CS:GO Frustrerad! det här med rankingen...

Permalänk

CS:GO Frustrerad! det här med rankingen...

Tjenixen!

Har lirat CS ett bra tag nu och har problem med deras ranking system.

Är i S4 och som jag skrev i en tidigare tråd: Ranking systemet är inte precist någon stans. Har inte blivit så mycket rankat på sista tiden då jag lirat med vänner på dedikerad server. Men när man väl spelar rankat som te.x i förrgår, så ligger jag etta som vanligt i toppen har jag 80 poäng så ligger som andra i båda lagen mellan 20-50 och man bli konstant anklagad och rapporterad för fusk(vad dom säger i chatten)

detta är väldigt frustrerande för att man inte hamlar med någon i sin egen klass så att säga, sitter fast i S4 och kommer inte därifrån.

Detta är något som får mig att vilja sluta spela helt...

haft detta problemet sen ett tag tillbaka och har två frågor:

Har ni samma problem att ni presterar utan för er grupp? Samt hur hoppar man ur "ELO hell"?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

"I sin egen klass", när du ligger på Silver 4? Really? Du är näst till sämsta ranken som finns i CS och spelar mot mer eller mindre levande bottar.

Skit i MM istället och utvecklas som spelare genom att lira gathers på t.ex ESEA, Faceit eller ESL.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Japp, känner samma sak. Har suttit fast i GN3-4 ett bra tag nu (6-7 mån) utan att kunna carry'a vidare. Ligger ALLTID nr.1 i laget med oftast flest MVP's. Köpte förra veckan ett smurfkonto där jag hamnar mot MG2 oftast (har inte rank ännu dock), och där känner jag mig hemma. Jag känner mig mycket bättre balanserad i MG/MG2 där jag lirar med folk med samma nivå av teamkänsla och kunskap samt prestationer. I GN3 rushar alla hela tiden och har ingen koll..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Fixa ett smurfkonto åt mig kommer jag med boost= Problem solved

Permalänk
Skrivet av solomon:

"I sin egen klass", när du ligger på Silver 4? Really? Du är näst till sämsta ranken som finns i CS och spelar mot mer eller mindre levande bottar.

Skit i MM istället och utvecklas som spelare genom att lira gathers på t.ex ESEA, Faceit eller ESL.

Saken är ju den att dom är skit kassa! som sagt så ligger jag i topp i varje match!

Köpte ett nytt konto igår i lirade på det och helt plötsligt efter ett par matcher så finns där folk som är lite mer vettiga, fortfarande dåliga men jag har ju bara kört 3 matcher och dom jag mött har varit från Silver Elite(senaste matchen) och innan det GN och någon guld AK.

Skrivet av Flygman:

Japp, känner samma sak. Har suttit fast i GN3-4 ett bra tag nu (6-7 mån) utan att kunna carry'a vidare. Ligger ALLTID nr.1 i laget med oftast flest MVP's. Köpte förra veckan ett smurfkonto där jag hamnar mot MG2 oftast (har inte rank ännu dock), och där känner jag mig hemma. Jag känner mig mycket bättre balanserad i MG/MG2 där jag lirar med folk med samma nivå av teamkänsla och kunskap samt prestationer. I GN3 rushar alla hela tiden och har ingen koll..

Som jag skrev ovan så köpte jag ett konto och hamlar med bra mycket bättre spelare, senaste matchen var sådär iom att jag lirade premade med SE och S4.

Tror själv det är för att jag har över 900 timmar som gjort att man fastnat

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Om du nu "sitter fast" i silver är du inte så bra som du tror. Om du vore det skulle du kunna carrya varje match och därmed ranka upp.

Permalänk
Medlem

Kör på BrutalCS FFA DM server 1-2 timmar om dagen så kommer du snabbt komma bort från silver. Man kan ta sig till dmg på enbart aim.

Permalänk
Medlem

köp nytt konto och kör, om du vinner första matchen och du har ca 60+ poäng så har du instant silver 5+ om du vinner typ 10 matcher och förlorar 2 och har varit på top varje match så får du typ nova 3 - ak efter 10 matcher

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av DOGE:

Om du nu "sitter fast" i silver är du inte så bra som du tror. Om du vore det skulle du kunna carrya varje match och därmed ranka upp.

Men om man nu topprankar hela tiden varför rankar jag inte?

Skrivet av Mattdan:

Kör på BrutalCS FFA DM server 1-2 timmar om dagen så kommer du snabbt komma bort från silver. Man kan ta sig till dmg på enbart aim.

Kör redan DM en hel del, inte 1-2 timmar varje dag men det är nog något man kan bättra på! däremot så är min reaktions förmåga och aim helt okey har jag fått höra. Senaste rundan mot SE-GN2 så var det ett par fin fina rundor där man satte HS ett par gånger på raken runda efter runda : )

Skrivet av hurrai ?:

köp nytt konto och kör, om du vinner första matchen och du har ca 60+ poäng så har du instant silver 5+ om du vinner typ 10 matcher och förlorar 2 och har varit på top varje match så får du typ nova 3 - ak efter 10 matcher

Har ett nytt konto, skall se vad det säger sen efter mina tio rundor!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Men om man nu topprankar hela tiden varför rankar jag inte?

Tycker man ska hålla sig till ett enkelt perspektiv när det gäller rankingsystemet.
Vinna = närmare promotion
Förlora = längre ifrån promotion/demotion

Du vinner helt enkelt inte tillräckligt många games.
Ett tips är att spela med kompisar och nå en nivå tillsammans som är över er genomsnittliga rank tillsammans.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Silver 4? Jag hamnade på Gold Nova 4 direkt efter mina 10 första games.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av Shirayukiie:

Tycker man ska hålla sig till ett enkelt perspektiv när det gäller rankingsystemet.
Vinna = närmare promotion
Förlora = längre ifrån promotion/demotion

Du vinner helt enkelt inte tillräckligt många games.
Ett tips är att spela med kompisar och nå en nivå tillsammans som är över er genomsnittliga rank tillsammans.

Du har en bra poäng där! får leta rätt på på ett par vänner

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Inte för att låta dryg men ifall du inte rankar så är du kanske inte så bra som du tror. Sen att du ligger etta hela tiden spelar inte så stor roll så länge du inte vinner, det är vinsterna som gör att du rankar upp. Att du ligger etta även ifall du förlorar gör så att tappar lite mindre "MMR" som jag har förstått det. Har också haft några vänner som fastnat i låg rank, och att boosta de hjälpte inte så mycket. De blev inte riktigt så bra och spelet blir ju tråkigt för de när man möter spelare som är bättre än de, man märker rätt så fort att en person har blivit boostad. Det jag kan rekommendera som andra har gjort är att hitta några personer du trivs att spela med som har ungefär samma skill som dig. Då kan ni tillsammans bli bättre och börja ranka upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ganska klart bevis på att man inte behöver topfragga eller spela överjävligt bra:

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4009258...

Vi hade inte 4 vinster i rad på denna som verkar tro att det krävs för att ranka upp. Det var bara jag av oss som var premade som rankade upp (Haren+Haldor)
Om jag inte minns helt fel (tog ju screen innan deras ranker visades) så var dom 3 dmg och 2 LE. Vi var 4DMG och en LE

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

CS rank system tar många saker inom konsideration när den ska räkna ut poäng. Dels om du vinner eller inte, destu mer rundor du vinner jämt emot dina motståndare, ju mer poäng får du, det beror också lite på hur mycket poäng du får, men räknas inte in lika mycket. Det räknas också på vilka ranker/poäng dina motståndare har. Är hela ditt lag DMG's och ni möter 5st eagle's så har systemet redan räknat ut att de 5st Eagles ska vinna. Men om ni nu mot all förmodan skulle vinna den kartan, så får ni mer poäng och har då större chans att ranka upp pågrund av att de var förutspått att de andra laget skulle vunnit pågrund av deras ranks.

Det är också samma ifall ni möter högre rankade och systemet tror att de med högst rank kommer vinna, men det blir lika 15-15. Då kommer ni som är lägre ranks gynnas mer av den 15-15 än de som är högre ranks.

Men ja, kortfattat, ju mer rundor ni plockar som lag, och ju mer ni vinner, destu snabbare rankar någon upp.

EDIT: Alla bara tänker på inviduella poängen, de räknas in, men inte alls lika mycket som om ni vinner rundor, ju mer rundor jämfört emot motståndaren är mycket viktigare än dina inviduella poäng. Ha också i åtanke att de flesta matcher brukar vara ganska jämna, med andra ord så tjänar man inte så mycket poäng på en match som slutar 16-14. Däremot vinner ni 16-4 så kommer poängen också rassla in till nästa rank.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Wow, ska folk börja gnälla om ELO hell i CS också nu?

Ranking fungerar som de ska i spel, utvecklarna har ingen som helst anledning att göra det onödigt svårt för vissa spelare att ranka upp och deras algoritmer lär inte balla ur över något så löjligt som 900 timmar spelat. Vinner man tillräckligt rankar man upp, inte klurigare än så.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

CS rank system tar många saker inom konsideration när den ska räkna ut poäng. Dels om du vinner eller inte, destu mer rundor du vinner jämt emot dina motståndare, ju mer poäng får du, det beror också lite på hur mycket poäng du får, men räknas inte in lika mycket. Det räknas också på vilka ranker/poäng dina motståndare har. Är hela ditt lag DMG's och ni möter 5st eagle's så har systemet redan räknat ut att de 5st Eagles ska vinna. Men om ni nu mot all förmodan skulle vinna den kartan, så får ni mer poäng och har då större chans att ranka upp pågrund av att de var förutspått att de andra laget skulle vunnit pågrund av deras ranks.

Det är också samma ifall ni möter högre rankade och systemet tror att de med högst rank kommer vinna, men det blir lika 15-15. Då kommer ni som är lägre ranks gynnas mer av den 15-15 än de som är högre ranks.

Men ja, kortfattat, ju mer rundor ni plockar som lag, och ju mer ni vinner, destu snabbare rankar någon upp.

EDIT: Alla bara tänker på inviduella poängen, de räknas in, men inte alls lika mycket som om ni vinner rundor, ju mer rundor jämfört emot motståndaren är mycket viktigare än dina inviduella poäng. Ha också i åtanke att de flesta matcher brukar vara ganska jämna, med andra ord så tjänar man inte så mycket poäng på en match som slutar 16-14. Däremot vinner ni 16-4 så kommer poängen också rassla in till nästa rank.

Källa på detta eller snackar du bara skit? Vad jag vet finns det bara spekulationer.

Till topic: Verkar ofta vara silver nissar som klagar på ranking systemet. Undrar varför

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Snubblar över så sjukt många som är i silver som klagar på att de är så jävla bra men att systemet inte rankar upp dem. Förstår mig inte på detta, hur kan man tro att man är så bra när man ligger i den lägsta ligan? Rankingsystemet gör sitt jobb, däremot om man hamnar med folk som suger så är det klart att det är svårare att vinna. Detta händer dock knappast varje game. Sen är det såklart påverkat lite grann av smurfar också men inte mycket, så i grund och botten fungerar det fortfarande och det gör det som det ska göra.

Mitt råd är att ha skoj och panga hårdare och vinn oftare. Det fungerar, lovar.

Permalänk

Du måste vinna många games på raken för att ha en chans att ranka upp.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Skäggig legend

Jag spelar med grabbarna och enas fru (gud hjälp mig…) När hon är med går ofta allt åt pipan och jag tappar rank då vi ofta förlorar matcher. När hon är borta ur gamet (yes) jobbar jag och boiisen snabbt och kontrollerat - vi vinner ofta och jag kommer tillbaka till rank. Jag brukar dock lurka väldigt mycket så jag håller mig på GN2 medan de andra ofta GN4 eller högre. - Det är så vi spelar och vinner på, men jag får färre K/D. Vinster i matcher är viktigt men även hur snabbt ni tar vinsterna! K/D hjälper också men vad jag personligen reagerar på är MVP är guld värd.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

(Har en smurf som fick DMG som första rank)

OnT:
Cs är allmänt sämst just nu då smurfs och hackare finns nästan överallt. Spelar man på sin main så vinner man oftast om man inte möter supreme/globalsmurfs eller hackare. Tyvärr möter man antingen eller ofta tyvärr, folk med 28 timmar osv.

På tal om rankingen så har jag för mig att det är lättast att ranka ensam. När jag ranka dmg första gången så spelade jag ensam, och 3 games senare tog jag LE. Det var dock ett tag sedan så det kanske har ändrats.

Ligger man som TS på silver så är det antingen gamesense eller aimet som fattas för att stiga till ak, där antingen eller är bra. Som folk nämnt så klarar man sig upp till ak - dmg enbart med aim då detta inte är LoL där ingen kan bli feedad, det är bara att köra DM och blir bättre!

Permalänk
Medlem

Går hur bra som helst för mig i Supreme, visst finns det fuskare... men oftast när jag solo-queuar så blir fuskarna kickade (om det nu inte är någon som boostar.... fu) och/eller spöade ändå.
Var i DMG för ca 2 veckor sedan, och där har jag vart i runt 1 år. Spelade lite seriösare med en polare och drog LEM på 3-4 dagar, vi hade en win-streak på cirkus 10-11, sedan kom fuskarna och gjorde så vi förlorade 2-3 på raken, men vi tog oss vidare ändå och har inte derankat 1 gång sedan dess och då lirar jag iaf 4-5 matcher om dagen MINST.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Snubblar över så sjukt många som är i silver som klagar på att de är så jävla bra men att systemet inte rankar upp dem. Förstår mig inte på detta, hur kan man tro att man är så bra när man ligger i den lägsta ligan? Rankingsystemet gör sitt jobb, däremot om man hamnar med folk som suger så är det klart att det är svårare att vinna. Detta händer dock knappast varje game. Sen är det såklart påverkat lite grann av smurfar också men inte mycket, så i grund och botten fungerar det fortfarande och det gör det som det ska göra.

Mitt råd är att ha skoj och panga hårdare och vinn oftare. Det fungerar, lovar.

Att spela och ha kul är ju såklart det bästa! saken är ju den att man vill ju ha lite motstånd. jag vet det låter som jag är någon uppblåst silver nisse...

nu så är det ju ingen match, man vill ju gärna ha lite utmaning vilket S4 inte är, då 90% inte kan spela eller för den delen inte kan kartan.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Att spela och ha kul är ju såklart det bästa! saken är ju den att man vill ju ha lite motstånd. jag vet det låter som jag är någon uppblåst silver nisse...

nu så är det ju ingen match, man vill ju gärna ha lite utmaning vilket S4 inte är, då 90% inte kan spela eller för den delen inte kan kartan.

Om de är så värdelösa borde du ju vinna varenda match hur lätt som helst ensam. Ge oss lite officiell statistik på din win-ratio så kan vi diskutera dina problem att ranka upp.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk

Win: 53.07% från start
hit ratio 0.25
K/D: 1.320
MVP: 1220

Detta är sen jag började, inga super stats men jag började som helt grön på CS:GO också efter ett långt uppehåll från CS:S och 1.6

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

Källa på detta eller snackar du bara skit? Vad jag vet finns det bara spekulationer.

Till topic: Verkar ofta vara silver nissar som klagar på ranking systemet. Undrar varför

Det finns ingen konkret källa och kommer inte finnas då Valve aldrig gått ut med exakt information om hur deras system fungerar. Det Valve själva har gått ut med och det enda dom nämnt om deras system är att det bygger på Glicko-2 rating model och är en förbättrad variant. Det jag nämner är vad systemet bygger på delvis, men det är mer än så som tas inom konsideration som jag även sa i första inlägget.

"You should be able to find papers on rating systems involving rating volatility and rating deviations online to get a better idea about why our complex competitive matchmaking parameters cannot be represented as a single numeric value."

Mer att läsa om Valve's kommentar finns här: http://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/2g3r4c/the_ultimate_guide_to_csgo_ranking/

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

"I sin egen klass", när du ligger på Silver 4? Really? Du är näst till sämsta ranken som finns i CS och spelar mot mer eller mindre levande bottar.

Skit i MM istället och utvecklas som spelare genom att lira gathers på t.ex ESEA, Faceit eller ESL.

För helvete nej snälla. Jag orkar inte mer silvers på tjänster där folk ska vara bättre.
Han ska spela MM tills han är iaf LEM

Skrivet av SwedenVirre:

Win: 53.07% från start
hit ratio 0.25
K/D: 1.320
MVP: 1220

Detta är sen jag började, inga super stats men jag började som helt grön på CS:GO också efter ett långt uppehåll från CS:S och 1.6

Så du vinner just över 50% i Silver. Ja då hör du hemma där eller kanske nova 1. Det är så ett elosystem fungerar, det är vinster som är viktiga.

Permalänk

Spela med vänner som är bättre än dig och gör bra ifrån dig.
Brukar skramla ihop 4-5 pers och köra.
Minimera risken för random ryssar så gott du kan.

Jag tycker överlag personligen att mm är rätt bra på matcha ens skill lvl i cs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

För helvete nej snälla. Jag orkar inte mer silvers på tjänster där folk ska vara bättre.
Han ska spela MM tills han är iaf LEM

Skoja inte... värsta som finns när man köar faceit med 2 polare och så är resten av laget tvättäkta silvers vad gör de på faceit liksom?

Permalänk
Medlem

Jag kan boosta dig lite med en kompis GN3-konto om du vill kan ge feedback samtidigt!