NASM på arch linux (går inte att ladda ned)

Permalänk

NASM på arch linux (går inte att ladda ned)

Hej, jag försöker just nu lära mig lite assembly och behöver NASM men när jag försöker installera det genom följande:

yaourt -S nasm eller pacman -S nasm

så får jag följande error

fel: misslyckades hämta filen 'nasm-2.11.06-1-x86_64.pkg.tar.xz' från mirror.rackspace.com : The requested URL returned error: 404

från alla mirrors.

Kan jag ladda ned det manuelt på något sätt? (verkar inte hitta någon pkgbuild för nasm)

tack i förväg

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att ladda ner och kompilera upp själv? Det är väl lite ditt motto ändå?

Permalänk
Skrivet av iXam:

Det är väl bara att ladda ner och kompilera upp själv? Det är väl lite ditt motto ändå?

Jag kompilerade det själv och fick det att fungera, haha jo :).
Tack för hjälpen!

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Entusiast

Hade själv inga som helst problem att ladda ner nasm till min Arch-installation, så jag gissar att ni testat utdaterade spegelservrar. Det har dykt upp väldigt många sådana på sistone.

Jag rek. start att ni uppdaterar er mirrorlist till den senaste. Kolla om ni har en fil vid namn "/etc/pacman.d/mirrorlist.pacnew". Ersätt er gamla mirrorlist med den i så fall.
Det är viktigt att man kollar igenom alla pacnew-filer i /etc, och upppdaterar sina configurationsfiler därefter. Kom ihåg att aldrig blint uppdatera er konfiguration rakt av. Man bör behålla viktiga inställningar. Programmet "etc-update" kan vara till en stor hjälp här.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att du helt enkelt inte har uppdaterat din paketdatabas, dvs. du har inte kört pacman -Sy.