Ej skärpa genom hela området

Permalänk
Medlem

Ej skärpa genom hela området

Vet inte om detta är en inställning på kameran eller om det är pga objektivet.
Men jag ser att jag får inte skärpa igenom hela området. Min kamera är inställd på AI SERVO och jag kan välja själv innan jag tar kort om jag vill ha valfri skärpa på ett område eller igenom hela. När jag väljer igenom hela så verkar det inte visas på bilden sen ändå? Vet någon som har en Mark II eller III hur inställningen ska vara? Ska den ens vara på AI SERVO?

En andra grej är också att idag när jag var ute och fotade så blev skärpan knappt någon skärpa alls... ? Svårt att förklara men det skärpan är liksom suddig? som att man skulle ha rört kameran mycket, även när jag fotar i 500 F5.6. Är det fel på kameran eller objektivet ?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EMM386:

Vet inte om detta är en inställning på kameran eller om det är pga objektivet.
Men jag ser att jag får inte skärpa igenom hela området. Min kamera är inställd på AI SERVO och jag kan välja själv innan jag tar kort om jag vill ha valfri skärpa på ett område eller igenom hela. När jag väljer igenom hela så verkar det inte visas på bilden sen ändå? Vet någon som har en Mark II eller III hur inställningen ska vara? Ska den ens vara på AI SERVO?

En andra grej är också att idag när jag var ute och fotade så blev skärpan knappt någon skärpa alls... ? Svårt att förklara men det skärpan är liksom suddig? som att man skulle ha rört kameran mycket, även när jag fotar i 500 F5.6. Är det fel på kameran eller objektivet ?

Blir det bättre ifall du fokuserar manuellt? Vilket objektiv har du och är det likadant med alla objektiv? F5.6 säger ju inte så mycket om vi inte vet brännvidden, kan ju bero på skärpedjupet.
Hade själv lite problem med backfokus ett tag (Sony), men löste sig när jag skickade in kameran på justering. Här kan du läsa mer om hur man testar front/backfokus: http://cameralightlens.com/newsblog/?p=264

AI servo kör man väl bara vid rörliga objekt?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

One shot är default tror jag och fungerar för de flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Menar du att skärpedjupet är för kort? Kan du ladda upp ett exempel med bibehålen EXIF?

Permalänk
Medlem

Eftersom din 5dii är fullformat så är kort skärpedjup något du får jobba runt. Ibland är det en förbannelse ibland en välsignelse.
Blända ner mer till tex f8 så kommer mera djup vara i skärpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Blir det bättre ifall du fokuserar manuellt? Vilket objektiv har du och är det likadant med alla objektiv? F5.6 säger ju inte så mycket om vi inte vet brännvidden, kan ju bero på skärpedjupet.
Hade själv lite problem med backfokus ett tag (Sony), men löste sig när jag skickade in kameran på justering. Här kan du läsa mer om hur man testar front/backfokus: http://cameralightlens.com/newsblog/?p=264

AI servo kör man väl bara vid rörliga objekt?

Ska testa det där med font/backfokus !
Objektivet är ett EF50mm F/1.8 II

Vad ska den vara på om ej kör på rörliga objekt? Hittar inte hur jag ändrar AI Servo till något annat.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Om du vill ha skärpedjupa använd bländare f/11 eller mer. Ju högre tal, desto mer skärpa genom hela motivet (bilden), men det har också sina brister i andra ändan efter f/20 om jag minns rätt.

Vill du däremot ha bokeh (suddig) bakgrund så använd låg bländartal, så som f/2.8 eller mindre.

Om du vill köra på maximal "prestanda" ska du självklart fota med M-läge (manual). Du kommer snabbt lära dig hur det fungerar och kommer då behärska din kamera bättre.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Rekordmedlem

Om du verkligen är ute efter maximalt skärpedjup så ska du kanske läsa på lite om Hyperfokalavståndet och hur du räknar ut och ställer in det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperfokalavst%C3%A5nd
http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/vi-f-rklarar...

Men anledningen till att skaffa en bra kamera/optik är väl snarare att få möjligheten att slippa att allt blir skarpt i bilden, vill man ha allt skarpt utan någon kontroll så är en kompaktkamera enklare men bilderna blir ju hemsk tråkiga om allt är skarpt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.