Streamar och söker nu en bra Videokamera (?)

Permalänk
Medlem

Streamar och söker nu en bra Videokamera (?)

Tjenare!

Jag streamar sedan två månader tillbaka, och jag har nu fått många förfrågningar om att börja göra live-podcasts med olika intressanta personligheter.
Problemet för mig är att jag inte kan något om Ljud/Ljus/Bild (Inte mer än gemene man iallfall.) och därför så funderar jag nu på om det finns någon mindre smidigare "vanlig" kamera som man kan använda när man live streamar.

Tanken var att jag bara skulle kunna ta med mig min laptop, min mic och en "bra" kamera och sedan rigga allting på plats.

Jag streamar via xsplit, och om jag ska göra det här så kommer jag inte ha tillgång till dubbla skärmar, så om kameran kan skicka sin feed till xsplit (helst utan delay, alternativt att man kopplar micken till kameran och får samma delay på ljudet som på bilden).

Jag vet som sagt _ingenting_ om det här, men det finns ju alltid dom som har koll

Nyckelordet är nog egentligen "plug 'n play".

Mvh
Peter Nelson

Permalänk

Har du så du kan hantera en HDMI signal eller bara USB?

Tänkte du ha ljus med dig eller kommer det att vara mörkt i lokalen där du spelar in?

Finns det någon budget?

Vilken kontakt är det på mic:n du har just nu?

Finns det gott om utrymme för avstånd mellan personligheterna och kameran eller kommer de behöva vara nära varandra?

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Ljus kommer jag ha med mig, budget finns, men är stretch, tänkte mig runt 5k, men om det inte går så måste jag ju justera det.
På micken jag har idag så är det USB.

Den sista frågan kan jag inte svara på, det är ju beroende på vart jag är, men om jag får hem personer till mig så finns det gott om plats, och några av dom som jag varit i kontakt med har även dom gott om plats

Permalänk
Skrivet av Nwrk:

Ljus kommer jag ha med mig, budget finns, men är stretch, tänkte mig runt 5k, men om det inte går så måste jag ju justera det.
På micken jag har idag så är det USB.

Den sista frågan kan jag inte svara på, det är ju beroende på vart jag är, men om jag får hem personer till mig så finns det gott om plats, och några av dom som jag varit i kontakt med har även dom gott om plats

Ska 5k innehålla utrustning för att ta HDMI signalen och få den till datorn eller har du utrustning för det?

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Håller inte på med livestreaming direkt men kanske kan en produkt som denna hjälpa?

https://www.blackmagicdesign.com/products/intensity/features

Borde funka med vilken videokamera som helst som kan ge en "clean" signal ut på hdmi.
Clean som i att du inte får med kamerainformation på bilden utan bara ren bild.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM