Permalänk
Medlem

Byte av dator.

Hej,

Jag har nyligen gjort ett byte mellan min gaming laptop och en annans stationära. Detta var en kille på 17 år. Jag har nu föräldrarna på mig att de inte är "nöjda" med bytet??
Det ska tydligen vara problem med laptopen om att den blir varm, men detta är ju standard för bärbara datorer, att dom blir varma?
Vad kan de göra? Jag har kvitto för alla delar och iprincip hela datorn som jag äger nu, de har väll inte rätt att kräva ett byte igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer94:

Hej,

Jag har nyligen gjort ett byte mellan min gaming laptop och en annans stationära. Detta var en kille på 17 år. Jag har nu föräldrarna på mig att de inte är "nöjda" med bytet??
Det ska tydligen vara problem med laptopen om att den blir varm, men detta är ju standard för bärbara datorer, att dom blir varma?
Vad kan de göra? Jag har kvitto för alla delar och iprincip hela datorn som jag äger nu, de har väll inte rätt att kräva ett byte igen?

Du kan ju be dom att blåsa ur datorn med luft och byta kylpasta Och säga att det borde göra susen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Du kan ju be dom att blåsa ur datorn med luft och byta kylpasta Och säga att det borde göra susen.

Detta kommer troligen de inte gå med på då de anser detta som ett problem. Av vad jag läste så kan de begära ett återbyte om det är en skada eller ett "tydligt problem"...

Permalänk

Gaminglaptops blir ju varma, speciellt om de har ett år eller så på nacken, det borde dock gå att mäta värmen och jämföra det med tillverkarens specifikationer.

Om det är så att datorn funktionalitet begränsas av värmeutvecklingen eller att det finns risk för skador på grund av den tycker jag det kan vara värt att föra en dialog vidare, annars ligger det ju inom ramarna för undersökningsplikt och sunt bondförnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Gaminglaptops blir ju varma, speciellt om de har ett år eller så på nacken, det borde dock gå att mäta värmen och jämföra det med tillverkarens specifikationer.

Om det är så att datorn funktionalitet begränsas av värmeutvecklingen eller att det finns risk för skador på grund av den tycker jag det kan vara värt att föra en dialog vidare, annars ligger det ju inom ramarna för undersökningsplikt och sunt bondförnuft.

Undersökningplikt är väldigt luddigt. Mer rimligt att detta skulle gå under dolt fel och således ligga på säljaren att informera om.

Men som sagt, om funktionaliteten begränsas eller om den rent av är en brandfara så bör detta diskuteras med köparen... Annars kan du meddela: No baxies!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer94:

Detta kommer troligen de inte gå med på då de anser detta som ett problem. Av vad jag läste så kan de begära ett återbyte om det är en skada eller ett "tydligt problem"...

Blir den så varm att den stänger av sig eller att han får artefakter? Annars ser inte jag det som något fel. Som skurtbert säger så blir dom ju varma då det är mycket komponenter på liten yta som måste kylas. Men om den inte stänger av den eller så så skulle jag neka byte tills någon högre makt kommer och säger åt mig att han har rätt.
Fick han testa datorn och så innan byte? I såna fall så har han ju kunnat se om den blir varm och då tycker jag att det är hans fel att han inte tänkt/brytt sig om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Blir den så varm att den stänger av sig eller att han får artefakter? Annars ser inte jag det som något fel. Som skurtbert säger så blir dom ju varma då det är mycket komponenter på liten yta som måste kylas. Men om den inte stänger av den eller så så skulle jag neka byte tills någon högre makt kommer och säger åt mig att han har rätt.
Fick han testa datorn och så innan byte? I såna fall så har han ju kunnat se om den blir varm och då tycker jag att det är hans fel att han inte tänkt/brytt sig om det.

Jag misstänker nu att sonen inte är nöjd då han hade trott att det skulle vara bättre prestanda. Jag har nu bett de lämna in den på webhallen (Där jag köpte den ifrån) så de får felsöka den. Är det så att det är ett fel på den så byter jag tillbaka den. Annars får det utebli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer94:

Jag misstänker nu att sonen inte är nöjd då han hade trott att det skulle vara bättre prestanda. Jag har nu bett de lämna in den på webhallen (Där jag köpte den ifrån) så de får felsöka den. Är det så att det är ett fel på den så byter jag tillbaka den. Annars får det utebli.

Ja, så kan det ju va, men det är ju ganska mycket sämre prestanda i en laptop.. Men det är bra att dom lämnar in den tror jag, då får ni ju båda svar på om det är några fel. Hoppas att allt löser sig för er

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Mellan privatpersoner finns ju inte riktigt samma lagar och regler om jag förstått rätt men visst finns "good will" De kan "kräva" det men du behöver inte.

Att en spellaptop blir varm är självklart, än mer vid spelande. Men vad är det för fel som uppstår? Vad angav du för info i t.ex din annons? Hur fick köparen nys om den? Vad kom ni överens om?

Permalänk
Medlem

Man ska ju inte behöva tro det värsta om folk, men om de nu säger webhallen säger den är trasig, be om papper på detta.
Så det inte är någon idiotfamilj som pajjar datorn, lämnar in och webhallen säger "den är trasig pga fysisk åverkan"

Men de glömmer ju givetvis att berätta den där sista delen för dig då

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Be de fixa fram lite temps på datorn och skicka över, så du får lite fakta över hur varm datorn egentligen är när de anser att den är varm.