iPhone 4S vägrar aktiveras. (Ogiligt simkort, låst?)

Permalänk
Medlem

iPhone 4S vägrar aktiveras. (Ogiligt simkort, låst?)

Tjena!

Köpte en begagnad iPhone 4S idag. I annonsen stog det ingenting om att telefonen skulle vara låst, och jag glömde dessvärre även fråga detta vid köpandet av mobilen.

Jag har försökt att sätta in två olika simkort, båda från Comviq. Men telefonen säger att "sim kortet är ogiltigt". Jag är vid "Hello" skärmen så jag kommer inte heller in i mobilen. Jag har försökt att koppla in den till datorn för att uppdatera den, men iTunes säger: "Det verkar inte som om det finns stöd för den typen av SIM-kort som sitter i denna iPhone." "Koppla från iPhone och sätt i ett SIM-kort.".

Jag har gått in på ett antal hemsidor som då kollar upp IMEI numret, och samtliga säger att den är: "locked." Dock vet jag inte hur trovärdiga dessa hemsidor är för att alla försöker sälja någon form av "network check" till mig.

Vad kan jag göra? Den är som sagt begagnad. Jag har hört av mig till säljaren och frågat om den är låst eller inte, men han har inte hört av sig. Samt verkar snubben inte veta allt för mycket om teknik i vilket fall, så han vet kanske inte det heller.

En sidenote är att när vi var hos honom så hade han inte återställt mobilen. Så här hemma kollade jag runt bland inställningarna för att återställa hela skiten, och då såg jag något i stil med: "Operatör: Comviq". Då satt inget sim kort i. Är den låst till Comviq? Mitt sim kort är nämligen av Comviq men iPhonen säger ju att det inte går.

Help preeeaase.

Permalänk
Skäggig legend

Det låter som att något är fuffens. Kolla med nära och kära med olika operatörer och se om du kan låna simkortet av dessa och ploppa in det i telefonen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det låter som att något är fuffens. Kolla med nära och kära med olika operatörer och se om du kan låna simkortet av dessa och ploppa in det i telefonen.

Hur menar du med fuffens? Har snubben gjort något shady för att sim korten inte ska fungera?

Majoriteten av min bekantskrets använder sig av abonnemang, så kan bli svårt att låna simkort. Men jag ska ta och ringa upp telia eller liknande operatör när det inte är påsktider längre och se om de vet om den är låst eller inte. Det bör väl inte vara allt för dyrt att låsa upp mobilen, eller?

Permalänk
Medlem

Det är lag på att telefonen ska gå att låsas upp gratis efter att ett abonnemang har gått ut, så nej, det bode inte vara llt för dyrt

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Det är lag på att telefonen ska gå att låsas upp gratis efter att ett abonnemang har gått ut, så nej, det bode inte vara llt för dyrt

Det gäller bara lurar som är uthämtade efter maj 2014. försökte få min S3a upplåst.

det är att punga ut 400kr om det inte är så att den 4S är uthämtad för mindre än ett årsen

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är lag på att telefonen ska gå att låsas upp gratis efter att ett abonnemang har gått ut, så nej, det bode inte vara llt för dyrt

Detta stämmer inte. Upplåsning sker mot en viss kostnad i majoriteten av fallen och denna kostnad beror på vilken operatör telefonen är låst till, Telia tar exempelvis 300 kr i upplåsningsavgift.
Det har inte heller något att göra med abonnemangets bindningstid utan det beror på vilka regler operatörerna ställer gällande upplåsning, det finns flera operatörer i Sverige som godkänner upplåsning av en operatörslåst telefon efter 12 månaders innehav, trots att det vanligaste bindningstiden av ett abonnemang ligger på 24 månader.

Om du får upp meddelandet "Ogiltig SIM" i början av aktiveringsprocessen av en iPhone så är telefonen operatörslåst, man kan ringa runt till olika operatörer och be de att skicka kostnadsfria SIM-kort för att säkerställa vilken operatör telefonen är låst till.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det gäller bara lurar som är uthämtade efter maj 2014. försökte få min S3a upplåst.

det är att punga ut 400kr om det inte är så att den 4S är uthämtad för mindre än ett årsen

Skrivet av Sanazin:

Detta stämmer inte. Upplåsning sker mot en viss kostnad i majoriteten av fallen och denna kostnad beror på vilken operatör telefonen är låst till, Telia tar exempelvis 300 kr i upplåsningsavgift.
Det har inte heller något att göra med abonnemangets bindningstid utan det beror på vilka regler operatörerna ställer gällande upplåsning, det finns flera operatörer i Sverige som godkänner upplåsning av en operatörslåst telefon efter 12 månaders innehav, trots att det vanligaste bindningstiden av ett abonnemang ligger på 24 månader.

Om du får upp meddelandet "Ogiltig SIM" i början av aktiveringsprocessen av en iPhone så är telefonen operatörslåst, man kan ringa runt till olika operatörer och be de att skicka kostnadsfria SIM-kort för att säkerställa vilken operatör telefonen är låst till.

Dold text

Ah. Missade biten att det endast gällde abonnemang tecknade efter 1 maj -14.
Men så länge ett abonnemang är tecknat efter 1 maj -14 så är det väl gratis att låsa upp telefonen?
Eller gäller det bara personen som tecknade abonnemanget?
http://pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2014/Lattare-att-byta-opera...
lagtexten som jag inte orkar läsa (;)): http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Permalänk
Medlem

Bara att låsa upp den, går att göra operatörernas webbsdor så testa, kostar 2-300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Bara att låsa upp den, går att göra operatörernas webbsdor så testa, kostar 2-300.

Skrivet av m4gnify:
Dold text

Ah. Missade biten att det endast gällde abonnemang tecknade efter 1 maj -14.
Men så länge ett abonnemang är tecknat efter 1 maj -14 så är det väl gratis att låsa upp telefonen?
Eller gäller det bara personen som tecknade abonnemanget?
http://pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2014/Lattare-att-byta-opera...
lagtexten som jag inte orkar läsa (;)): http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Skrivet av Sanazin:

Detta stämmer inte. Upplåsning sker mot en viss kostnad i majoriteten av fallen och denna kostnad beror på vilken operatör telefonen är låst till, Telia tar exempelvis 300 kr i upplåsningsavgift.
Det har inte heller något att göra med abonnemangets bindningstid utan det beror på vilka regler operatörerna ställer gällande upplåsning, det finns flera operatörer i Sverige som godkänner upplåsning av en operatörslåst telefon efter 12 månaders innehav, trots att det vanligaste bindningstiden av ett abonnemang ligger på 24 månader.

Om du får upp meddelandet "Ogiltig SIM" i början av aktiveringsprocessen av en iPhone så är telefonen operatörslåst, man kan ringa runt till olika operatörer och be de att skicka kostnadsfria SIM-kort för att säkerställa vilken operatör telefonen är låst till.

Skrivet av SwedenVirre:

Det gäller bara lurar som är uthämtade efter maj 2014. försökte få min S3a upplåst.

det är att punga ut 400kr om det inte är så att den 4S är uthämtad för mindre än ett årsen

Tack för alla era svar, det är mycket uppskattat!

Mailade lite olika operatörer igår och idag svarade Tre med att telefonen är låst hos dem. Lite tråkigt att försäljaren glömde nämna det. Ännu tråkigare är det att killen varken svarar på sms eller mail. Samt när man ringer honom så svarar en röst: "Jag är borta, du kan nå mig i Juni." Det här känns riktigt shady, men så länge telefonen fungerar när jag väl fått hem mitt Tre kontaktkort så ska jag väl inte klaga. (Hörlurarna som man också fick med är sönder, riktigt stabilt.)

Permalänk

Ogiltligt sim Iphone 4s

Jag har fått ta över min sons Iphone 4s som är låst till telia, men trots att jag har ett telia refill så står det att sim-kortet är ogiltligt. Vet inte hur jag ska göra. En sak som inte fungerar är Wi-Fi:et, det går inte att slå på trots att jag nollställt nätverksinställningarna,någon som vet om det går att fixa på något sätt? Tacksam för all hjälp då jag är väldigt okunnig om detta.