Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Tangentbord skriver dubbla tecken.

Som rubriken säger, mitt tangentbord skriver dubbla tecken på vissa tangenter.

Fick en kompis gammalt tangentbord som är några år gammalt (Logitech G15) Men det va så otroligt äckligt så jag skrivade isär det HELT och gjorde rent det från scratch. Varje tanget för sig och tog topps för att gnugga emellan tangenternas undersida. Så efter 4 timmars pysslande så är jag klar och det är ihop skruvat men när jag väl börjar använda det så märker jag detta felet. Det funkade fin fint innan jag fick det men sen har det legat hos mig i 5 månader innan jag orkade ta mig tid att göra rent.

Exempel när jag trycker "c" så blir det "cz" och "ä" blir "ä1" och "enter" blir "22 22 22 22 22"

Någon som vet felet eller haft liknande? Eller är det bara att gråta lite över tiden jag lagt ner och punga upp ett nytt?

Gigabyte Geforce GTX 770 | Gigabyte GA-Z97X-SLI | i5 4690k | HyperX 8GB 1600mhz | Fractal Design 750w | Crucial MX100 256GB |

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2012

Låter som om något skulle vara kortslutet typ. Använde du mycket vätska när du rengjorde det? Det kan räcka med att låta det ligga ett tag så att det får torka ordentligt så kanske det börjar att fungera normalt igen.

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av deeyay:

Låter som om något skulle vara kortslutet typ. Använde du mycket vätska när du rengjorde det? Det kan räcka med att låta det ligga ett tag så att det får torka ordentligt så kanske det börjar att fungera normalt igen.

spolade en del underkranen, men tog bort alla knappar och lät den torka innan jag satte tillbaka alla knappar igen..
Ska testa det imrgon igen och fungerar det inte då så slänger jag nog skiten..

Gigabyte Geforce GTX 770 | Gigabyte GA-Z97X-SLI | i5 4690k | HyperX 8GB 1600mhz | Fractal Design 750w | Crucial MX100 256GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av paax:

Så efter 4 timmars pysslande så är jag klar och det är ihop skruvat men när jag väl börjar använda det så märker jag detta felet.

Om allt gick på 4 timmar och du spolat det under kranen så kan jag nästan garantera att det inte blev torrt nog. Om du använt så mycket vatten ska du låta det torka i Minst ett dygn, gärna 2-3.

Men låt det ligga i ett par dagar så kanske du klarar dig om du har tur.

Moderkort: ASUS Z97-A CPU: Intel i7 4790k @4.7GHz CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600MHz GPU: Asus Strix 1080 SSD: Crucial MX300 750GB, Intel 530 240GB HDD: WD Green 2TB PSU: Cooler Master V850 850W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech G900 Ljud: Audioengine A2+ & Wharfedale D10

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2012

Jepp vattnet kan ligga kvar rätt länge så det är nog det som spökar säkerligen. Det kan hoppa igång igen när det blir 100% torrt vilket kan ta ett tag. Men det finns också risk för att kortslutningen har blivit permanent.

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av SYRE:

Om allt gick på 4 timmar och du spolat det under kranen så kan jag nästan garantera att det inte blev torrt nog. Om du använt så mycket vatten ska du låta det torka i Minst ett dygn, gärna 2-3.

Men låt det ligga i ett par dagar så kanske du klarar dig om du har tur.

Skrivet av deeyay:

Jepp vattnet kan ligga kvar rätt länge så det är nog det som spökar säkerligen. Det kan hoppa igång igen när det blir 100% torrt vilket kan ta ett tag. Men det finns också risk för att kortslutningen har blivit permanent.

Då skruvar jag isär det och låter det torka några dagar för att se om det blir någon skillnad!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av paax:

Då skruvar jag isär det och låter det torka några dagar för att se om det blir någon skillnad!

Do that. Men även om det inte funkar då, så släng det inte. Det finns säkert folk *blink, blink, hint, hint* som kan tänka sig att ta hand om ett stackars ensamt G15v1 och ge det kärlek och nytt liv.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Corsair H60 v2 || Antec Eleven Hundred || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av paax:

jag skrivade isär det HELT

Där har du svaret!

Dator 1: | i7 7700k | MSI GTX 1080 Gaming X | MSI Z270 Gaming pro carbon | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync