Permalänk
Medlem

Torrent klient frågor

Hej!

Något jag funderar över mer och mer över är på de stora torrent klienterna hur mycket skiljer dem egentligen åt?

De som jag hittar mest om är att den ena har en viss funktion som den andra inte har.

Men jag lyckas inte heller hitta någon undersökning mellan deras up/ned laddning hastigheter, för det mesta bara folks egna åsikter. Å andra sidan kan jag samtidigt köpa att de inte är helt lätt att gör en jämförelse mellan de olika klienterna.

Mina frågor är:

Är det ens någon mening att jämföra klienterna varför/(varför inte)?

Finns de något som skulle kunna vara värt att kolla in på lite extra mellan klienterna?

Hur skulle man kunna göra en undersökning (hastighets mesigt) mellan torrent klienter på ett bra sätt, så de blir en rättvis bedömning?

vad tycker ni är viktigt med en torrent klient, skriv gärna varför?

Vilken klient använder ni idag och varför?

Tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Inaktiv

De flesta torrentklienterna kör samma kod i bakgrunden för själva torrent trafiken så hastigheten kommer överlag att vara samma. http://www.libtorrent.org/

Något jag tycker är smidigt är att man vill kunna välja mapp när man laddar ner filer, samt RSS stöd. Utöver det bryr jag mig inte så mycket.

Skulle man vilja göra en undersökning är det ju bara att välja någon fil med bra servar, typ någon Ubuntu ISO och ladda ner den med alla olika klienter, vilket kommer ge samma resultat, din lina blir maxxad.

Jag kör nån gammal variant av uTorrent från tiden innan den blev fylld med reklam.

Permalänk
Medlem

Inb4 rule spam.

Man bör välja en av de större programmen då de underhålls och stödja av siter som kan blockera vissa de anser inte lämpliga p.g.a exempelvis att de ber trackern om uppdateringar för ofta vilket ger servrarna mer last osv.

Rtorrent i linux är lätt o smidig, samt cli kör jag.
Qbitorrent är helt okej i Windows, valt bort utorrent pga reklam osv och denna var bra motsvarighet.

Protokollet i bakgrunden är detsamma men implementeringen kan nog skilja sig lite.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Jag tankar inte ofta eller mycket och jag använder utorrent för den fungerar för mig och jag ställer inga direkta krav förutom att det ska fungera men jag kan nog tänka mig att det finns andra program som gör det bättre.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag kör nån gammal variant av uTorrent från tiden innan den blev fylld med reklam.

De nya µtorrent (3+) farma ju även bitcoins åt dom på din dator.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa så skiljer det ju i grund och botten inte mycket på torrent klienter, det som klan skilja är ju upplägget på hur det ser ut om de inkluderar reklam eller som nu uppdagats att utorrent skickade med en bitcoin miner program som installerades(http://www.ibtimes.co.uk/how-remove-utorrent-epicscale-bitcoi...)

Annat än det eftersom det finns så många variation i nätverk så kan man ju aldrig göra ett test som uppvisar att någon klient skulle vara bättre än någon annan för att det kan ju vara att stadsnät eller bredbandsbolag e mer belastat eller mindre med minuter mellanrum den man laddar ner från kan ha samma problem och massa annat.

Så du kan ju försöka men du kommer ju aldrig få fram helt konklusiva resultat, av det jag påpekade ovan, sålänge du inte har en miljö som kan påverkas av utomstående faktorer.

Körde precis som ovan på utorrent 2.0.2 och dom versionerna tror jag det var men gick sedan över tilll qbittorrent eftersom det e open source och fungerar väldigt bra.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med qBittorrent, ingen reklam och har inte kommit fram något negativt om det, så som uTorrents reklam och deras senaste uppdatering att körde "snabb installation" så fick du även en cryptominer på datorn. För att undvika det så var man tvungen att välja "avancerad installation"

Använde Azure tror jag det hete ett tag men även där kom reklam så avinstallerade det, dem flesta torrent programen är nog detsamma i grunden rent hastighetsmässigt

Permalänk
Hedersmedlem

Ett litet sidospår, men finns det något bra ställe att få tag på äldre versioner av i första hand uTorrent?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

qBittorrent i Linux. Seedar linux-isos med få distributörer. Ubuntu och de vanligaste har flera hundra distributörer så jag drar hem de mindre vanliga och bjussar på min uploadspeed.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Ett litet sidospår, men finns det något bra ställe att få tag på äldre versioner av i första hand uTorrent?

http://www.oldapps.com/

Själv kör jag med utorrent 2.2.1 för små saker och Deluge som huvud programmet.
Skulle vilja använda rTorrent/ruTorrent, men de finns ej till windows.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Jag kör själv med qBittorrent, ingen reklam och har inte kommit fram något negativt om det, så som uTorrents reklam och deras senaste uppdatering att körde "snabb installation" så fick du även en cryptominer på datorn. För att undvika det så var man tvungen att välja "avancerad installation"

Använde Azure tror jag det hete ett tag men även där kom reklam så avinstallerade det, dem flesta torrent programen är nog detsamma i grunden rent hastighetsmässigt

Rekommenderar även jag qbittorrent. Fungerar riktigt bra samt öppen källkod så man vet vad man får och inga extra obegärda saker. (Tinfoil-hat enabled)

Mer allvarligt, riktigt bra mjukvara.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Transmission funkar för mina behov (typ hämta ner iso-fil för Arch Linux).

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Rekommenderar även jag qbittorrent. Fungerar riktigt bra samt öppen källkod så man vet vad man får och inga extra obegärda saker. (Tinfoil-hat enabled)

Mer allvarligt, riktigt bra mjukvara.

Håller med, qbittorrent funkar utmärkt och känns pålitligt.
utorrent är big "no-no" numera...