Permalänk
Medlem

Överklockat för första gången

Hej Sweclockare klockat min första processor nu! Köpte den för 4 år sen och igår kväll tänkte jag fan man skulle ha haft lite mer power så det blev till å testa, mycket enklare än vad jag trodde hur som helst tänkte jag bifoga en bild här så ni proffs kan få säga om nånting ser helt tokigt ut MvH

Visa signatur

CPU: I5 2500K Kylning: CM Hyper 212 Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 GPU: GTX 580 DirectCU II Ram: Corsair Vengeance LP 8GB 1600Mhz PSU: Corsair HX650 Chassi: NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Jag platsar bättre i kategorin "glad amatör" än proffs, men jag tycker det ser alldeles lysande ut.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma sak nu i julas. Jag tänkte "ni fan ska den upp i taket". Höjde multi och matade på mer spänning och hamnade på ca 1,3V på 4500MHz. Så jag r nöjd med att den bootar och kör Aida64 10 min. Någon gång ska jag gå tillbaka och se hur stabil den är där men nu är 3500MHz fine för mig just nu

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysk0:

Hej Sweclockare klockat min första processor nu! Köpte den för 4 år sen och igår kväll tänkte jag fan man skulle ha haft lite mer power så det blev till å testa, mycket enklare än vad jag trodde hur som helst tänkte jag bifoga en bild här så ni proffs kan få säga om nånting ser helt tokigt ut MvH

http://oi57.tinypic.com/2mrwow7.jpg

Jag är ej bekant med det programmet men jag är rätt säker att på stabilitets test så ska du ha i kryssat "testa samtliga logiska kärnor". I övrigt ser klockningen bra ut. Skulle personligen sänka volten pytte lite om du vill ha det som permanent lösningen iofs så är detta en 4 år gammal prolle så du kanske inte bryr dig så mycket längre om livslängden Du skulle troligen ändå bara få problem som kommer om så pass lång tid att det är irrelevant för dig. Vet du vad? Ser bra ut, ha kvar det och kör stabilitets test

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jo, även. Sänk tillbaka bus speed. Att ändra bus speed kan vara bra i klockningar men kan även ge problem då det påverkar PCI-E slots m.m. Tror inte du anser 0.3% prestanda boost är värd att få instabilitet i andra delar utav systemet för.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag är ej bekant med det programmet men jag är rätt säker att på stabilitets test så ska du ha i kryssat "testa samtliga logiska kärnor". I övrigt ser klockningen bra ut. Skulle personligen sänka volten pytte lite om du vill ha det som permanent lösningen iofs så är detta en 4 år gammal prolle så du kanske inte bryr dig så mycket längre om livslängden Du skulle troligen ändå bara få problem som kommer om så pass lång tid att det är irrelevant för dig. Vet du vad? Ser bra ut, ha kvar det och kör stabilitets test

Lokiska kärnor är Hyperthreading, finns inte på 2500k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysk0:

Hej Sweclockare klockat min första processor nu! Köpte den för 4 år sen och igår kväll tänkte jag fan man skulle ha haft lite mer power så det blev till å testa, mycket enklare än vad jag trodde hur som helst tänkte jag bifoga en bild här så ni proffs kan få säga om nånting ser helt tokigt ut MvH

http://oi57.tinypic.com/2mrwow7.jpg

Ser ok ut! Bara att tuta och köra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Lokiska kärnor är Hyperthreading, finns inte på 2500k

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, självklart. Tänkte lite bakvänt där

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag är ej bekant med det programmet men jag är rätt säker att på stabilitets test så ska du ha i kryssat "testa samtliga logiska kärnor". I övrigt ser klockningen bra ut. Skulle personligen sänka volten pytte lite om du vill ha det som permanent lösningen iofs så är detta en 4 år gammal prolle så du kanske inte bryr dig så mycket längre om livslängden Du skulle troligen ändå bara få problem som kommer om så pass lång tid att det är irrelevant för dig. Vet du vad? Ser bra ut, ha kvar det och kör stabilitets test

Du har helt rätt bryr mig inte så mycket om livslängden lär ju behöva köpa ny om 1-2 år ändå och när jag klockade så gjorde jag så att jag lät vcore vare på "normal" och den ändrade jag dynamic vcore istället började på 0,040 och jobbade mig neråt på 0.020 fick jag blåskärm så höjde till 0.025 och då lyckades jag köra occt i 3 timmar tills jag blev less å stängde av, angående bus timings där så har jag inte pillat på den alls bör jag sänka den för att få exakt 4.5ghz? passar även på att tacka er andra för era kommentarer

Skrivet av philipborg:

Jo, även. Sänk tillbaka bus speed. Att ändra bus speed kan vara bra i klockningar men kan även ge problem då det påverkar PCI-E slots m.m. Tror inte du anser 0.3% prestanda boost är värd att få instabilitet i andra delar utav systemet för.

Visa signatur

CPU: I5 2500K Kylning: CM Hyper 212 Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 GPU: GTX 580 DirectCU II Ram: Corsair Vengeance LP 8GB 1600Mhz PSU: Corsair HX650 Chassi: NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysk0:

Du har helt rätt bryr mig inte så mycket om livslängden lär ju behöva köpa ny om 1-2 år ändå och när jag klockade så gjorde jag så att jag lät vcore vare på "normal" och den ändrade jag dynamic vcore istället började på 0,040 och jobbade mig neråt på 0.020 fick jag blåskärm så höjde till 0.025 och då lyckades jag köra occt i 3 timmar tills jag blev less å stängde av, angående bus timings där så har jag inte pillat på den alls bör jag sänka den för att få exakt 4.5ghz? passar även på att tacka er andra för era kommentarer

Så länge du inte har ändrat att bclk ligger på 100 i bios är det inget du behöver tänka på. Under 1,35 är helt safe för en 24/7 klock så länge du håller dig inom rimliga temps. Kolla oc guiden för sb så kan du jämföra med andras oc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Körde OCCT idag igen och då slog han ifrån vid 2 timmar och 57 minuter gick in i bios igen för att kolla bclk och den låg på 100 som den ska göra, betyder det helt enkelt att den får för lite ström eller kan det vara nått annat som spökar?

Visa signatur

CPU: I5 2500K Kylning: CM Hyper 212 Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 GPU: GTX 580 DirectCU II Ram: Corsair Vengeance LP 8GB 1600Mhz PSU: Corsair HX650 Chassi: NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Vad fick du för felkod vid bsod? Troligtvis, men man kan inte vara säker utan att veta mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Vad fick du för felkod vid bsod? Troligtvis, men man kan inte vara säker utan att veta mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick ingen blåskärm, Bara att programmet jag använder sa att nånting blev fel och stängde av sig (troligtvis för att slippa bsod?)

Vilket program brukar ni använda när ni tester för stabilitet?

Visa signatur

CPU: I5 2500K Kylning: CM Hyper 212 Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 GPU: GTX 580 DirectCU II Ram: Corsair Vengeance LP 8GB 1600Mhz PSU: Corsair HX650 Chassi: NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysk0:

Fick ingen blåskärm, Bara att programmet jag använder sa att nånting blev fel och stängde av sig (troligtvis för att slippa bsod?)

Vilket program brukar ni använda när ni tester för stabilitet?

Brukar köra OCCT, har dock aldrig varit med om att det stänger av sig. Men hade det varit för lite spänning hade du fått bsod, låte snarare mjukvarurelaterat. Hela OCCT krashade alltså, Inte bara testet som avbröts?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Brukar köra OCCT, har dock aldrig varit med om att det stänger av sig. Men hade det varit för lite spänning hade du fått bsod, låte snarare mjukvarurelaterat. Hela OCCT krashade alltså, Inte bara testet som avbröts?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo precis testet avbröt sig av sig själv, Det brukar alltså inte hända?

Sitter och kör Prime 95 nu i Blend mode och upplever högre temps än i OCCT 71 grader som max gemfört med 66 i OCCT fast som jag förstått det så är det lungt hela vägen upp till 75 grader så jag har lite marginal. Ingen bsod än så länge heller

Visa signatur

CPU: I5 2500K Kylning: CM Hyper 212 Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 GPU: GTX 580 DirectCU II Ram: Corsair Vengeance LP 8GB 1600Mhz PSU: Corsair HX650 Chassi: NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Om bara testet avbröts så är det kanske inställt på att slå ifrån vid en viss temp eller liknande. Kolla vad du ha för inställningar och se om det kan vara orsaken. Jo, test avbryts då och då pga ovan nämnda anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört Prime95 i 1 timme och 55 minuter fick jag 1 error på en "worker"

Nån som vet vad det kan bero på?

Visa signatur

CPU: I5 2500K Kylning: CM Hyper 212 Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 GPU: GTX 580 DirectCU II Ram: Corsair Vengeance LP 8GB 1600Mhz PSU: Corsair HX650 Chassi: NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysk0:

Efter att ha kört Prime95 i 1 timme och 55 minuter fick jag 1 error på en "worker"

http://s21.postimg.org/dxwudu2mf/Prime.png

Nån som vet vad det kan bero på?

Ostabil klockning.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ostabil klockning.

Så mycket förstod jag Tänkte lite mer specifikt är det för lite kraft till processorn eller har det med min Buss å göra? Den är på 100.3 av någon anledning även fast det står 100 i bios eller kan det va något helt annat?

Visa signatur

CPU: I5 2500K Kylning: CM Hyper 212 Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 GPU: GTX 580 DirectCU II Ram: Corsair Vengeance LP 8GB 1600Mhz PSU: Corsair HX650 Chassi: NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysk0:

Efter att ha kört Prime95 i 1 timme och 55 minuter fick jag 1 error på en "worker"

http://s21.postimg.org/dxwudu2mf/Prime.png

Nån som vet vad det kan bero på?

Ostabil oc. Öka volt eller sänk hastigheten.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Liten update här nu då, Höjde Dynamic Vcore till 0.030 och lämnar fortfarande VCore på "Normal" lyckades köra OCCT i 12H utan bsod eller att programmet stängde av sig Vcore peakade på 1.356V och högsta Temp 68 grader, Kan jag anse klocken som stabil nu?

EDIT: Sitter och kliar mig i huvudet nu, Körde Prime95 igen och den gav error på 2/4 workers efter ca 1 timme och 40 minuter, varför klarar jag OCCT i 12h men inte Prime95 i ens 2 timmar? Ser även att Vcoren stiger betydligt mer i Prime än i OCCT

Visa signatur

CPU: I5 2500K Kylning: CM Hyper 212 Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 GPU: GTX 580 DirectCU II Ram: Corsair Vengeance LP 8GB 1600Mhz PSU: Corsair HX650 Chassi: NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysk0:

Liten update här nu då, Höjde Dynamic Vcore till 0.030 och lämnar fortfarande VCore på "Normal" lyckades köra OCCT i 12H utan bsod eller att programmet stängde av sig Vcore peakade på 1.356V och högsta Temp 68 grader, Kan jag anse klocken som stabil nu?

http://s16.postimg.org/gjhg028n9/OC12h.png

EDIT: Sitter och kliar mig i huvudet nu, Körde Prime95 igen och den gav error på 2/4 workers efter ca 1 timme och 40 minuter, varför klarar jag OCCT i 12h men inte Prime95 i ens 2 timmar? Ser även att Vcoren stiger betydligt mer i Prime än i OCCT

http://s15.postimg.org/del6snsvv/Prime_Crash.png

Vad står det i stress.txt filen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB