Överklockning av processorn och grafikkort samt hastighet på fläktar

Permalänk
Medlem

Överklockning av processorn och grafikkort samt hastighet på fläktar

Tjena. Jag har en ganska risig dator som jag tänkte pilla lite med och har lite frågor till er som är mer erfarna och kanske har testat just den hårdvaran jag har. Datorn används mestadels till surf och CS:GO.

Processorn: AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor.
Jag har laddat ner AMD Overdrive och har där ökat Volten till 1.3500 och sedan ökat CPU Core Multiplayer till 18 X istället för 16 X som det var från början.
Inne i samma program så ökade jag fläkten till 100%. Efter detta så ligger temperaturen på 33-34C när jag surfar runt lite m,m.
Vågar jag trycka på lite till? Processorn har jag haft i ungefär 4 år.

Grafikkort: XFX Amd Radeon R7 200
Inne i AMD Catalyst Control Center har jag ökat GPU clock settings till 840MHz samt High Performance memory clock settings till 980MHz.
Även här har jag ökat fläkten till 100%. Temperaturen är 42-48C vid surf och lite youtube.
Vågar jag trycka på lite till? Grafikkortet är hyfsat nytt.

Fläktarna: Gör det något om dom är på 100% konstant? Ljudet har inte ökat sen jag ändrade dem.

Övrigt: Har ni några tips och trix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lleyton:

Tjena. Jag har en ganska risig dator som jag tänkte pilla lite med och har lite frågor till er som är mer erfarna och kanske har testat just den hårdvaran jag har. Datorn används mestadels till surf och CS:GO.

Processorn: AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor.
Jag har laddat ner AMD Overdrive och har där ökat Volten till 1.3500 och sedan ökat CPU Core Multiplayer till 18 X istället för 16 X som det var från början.
Inne i samma program så ökade jag fläkten till 100%. Efter detta så ligger temperaturen på 33-34C när jag surfar runt lite m,m.
Vågar jag trycka på lite till? Processorn har jag haft i ungefär 4 år.

Grafikkort: XFX Amd Radeon R7 200
Inne i AMD Catalyst Control Center har jag ökat GPU clock settings till 840MHz samt High Performance memory clock settings till 980MHz.
Även här har jag ökat fläkten till 100%. Temperaturen är 42-48C vid surf och lite youtube.
Vågar jag trycka på lite till? Grafikkortet är hyfsat nytt.

Fläktarna: Gör det något om dom är på 100% konstant? Ljudet har inte ökat sen jag ändrade dem.

Övrigt: Har ni några tips och trix?

Det är ju inte speciellt krävande att surfa, så att fråga om du kan trycka på mer när du kollar temps i idle ger ju inte ett ärligt svar. Dra igång något test och se vad du får för temps

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Det är ju inte speciellt krävande att surfa, så att fråga om du kan trycka på mer när du kollar temps i idle ger ju inte ett ärligt svar. Dra igång något test och se vad du får för temps

Det är det inte men CS:GO drar en del. Jag kör lägsta inställningarna och har ändå lagg och låg fps.