Ej fått in pengar på mitt Paypal konto - Vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Ej fått in pengar på mitt Paypal konto - Vad gör jag?

Hej på er,

När man fyller på saldot på sitt paypal konto, kommer inte pengarna in direkt? Jag fyllde nämligen på via direktöverföring och pengarna har dragits från mitt bankkonto men inte dykt upp i saldot på paypal ännu. Det var för ca 1 timme sedan. Jag har aldrig använt paypal innan så jag vet inte om det är normalt osv...

Det var nämligen så att jag skulle beställa en OnePlusOne mobiltelefon idag på deras hemsida eftersom det inte finns några Svenska butiker som säljer den. Och då fanns det bara paypal som betalningsalternativ, så jag var tvungen att använda det.

Så nu sitter jag här och är orolig över detta. Ni som har använt paypal och vet hur det fungerar, är detta normalt? Jag ser nu i efterhand att man hade kunnat koppla sitt visakort, och då kunnat betala med det direkt vid köp istället, vilket förmodligen hade varit bättre då man i alla fall får bekräftelse om köpet gått igenom osv. Nu har det dragits pengar och de har inte kommit in på paypal kontot och jag är extremt paranoid över detta. Vad gör jag?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Hej på er,

När man fyller på saldot på sitt paypal konto, kommer inte pengarna in direkt? Jag fyllde nämligen på via direktöverföring och pengarna har dragits från mitt bankkonto men inte dykt upp i saldot på paypal ännu. Det var för ca 1 timme sedan. Jag har aldrig använt paypal innan så jag vet inte om det är normalt osv...

Det var nämligen så att jag skulle beställa en OnePlusOne mobiltelefon idag på deras hemsida eftersom det inte finns några Svenska butiker som säljer den. Och då fanns det bara paypal som betalningsalternativ, så jag var tvungen att använda det.

Så nu sitter jag här och är orolig över detta. Ni som har använt paypal och vet hur det fungerar, är detta normalt? Jag ser nu i efterhand att man hade kunnat koppla sitt visakort, och då kunnat betala med det direkt vid köp istället, vilket förmodligen hade varit bättre då man i alla fall får bekräftelse om köpet gått igenom osv. Nu har det dragits pengar och de har inte kommit in på paypal kontot och jag är extremt paranoid över detta. Vad gör jag?

Kunde du inte bara gått via PayPal sen fylla i kreditkortsuppgifter och betalat via det sättet?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Hej på er,

När man fyller på saldot på sitt paypal konto, kommer inte pengarna in direkt? Jag fyllde nämligen på via direktöverföring och pengarna har dragits från mitt bankkonto men inte dykt upp i saldot på paypal ännu. Det var för ca 1 timme sedan. Jag har aldrig använt paypal innan så jag vet inte om det är normalt osv...

Det var nämligen så att jag skulle beställa en OnePlusOne mobiltelefon idag på deras hemsida eftersom det inte finns några Svenska butiker som säljer den. Och då fanns det bara paypal som betalningsalternativ, så jag var tvungen att använda det.

Så nu sitter jag här och är orolig över detta. Ni som har använt paypal och vet hur det fungerar, är detta normalt? Jag ser nu i efterhand att man hade kunnat koppla sitt visakort, och då kunnat betala med det direkt vid köp istället, vilket förmodligen hade varit bättre då man i alla fall får bekräftelse om köpet gått igenom osv. Nu har det dragits pengar och de har inte kommit in på paypal kontot och jag är extremt paranoid över detta. Vad gör jag?

Kontakta paypal ?
Vad säger dom då

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Kunde du inte bara gått via PayPal sen fylla i kreditkortsuppgifter och betalat via det sättet?

Var ju det han sa att han inte sett.

Till TS, vänta ett tag, PayPal inte är supersnabba. Om det går en dag så kontakta kundtjänst.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Hm, kikar du i deras hjälpcenter så får man räkna med 2-3 dagar innan de finns inne.

Använder Paypal mycket själv, dock är det kopplat till mitt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Kunde du inte bara gått via PayPal sen fylla i kreditkortsuppgifter och betalat via det sättet?

Om jag hade vetat om att man kunde göra så innan hade jag gjort det. Det hade nog varit ett bättre alternativ.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Brukar ta ett par dagar innan du ser pengarna på ditt paypalkonto. Får man fråga varför du bara inte la till ditt kreditkort och betalade så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hm, kikar du i deras hjälpcenter så får man räkna med 2-3 dagar innan de finns inne.

Använder Paypal mycket själv, dock är det kopplat till mitt kort.

Fast jag valde ju direktöverföring, ska det inte gå direkt då? Det andra alternativet tar några dagar står det.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av vikham:

Fast jag valde ju direktöverföring, ska det inte gå direkt då? Det andra alternativet tar några dagar står det.

"Direkt"överföring brukar betyda att du över direkt från din bank inte att det går direkt.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Har du alltså gjort en banköverföring för att fylla på saldot?

