Permalänk
Medlem

Temperaturtråden

Eftersom det är mycket frågor om temperaturer i detta forum så tänkte jag att vi kunde sammanställa en del tester i denna tråden. Jag tänker mig att vi övervakar temperaturen med HWmonitor och kör prime95 för att stressa cpun. Om alla gör efter min mall i denna tråden så kan vi direkt jämföra resultaten. Man får då som datorbyggare mätvärden av vad som anses vara rimligt.

Min dators resultat är följande
Chassie CM elite 120 med tillhörande fläktar + 120mm Noctua NF-P12
Cpu i5 2500s
Cpu fläkt Noctua NH-L9i
Grafikkort gtx 560

Efter 5min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 67grader.
Efter 10min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 72grader.
Efter 20min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 74grader.
Efter 30min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 74grader.
Efter 40min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 74grader.

Test OCCT 4.4.1
Chassie CM elite 120 med tillhörande fläktar + 120mm Noctua NF-P12
Cpu i5 2500s
Cpu fläkt Noctua NH-L9i
Grafikkort 270x Hawk

Efter 5min OCCT 4.4.1 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 66 grader.
Efter 10min OCCT 4.4.1 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 67 grader.
Efter 15min OCCT 4.4.1 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 67 grader.
Efter 20min OCCT 4.4.1 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 67 grader.
medeltemp efter 20min var 64 grader

Det är alltså den varamaste kärnans max som ska anges.
Tänk på att man ibland kan behöva installera om HWmonitor för att få korrekta värden. Tex vid ett byte av processorn.

Har man möjlighet så får man gärna ange temperaturen i rummet där datorn är placerad då det påverkar resultatet.

Alla tester sker på egen risk

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Elektron:

Eftersom det är mycket frågor om temperaturer i detta forum så tänkte jag att vi kunde sammanställa en del tester i denna tråden. Jag tänker mig att vi övervakar temperaturen med HWmonitor och kör prime95 för att stressa cpun. Om alla gör efter min mall i denna tråden så kan vi direkt jämföra resultaten. Man får då som datorbyggare mätvärden av vad som anses vara rimligt.

Min dators resultat är följande
Chassie CM elite 120 med tillhörande fläktar + 120mm Noctua NF-P12
Cpu i5 2500s
Cpu fläkt Noctua NH-L9i
Grafikkort gtx 560

Efter 5min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 67grader.
Efter 10min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 72grader.
Efter 20min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 74grader.
Efter 30min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 74grader.
Efter 40min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 74grader.

Det är alltså den varamaste kärnans max som ska anges.
Tänk på att man ibland kan behöva installera om HWmonitor för att få korrekta värden. Tex vid ett byte av processorn.

Intel Ivy bridge eller senare skall inte köra prime95 pga risken för överdriven energikonsumption. Istället rekommenderas ett linpack-baserat test.

Att läsa den varmaste kärnan är dumt av flera anledningar, inte minst pga NTC-motståndens pissiga linjäritet. Bättre att läsa näst högsta eller medelvärdet av de två mittersta kärnorna, således blir man av med skumma spikar och störningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Intel Ivy bridge eller senare skall inte köra prime95 pga risken för överdriven energikonsumption. Istället rekommenderas ett linpack-baserat test.

Att läsa den varmaste kärnan är dumt av flera anledningar, inte minst pga NTC-motståndens pissiga linjäritet. Bättre att läsa näst högsta eller medelvärdet av de två mittersta kärnorna, således blir man av med skumma spikar och störningar.

Har du källa på ditt påstående så får du gärna länka så jag får läsa och lära mig.

Du får gärna komma med något konkret förslag på ett annat program att stressa cpun med och även länka.
Sen får du gärna återkomma med dina resultat så vi kan få snurr på tråden.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Elektron:

Har du källa på ditt påstående så får du gärna länka så jag får läsa och lära mig.

Du får gärna komma med något konkret förslag på ett annat program att stressa cpun med och även länka.
Sen får du gärna återkomma med dina resultat så vi kan få snurr på tråden.

Den primära orsaken är att Ivy Bridge och nyare CPU:er börjar mata abnormala spänningsnivåer till kärnorna vid belastning av Prime95.
Instruktionerna som Prime95 använder (FMA3) samt AVX2 är instruktioner som Intels processorer lägger på ett spänningspåslag på ca 0.1V. Något som inte bara skapar högre spänning än vad du själv har ställt in men även att du inte riktigt kan stresstesta din CPU (den har högre spänning än normalt).

Ivy Bridge har inte FMA3 så det är inte relevant i det fallet.

Förslag på ersättningsprogramvaror beror helt på vad man vill stresstesta i. Linpackbaserade (så som OCCT & XTU) är bra för stabilitet. Vill man ha orealistiskt höga temperaturer så får man köra Intel Burn Test.

Sedan är jag inte riktigt med på vad du menar med:

Citat:

Om alla gör efter min mall i denna tråden så kan vi direkt jämföra resultaten. Man får då som datorbyggare mätvärden av vad som anses vara rimligt.

Olika processor-serier har helt olika TJmax temperaturer och kiseltålighet. Så direkt jämförbart blir det inte.

Min temperatur pendlar med ca 10 °C under året beroende på säsong och ligger inom säkra ramar med god marginal. Vet inte riktigt vad mer man kan säga, det som bromsar min avkylningsförmåga är att jag inte har deliddat utan har en termiskisolator i form av avstånd mellan IHS och kisel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Dom som frågar tycks oförmögna att hitta svar på egen hand och lär således missa även denna tråd.
Det där ser förresten ut att vara lite åt det varma hållet för den kombinationen av processor och kylare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lorgix:

Dom som frågar tycks oförmögna att hitta svar på egen hand och lär således missa även denna tråd.
Det där ser förresten ut att vara lite åt det varma hållet för den kombinationen av processor och kylare.

Nja, kylaren är ju en liten fjuttkylare. Ser helt normalt ut. Tror inte man ska förvänta sig mycket bättre än runt 40 °C högre än ambient.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Eftersom det är mycket frågor om temperaturer i detta forum så tänkte jag att vi kunde sammanställa en del tester i denna tråden. Jag tänker mig att vi övervakar temperaturen med HWmonitor och kör prime95 för att stressa cpun. Om alla gör efter min mall i denna tråden så kan vi direkt jämföra resultaten. Man får då som datorbyggare mätvärden av vad som anses vara rimligt.

Min dators resultat är följande
Chassie CM elite 120 med tillhörande fläktar + 120mm Noctua NF-P12
Cpu i5 2500s
Cpu fläkt Noctua NH-L9i
Grafikkort gtx 560

Efter 5min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 67grader.
Efter 10min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 72grader.
Efter 20min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 74grader.
Efter 30min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 74grader.
Efter 40min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 74grader.

Det är alltså den varamaste kärnans max som ska anges.
Tänk på att man ibland kan behöva installera om HWmonitor för att få korrekta värden. Tex vid ett byte av processorn.

Har man möjlighet så får man gärna ange temperaturen i rummet där datorn är placerad då det påverkar resultatet.

corsair 350d med 3 AF120 quiet edition samt 2 SP120 quiet edition på h100i.
4790k
h100i
R9 290 tri-x.

Kommer inte köra prime då det grillar haswell cpuer. Efter 30 minuter i OCCT ligger medeltemp på cirka 63 i ett rum som är 21 grader. CPUn rullar i 4,5 GHz med 1,28V

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, kylaren är ju en liten fjuttkylare. Ser helt normalt ut. Tror inte man ska förvänta sig mycket bättre än runt 40 °C högre än ambient.

Jag vill minnas att den är rätt kapabel för sin storlek, det i kombination med processorns TDP på 65 W fick mig att reagera. Har inga relevanta siffror till hands, bara min spontana reaktion.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lorgix:

Jag vill minnas att den är rätt kapabel för sin storlek, det i kombination med processorns TDP på 65 W fick mig att reagera. Har inga relevanta siffror till hands, bara min spontana reaktion.

Ja den är kapabel för sin storlek, den gör dock inga underverk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag vill minnas att den är rätt kapabel för sin storlek, det i kombination med processorns TDP på 65 W fick mig att reagera. Har inga relevanta siffror till hands, bara min spontana reaktion.

CM elite 120 är ett trångt itx chassie med ett nätaggregat ovanför cpukylaren.

Permalänk
Medlem

Deliddad 4770K 4,3ghz 1,35v
Vattenkylning med EK Supremacy-block monterat på naken CPU utan IHS, 2x 480mm-rad

OCCT 4.4.1 Big
~60c medeltemperatur

Intel XTU
~57c