Böjd pinne i CPU sockeln - reparation (erfarenheter)?

Permalänk

Tillverkarna har sån rigorös kontroll av sina sockets så det anses vara omöjligt att felet uppstått hos tillverkaren. Böjda pins går aldrig på garanti. Alternativet är att någon köpt ett moderkort, böjt pins och lämnat tillbaka det och butiken har missat det och sålt det igen. Skulle jag misstänka att så är fallet så är det ARN som bör kontaktas så att man för en gång för alla kan få svar på vad som gäller gällande bevisbörda osv. Känns som ett väldigt vanligt fel (och i 90% av fallen påstår sig personen inte ha böjt pinsen själv).
Gällande tillverkarnas tillvägagångssätt så är här ett exempel på hur Gigabyte tillverkar sina mobos:
https://www.youtube.com/watch?v=Va3Bfjn4inA

Permalänk

Jo dom har rigorös kontroll när kamerorna är igång, sen skiter dom i det totalt.
Det är en hög kostnad för kontroll av allt.
Jag jobbar med kugghjul som underleverantör till Volvo och Scania lastvagnar, får kunden ett fel i någon kugghjul så är vinsten som bortblåst.
Vi är tvungna att åka ex antal mil och vara hos kunden i flera dagar och gå genom alla detaljer.
Den kostnaden har vi "sparat" på hos oss, det kostar för mycket, ibland mer än själva produkten.
Men varje gång blir det en kostsamt internt revision också.

Så nej jag tror inte att tillverkaren kollar 100%, kanske 10-20%.
Men nu slipper ju tillverkaren kostnaderna då det är ju alltid kundens fel när någon pinne är trasig då dom har "kontroller"

Bästa man kan göra är att ha en bra kamera att filma med när man öppnar kartongen fram till man zoomar in på pinsen.
Är det inga fel så är det bara att redera filmen, annars har man bevis på att skadan fanns där innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan vara något?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av giplet:

Detta brukar hävdas, men några bevis för att så verkligen sker har aldrig framkommit. Faktum är att om ett fel inträffar inom 6 månader från köpet så anses det automatiskt som ursprungligt och det är upp till leverantören att bevisa att felet inte fanns från början. Det enda sättet jag kan se att man kan bevisa detta på är om man har ett foto på socketen.

Så jag hade reklamerat. Gnäller de så är det bara att tala om för dem att det är de som har bevisbördan. Dessa socketar är ett skit att jobba med och att Intel osv fortsätter med dem är fullständigt obegripligt. De är alldeles för känsliga att jobba med. Det ska inte vara kundens problem att produkten är kass.

Det har funnits så otroligt många sådana fall och det har anmälts till ARN fler gånger än jag hade orkat räkna till, resultatet är alltid detsamma. Om inte det är ett kort som varit med om en RMA/ångrat köp tidigare så att förpackningen varit öppnad när kunden fick den så går det aldrig att reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

Äger tyvärr inget sådant

En lupp eller ett förstoringsglas kostar bara några tior Exempel.. Är alltid bra att ha hemma vid "pilleriarbeten".

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Jo dom har rigorös kontroll när kamerorna är igång, sen skiter dom i det totalt.
Det är en hög kostnad för kontroll av allt.
Jag jobbar med kugghjul som underleverantör till Volvo och Scania lastvagnar, får kunden ett fel i någon kugghjul så är vinsten som bortblåst.
Vi är tvungna att åka ex antal mil och vara hos kunden i flera dagar och gå genom alla detaljer.
Den kostnaden har vi "sparat" på hos oss, det kostar för mycket, ibland mer än själva produkten.
Men varje gång blir det en kostsamt internt revision också.

Så nej jag tror inte att tillverkaren kollar 100%, kanske 10-20%.
Men nu slipper ju tillverkaren kostnaderna då det är ju alltid kundens fel när någon pinne är trasig då dom har "kontroller"

Bästa man kan göra är att ha en bra kamera att filma med när man öppnar kartongen fram till man zoomar in på pinsen.
Är det inga fel så är det bara att redera filmen, annars har man bevis på att skadan fanns där innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Just pins i en sockel är dock en sån sak som är väldigt lätt att upptäcka optiskt med hjälp av en kamera och väldigt simpel programvara samtidigt som merkostnaden för kontrollen är minimal, så att det skulle slinka igenom kort med böjda/saknade pins händer inte och detta är något som i alla fall de flesta tillverkar bekräftat att de använder sig av.

Att det är en annan sak i en mekanisk verkstad där varje komponent skulle behöva stresstestas mm är en helt annan sak som kräver väldigt mycket mer resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Just pins i en sockel är dock en sån sak som är väldigt lätt att upptäcka optiskt med hjälp av en kamera och väldigt simpel programvara samtidigt som merkostnaden för kontrollen är minimal, så att det skulle slinka igenom kort med böjda/saknade pins händer inte och detta är något som i alla fall de flesta tillverkar bekräftat att de använder sig av.

Att det är en annan sak i en mekanisk verkstad där varje komponent skulle behöva stresstestas mm är en helt annan sak som kräver väldigt mycket mer resurser.

Dock om man tittar på gigabyte videon så säger de inget om någon kamera efter deras manuella test av moderkort. Känns som deras manuella test kan vara plats för "olyckor".

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Produktions massigt skulle det kanske vara lampligt att ha en negativ plugg pa pinn sidan, sitter den dar sa blir mojligheten till bojda pins vid fabrikation och senare leverans valdigt lag men det infor ju en merkostad och risk for att anvandare forsoker satta tillbaka pluggen pa satt som senare orsakar skada.

Men rent generellt ar det nog mer sa att intel borde skarpa sig och finna en annan losning da det finns for manga tradar om detta fenomen.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Men är det nån som fått bildbevis på sitt moderkort och att sockeln var hel från fabrik där serienummer m.m. är med?

Permalänk
Medlem

tiden för att leta fram just det serienumret och dem produktionsbilderna lär ta garanterad längre tid än en fikarast.

Nejdu, dem bilderna kommer nog bara fram om det drar tillräckligt med uppmärksamhet.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Chansen att pinsen var böjda när du fick den är lägre än 1/10 000. De stora firmorna har gått ut med att de aldrig har fått en enda böjd pin i alla de datorer de byggt, jobbigt att höra men det är du som tabbat dig.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

tiden för att leta fram just det serienumret och dem produktionsbilderna lär ta garanterad längre tid än en fikarast.

Nejdu, dem bilderna kommer nog bara fram om det drar tillräckligt med uppmärksamhet.

Hur vet vi då att de var oskadade från fabrik? För att tillverkaren lovar det ? Låter lite tunt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Chansen att pinsen var böjda när du fick den är lägre än 1/10 000. De stora firmorna har gått ut med att de aldrig har fått en enda böjd pin i alla de datorer de byggt, jobbigt att höra men det är du som tabbat dig.

När socket 1155 dvs sandybridge kom ut så var det ju en tid väldigt många som köpte asus moderkort som fick/visade sig ha böjda pins och absolut inga hade ju böjt dom.
Det skumma är ju att detta gällde Asus moderkort, alla andra tillverkare hade visserligen ett par böjda pins som dök upp då och då men inte i närheten av vad Asus hade.

Visst en del av dessa pins på Asus moderkort var ju gjorda av dom som handlade men alla?
Om tillverkningsfel/användar misstags procenten skulle vara samma på Asus moderkort som dom andra tillverkarna (i verkligheten är det nog väldigt lika) så har ju Asus sålt betydligt fler 1155 kort än dom andra visst dom sälde flest men skillnaden var inte så stor.

Detta gör att Asus helt eneklt skickade ut moderkort med böjda pins heller var det under en tid så att 95% av alla kunder som råkade böja dessa pins enbart handlade Asus moderkort? (ganska otroligt i så fall!)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Hur vet vi då att de var oskadade från fabrik? För att tillverkaren lovar det ? Låter lite tunt...

läs igen, dem har garanterat bilderna men oavsett hur billig personalen är kommer den inte ha råd att anställa 100 tals personer bara för att svara på mail att "mitt kort hade böjda pins från fabrik".

Bara kolla på antal trådar det dyker upp här i forumet så kan du multiplicera det med dem antal tusentals frågor det kommer från andra länder så kan du snabbt tänka dig hur många sådana mail som skulle komma in, per dag.

Inet har tidigare kommenterat här på forumet angående att tillverkarna tar foto på sina moderkort.

Skulle någon vara så säker på sin sak och drar det vidare till någon form av domstol eller liknande så kommer garanterat bilden komma fram. Men då kommer även personen i fråga få ett rätt saftig räkning efteråt då han förlorar målet.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

läs igen, dem har garanterat bilderna men oavsett hur billig personalen är kommer den inte ha råd att anställa 100 tals personer bara för att svara på mail att "mitt kort hade böjda pins från fabrik".

Bara kolla på antal trådar det dyker upp här i forumet så kan du multiplicera det med dem antal tusentals frågor det kommer från andra länder så kan du snabbt tänka dig hur många sådana mail som skulle komma in, per dag.

Inet har tidigare kommenterat här på forumet angående att tillverkarna tar foto på sina moderkort.

Skulle någon vara så säker på sin sak och drar det vidare till någon form av domstol eller liknande så kommer garanterat bilden komma fram. Men då kommer även personen i fråga få ett rätt saftig räkning efteråt då han förlorar målet.

Det kan ju även hända att de slinter när det sätter på plastskyddet..
Bara för att ett företag säger att något är 100% så brukar det ju inte vara det om man skall lära av historien..

Vilka är alla dessa fall som gått till ARN då?
Vilken bevisningen har företagen presenterat där?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Det har funnits så otroligt många sådana fall och det har anmälts till ARN fler gånger än jag hade orkat räkna till, resultatet är alltid detsamma. Om inte det är ett kort som varit med om en RMA/ångrat köp tidigare så att förpackningen varit öppnad när kunden fick den så går det aldrig att reklamera.

Problemet är att de allra flesta moderkortsförpackningar varken är plombade utvändigt eller invändigt (ESD-påsen). Det är ett problem både för kund och butik då ingendera kan bevisa att varan inte varit öppnad tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det har funnits så otroligt många sådana fall och det har anmälts till ARN fler gånger än jag hade orkat räkna till, resultatet är alltid detsamma. Om inte det är ett kort som varit med om en RMA/ångrat köp tidigare så att förpackningen varit öppnad när kunden fick den så går det aldrig att reklamera.

Ändå så har jag lyckats

Hade en kompis som beställde en X99-moderkort. Han bad mig om hjälp när den inte startade som den skulle, visade sig at det var en pin som låg helt intryckt mot moderkortet. Vi skickade tillbaka den, och blev först nekade, men valde att eskalera vidare till en chef som gav oss full reklamationsrätt. Han köpte helt enkelt argumentet att det är i princip omöjligt att min vän skulle lyckas böja en enda pin av samtliga, ner till moderkortet, medan resten skulle vara orörda.

Så nog går det att få det reklamerat om man håller en dialog.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ändå så har jag lyckats

Hade en kompis som beställde en X99-moderkort. Han bad mig om hjälp när den inte startade som den skulle, visade sig at det var en pin som låg helt intryckt mot moderkortet. Vi skickade tillbaka den, och blev först nekade, men valde att eskalera vidare till en chef som gav oss full reklamationsrätt. Han köpte helt enkelt argumentet att det är i princip omöjligt att min vän skulle lyckas böja en enda pin av samtliga, ner till moderkortet, medan resten skulle vara orörda.

Så nog går det att få det reklamerat om man håller en dialog.

Då återstår ju frågan vem som gjort det för från fabriken är de ju 100% sägs det....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

Det har funnits så otroligt många sådana fall och det har anmälts till ARN fler gånger än jag hade orkat räkna till, resultatet är alltid detsamma. Om inte det är ett kort som varit med om en RMA/ångrat köp tidigare så att förpackningen varit öppnad när kunden fick den så går det aldrig att reklamera.

Kan du länka till något sådant fall?

Det finns inget som heter att det inte _kan_ vara fel från fabrik. Om det varit så behövde vi inte ha några konsumentköplagar, för ursprungligt fel skulle inte kunna bli. Så klart kan det levereras ut moderkort från en fabrik med böjda pins. Oavsett hur noggrann tillverkningsprocessen är så kan exemplar med fel slinka igenom. Det är därför det är upp till säljaren att bevisa att kunden gjort skadan inom sex månader från köpet. Och hur kan en moderkortstillverkare bevisa att moderkortet var helt från fabrik?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

På tal om trollen.
Böjde just tillbaka ett par sneda pins på ett msi x79 moderkort.
Det tog sin tid, men ville vara extra noga så inte man brände upp sin 4930k
Håller på att köra in os som bäst...här kommer en bild på hur den såg ut från början
http://prntscr.com/6qhdqt

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Jag klantade till det på ett moderkort för ett bra tagsedan (Intel socket) och det var flera pins som hade böjts på samma ställe.
Blev jäkligt förbannad på mig själv, hade lite för bråttom och det ångrade jag bittert.
Jag fixade det själv dock genom att pilla upp dem försiktigt med en nål, kanske inte det bästa sättet men funkade för mig.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Jag har försatt mig i en liknade situation och undrar om det är någon risk med att pilla upp pins (gentemot processorn alltså)?

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på hur illa det är och om du kan hålla i ett halvfulltglas utan att spilla heller inte (dvs darrhänt)!

Är det ett par pinnar som är något böjda och du är relativt stadig på handen så skadar det ju inte att försöka.
Är nån/några pinnar (oftas bollen som finns på toppen av pinnarna) av så blir det lite värre men det går ofta det med man får då pilla upp pinnen lite mer för att få samma tryck (då pinnen är kortare).
Är det ett tiotal+ så kommer det ju ta ganska länge men är ju inte omöjligt.

Har du tappat cpykylaren (heller nå annat tungt/stort) så 90% av pinnarna är böjda så skulle jag nog rekomendera att ge upp.

Det som händer när en metal böjs så förlorar den ju lite av sin fjädringsstyrka och även om bollen på änden gått av så blir ju pinnen kortare och förloarar därmed fjädringsstyrka då med.
Detta KAN ju leda till kontakt bekymmer antingen på en gång heller i värsta fall efter en viss tid (månader/år), detta kan ju vara svår att felsöka då det troligen inte är nåt man kommer tänka på det första man gör om 3 år när nåt krånglar.

Men som sagt prova skadar ju troligen inte då man oftas inte får garanti på böjd pinne i alla fall.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!