Permalänk
Medlem

Tysta och effektiva 120mm fläktar?

Hejsan hoppsan!

Jag håller på med en liten ombyggnation i datorn, främst med kylningen. Jag har just nu vattenkylning, en Antec Kühler 620, med en Scythe Gentle Typhoon 1150 rpm fläkt till radiatorn. Den kyler ner helt ok, men tycker den låter ganska mycket. Vet inte om det beror på radiatorn eller fläkten, men skulle vilja ha tips på andra 120mm fläktar som går tystare, men ändå är effektiva.

Sen så tycker jag datorn låter ganska mycket under load, overall. Har ett Fractal Design Define R2 chassi, med två Scythe Gentle Typhoon 1150 rpm på framsidan. Är detta något man kan fixa med ett par nya fläktar också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hejsan hoppsan!

Jag håller på med en liten ombyggnation i datorn, främst med kylningen. Jag har just nu vattenkylning, en Antec Kühler 620, med en Scythe Gentle Typhoon 1150 rpm fläkt till radiatorn. Den kyler ner helt ok, men tycker den låter ganska mycket. Vet inte om det beror på radiatorn eller fläkten, men skulle vilja ha tips på andra 120mm fläktar som går tystare, men ändå är effektiva.

Sen så tycker jag datorn låter ganska mycket under load, overall. Har ett Fractal Design Define R2 chassi, med två Scythe Gentle Typhoon 1150 rpm på framsidan. Är detta något man kan fixa med ett par nya fläktar också?

Många som skulle säga Noctua, redux modellerna ser ju t.o.m. bra ut!
Jag gillar själv Corsairs SP eller Aerocool DS Silent nu efter att ha kört dom ett tag i mitt R3.
BeQuiet! SilentWings (Protechnics) är nog också väldigt bra.
Jag la undan mina GT 1450, tyckte dom började låta illa efter 4 år..
Läs lite recensioner också, finns massor!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Många som skulle säga Noctua, redux modellerna ser ju t.o.m. bra ut!
Jag gillar själv Corsairs SP eller Aerocool DS Silent nu efter att ha kört dom ett tag i mitt R3.
BeQuiet! SilentWings (Protechnics) är nog också väldigt bra.
Jag la undan mina GT 1450, tyckte dom började låta illa efter 4 år..
Läs lite recensioner också, finns massor!

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm..okej. Saken är den att jag har en AMD FX-8320 3.5 ghz (icke overclockad). AMD processorer har ju en tendens att bli varma. Tänkte ett tag på att skaffa en Intel CPU, men jag har ju ett ASRock 890GM Pro3 R2.0 moderkort och det har ju tydligen inte stöd för Intel CPU:s .

Men även fast AMD processorer är kända för att blir varma, borde det inte gå att sänka ljudet medans man fortfarande håller en lika bra temperatur? Med en ny radiatorfläkt, menar jag. Eller är enda utvägen att skaffa ett nytt moderkort som stöder Intel CPU?

Permalänk
Medlem

Köp Corsair SP till radiatorn och AF eller SP till framsidan (om du har mycket som blockerar luften så är SP effektivare). Om du vill kasta ut mer pengar så köp Noctua, men du får 2-3 Corsair för samma pris, prestandan och ljudnivån är nästan densamma.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Köp Corsair SP till radiatorn och AF eller SP till framsidan (om du har mycket som blockerar luften så är SP effektivare). Om du vill kasta ut mer pengar så köp Noctua, men du får 2-3 Corsair för samma pris, prestandan och ljudnivån är nästan densamma.

Den enda fläkten som blockeras lite, är den nedersta på framsidan. Så borde jag köpa 2 st Corsair AF till framsidan och 1 Corsair SP till radiatorn?

EDIT: Såhär ser det ut inuti. Man ser inte fläktarna på framsidan, men den översta sitter mellan skivläsaren och hårddisk "buren". Och den nedersta sitter framför hårddisk "buren".

http://imgur.com/cyR1n3R

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Den enda fläkten som blockeras lite, är den nedersta på framsidan. Så borde jag köpa 2 st Corsair AF till framsidan och 1 Corsair SP till radiatorn?

EDIT: Såhär ser det ut inuti. Man ser inte fläktarna på framsidan, men den översta sitter mellan skivläsaren och hårddisk "buren". Och den nedersta sitter framför hårddisk "buren".

http://imgur.com/cyR1n3R

Ja, SP är till för radiatorer och andra ställen där de behöver trycka luften igenom tex lamellerna på en kylare. Om man har mycket i vägen framtill, tex hårddiskburar osv så kan man köra på SP även där. Jag tror att AF funkar för dig, dock har du ett Fractal chassi ser jag och då funkar även SP då den måste suga luft genom gallret i dörren. Men vilket som går nog fint. SP står förresten för Static Pressure och AF för Air Flow.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Noctua NF-F12 till radiatorn. Bäst fokuserat flöde för radiatorer.
Noctua NF-S12A till chassit. Sjukt tysta och gjorda för att vara chassifläktar.

Köp pwm modellerna om ditt mobo har pwm utgångar till två chassifläktar. CPU fläktuttaget har typ alltid pwm stöd.

Har du inga kylproblem kan du ta en NF-P12 till radiatorn. Tystare än NF-F12 men lägre tryck. Kör en sådan som pull på min corsair h60 och de kyler min 760k @ 4,7ghz till 55c vid full load.

Har du vattenkyl så ska pumpen kopplas så den går max hela tiden. Helst med molex-fläkt adapter dvs konstant max spänning. Sen regleras temperaturen av radiatorfläkten som du kopplar till cpufläktuttaget.
Ev kan du styra varje seperat chassifläktutgång för sig så kan du koppla pumpen till ett chassifläktuttag och sätta det uttaget till max fart.

Hur har du kopplat pump och radiatorfläkt idag? Blir fel om du t.ex. kopplat pumpen till cpufläktuttaget och radiatorfläkten till chassiuttag. Då kommer pumpen gå snabbt när prollen blir varm men fläkten går inte tillräckligt snabbt då den justeras av chassitempen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync