Bygga raspberry pi för plex, hjälp med nätverket!

Permalänk
Medlem

Bygga raspberry pi för plex, hjälp med nätverket!

Hallå, nu när jag fått igång min plex server tänkte jag sätta in en rasperry i tv rummet som agerar som klient. Problemet är nätverket, just där enheten ska placeras är det som sämst mottagning i huset (längst bort). Så jag undrar, ska man skaffa en reapeter för det trådlösa eller powerline via eluttaget? För och nackdelar med båda tack.

Sedan är det någon som kör rasplex på sin pi med just plex och hur fungerar det för er?
Tack

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag antar att en repeater är lite biligare än powerline paket.
Men jag har större tro på överföringshastigheten och pålitligheten till powerline.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag antar att en repeater är lite biligare än powerline paket.
Men jag har större tro på överföringshastigheten och pålitligheten till powerline.

Just det jag tänkte med, lutar åt det. Har du använt det själv?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/63843 tänkte mig detta "paketet" borde väl inte vara något mer som behövs? Har nätverkskabel, mus,tangentbord etc redan.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Jag har ca 10 powerlines liggandes hemma. Zyxel PLA4201. Även om dom specas till 500 MB sitter det ett 10/100 nätverkskort i så över 100 kommer man aldrig. Har testat ett par och det har fungerat ypperligt att spela 1080P på raspberry. Däremot föll det då hastigheten sjönk rejält i källarplan som går på annan fas.
Om du tror powerlines funkar i din miljö och intresserad av mina så kan jag avyttra några för en billig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Jag har ca 10 powerlines liggandes hemma. Zyxel PLA4201. Även om dom specas till 500 MB sitter det ett 10/100 nätverkskort i så över 100 kommer man aldrig. Har testat ett par och det har fungerat ypperligt att spela 1080P på raspberry. Däremot föll det då hastigheten sjönk rejält i källarplan som går på annan fas.
Om du tror powerlines funkar i din miljö och intresserad av mina så kan jag avyttra några för en billig peng.

Fattar precis vad du menar. Testade lite olika uttag i tv-rummet fick mellan 2-35 mbits i hastighet, den som det slutade gav ett snitt på 15 vilket är tillräckligt för en 1080 p film! Smidig lösning!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2