Permalänk
Medlem

Datorn stängs av vid ansträngning

Jag har haft min dator i ca två månader nu och allt har fungerat som det ska, men idag när jag anstränger den genom att t.ex starta ett spel stängs den av utan varning. Jag har gjort rent den från damm. Det finns jättemånga såna här trådar, men jag gör en till för jag kände inte att de liknade mitt problem. Här kommer mina specs:

Corsair PowerSupply (PSU) CX500 500W 80+ Bronze

AMD FX-6300 3.5GHz 14MB - Socket AM3+

BitFenix Comrade - Svart (Ej PSU)

Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz

Gigabyte 970A-DS3P - AM3+

LiteOn IHAS124-14 24x SATA Internal DVDRW

Sapphire Radeon R9 270X 2GB OC (11217-01-20G)

Seagate Intern Hårddisk Baracuda 1TB (64MB / 7200RPM / ST1000DM004)

Visa signatur

En björn är inte en björn med päls om den inte har päls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe342:

Jag har haft min dator i ca två månader nu och allt har fungerat som det ska, men idag när jag anstränger den genom att t.ex starta ett spel stängs den av utan varning. Jag har gjort rent den från damm. Det finns jättemånga såna här trådar, men jag gör en till för jag kände inte att de liknade mitt problem. Här kommer mina specs:

Ordernummer 6414359
Orderdatum 2014-12-31 11:58
Betalsätt Betala i butik
Fraktsätt Hämta i butik, Farsta
Skickad/Hämtad 2015-01-29
Kvittokopia Skriv ut
Produkter
AMD FX-6300 3.5GHz 14MB - Socket AM3+

BitFenix Comrade - Svart (Ej PSU)

Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz

Gigabyte 970A-DS3P - AM3+

LiteOn IHAS124-14 24x SATA Internal DVDRW

Sapphire Radeon R9 270X 2GB OC (11217-01-20G)

Seagate Intern Hårddisk Baracuda 1TB (64MB / 7200RPM / ST1000DM004)

Testat att ha igång en fläkt mot burkens sida?(sidan ska va öppen naturligtvis) fungerar den då så är det för att den blir överhettad.. Då kolla om du har någon kylpasta på processorn.. Kolla så graffekortet blir tillräckligt nedkyld. Googla på ett sånt program som ser sånt

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tja vilket nätagg används? använder du stock kylaren? skulle rekommendera att du laddar ner ett temp program typ som core temp. Sen startar du ett spel och tabbar och ser vad core temp säger för temperatur om den stiger väldigt fort. Vet ej vad din cpu har för max temp limit men amds egna kylare är inte kända för att vara effektiva. hoppas de hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zake:

amds egna kylare är inte kända för att vara effektiva.

Faktiskt i tester så är de bättre än intel's stock kylare. Däremot så tenderar AMD's processorer att generera mer värme vilket är anledningen till att utbyte rekommenderas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

AMD's stock kylare för 125W TDP har kopparbas med 2st heatpipes så dom klarar lätt 125W dom är avsedda för, vet av erfarenhet. Men damm kan ställa till det oavset stock kylare.

Men jag vill fortfarande veta vad för nätag han har för jag misstänker att det kan vara defekt, ofta om kondingar går i aggen så är just spontana avstängningar ett symptom och innan dess instabilitet, krascher av program etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

AMD's stock kylare för 125W TDP har kopparbas med 2st heatpipes så dom klarar lätt 125W dom är avsedda för, vet av erfarenhet. Men damm kan ställa till det oavset stock kylare.

Men jag vill fortfarande veta vad för nätag han har för jag misstänker att det kan vara defekt, ofta om kondingar går i aggen så är just spontana avstängningar ett symptom och innan dess instabilitet, krascher av program etc.

Skrivet av philipborg:

Faktiskt i tester så är de bättre än intel's stock kylare. Däremot så tenderar AMD's processorer att generera mer värme vilket är anledningen till att utbyte rekommenderas.

Skrivet av Zake:

Tja vilket nätagg används? använder du stock kylaren? skulle rekommendera att du laddar ner ett temp program typ som core temp. Sen startar du ett spel och tabbar och ser vad core temp säger för temperatur om den stiger väldigt fort. Vet ej vad din cpu har för max temp limit men amds egna kylare är inte kända för att vara effektiva. hoppas de hjälper.

