man ju då en djupare arbetsyta på mitten och ute i kanterna blir det smalare. Beroende på hur händig man är så kan man rätt så enkelt platsbygga en lösning. Lösa bordsben finns ju på IKEA och olika bordsskivor med. Annars så fixar man bordsskivan på ett byggvaruhus och har man måtten tillgängliga så kan de kapa till den exakt som du vill ha den så slipper man den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag råkade faktiskt ha vägarna för bi IKEA igår, och passade på att ta en titt på skrivborden. Blev lite kär i deras höj/sänkbara bord.
Minsta underredet var ca 110x40cm, dvs perfekt bredd för mina 2x24".

Måste bara klura på vart man pusslar in ett gigantiskt datorchassi i det konceptet. Nästa gång jag byter moderkort blir det Mini-ITX hela vägen

Det blir nog jäkligt bra det! Ska ta en sväng och kolla på det imorgon! Jo håller med dig, Mini-ITX för hela slanten vid nästa bygga

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad*
/moderator

Finns en del inspiration i denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

Conrad har en del datorhållare (kallas även CPU-hållare)
http://www.conrad.se/Datorstativ.htm?websale8=conrad-swe&ci=S...
Finns även en del hos Misco till helt ok priser (om man registrerar sig som swec-medlem).
http://www.misco.se/product/product.aspx?QS_LoggedIn=true&P_I...

Tackar ska ta en närmare titt på dem!

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB