Pillars of eternity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanisten:

Hur funkar det med experience från strider? Vissa monster tycks inte ge XP alls?

http://pillarsofeternity.gamepedia.com/Pillars_of_Eternity_FA...

Det är ju egentligen ganska bra att man kan skippa knacka ned varenda mob om man nu inte känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

http://pillarsofeternity.gamepedia.com/Pillars_of_Eternity_FA...
Det är ju egentligen ganska bra att man kan skippa knacka ned varenda mob om man nu inte känner för det.

Minskar även grinding, vilket är väldigt skönt.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk

Själv tycker jag spelet är lite av en besvikelse. Känns som det saknas något. Det där som får en att faktiskt bry sig om story och karaktärer. Jag jämför nu med Dragon Age...

Har spelat ett tag och blir liksom bara inte engagerad. Känns platt...

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk

Intryck från en gammal gnarled gamer på 29 bast. Bakgrund: jag har spelat de flesta av de klassiska Infinity-spelen - Icewind Dale 1 & 2, Baldur's Gate 1, 2, Throne of Bhaal, samt Planescape: Torment. Flertalet gånger allihop.

PoE är fantastiskt. Såklart med sina brister, men det får du fråga någon annan om eftersom jag är helt såld på konceptet. Spelet har plockat russinen ur kakan, speciellt med tanke på stridssystem och interaktion. Saker är förenklade utan att vara fördummade. I Baldur's Gate 2 är det inte helt självklart för en nybörjare hur man bäst spelar t ex en priest. I PoE blir det tydligare från start.

Jag har alltid haft lättare för immersion i spel som dessa jämfört med Skyrim och liknande (kul spel de också). Förstaperson spelar mindre roll. Den här spelvärlden är genomtänkt och vacker. Jag är nyfiken hela tiden. Platser existerar av sig själva utan att en ointressant quest måste utspela sig där för att det ska bli liv i miljön. Bra story hittills - tätt, inget slängs i ansiktet på dig utan du blir behandlad som en vuxen människa.

Det verkar som att gamers eller spelvärlden inte längre vill satsa så mycket på spel som dessa. Jag förstår det inte riktigt själv för jag vill tro att det fortfarande finns gamers där ute som värdesätter samma saker som jag. Eller så är jag bara förlegad och gaggig. Som referens så har jag inte spelat färdigt Dragon Age 3, men detta spelet blir det minst två vändor på. Oavsett - jag sätter mitt hopp till att PoE och Tides of Numenara skapar en ny våg av spel att glädja sig till.

Visa signatur

CPU: i5-4690k @ 3,5 GHz + CM Hyper 212 EVO // GPU: MSI GTX 970 4GB // RAM: 16 GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz // MoBo: Gigabyte GA-Z97M-D3H // PSU: Corsair RM550 // SSD: Samsung EVO 120 GB // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Silverstone SG10 mATX // OS: Win 8.1 // Skärm: BenQ 24" LED XL2430T (144 MHz 1080p)

Permalänk
Medlem

Håller med, det är inte busenkelt, man måste sätta sig in i en del detaljer och man kan välja själv hur mycket story man vill läsa, plus att man kan spela lite som man vill. Mycket mer vuxen hållning till spel i jämförelse till många andra nya spel. Väldigt fräsht (men ändå gammalt fast på ett bra sätt )

Permalänk
Medlem

Pillars of Eternity: Lords of the Eastern Reach är ett strategiskt kortspel för två till fyra spelare som utspelas i samma intressanta värld som rollspelet till PC.

I Lords of the Eastern Reach kontrollerar spelarna varsitt område av landet och använder hjältar och soldater för att döda monster i dungeons eller attackera motståndarnas områden och plundra dom.

Detta för att få resurser till att bygga upp städer i sitt område, vilket leder till bättre utrustning för trupperna via smedjor och tempel, eller möjlighet att ha fler soldater på spelbordet då bondgårdar producerar maten som behövs.

Spelet verkar lätt att lära sig och korten har vacker design.
Just nu är spelet under utveckling och går att stödja på Kickstarter, där det även finns videoklipp som beskriver spelmekanismen i mer detaljerat:

https://www.kickstarter.com/projects/2081578473/pillars-of-et...

Permalänk
Medlem

The White March, expansionen till Pillars of Eternity, har nu fått ett datum: redan den 25:e augusti, alltså om tre veckor, kommer första delen.

"The White March: Part 1," will extend the story and experience of Pillars of Eternity, as well as adding a higher level cap, new abilities, new companions, and more to the game. The expansion, originally offered as a pledge add-on during the game's incredibly successful crowdfunding campaign, was revealed by Obsidian and Paradox at E3, and will be coming soon for Windows, Max, and Linux PC.

"Fans' response to Pillars of Eternity has been incredible," said Feargus Urquhart, CEO ofObsidian Entertainment. "We knew, when we started work on the game following our
crowdfunding campaign, that we had the potential to create the kind of game we'd wanted to see again for a long time. Evidently, we weren't alone in that. With The White March, we're
going to ensure that we live up to the praise we've received and the faith our fans have placed in us."

