Nvidia drivers Ubuntu problem 14.04 gtx980

Permalänk
Medlem

Nvidia drivers Ubuntu problem 14.04 gtx980

Hur ska man bäst installera nvidia drivers på Ubuntu? (Gtx 980, Mate 14.04)

Brukar köra .run filen från Nvidias hemsida, men denna verkar gå sönder efter några veckor..
Additional drivers visar inget.

Så installerade Nvidia-common & kontrollpanelen. Märker ingen skillnad förutom att den inte automatiskt skapade /tog bort xorg.conf så jag startade i terminalen, och drivrutinerna verkar inte funka. Finns i princip inga inställningar i nvidia kontrollpanelen.

Permalänk

Nvidia-commom är nog garanterat för gammal.

Om du är bekväm med en icke-officiell PPA så finns ju denna:
https://launchpad.net/~mamarley/+archive/ubuntu/nvidia

La in den på min systers dator med Ubuntu 14.04 för någon månad sen och det rullar på än.

Permalänk
Medlem

Dra ner smxi scriptet från smxi.org. Funkar alltid för mig, där kan du välja mellan ubuntus egna drivare eller nvidias plus massa annat smått å gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Nvidia-commom är nog garanterat för gammal.

Om du är bekväm med en icke-officiell PPA så finns ju denna:
https://launchpad.net/~mamarley/+archive/ubuntu/nvidia

La in den på min systers dator med Ubuntu 14.04 för någon månad sen och det rullar på än.

10/10

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden:
Jag har en Ubuntu 14.04 installation med ett nytt GTX960 kort.
När jag installerar 346.x drivrutinerna från mamarely eller xorg-edgers, så installeras inte drivrutinen till Xorg.
Utan drivrutinerna (nvidia_drv.so och libglx.so) ligger kvar "/usr/lib/nvidia-346/xorg/"
Har försökt flytta dessa manuellt, men Xorg verkar inte vilja använda dem.

Så nu kör jag med Nvidias "egna" drivrutiner, men detta skapar ett annat problem:
Jag har 2 skärmar och efter att dessa "vaknar upp", efter att systemet har gått in i strömsparläge, så "försvinner" alla applikationer från den högra skärmen in i bakgrunden någonstans och är väldigt meckiga att få fram.
Dessutom så sätts refresh-raten ner till 30hz på den skrämen.

Har försökt att fixa refresh-raten med nvidia-settings, men det ignorerar Xorg när systemet vaknar upp. Så jag måste manuellt ändra detta.

Någon som har något bra tips ?
Lösningen var enklare än vad man kunde tro, nvidia-xconfig / Nvidia-settings version av xorg.conf innehåller en massa "legacy" saker, som ställer till det för drivrutinen.
Din xorg.conf behöver bara innehålla:

Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Default Screen" 0 0 EndSection Section "Monitor" Identifier "Configured Monitor" EndSection Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Driver "nvidia" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "Configured Video Device" Monitor "Configured Monitor" SubSection "Display" Modes "nvidia-auto-select" EndSubSection EndSection

Hittat lösning