Permalänk
Medlem

4690k 4.8ghz 1.27v safe?

Tjenare alla medmänniskor och andra odjur! har försökt en stund nu att söka igenom the mighty interwebz och efter att inte hittat nånting desto närmare så undrar jag en sådan sak..

Har då en i5 4690k som jag överklockat med vattenkylning, kört upp multipliern till 48 och ställt volten in på 1.27V.

De är de enda sakerna jag ställt in, datorn går som smort och graderna hålls vid 60c max temp, har stressat processorn med aida64 i 12timmar och inte ett problem, frågan är nu bara har jag missat nånting, eller så har jag vunnit eurojackpot av silikon lotteriet?, samt att är dehär inställningarna säkra att köra över en längre tid?

side note.. är ganska ny till överklockning så därför är jag lite osäker över saken..

Visa signatur

CPU I5 4690K@4.8GHz|GPU Asus R9 280X |MB Gigabyte Gaming-5

RAM 16gb Crucial Ballistix 1600Mhz CL9 | PSU SilverStone 750W

Case Fractal Arc XL | CpuCooler Cooler Master Nepton 280L

Keyboard Razer Blackwidow Ultimate | Mouse Razer Naga & Logitech G9X

Permalänk
Medlem

du är ju t.om. under 1,3v så det är ganska låg spänning du kör, inget att oroa sig för

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

du är ju t.om. under 1,3v så det är ganska låg spänning du kör, inget att oroa sig för

ja men alltså det var det jag menade, men undrade bara att är det safe för cpun att köra på sådär hög frekvens på så låg spänning?

Visa signatur

CPU I5 4690K@4.8GHz|GPU Asus R9 280X |MB Gigabyte Gaming-5

RAM 16gb Crucial Ballistix 1600Mhz CL9 | PSU SilverStone 750W

Case Fractal Arc XL | CpuCooler Cooler Master Nepton 280L

Keyboard Razer Blackwidow Ultimate | Mouse Razer Naga & Logitech G9X

Permalänk
Medlem

Om den är stabil så är det lungt. Men 1.27v på 4.8ghz låter otroligt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av zecture:

ja men alltså det var det jag menade, men undrade bara att är det safe för cpun att köra på sådär hög frekvens på så låg spänning?

Worst case scenario kommer den krasha, då är det bara att dra ned den eller mata den lite mer. Det finns många spel som orsakat krasher AIDA64 inte kunnat göra så ropa inte hej förens du är över bäcken.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om den är stabil så är det lungt. Men 1.27v på 4.8ghz låter otroligt

haha de va det jag tyckte också att det verkade lite för bra att va sant imo ^^

Skrivet av Naga:

Worst case scenario kommer den krasha, då är det bara att dra ned den eller mata den lite mer. Det finns många spel som orsakat krasher AIDA64 inte kunnat göra så ropa inte hej förens du är över bäcken.

okej nåmen tack för det! skönt så behöver man inte oroa sig över det iaf, samt har ett till spelkort att skryta med bland kompisar

Visa signatur

CPU I5 4690K@4.8GHz|GPU Asus R9 280X |MB Gigabyte Gaming-5

RAM 16gb Crucial Ballistix 1600Mhz CL9 | PSU SilverStone 750W

Case Fractal Arc XL | CpuCooler Cooler Master Nepton 280L

Keyboard Razer Blackwidow Ultimate | Mouse Razer Naga & Logitech G9X

Permalänk

Grattis!