Supportliknande utbildning inom IT, vilken?

Permalänk
Entusiast

Supportliknande utbildning inom IT, vilken?

Hej Swec!

Tänkte studera nu till hösten efter ett sabbats/arbetsår efter gymnasiet men är lite förvirrad angående vilka utbildningar jag ska välja.
Ungefär vad jag skulle vilja jobba med har jag ganska klart för mig, något supportliknande inom IT helt enkelt.
Jag har gjort väldigt många supportliknande ärenden hos släkt/bekanta och lite varstans och känner att det är vad jag skulle kunna hålla på med fast på en mer professionell nivå ett långt tag framöver.
Jag är dock osäker på vad dessa utbildningar "heter" när man skall söka efter dem på universitet och studera.nu och liknande.

"IT-Drifttekniker" verkar vara ungefär i stil med vad jag vill göra enligt den här filmen från Arebtsförmedlingen: https://www.youtube.com/watch?v=RwKqLb3jaYo och jag har hittat ett sådant program på ett universitet men över lag verkar det inte finnas många och jag vill ju såklart söka till flera.
Vad finns det mer för utbildningar inom "supportgenren" och vad heter de så att jag kan få en större bild över det hela.
Sen om ni har kunskap om hur stor chans till jobb olika utbildningar ger så är den kunskapen guld värd om ni kunde dela med er av! Utbildning i all ära men det är ju ett jobb man strävar efter.

Alla svar är mycket uppskattade!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du har inte testat är söka jobb direkt?
Jag valde att jobba direkt efter gymnasiet och har inte varit några problem med att inte ha en högre utbildning, kanske kan vara nått?
Om det är ett alternativ förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lowngcawt:

Du har inte testat är söka jobb direkt?
Jag valde att jobba direkt efter gymnasiet och har inte varit några problem med att inte ha en högre utbildning, kanske kan vara nått?
Om det är ett alternativ förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo har funderat på det men jag tänkte att det kanske är lika bra att utbilda sig för det om man ska komma någonvart i längden samt att jag gick ett Samhällsvetenskapligt program på gymnasiet så jag är nog inte så attraktiv för sådana jobb på grund av det heller.

Jag tror nog inte det är ett alternativ, har länge varit inne på att studera i höst och 15 April närmar sig med stormsteg så nu måste ett beslut tas känner jag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Det finns inte riktigt några utbildningar för support utan du får fundera på vad du vill rikta in dig på. Ska du supporta typ standardanvändare med vanliga Windows- och Office-problem så finns det vad jag vet inga universitetsutbildningar eller så som passar direkt men du kan ju certifiera dig inom diverse områden. Annars skulle du ju kunna läsa systemvetenskap eller datorvetenskap men det är ju verkligen overkill för vanlig support liksom. Ska du supporta typ en serverpark så kan du ju plugga till nätverkstekniker (det är ju vad sådan support sysslar med liksom), vill du supporta stordatorer så kan du plugga något åt det hållet, ska du supporta utvecklare så får du plugga utveckling, språk och så, osv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av snajk:

Det finns inte riktigt några utbildningar för support utan du får fundera på vad du vill rikta in dig på. Ska du supporta typ standardanvändare med vanliga Windows- och Office-problem så finns det vad jag vet inga universitetsutbildningar eller så som passar direkt men du kan ju certifiera dig inom diverse områden. Annars skulle du ju kunna läsa systemvetenskap eller datorvetenskap men det är ju verkligen overkill för vanlig support liksom. Ska du supporta typ en serverpark så kan du ju plugga till nätverkstekniker (det är ju vad sådan support sysslar med liksom), vill du supporta stordatorer så kan du plugga något åt det hållet, ska du supporta utvecklare så får du plugga utveckling, språk och så, osv.

Mjo nu under dagarna har jag kommit fram till det och sneglat väldigt mycket på nätverkstekniker faktiskt.
Har inte så mycket nätverkskunskaper sedan innan men jag är ändå intresserad av det och kan nog snappa upp det ganska fort.

Ska söka en hel del nätverkstekniska linjer, sen ska man ju bli antagen också

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