Permalänk
Medlem

Drivrutiner nätverk?

Hej! Jag hade lite problem med min dator (Taurus Experienced), så jag ominstallerade Windows 7. Men nu när jag ska ansluta till internet så står det att nätverkskortets drivrutiner inte är installerade.. Min fråga är då hur installerar jag dessa drivrutiner?

PS. Datorns moderkort är ett MSI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex1203:

Hej! Jag hade lite problem med min dator (Taurus Experienced), så jag ominstallerade Windows 7. Men nu när jag ska ansluta till internet så står det att nätverkskortets drivrutiner inte är installerade.. Min fråga är då hur installerar jag dessa drivrutiner?

PS. Datorns moderkort är ett MSI.

Laddar ner och installerar precis som alla andra drivrutiner

Permalänk
Medlem

Fick du med en cd-skiva med drivrutiner eller liknande? eller om du har tillgång till en annan dator med internet åtkomst, surfa in på msi hemsida och ta hem drivrutiner för ditt moderkort, lägg på USB minne och sen installera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Moderator
Moderator

http://se.msi.com/product/mb/
Leta upp ditt specifika moderkort där, sen väljer du Support så kommer listor med relaterade nedladdningar för ditt moderkort.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Man tackar! Då gäller det bara att öppna upp datorn och kolla vilket moderkort jag har

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag gick in på msi hemsida, letade upp mitt specifika moderkort "Z77A-S01", laddade sedan ner nätverkskortets drivrutiner. Men sedan när jag skulle installera dem, fungerar det inte, utan det står >SetupNew/setup.cpp (140)
PAPP: PVENDOR: PGUID $15.0.0.498 @Windows Vista Service Pack 0 (6000) IE Version: 8.0.7601.17514

Operativsystemet ska vara Windows 7 64 bitars.

Någon som har någon aning vad jag gjort fel?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av alex1203:

Hmm.. Jag gick in på msi hemsida, letade upp mitt specifika moderkort "Z77A-S01", laddade sedan ner nätverkskortets drivrutiner. Men sedan när jag skulle installera dem, fungerar det inte, utan det står >SetupNew/setup.cpp (140)
PAPP: PVENDOR: PGUID $15.0.0.498 @Windows Vista Service Pack 0 (6000) IE Version: 8.0.7601.17514

Operativsystemet ska vara Windows 7 64 bitars.

Någon som har någon aning vad jag gjort fel?

Valde du rätt version på sidan då?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Valde du rätt version på sidan då?

Nej, valde tydligen fel operativsystem. Nu fungerade det som det skulle, internet är igång. Men bör jag ladda ner alla drivrutiner på mitt moderkort? Har bara laddat ner Nätverkskortets hittils.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av alex1203:

Nej, valde tydligen fel operativsystem. Nu fungerade det som det skulle, internet är igång. Men bör jag ladda ner alla drivrutiner på mitt moderkort? Har bara laddat ner Nätverkskortets hittils.

Generellt är det en bra idé men läs vad varje drivrutin är till så kanske du kan avgöra om du behöver den eller ej. Ingen vits med att kasta in något du inte behöver.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alex1203:

Nej, valde tydligen fel operativsystem. Nu fungerade det som det skulle, internet är igång. Men bör jag ladda ner alla drivrutiner på mitt moderkort? Har bara laddat ner Nätverkskortets hittils.

Kör klart win update och kolla vad som återstår efter det, det mesta brukar få drivers då men grafikkortet kan vara värt att plocka hem separat så du får den senaste versionen snarare än en whql certifierad från Microsoft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex1203:

Nej, valde tydligen fel operativsystem. Nu fungerade det som det skulle, internet är igång. Men bör jag ladda ner alla drivrutiner på mitt moderkort? Har bara laddat ner Nätverkskortets hittils.

Jag brukar ta ner alla drivisar för tex win8 och spara på ett USB minne så har man dessa lätt åtkomligt för framtida bruk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Okej, vart laddar jag ner drivrutiner till mitt grafikkort?

Grafikkortet är "GK PCIe KFA2 GF GTX 560"

Och bör datorn vara duglig till att användas efter detta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alex1203:

Okej, vart laddar jag ner drivrutiner till mitt grafikkort?

Grafikkortet är "GK PCIe KFA2 GF GTX 560"

Och bör datorn vara duglig till att användas efter detta?

Drivrutiner har du på Nvidias hemsida. du bör ju köra klart win update och installera ett antivirus innan du gör något annat ute på internet.
Du bör inte surfa något alls innan du har antivirus och kört alla uppdateringar så du säkrat upp datorn så att den inte bli belamrad med ohyra direkt !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, köra klart win update? Ber om ursäkt för min okunskap, men är inte Windows redan installerat och uppdaterat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alex1203:

Okej, köra klart win update? Ber om ursäkt för min okunskap, men är inte Windows redan installerat och uppdaterat?

Installerat är det ju om du får igång det men då återstår det flera hundra uppdateringar i normala fall, därför bör du manuellt göra dem direkt genom att köra windows update från startmenyn så många vändor som krävs, dvs till det inte längre finns några uppdateringar kvar när du letar efter dem.

Uppdateringarna brukar ta betydligt längre tid än installationen men de tätar många säkerhetshål och det är bra att göra klart dem innan du börjar använda datorn "normalt"
Du bör ju också direkt se till att installera antivirusprogram typ Avasts gratisversion (eller nått annat om du vill) men se till att skaffa nått omedelbart om du vill säkra upp datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej då förstår jag. Men jag tänkte ladda ner world of Warcraft (ett spel), borde datorn vara redo för att spelas på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alex1203:

Okej då förstår jag. Men jag tänkte ladda ner world of Warcraft (ett spel), borde datorn vara redo för att spelas på?

Du bör som sagt uppdatera allt och skaffa antivirus först innan du "använder" datorn, det är stor risk att du drabbas av ohyra i datorn annars om du är internetansluten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo precis, håller på att uppdatera win 25/175 uppdatering just nu. Efter det ska jag installera ett antivirus program, sedan tanka ner drivrutiner till grafikkortet. Bör datorn sedan vara redo för att användas fullt ut? Spela spel etc? Tack för hjälpen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alex1203:

Jo precis, håller på att uppdatera win 25/175 uppdatering just nu. Efter det ska jag installera ett antivirus program, sedan tanka ner drivrutiner till grafikkortet. Bör datorn sedan vara redo för att användas fullt ut? Spela spel etc? Tack för hjälpen

Du kommer att få flera uppdateringar än så, du måste ta det flera omgångar tills det inte finns några kvar när du letar efter nya, uppdateringarna triggar nämligen nya uppdateringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.