Inets felsökning
Nu är detta ett ganska gammalt ärende som nyligen blev aktuellt igen, jag är inte ute efter kompensation eller liknande utan mest åsikter, samt att belysa hur utlämnad man som konsument är när man får "skumma" fel på en dator, som inte verkar bero på något speciellt.
Vi tar det från början. Jag köpte en i5 760, ett msi 1156-moderkort samt 8gb ram hos Inet för några år sedan, när dessa prylarna var aktuella. En dag när jag kom hem var datorn avstängd, startade inte, testade ett annat nätagg utan framgång och således skickades moderkortet in för utbyte. Skickade även med cpu+minnen, då jag inte visste vad som hade hänt. Moderkortet byttes ut, men jag ville inte vara utan dator, så under tiden köpte jag en i7 2600 med ny bräda och minnen, och när jag fick hem prylarna från inet såldes dessa vidare till en polare. Han fick problem med datorn, den blåskärmade lite då och då. Vi bytte började med att testa minnena i olika konfigurationer för att utesluta dessa och hittade inga fel i memtest oavsett hur dessa kördes. Grafikkortet, hårddisken, nätagget byttes i den ordningen. Systemet kördes utan chassi, men felet kvarstod, det kom blåskärm ibland, helt random, men om man kunde se något mönster så var det att det kom snabbare efter en kallstart.
Eftersom att moderkort och cpu var det enda som fanns kvar att testa skickades detta in till inet på nytt (skickade med minnena också), men återkom med kommentaren att inget fel hittades utan jag får isåfall skicka in hela datorn, så skulle dom försöka hitta felet åt oss. Detta var ju dock inte så intressant eftersom att övriga delar var köpta på andra ställen, det kostar en hel del att skicka en dator och ännu mer att få den tillbaka med felsökningsavgift om felet inte konstateras, eller konstateras på en av delarna som var köpta på annat håll, men nu "visste" vi ju iallafall att moderkort, minne och cpu var felfria. Problemen fortsatte dock, om än inte så ofta i och med att min polare helt enkelt lämnade datorn igång.
Nu för några veckor sedan kom jag över en billig i7 920 med moderkort och minnen, så vi slängde in detta i hans dator istället, och nu funkar datorn felfritt. För att vi var nyfikna så byggde vi även ihop en ny dator (ny som i andra delar än tidigare) med i5 + moderkort + minnen, för att se om det var något kompabilitetsfel, men nej då, den datorn blåskärmar nu. Kontaktade inet med denna informationen bara för att höra vad dom tyckte om det hela, men deras svar är helt enkelt att "vi har inte gjort något fel". Jag hade först en mailkonversation med en av deras serviceanställda, som helt enkelt slutade svara på mina mail. Ringde då och pratade med supporten, som skulle be deras serviceansvarige kontakta mig, detta har han dock helt enkelt struntat i att göra.
Så min fråga till övriga här på forumet är ju då enkel. Har ett företag som får in en produkt med fel på, som inte lyckas hitta detta felet, inte gjort något fel? Glöm allt vad garantier och sånt heter, men vi snackar här om ett företag som benämner sig som Sveriges bästa, som inte ens ber om ursäkt för att ha missat detta utan bara säger "vi har inte gjort något fel".
Det var ju en kille i en annan tråd som satt med ett defekt grafikkort i ett år (nu utgår jag från hans sida av historien, det är den enda jag har tillgång till eftersom att inet inte har svarat honom vad jag har sett) där inet också sa sig inte hitta något fel. För egen del tycker jag det är för jävla illa rent ut sagt att skicka tillbaka en felaktig produkt till en kund och sen påstå att man inte har gjort något fel alls.
Vad gör man som kund om man får ett fel som bara visar sig när det känner för det och som man inte kan framkalla på något vis själv? Ska man bara skicka grejerna fram och tillbaka och hoppas på att det visar sig nån gång? Eller som min polare, sitta med felet och leva med det?
E det så?