Det tar typ 5 arbetsdagar. Du kanske får in det på måndag typ. Men knappast en timme

EDIT: Loggade in på Paypal nu och de verkar ha ny design! Och en ny överföringsmetod som jag inte sett förut. Det står indeed "Direktöverföring - Pengarna kommer in på ditt PayPal-konto inom några minuter.". Så bortse från ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Fast jag valde ju direktöverföring, ska det inte gå direkt då? Det andra alternativet tar några dagar står det.

Det brukar ta 2 dagar för mig innan pengarna dyker upp på mitt paypal när jag gör så.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har använt direktöverföring och har konto i samma bank så ska det gå på max nån minut, det är därför de infört den metoden i stället för den gamla som tog flera dagar eller kontokortsmetoden som innebär större säkerhetsrisker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Direkt beror på vilken bank

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

EDIT: Loggade in på Paypal nu och de verkar ha ny design! Och en ny överföringsmetod som jag inte sett förut. Det står indeed "Direktöverföring - Pengarna kommer in på ditt PayPal-konto inom några minuter.". Så bortse från ovan.

Exakt! Och pengarna har ju inte alls kommit in på kontot ännu. Jag är alltså inte paranoid i onödan...

Skrivet av Mac83:

Det brukar ta 2 dagar för mig innan pengarna dyker upp på mitt paypal när jag gör så.

Även när du gör direktöverföring??

Skrivet av mrqaffe:

Om du har använt direktöverföring och har konto i samma bank så ska det gå på max nån minut, det är därför de infört den metoden i stället för den gamla som tog flera dagar eller kontokortsmetoden som innebär större säkerhetsrisker.

Konto i samma bank? Jag har ett SEB konto och ett paypal konto, så det är ju inte samma bank. Det är dom två jag överförde pengar mellan.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Jag har börjat använda https://www.paypal-topup.se/
när jag för över pengar från handelsbanken. Pengarna kommer in direkt och fungerar mycket smidigt

Fungerar enligt sidan med:
Nordea
SEB
Swedbank
Handelsbanken
Skandiabanken
ICA-banken
Danske Bank
Länsförsäkringar
Forex Bank

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowfang:

Jag har börjat använda https://www.paypal-topup.se/
när jag för över pengar från handelsbanken. Pengarna kommer in direkt och fungerar mycket smidigt

Fungerar enligt sidan med:
Nordea
SEB
Swedbank
Handelsbanken
Skandiabanken
ICA-banken
Danske Bank
Länsförsäkringar
Forex Bank

Det var ju den sidan jag använde. Man blir länkad dit när man trycker på direktöverföring. Det står att pengarna ska komma in direkt, men det har dom inte, så någonting har alltså gått fel.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

hmm vad är skillnande på sajterna mer ä att vanliga heter paypal.se och den andra paypal-topup.se ? =P

"Du loggar in på vår partner Trustlys nätverk med dina PayPal-uppgifter"

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vikham:

Exakt! Och pengarna har ju inte alls kommit in på kontot ännu. Jag är alltså inte paranoid i onödan...

Även när du gör direktöverföring??

Konto i samma bank? Jag har ett SEB konto och ett paypal konto, så det är ju inte samma bank. Det är dom två jag överförde pengar mellan.

Paypal har öppnat egna konton i de flesta banker, jag har inte SEB så jag vet inte om de har det där men på Swedbank så har de konto och då går överföringen ungefär lika fort som mellan dina egna konton i banken, dvs du anger Paypals Swedbankkonto som mottagare och fyller i "meddelandet" de genererat och utför överföringen så syns pengarna på Paypalkontot i stort sett omedelbart, fyller du däremot i fel meddelande så hamnar pengarna på nått annat Paypalkonto....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Direktöverföring(Trustly) har alltid gått på några sekunder för mig

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Sötast
Skrivet av vikham:

Det var ju den sidan jag använde. Man blir länkad dit när man trycker på direktöverföring. Det står att pengarna ska komma in direkt, men det har dom inte, så någonting har alltså gått fel.

Hmm, hur har du hittat sidan paypal topup då?

Det finns ju absolut ingen information öht på hemsidan vilket får mig att omedelbart tro att det är en scamsida oO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Direktöverföring(Trustly) har alltid gått på några sekunder för mig

Ja, därför är det så konstigt att det inte fungerat för mig. Pengarna har dragits men inte dykt upp på paypal...

Jag har i alla fall skickat ett meddelande nu till paypal och frågat. Någonting måste ha gått fel.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Eftersom det är nytt konto har du bekräftat din email?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Fast jag valde ju direktöverföring, ska det inte gå direkt då? Det andra alternativet tar några dagar står det.

Det ska gå på direkten, paypal använder trustly för direktöverföring.
Har bara använt det en gång på paypal och en mindre summa, pengarna blev tillgängliga omgående i paypal.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Har haft kontakt med paypal via mejl och de håller för närvarande på att "granska ärendet".

Var tvungen att skicka en skärmdump till dom som visar transaktionen från min internetbank och en hel lista med annan information.
Förmodligen deras säkerhetsrutin.

Uppdaterar igen sen när jag fått svar eller kommit vidare med detta.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial