Varför diskuterar vi inte om viktiga nutida och relevanta händelser i skolan?

Permalänk
Medlem

Varför diskuterar vi inte om viktiga nutida och relevanta händelser i skolan?

Varför är USA extremt patriotiskt men ändå så finns det 50k hemlösa veteraner?
Varför skjuts fler Amerikaner av polisen än Amerikaner som har dött i Irak-kriget?
Finns det bevis till att politiker ljuger och endast är en trotjänare till stora företag som har hjälp dom till makt?
Varför kan USA tortera fångar i Guantanamo bay utan rättsliga åtgärder?
Varför gömmer England dokument om pedofili när de själva sagt att de ska göra allt i sin makt för att åtala pedofilerna?
Varför hatar så många personer Islam?

Jag skulle tycka det var intressant om man kunde få diskutera sådana frågor i skolan, eller vad tycker ni?
Dessa frågor kanske inte är så relevanta men tycker det blir tråkigt att för femtioelfte gången göra en uppgift som handlar om att jämföra en sekt med en religion eller prata om forntida Egypten.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv

Homer Simpson har svaret: “Kids are great, Apu. You can teach them to hate the things you hate and they practically raise themselves now-a-days, you know, with the internet and all.”
D.v.s barn lär sig detta själv på internet.

Anledningarna till att det inte finns mer diskussioner i skolan om samhällsfrågor är nog först att det ej får plats i kursplanen. Det är bara inom SO detta skulle tas upp och där har man mycket annat som man bör lära ut. Sedan ska ej skolan vara en propagandamaskin som indoktrinerar barn med det ena och det andra, vilket innebär att om man kritiserar X så bör man även kritisera Y och det blir väldigt mycket att ta upp och det finns ej tid.

Jag tror som sagt att internet är bättre på att lära ut barn dessa saker än den statliga propagandamaskinen, däremot kanske skolan borde omforma SO till att mer handla om nutida saker. (jag har vet ej vad de tar upp i SO idag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Homer Simpson har svaret: “Kids are great, Apu. You can teach them to hate the things you hate and they practically raise themselves now-a-days, you know, with the internet and all.”
D.v.s barn lär sig detta själv på internet.

Anledningarna till att det inte finns mer diskussioner i skolan om samhällsfrågor är nog först att det ej får plats i kursplanen. Det är bara inom SO detta skulle tas upp och där har man mycket annat som man bör lära ut. Sedan ska ej skolan vara en propagandamaskin som indoktrinerar barn med det ena och det andra, vilket innebär att om man kritiserar X så bör man även kritisera Y och det blir väldigt mycket att ta upp och det finns ej tid.

Jag tror som sagt att internet är bättre på att lära ut barn dessa saker än den statliga propagandamaskinen, däremot kanske skolan borde omforma SO till att mer handla om nutida saker. (jag har vet ej vad de tar upp i SO idag)

Det finns mycket i det Homer säger. Propaganda är det väl ändå inte, det är ju föräldrar som är "farliga" eftersom precis det Homer säger kan barn tro på allt dom säger. Det är då viktigt att se till att barnen inte blir matade med allt strunt föräldrarna säger, trodde i många år att USA var världens utopi! Men tycker det är nyttigt ifall elever lär sig mer om den nutida världen och nutida händelser. Tror inte det finns många unga som letar upp sådan slags info på internet dock!

Nåväl, jag tycker det skulle vara väldigt lärorikt ifall dom drar in fler relevanta händelser i dagens klassrum. Vi har exempelvis religion nu och jag kan inte förstå varför vi inte får läsa någon bok om islamofobi och diskutera Islamofobi som är väldigt aktuellt i hela världen.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv

Problemet med dina frågor är att de är ställda från en viss persons perspektiv, man kan göra motsvarande frågor kring sverige där många länder ser oss som idioter inte minst nyhetsprogrammet Fox News.

Vissa frågor är också av typen att elever kan känna sig uthängda, t.ex. personer som har föräldrar som lever på bidrag eller tror på en religion som folk kan klaga på. Detsamma gäller flyktingpolitik som är populärt nu, det är inget som ska diskuteras i skolan när det kanske går flyktingar i klassen.

Min åsikt är som sagt att skolorna ska undvika debatter inom många områden då det är svårt för skolan och hålla en objektiv neutral position på och att det lätt spårar ur. T.ex. kritik emot religion kan superlätt spåra ut till hets emot folkgrupp.

Man bör alltid diskutera hur SO ämnena ska utformas, de kan säkert göras betydligt bättre, det var många år sedan jag såg en sådan skollärobok så jag kan dock ej uttala mig om detta.

Internet är för annat ett superbra ställe att diskutera såna hära frågor då folk kan diskutera anonymt och hyfsat oberoende. (som sagt internet är knappast perfekt, men skolan som forum är knappast bättre utan skulle typ bli lika neutrala som svt)

Argumentationsteknik och argumentationsfel borde man dock ta upp mycket mer, där man kan ha ej så hårda debatter om olika diverse saker:http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
Med hårda debatter så syftar jag på att ingen individ i klassen ska bli någon uthängd hackkyckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Problemet med dina frågor är att de är ställda från en viss persons perspektiv, man kan göra motsvarande frågor kring sverige där många länder ser oss som idioter inte minst nyhetsprogrammet Fox News.

Vissa frågor är också av typen att elever kan känna sig uthängda, t.ex. personer som har föräldrar som lever på bidrag eller tror på en religion som folk kan klaga på. Detsamma gäller flyktingpolitik som är populärt nu, det är inger som ska diskuteras i skolan när det kanske går flyktingar i klassen.

Min åsikt är som sagt att skolorna ska undvika debatter inom många områden då det är svårt för skolan och hålla en objektiv neutral position på och att det lätt spårar ur. T.ex. kritik emot religion kan superlätt spåra ut till hets emot folkgrupp.

Man bör alltid diskutera hur SO ämnena ska utformas, de kan säkert göras betydligt bättre, det var många år sedan jag såg en sådan skollärobok så jag kan dock ej uttala mig om detta.

Internet är för annat ett superbra ställe att diskutera såna hära frågor då folk kan diskutera anonymt och hyfsat oberoende. (som sagt internet är knappast perfekt, men skolan som forum är knappast bättre utan skulle typ bli lika neutrala som svt)

Argumentationsteknik och argumentationsfel borde man dock ta upp mycket mer, där man kan ha ej så hårda debatter om olika diverse saker:http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
Med hårda debatter så syftar jag på att ingen individ i klassen ska bli någon uthängd hackkyckling.

Så viktiga händelser skall alltså inte diskuteras? Jag tror inte det är många elever som sätter sig framför datorn och börjar debattera Islamofobi eller medias roll i samhället...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexander7938:

Så viktiga händelser skall alltså inte diskuteras? Jag tror inte det är många elever som sätter sig framför datorn och börjar debattera Islamofobi eller medias roll i samhället...

Det är svårt att diskutera varför det finns islamfobi utan att kritisera just islam och det är väldigt problematisk för grundskolor att just göra detta av flera anledningar, som att vissa elever kan vara muslimer. En lösning är att skolan blir en vänsterextrem propagandamaskin, men det är ingen bra lösning.
Mediernas roll i samhället bör självklart diskuteras, där man kan fråga sig hur objekt neutrala är svt?
Detta faller in under källkritik, där det är bra att ungdomar får lära sig att granska olika medier, känsliga frågor som kan beröra en elev bör dock skolorna undvika.
T.ex. diskutera olika bidragsfusk och diverse mygel och ta upp saker som någon elevs föräldrar kanske får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är svårt att diskutera varför det finns islamfobi utan att kritisera just islam och det är väldigt problematisk för grundskolor att just göra detta av flera anledningar. En lösning är att skolan blir en vänsterextrem propagandamaskin, men det är ingen bra lösning.
Mediernas roll i samhället bör självklart diskuteras, där man kan fråga sig hur objekt neutrala är svt?
Detta faller in under källkritik, där det är bra att ungdomar får lära sig att granska olika medier, känsliga frågor som kan beröra en elev bör dock skolorna undvika.

Islamofobi har ju dock inget med att vara kritisk mot Islam utan är likt antisemitism att vara fördomsfull och fientlig emot muslimer för att dom är muslimer.

Man kan ju höra det lite på namnet, fobi.

Men tillbaka till "grunden", jag tycker att skolan är alltför orelevant när det gäller uppgifter och diskussioner. Det borde väl ändå vara viktigt att elever kan ta åt sig nyheter och bearbeta dem så de kan få en förståelse om världen.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexander7938:

Islamofobi har ju dock inget med att vara kritisk mot Islam utan är likt antisemitism att vara fördomsfull och fientlig emot muslimer för att dom är muslimer.

Man kan diskutera ordet Fobis betydelse, men islamfobi som du pratar om handlar inte enbart att folk ogillar islam av ingen anledning.
Det finns olika grader av islamfobi och de är uppbyggda på olika grunder, i vilket fall så måste en objektiv neutral person se frågan från båda sidor och då kommer islamkritiken in. Och man bör enligt mig inte ha islamkritik i grundskolan med hänsyn till att elever kan vara muslimer och då kan man ej heller kritisera just islamfobi, man kan dock göra frågan mer generell och diskutera främlingsfientlighet.
Sedan visst kan man anse att skolan ska vara som extremvänstern, men min åsikt är att skolan ska vara neutral så långt som det är möjligt och ska undvika att ta ställningar till frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Man kan diskutera ordet Fobis betydelse, men islamfobi som du pratar om handlar inte enbart att folk ogillar islam av ingen anledning.
Det finns olika grader av islamfobi och de är uppbyggda på olika grunder, i vilket fall så måste en objektiv neutral person se frågan från båda sidor och då kommer islamkritiken in. Och man bör enligt mig inte ha islamkritik i grundskolan med hänsyn till att elever kan vara muslimer och då kan man ej heller kritisera just islamfobi, man kan dock göra frågan mer generell och diskutera främlingsfientlighet.
Sedan visst kan man anse att skolan ska vara som extremvänstern, men min åsikt är att skolan ska vara neutral så långt som det är möjligt och ska undvika att ta ställningar till frågor så långt som den praktisk kan.

Så om någon tror på judendomen kan man alltså inte diskutera antisemitism? Vad finns det för logiska förklaringar till att någon hatar 2 miljarder människor?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexander7938:

Så om någon tror på judendomen kan man alltså inte diskutera antisemitism? Vad finns det för logiska förklaringar till att någon hatar 2 miljarder människor?

Antisemitism i en grundskola med judar och muslimer är svårt att göra en saklig debatt i.
Däremot bör man diskutera främlingsfientlighet xenofobi och försöka få individerna att samsas.

Angående hata 2 miljarder människor, så finns det personer som vill avrätta alla kafir (d.v.s icke muslimer) Är detta något som skolan ska ta upp och hur dessa halshugger folk med fel tro i b.la. Syrien m.m? Nej av flera anledningar.Skolan bör undvika gå in i detaljer på sakfrågor då det är problematisk för dem utan att hänga ut någon elev samt att kunna vara objektiv neutrala.

Edit:
Skolan bör dock informera om viktiga händelser, men skolan ska undvika att ta ställningar till dem, för oavsett vad frågan handlar om så måste man kritisera alla sidor. Där det i sällsynta fall enbart är ena partens fel. Om vi tar Mellanösternkonflikterna så finns det många som har gjort fel inklusive USA.

Att kritisera folkmord och kalla detta negativt är såklart en värdering grundskolan bör ta, skolan bör dock tänka sig för då det kan finnas elever med olika bakgrunder och bara för att det finns vissa idioter inom en någon folkgrupp så ska inte någon elev i grundskolan få skit för detta och känna sig uthängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Antisemitism i en grundskola med judar och muslimer är svårt att göra en saklig debatt i.
Däremot bör man diskutera främlingsfientlighet xenofobi och försöka få individerna att samsas.

Angående hata 2 miljarder människor, så finns det personer som vill avrätta alla kafir (d.v.s icke muslimer) Är detta något som skolan ska ta upp och hur dessa halshugger folk med fel tro i b.la. Syrien m.m? Nej av flera anledningar.Skolan bör undvika gå in i detaljer på sakfrågor då det är problematisk för dem utan att hänga ut någon elev samt att kunna vara objektiv neutrala.

Edit:
Skolan bör dock informera om viktiga händelser, men skolan ska undvika att ta ställningar till dem, för oavsett vad frågan handlar om så måste man kritisera alla sidor. Där det i sällsynta fall enbart är ena partens fel. Om vi tar Mellanösternkonflikterna så finns det många som har gjort fel inklusive USA.

Att kritisera folkmord och kalla detta negativt är såklart en värdering grundskolan bör ta, skolan bör dock tänka sig för då det kan finnas elever med olika bakgrunder och bara för att det finns vissa idioter inom en någon folkgrupp så ska inte någon elev i grundskolan få skit för detta och känna sig uthängd.

Vad baserar du dina påståenden på? Frågan är ju viktiga och relevanta händelser borde bli mer belysta i skolan.

Glöm specifika frågor och allt nämnt ovan. Varför kan inte vi få uppgifter som har något med nutida händelser att göra?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexander7938:

Glöm specifika frågor och allt nämnt ovan. Varför kan inte vi få uppgifter som har något med nutida händelser att göra?

Är det inte också lite som med nobelpris att man gärna vill ha några (50-100 gärna) år på sig att fundera på huruvida händelserna verkligen var så relevanta och i så fall ordna in dem i större sammanhang? Särskilt om man vill förklara dem (och dessutom skriva läroböcker och liknande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det inte också lite som med nobelpris att man gärna vill ha några (50-100 gärna) år på sig att fundera på huruvida händelserna verkligen var så relevanta och i så fall ordna in dem i större sammanhang? Särskilt om man vill förklara dem (och dessutom skriva läroböcker och liknande).

Sant, men tänker exempelvis som i gymnasiet då jag aldrig sett en lärobok förutom i de naturvetenskapliga ämnena. Inom svenska valde vår lärare bara ut ett ämne som han tyckte var intressant, det blev kolonialismen. Jag själv skulle intressera mig mycket mer av att läsa böcker om Islamofobi eller ett övervakssamhälle än kolonialismen, eftersom jag tycker det är något relativt relevant i dagens samhälle med mycket nyheter som kan förknippas till massövervakning eller hat mot Islam och muslimer.

En väldigt dålig fråga som det inte finns konkreta svar till är vad jag har ställt, så kan det gå!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alexander7938:

Varför är USA extremt patriotiskt men ändå så finns det 50k hemlösa veteraner?
Varför skjuts fler Amerikaner av polisen än Amerikaner som har dött i Irak-kriget?
Finns det bevis till att politiker ljuger och endast är en trotjänare till stora företag som har hjälp dom till makt?
Varför kan USA tortera fångar i Guantanamo bay utan rättsliga åtgärder?
Varför gömmer England dokument om pedofili när de själva sagt att de ska göra allt i sin makt för att åtala pedofilerna?
Varför hatar så många personer Islam?

Jag skulle tycka det var intressant om man kunde få diskutera sådana frågor i skolan, eller vad tycker ni?
Dessa frågor kanske inte är så relevanta men tycker det blir tråkigt att för femtioelfte gången göra en uppgift som handlar om att jämföra en sekt med en religion eller prata om forntida Egypten.

Så viktiga saker i vår nutid är vissa specifika frågor som bara rör USA? Varför skulle vi lägga tid på att diskutera varenda liten intern fråga i USA i skolan?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så viktiga saker i vår nutid är vissa specifika frågor som bara rör USA? Varför skulle vi lägga tid på att diskutera varenda liten intern fråga i USA i skolan?

Skrev ju efter att vissa må inte vara relevanta men som intresserar mig, ursäktar!
Dock kan de sammanfattas till en större fråga - medias roll.

Känns som jag konstant gör knasiga trådar för jag hittar inget bra ställe att ventilera mina tankar kring livet och världen....
Varför ska jag behöva jobba på ett hamburgerhak när allt jag vill i mitt liv är att känna samhörighet, kärlek och en större uppgift i livet? Varför lever vi i ett samhälle som kräver oändligt ökning i konsumption när vi lever i en ändlig värld? Hur kan media belönas av att fokusera på de mest negativa känslorna vi människor har? Varför ska jag leva i överflöd medans miljontals dör utan mat?
Så mycket jag vill få ut men hittar inget bra sätt...
Glad påsk!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

När jag gick i gymnasiet så tog vi iallafall alltid upp aktuella händelser och diskuterade dem på SO lektionerna.
Läraren frågade oss om vi hört/sett något av nyhetsvärde att ta upp och så fick vi komma med förslag.
Läraren stod inte och predikade vad vi skulle tycka och vilka saker vi skulle ta upp, utan var mer en diskussionsledare.Det funkade väldigt bra. Efter detta tog läroböckerna vid.

Angående islamofobi så är detta ord absolut inget man bör analysera på något seriöst sätt. Det används oftast, och torde också vara skapat av, individer som inte kan debattera sakligt, utan måste köra med ruttna debattknep för att försöka förlöjliga och fördumma sina debattmotståndare (inte alltför sällan använt av extrema muslimer som för att försöka skyla över saklig kritik av allvarliga missförhållanden).
Russofobi är annars ett nyare liknande ord använt på samma sätt, som Putin och hans hejdukar slänger sig med om någon kritiserar deras krig och grova brott mot mänskliga rättigheter.

Hat och förföljelse av folk på grund av religion, tex islam, är ett problem som bör tas på högsta allvar.
Ordet "fobi" är dock fullständigt felaktigt använt här, om vi inte på allvar pratar om någon som får panik, gråter och skriker och liknande så fort personen ser en muslim. Se gärna på någon video om spindelfobi eller liknande för att se vad en fobi egentligen handlar om.
Att låtsas som att motståndaren har en "fobi" är bara ett bekvämt sätt att slippa komma med några vettiga motargument. Det är bara ett genomuselt debattknep.
Rör det sig om folk med legitim kritik av islam eller annan religion bör eventuella motargument vara på samma nivå.
Rör det sig om individer som hatar något utan att ge några vettiga anledningar torde seriösa motargument vara enkla att finna.
Varför inte kalla muslimhatare av olika slag för antiislamister eller antimuslimer, i likhet med ordet antisemitism ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Angående islamofobi så är detta ord absolut inget man bör analysera på något seriöst sätt. Det används oftast, och torde också vara skapat av, individer som inte kan debattera sakligt, utan måste köra med ruttna debattknep för att försöka förlöjliga och fördumma sina debattmotståndare (inte alltför sällan använt av extrema muslimer som för att försöka skyla över saklig kritik av allvarliga missförhållanden).
Russofobi är annars ett nyare liknande ord använt på samma sätt, som Putin och hans hejdukar slänger sig med om någon kritiserar deras krig och grova brott mot mänskliga rättigheter.

Hat och förföljelse av folk på grund av religion, tex islam, är ett problem som bör tas på högsta allvar.
Ordet "fobi" är dock fullständigt felaktigt använt här, om vi inte på allvar pratar om någon som får panik, gråter och skriker och liknande så fort personen ser en muslim. Se gärna på någon video om spindelfobi eller liknande för att se vad en fobi egentligen handlar om.
Att låtsas som att motståndaren har en "fobi" är bara ett bekvämt sätt att slippa komma med några vettiga motargument. Det är bara ett genomuselt debattknep.
Rör det sig om folk med legitim kritik av islam eller annan religion bör eventuella motargument vara på samma nivå.
Rör det sig om individer som hatar något utan att ge några vettiga anledningar torde seriösa motargument vara enkla att finna.
Varför inte kalla muslimhatare av olika slag för antiislamister eller antimuslimer, i likhet med ordet antisemitism ?

Om likhet med ordet antisemitism ska ligga till grunden så är ordet som ska användas: Antisemitism.

Jag ser dock inga problem med att Fobi används för att beskriva de tankegångar som återfinns hos dem som själva kallar sig islamkritiker, deras resonemang är inte fullständiga och därmed är det självklart så att ett ord som beskriver omotiverad/överdriven rädsla är en lämplig stämpel.

Jag kan förstås ha fel: Tävling utlyses.

Kan någon formulera relevant kritik mot islam med sådan precision att de inte är kritik mot religioner överlag och därtill tar hänsyn till sekulariserade muslimers existens?

(Priset består i den varma känslan, unika varma känslan... Vinnaren skulle förmodligen bli världsberömd, bedriften om den ens är möjlig torde räknas till de största underverken världen har skådat.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att det finns folk som verkar omotiverat rädda i förhållande till deras faktiska argument emot islam eller vad det nu kan vara. Dock torde det krävas betydligt mer för att man verkligen ska kalla det för en fobi.
Det rör sig ju knappast om någon panikartad rädsla, utan mer om något slags omotiverat hat.
Det borde hursomhelst finnas betydligt bättre ord att använda, om det nu faktiskt inte rör sig om någon individ som har fobi för islam.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag kan hålla med om att det finns folk som verkar omotiverat rädda i förhållande till deras faktiska argument emot islam eller vad det nu kan vara. Dock torde det krävas betydligt mer för att man verkligen ska kalla det för en fobi.
Det rör sig ju knappast om någon panikartad rädsla, utan mer om något slags omotiverat hat.
Det borde hursomhelst finnas betydligt bättre ord att använda, om det nu faktiskt inte rör sig om någon individ som har fobi för islam.

Fobi förklaras på många olika sätt beroende på källa, men nyckelord är överdriven och irrationell, något som stämmer väl överens med det känslor Islam hatare uttrycker.

Jag var på rosengård igår, en Islamofob hade nog svimmat!

Behandling borde vara ganska lik en fobi, först får du kolla på muslimer sen kanske röra dig bland dem för att slutligen föra samtal med en muslim!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Är ju visserligen längesedan jag gick i skolan nu, grundskolan under 90-talet och gymnasiet i början av 2000-talet. Vet inte så noga hur mycket som ändrats men ända sedan högstadiet och genom hela gymnasiet så hade vi varje vecka en genomgång av veckans stora nyheter i media efter att vi gjort "SO-12:an" eller vad det nu hette - ett slags 1 X 2 frågeformulär om vad som hänt i veckan.

Vad jag hört mina kolleger nämna när de pratar om sina barn i skolan så verkar ju liknande saker göras även idag - eller?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag kan hålla med om att det finns folk som verkar omotiverat rädda i förhållande till deras faktiska argument emot islam eller vad det nu kan vara. Dock torde det krävas betydligt mer för att man verkligen ska kalla det för en fobi.
Det rör sig ju knappast om någon panikartad rädsla, utan mer om något slags omotiverat hat.
Det borde hursomhelst finnas betydligt bättre ord att använda, om det nu faktiskt inte rör sig om någon individ som har fobi för islam.

Rädsla/Hat semantisk fråga, effekterna är desamma för de mesta: irrationellt beteende.

Det finns nog inget bättre ord att använda, för att det ska vara bättre måste det också vara vedertaget och då vi inte har ett annat vedertaget ord så finns det ingen egentlig ersättare...

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Varför ska jag behöva jobba på ett hamburgerhak när allt jag vill i mitt liv är att känna samhörighet, kärlek och en större uppgift i livet?

För att pengar ger dig mat, husrum och överflöd av resurser som du kan använda för att uppnå dina mål i livet så som att älska, resa till vänner, skaffa arbete någon annanstans osv.
För att precis som en björnunge måste dia innan den kan fånga fisk så måste även du arbeta dig från spenen till farliga forsen.
För att du tar ditt samhälleliga ansvar och betalar din hyra, din mat och samlar resurser för att klara dig på egen hand.
För att du vill ha pengar till kådisar så du får ligga oftare.

Citat:

Varför lever vi i ett samhälle som kräver oändligt ökning i konsumption när vi lever i en ändlig värld?

För att vi lixom myrorna frodas av att nå nya utvecklingssteg och vi ökar då vårat antal, vilket i sin tur tar plats från vår direkt omkringliggande värld.
För att vi inte tagit oss till nästa utvecklingsnivå, vilket kanske skulle innebära ökade resurser att nyttja, nya resurser att nyttja eller lägre konsumtion.

Citat:

Hur kan media belönas av att fokusera på de mest negativa känslorna vi människor har?

För att negativa känslor är något vi gärna håller oss undan och det är lättare att uppleva dem genom media än att uppleva dem själv.
För att negativa känslor ska inte stå i vägen för riktig journalistik.
För att det är vårt samhälleliga ansvar att ta till oss av samhällsinformation och media säkrar att information kommer igenom, negativa känslor eller ej.

Citat:

Varför ska jag leva i överflöd medans miljontals dör utan mat?

För att du har valt detta framför ett liv som filantrop.
För att det vore synd att slösa bort ditt liv som en av de miljontals som dör i svält, när du lika gärna kan äta kakan.
För att resurser har en tröghetsfaktor i sin fördelning och vi har ännu inte jämnat ut ojämnheterna.
För att resurserna är naturligt fördelade.
För att människor och miljö förändras, där det en gång fanns fred och mat finns nästa dag krig och svält.
För att det är ditt samhälleliga ansvar att sköta ditt leverne så pass att du inte belastar din omgivning, vilket du gör genom att äta, arbeta och leva länge.
För att människor är överbefolkade, dumma och glupska och detta orsakar krig och svält.

Du är välkommen tillbaka med pudelns kärna för att klyva den hos oss på Swec, anytime.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

För att pengar ger dig mat, husrum och överflöd av resurser som du kan använda för att uppnå dina mål i livet så som att älska, resa till vänner, skaffa arbete någon annanstans osv.
För att precis som en björnunge måste dia innan den kan fånga fisk så måste även du arbeta dig från spenen till farliga forsen.
För att du tar ditt samhälleliga ansvar och betalar din hyra, din mat och samlar resurser för att klara dig på egen hand.
För att du vill ha pengar till kådisar så du får ligga oftare.

För att vi lixom myrorna frodas av att nå nya utvecklingssteg och vi ökar då vårat antal, vilket i sin tur tar plats från vår direkt omkringliggande värld.
För att vi inte tagit oss till nästa utvecklingsnivå, vilket kanske skulle innebära ökade resurser att nyttja, nya resurser att nyttja eller lägre konsumtion.

För att negativa känslor är något vi gärna håller oss undan och det är lättare att uppleva dem genom media än att uppleva dem själv.
För att negativa känslor ska inte stå i vägen för riktig journalistik.
För att det är vårt samhälleliga ansvar att ta till oss av samhällsinformation och media säkrar att information kommer igenom, negativa känslor eller ej.

För att du har valt detta framför ett liv som filantrop.
För att det vore synd att slösa bort ditt liv som en av de miljontals som dör i svält, när du lika gärna kan äta kakan.
För att resurser har en tröghetsfaktor i sin fördelning och vi har ännu inte jämnat ut ojämnheterna.
För att resurserna är naturligt fördelade.
För att människor och miljö förändras, där det en gång fanns fred och mat finns nästa dag krig och svält.
För att det är ditt samhälleliga ansvar att sköta ditt leverne så pass att du inte belastar din omgivning, vilket du gör genom att äta, arbeta och leva länge.
För att människor är överbefolkade, dumma och glupska och detta orsakar krig och svält.

Du är välkommen tillbaka med pudelns kärna för att klyva den hos oss på Swec, anytime.

Vi kan ju inte ha ett samhälle som konstant behöver öka försäljningen för att fungera. Vi har EN planet. Samhället är då ifrån roten, trasigt. Ifall nu alla skulle vilja ha samma levnadsstandard som oss i Sverige skulle världen försvinna inom några år, vi kan inte anta att vi kan ha det lika bra när 80 % av populationen lever på 80 kr om dagen ska helt plötsligt förbruka lika mycket som oss, det måste ske en förändring!
Vi kan inte heller ge personer möjligheten att göra det rätta. Vi behöver lagar som ser till att vi lever i harmoni med vår omgivning.
Allt vi ser på TV är kändisar och materialism vilket gör att vanliga personer som du och jag kommer tycka att våra liv inte är lika tillfredsställande.
Jag förstår inte heller hur vi ska behöva betala skatt och ibland flera gånger för samma sak medans stora företag och mäktiga personer kan skippa undan detta. Vårat samhälle är till grunden uppbyggd för att tjäna eliten. Företag och personer hjälper någon att komma till makt och tjänsten återbetalas till företagen eller personen genom skattefusk.

Jag vet inte varför men det är helt bortom mig hur världen kan vara så tillställd. Jag tror nog ingen person i denna värld vill se krig eller svält, men ändå händer det, varför? Borde inte världens röster höras inom politiken? Politikens centrum är inte kärlek och medlidande som det borde vara, det är ekonomi.

Tycker chattsen är för seriösa, in med lite smilyes!

Skrivet av Zicsoen:

Är ju visserligen längesedan jag gick i skolan nu, grundskolan under 90-talet och gymnasiet i början av 2000-talet. Vet inte så noga hur mycket som ändrats men ända sedan högstadiet och genom hela gymnasiet så hade vi varje vecka en genomgång av veckans stora nyheter i media efter att vi gjort "SO-12:an" eller vad det nu hette - ett slags 1 X 2 frågeformulär om vad som hänt i veckan.

Vad jag hört mina kolleger nämna när de pratar om sina barn i skolan så verkar ju liknande saker göras även idag - eller?

Det är väl olika men för mig får vi inga slags nyheter om omvärlden eller möjlighet att göra uppgifter om nutida problem, vilket jag tycker är synd! Det skulle vara mycket roligare eftersom barnen då kan debattera det med både föräldrar och utomstående.

Jag vill se ett samhälle där kärlek och samhörighet är centrala. Vi människor är ju socialt byggda att vara i små samhällen om kanske max 100 pers där alla känner varandra. Vi borde använda allt vi lärt oss för att göra detta liv så underbart som möjligt, inte låta personer dö i svält medans andra lever i omåttlig lyx!

Trevlig fortsättning på er alla! Det viktigaste här i livet är att visa kärlek, det kan man aldrig få nog av! Ett första steg till en bättre värld är att börja med dig själv! (Super klyschigt men jaja).

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Det är väl olika men för mig får vi inga slags nyheter om omvärlden eller möjlighet att göra uppgifter om nutida problem, vilket jag tycker är synd! Det skulle vara mycket roligare eftersom barnen då kan debattera det med både föräldrar och utomstående.

Jag vill se ett samhälle där kärlek och samhörighet är centrala. Vi människor är ju socialt byggda att vara i små samhällen om kanske max 100 pers där alla känner varandra. Vi borde använda allt vi lärt oss för att göra detta liv så underbart som möjligt, inte låta personer dö i svält medans andra lever i omåttlig lyx!

Trevlig fortsättning på er alla! Det viktigaste här i livet är att visa kärlek, det kan man aldrig få nog av! Ett första steg till en bättre värld är att börja med dig själv! (Super klyschigt men jaja).

Är kanske olika beroende på vad för program man läser samt vilken årskurs man går i. Själv läste jag samhällsprogrammet med inriktning mot samhällsvetenskap under gymnasiet så det föreföll väl naturligt att engagera sig i nutida samhällsproblem och nutida händelser på ett annat sätt än om man hade valt ett annat program.
Samtidigt kan jag tycka att det är lite typiskt 90-talister och senare generationer att vilja ha allt serverat och klaga när man inte får det istället för att ta ett eget ansvar och själva engagera sig för att få något gjort.

Tycker du att ni har för dåligt utrymme för sådant här i skolan så gå och prata med lämpliga lärare, rektorn eller elevrådet och påtala att ni vill lära er mer om dessa grejer. Kanske ägna en kvart varje fredag till ett formulär om veckans nyheter och en gång i månaden ägna en lektion åt att diskutera månadens största händelse. Är intresset för detta stort bland eleverna tror jag inte att skolan har något emot att försöka tillgodose behovet. Var dock beredda på att det kommer ju sannolikt bli något utöver det arbete ni redan utför i skolan - ni lär ju inte få skippa något annat för att få in detta också.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Är kanske olika beroende på vad för program man läser samt vilken årskurs man går i. Själv läste jag samhällsprogrammet med inriktning mot samhällsvetenskap under gymnasiet så det föreföll väl naturligt att engagera sig i nutida samhällsproblem och nutida händelser på ett annat sätt än om man hade valt ett annat program.
Samtidigt kan jag tycka att det är lite typiskt 90-talister och senare generationer att vilja ha allt serverat och klaga när man inte får det istället för att ta ett eget ansvar och själva engagera sig för att få något gjort.

Tycker du att ni har för dåligt utrymme för sådant här i skolan så gå och prata med lämpliga lärare, rektorn eller elevrådet och påtala att ni vill lära er mer om dessa grejer. Kanske ägna en kvart varje fredag till ett formulär om veckans nyheter och en gång i månaden ägna en lektion åt att diskutera månadens största händelse. Är intresset för detta stort bland eleverna tror jag inte att skolan har något emot att försöka tillgodose behovet. Var dock beredda på att det kommer ju sannolikt bli något utöver det arbete ni redan utför i skolan - ni lär ju inte få skippa något annat för att få in detta också.

Jo precis, att jag inte gjorde något tidigare för gymnasiet är i princip klar nu (går trean) så finns inte mycket att påverka längre, men ska definitivt prata med lärarna så det kanske är något som görs i framtida klasser ifall intresset finns!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Jag vet att när jag gick i gymnasiet så körde vi alltid nåt spel i slutet på samhällslektionerna. Man delades in i lag och fick svara på 10 frågor på händelser som hade varit i media.

Var säkert nåt sätt för att kolla hur vi hängde med på nyhetsfronten och ett försök att få oss att titta/läsa mer nyheter. Vi diskuterade inte varje fråga mer än typ 3-5 minuter dock.

Frågorna var allt ifrån politik, olyckor, mord, sport och nöje.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3