MSI GTX 980 Gaming 4G, underligt fläktbeteende

Permalänk
Medlem

MSI GTX 980 Gaming 4G, underligt fläktbeteende

Hallå!

Införskaffade mig ett MSI GTX 980 Gaming 4G för ca tre veckor sedan.
Jag har märkt under denna tid att kortets kylning inte arbetar som det skall, tror jag. När datorn står i idle och grafikkortet kommer upp i 45/46C grader, så drar den högra/svarta fläkten igång med 28-29% hastighet. När kortet har sjunkit till 39C grader så körs Hybrid Frozr funktionen igång, alltså stänger av fläkten. Det kanske är tänkt att kortet skall arbeta på detta vis men jag har läst att kortets fläktar skall inte dra igång förrän den kommer upp över 50C? Denna fundering är det minsta bekymret.

Nu till det underliga (vad jag tycker).
När jag spelar lite mer tungdrivna spel, ökar kortets grader till mellan 67-69C grader och båda fläktarna ligger runt 56-57% i hastighet. Efter ca 1h spelande så sticker den högra/svarta fläkten iväg rejält i hastighet, den låg på 92% sist jag kollade.
Fläkten snurrar på i 92% ungefär 10 sekunder och går sedan ned till 56-57% igen. Efter en stund till så börjar fläkten dra igång på högvarv, sedan gå ner igen och fortsätter på detta viset.

Jag har provat tre olika drivare för kortet, 344.16, 347.52 och 347.88.
Moderkortets BIOS (MSI Z97 Gaming 7) är uppdaterat till det senaste och jag har även flashat grafikkortets firmware till den senaste.

Vad tror ni, är det tänkt att fläkten skall snurra i så hög hastighet?

Visa signatur

MB: MSI MAG B550 Tomahawk | GPU: MSI RTX 3080 Gaming X Trio | CPU: AMD Ryzen 5 5600X | Kylare: Noctua NH-D15 Chromax Black RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 32GB | PSU: Corsair AX 860i, 860W | SSD/HDD: Samsung 950 Pro 512GB M.2 + 3TB WD Red

Permalänk
Mattecoach

Du kan väl använda MSI Afterburner och sätta din egen fläktkurva? Och så kan du få det precis som du vill.