"Our partnership with Obsidian couldn't have started on a higher note than with Pillars of Eternity," said Fredrik Wester, CEO of Paradox Interactive. "It was clear to us, from the beginning, that Obsidian had a deep connection to their fans, and with the tremendous success of Pillars of Eternity, there's no doubt in our mind that they understand what players want from an RPG. We're looking forward to working with their team for a long time to come."

Pillars of Eternity is an RPG inspired by classic titles such as Baldur's Gate, Icewind Dale, and Planescape: Torment, featuring an original world and game system that evokes and improves upon the traditional computer RPG experience. The first expansion, originally offered to fans as a pledge add-on during a crowdfunding campaign, will continue the game's rich story and expand upon its detailed, original world. Named "The White March: Part 1," the expansion will also raise the in-game level cap and let players meet new companions, unlock new abilities, and meet new challenges in their own unique manner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runeclaw:

The White March, expansionen till Pillars of Eternity, har nu fått ett datum: redan den 25:e augusti, alltså om tre veckor, kommer första delen.

NICE!

Permalänk

Jag gillade PoE, för mig var det straight up Baldur's Gate III. Stridssystem, grafik, innehåll -- allt bra... men man märkte att det saknades bitar. Det var tydligt att pengar och tid inte riktigt räckt till. Särskilt slutet var tunt och platt.

Ser fram emot expansionen, förhoppningsvis fläskar det ut spelet ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet nyss för halva priset på Steam, mest för att jag ville vänta till spelet var buggfritt. Men som gammal cRPG-fantast känner jag redan att jag vill skänka mer pengar till utvecklare utav liknande spel. Jag kommer hoppa på varenda Kickstarter i denna genre, för världen behöver mer av det här. Pillars of Eternity är FANTASTISKT när man kommer hem efter en lång arbetsdag. Att sjunka ner i stolen med ett glas vin och bara ha Eora framför sina fötter, det är svårslaget. Dragon Age kommer inte i närheten.

Men sen är man närmare 30 år, så det kanske inte är så konstigt att man tycker alla nymodigheter är sämre. Hoppas bara för min egen skull att likasinnade fortsätter att spela liknande spel, så att utvecklarna fortsätter satsa.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Köpte även jag PoE på Steams rea, första intrycket är att det är bra, men rätt svårt, trots att jag kör på lättaste svårighetsgraden. Jag är inte överdrivet intresserad av att hålla på med taktik, men här känns det som man faktiskt måste göra det för att inte åka på pisk hela tiden. Förmodligen innebär väl det också att man måste sätta sig in i vad varje klass/yrke har för möjligheter för att kunna välja rätt när man levlar.

Jag hade gärna sett ett "stupid mode", där man kunde låta datorn auto-levla NPC:erna, för att slippa sätta sig in i deras möjliga karriärvägar, men det kanske bara är jag som är lat. Har alltid tyckt att storyn är det viktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Köpte även jag PoE på Steams rea, första intrycket är att det är bra, men rätt svårt, trots att jag kör på lättaste svårighetsgraden. Jag är inte överdrivet intresserad av att hålla på med taktik, men här känns det som man faktiskt måste göra det för att inte åka på pisk hela tiden. Förmodligen innebär väl det också att man måste sätta sig in i vad varje klass/yrke har för möjligheter för att kunna välja rätt när man levlar.

Jag hade gärna sett ett "stupid mode", där man kunde låta datorn auto-levla NPC:erna, för att slippa sätta sig in i deras möjliga karriärvägar, men det kanske bara är jag som är lat. Har alltid tyckt att storyn är det viktiga.

Har för mig att det finns att bocka i under settings auto level companions? borde vara det du är ute efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Har för mig att det finns att bocka i under settings auto level companions? borde vara det du är ute efter?

Aha, tack för tipset, det måste jag ha missat.

Permalänk
Medlem

Är detta spelet något vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mm_jinx:

Är detta spelet något vidare?

Om du gillar den gamla skolans isometriska RPG-spel - ja, definitivt.

Permalänk

Är det möjligt att klara spelet med en solo karaktär på enklaste svårighetsgraden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Är det möjligt att klara spelet med en solo karaktär på enklaste svårighetsgraden?

Ja då, men jag tror inte att det kommer att bli enkelt. Det finns till och med en achievement som går ut på att klara spelet solo, men enligt Steam är det bara 0,2% av spelarna på Steam som har lyckats få den.

Permalänk
Medlem

Oj, jag hade nästan glömt bort hur otroligt bra dessa RPG från den gamla skolan kan vara! Konstigt att jag inte gett mig på PoE tidigare med tanke på att jag håller Baldurs Gate 2 som ett av de bästa spelen som någon sin gjorts, alla kategorier. Men får vara glad att jag sannolikt fortfarande har många timmar framför mig istället då

Håller med @Ringlander, fortfarande inte kört något 3D RPG som har så vackra och detaljerade miljöer som i Infinity-spelen, tycker det är något alldeles speciellt med dem