Skrivet av pa1983:

Vad har du för nätag?

Skrivet av thu3n:

Testat att ha igång en fläkt mot burkens sida?(sidan ska va öppen naturligtvis) fungerar den då så är det för att den blir överhettad.. Då kolla om du har någon kylpasta på processorn.. Kolla så graffekortet blir tillräckligt nedkyld. Googla på ett sånt program som ser sånt

Corsair PowerSupply (PSU) CX500 500W 80+ Bronze
Och ja jag använder stock kylaren. Har länge funderat på att köpa coolermaster 212 evo. Processorkylaren hade kylpasta från början men jag vet inte om det är för mycket eller för lite, det är trots allt min första dator.

Visa signatur

En björn är inte en björn med päls om den inte har päls.

Permalänk
Medlem

Stock kylaren har förapplicerad pasta så det är varken mer eller mindre än vad AMD vill att det ska vara. Och den försvinner inte. Den kan torka ut men mindre vanligt på processor och tar dessutom många år i så fall.

Permalänk
Medlem

Kolla nätaggskontakterna, hade ett liknande fel och då var de 2 stift i den stora 20/24 pins kontakten som hade dålig kontakt. Syntes om man kollade på stiften på moderkortet för dom som hade dålig kontakt var mörkare till färgen än dom övriga.

Permalänk
Medlem

Jag åker iväg över påskhelgen så jag får kolla när jag är tillbaka, men tack ändå!

Visa signatur

En björn är inte en björn med päls om den inte har päls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Kolla nätaggskontakterna, hade ett liknande fel och då var de 2 stift i den stora 20/24 pins kontakten som hade dålig kontakt. Syntes om man kollade på stiften på moderkortet för dom som hade dålig kontakt var mörkare till färgen än dom övriga.

Hur fixade du problemet? Köpte du ett nytt mobo?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En björn är inte en björn med päls om den inte har päls.

Permalänk
Medlem

Jag tog en liten skruvmejsel och tryckte försiktigt ihop hylsorna i kontakten som sitter på sladden till nätagget, de är dom som är problemet så vill man inte pilla i kontakten så är de nytt nätagg som gäller. Men kolla i kontakterna både på moderkortet och nätagget för på mina syntes de rätt väl var de var dålig kontakt för dom var mörkare i färgen

Permalänk
Medlem

Hur mycket kylpasta?

Jag tog nyss loss min CPU-kylare för att kolla hur det såg ut (jag har ett problem med att datorn stänger av sig och jag försöker hitta felet) #15331796

När jag kollade ser man "små grenar" i kylpastan. Några tips på hur jag ser om det är för mycket eller för lite?
Jag funderar på att köpa Cooler master evo 212 och ha den istället för stock kylaren, åsikter? Tacksam för svar!

Visa signatur

En björn är inte en björn med päls om den inte har päls.

Permalänk
Medlem

Riskorn i storlek.
Själv brukar jag sprida det ut med ett visitkort.
Många låter bara trycket av kylaren sprida pastan.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade enligt §3.3*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning), se §3.3:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Abbe342:

Jag har haft min dator i ca två månader nu och allt har fungerat som det ska, men idag när jag anstränger den genom att t.ex starta ett spel stängs den av utan varning. Jag har gjort rent den från damm. Det finns jättemånga såna här trådar, men jag gör en till för jag kände inte att de liknade mitt problem. Här kommer mina specs:

Corsair PowerSupply (PSU) CX500 500W 80+ Bronze

AMD FX-6300 3.5GHz 14MB - Socket AM3+

BitFenix Comrade - Svart (Ej PSU)

Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz

Gigabyte 970A-DS3P - AM3+

LiteOn IHAS124-14 24x SATA Internal DVDRW

Sapphire Radeon R9 270X 2GB OC (11217-01-20G)

Seagate Intern Hårddisk Baracuda 1TB (64MB / 7200RPM / ST1000DM004)

fel på nätagg ? du har köpt det billigaste modelära nätagget som går att få tag på, nätagg ska vara Prio 1 inte det som tas sist av allt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644