Permalänk
Medlem

Min dator startar, men inte skärmen

Hej allihopa!

Det är så att när jag försöker sätta på min dator så kan jag höra fläktar sätta igång (jag är osäker om jag kan höra hårddiskarna) men datorns skärm sätts inte på. Vad jag gjorde då var att testa att öppna upp datorn, plocka ut CMOS-batteriet i ca 30 sekunder och sedan lägga tillbaka den. När jag därefter försökte sätta på datorn så hamnade den i en loop där den sattes på i ett loppet av ett par sekunder (skärmen sattes fortfarande inte på), för att därefter genast stängas av. Denna loop upprepades i ungefär en minut tills datorn faktiskt fungerade (skärmen sattes på) och den startade som en data ska göra. Därefter kunde jag använda datorn precis som jag brukar (spela, lyssna på musik, surfa etc). Problemet återkommer dock när jag väl stänger av datorn igen, då beter sig datorn som jag beskrev i början. För att få igång datorn behöver jag utföra samma process med att plocka ut CMOS-batteriet varav den sedan går att starta upp efter att ha loopat i någon minut med att försöka starta.

Jag är inte helt säkert vad som är problemet, men eftersom datorn verkar fungera bra när jag väl kan få igång den så antar jag att det inte är några problem med varken processor eller grafikkort. Jag misstänker då att det är problem med nätaggregatet eller moderkortet, även om jag själv misstänker att det är problem med det sistnämnda. Jag är dock inte säker som sagt, därav orsaken till att jag skriver här. Detta kanske till och med beror på något annat, därför hoppas jag att ni kan hjälpa mig lösa detta problem. Finns det någon möjlighet att detta är ett problem relaterat till mjukvaran för moderkortet (drivers). Jag har tidigare haft problem med att installera Windows-uppdateringar (datorn brukade misslyckas med att installera uppdateringar i boot-up), så kanske har problemet kommit därifrån.

Min dators specifikationer är:
Operativsystem: Windows 7
Processor: Intel i5 3570k 3,40 GHz
Moderkort: MSI H77MA-G43
Minne: 2x4 GB Corsair DDR3
Hårddisk: Seagate 2TB SATA 6GB/s
Grafikkort: GTX 670 KFA2
Nätaggregat: Vet ej
Jag har dessutom aldrig överklockat min dator.

Tack på förhand <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av riqn:

Hej allihopa!

Det är så att när jag försöker sätta på min dator så kan jag höra fläktar sätta igång (jag är osäker om jag kan höra hårddiskarna) men datorns skärm sätts inte på. Vad jag gjorde då var att testa att öppna upp datorn, plocka ut CMOS-batteriet i ca 30 sekunder och sedan lägga tillbaka den. När jag därefter försökte sätta på datorn så hamnade den i en loop där den sattes på i ett loppet av ett par sekunder (skärmen sattes fortfarande inte på), för att därefter genast stängas av. Denna loop upprepades i ungefär en minut tills datorn faktiskt fungerade (skärmen sattes på) och den startade som en data ska göra. Därefter kunde jag använda datorn precis som jag brukar (spela, lyssna på musik, surfa etc). Problemet återkommer dock när jag väl stänger av datorn igen, då beter sig datorn som jag beskrev i början. För att få igång datorn behöver jag utföra samma process med att plocka ut CMOS-batteriet varav den sedan går att starta upp efter att ha loopat i någon minut med att försöka starta.

Jag är inte helt säkert vad som är problemet, men eftersom datorn verkar fungera bra när jag väl kan få igång den så antar jag att det inte är några problem med varken processor eller grafikkort. Jag misstänker då att det är problem med nätaggregatet eller moderkortet, även om jag själv misstänker att det är problem med det sistnämnda. Jag är dock inte säker som sagt, därav orsaken till att jag skriver här. Detta kanske till och med beror på något annat, därför hoppas jag att ni kan hjälpa mig lösa detta problem. Finns det någon möjlighet att detta är ett problem relaterat till mjukvaran för moderkortet (drivers). Jag har tidigare haft problem med att installera Windows-uppdateringar (datorn brukade misslyckas med att installera uppdateringar i boot-up), så kanske har problemet kommit därifrån.

Min dators specifikationer är:
Operativsystem: Windows 7
Processor: Intel i5 3570k 3,40 GHz
Moderkort: MSI H77MA-G43
Minne: 2x4 GB Corsair DDR3
Hårddisk: Seagate 2TB SATA 6GB/s
Grafikkort: GTX 670 KFA2
Nätaggregat: Vet ej
Jag har dessutom aldrig överklockat min dator.

Tack på förhand <3

Dold text

Har du kopplat bort nätsladden från nätagget(eller väggen), när du tar ut batteriet?

Kolla upp vad du har för nätagg!

Förslag:
1.Disabla all automatisk överklockning i BIOS, dvs OC Genie och Intel turbo boost
2.Prova med bara en minnessticka.
3.Uppdatera BIOS till senaste.(OBS bara om datorn är helt stabil efter punkt 1 och 2.)

Gör en sak i taget, och notera ev förbättringar/försämringar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tack, ska försöka dessa saker imorgon när jag har mer tid. Återkommer med vad som händer då

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt exakt samma problem med att datorn loopa och sedan startade igång och funkade bra tills jag starta den dagen efter då var det tillbaka på ruta ett igen. Det visade sig vara ett eller flera defekta minnen, men eftersom inet plockat ihop ett så fixade dom det och fick inte svar på exakt hur dom gjorde bara att de va minnena.

MVH!

Visa signatur

CPU: i5 4670K @ 3.90 GHz MB: MSI Z87-G45 GAMING ATX COOLER: H60 (v2) Push/Pull GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB SSD: 250 GB Samsung 840 EVO HDD: 1TB Seagate RAM: Corsair 2x8 GB 1600Mhz VENGEANCE LP PSU: FSP 650W 80+ Gold OS: win 8.1 CASE: PC-9XW LED: White SCREEN: BenQ 24'' 144hz HS: QPAD QH-90 KB: SteelSeries 6G v2 Mechanical MX Red MOUSE: Sensei RAW Rubberized

Permalänk

Hade också en del boot-problem för ett tag sedan. Datorn kunde starta som vanligt för att sedan krascha, därefter gick den in i en sån där boot-loop där fläktarna gick igång, var igång ca. tre sekunder och sen dog allt, sen startade den av sig själv i ca. tre sekunder och sen började det om.

Då kunde jag ta ur batteriet och så startade datorn igen, tills den kraschade då den inte startade.

Jag körde memtest på en bootable USB och hela skärmen blev röd i princip, ena stickan visade enorma minnesfel. Så i det fallet var det ett felaktigt RAM-minne.

Ska bli kul att höra hur det går för dig.

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

Hallå, ursäkta att det tog ett tag men här kommer en uppdatering på läget.

Jag testade att starta datorn med en minnessticka i taget. När sticka nr 1 satt i datorn så betedde den sig som tidigare, alltså att den loopade när den skulle starta varav datorn sedan fungerade normalt. Dock när jag skulle försöka sätta på den nästa gång fungerade inte datorn alls (skärmen sattes alltså inte på när datorn skulle starta) som tidigare. Minnessticka nr 2 gick det dock inte alls att starta med, datorn sattes bara på men skärmen sattes inte på och jag kunde inte få datorn att loopa sig som det gått tidigare. Så förmodligen är nr 2 dålig då?

Men den andra stickan fick det dock ju inte heller att fungera normalt, så kan det även finnas andra faktorer här?

En sak jag dessutom noterat är att mina minnesstickor inte visas upp på Enhetshanteraren. Jag vet inte om dem vanligtvis ska göra det, men det finns även en "Okänd enhet" vars drivrutiner inte är installerade enligt Enhetshanteraren. Kan detta vara ett tecken att problemet beror på mitt RAM?

För övrigt noterade jag denna gång mer exakt vilka minnesstickor jag har när jag plockade ut dem, det var ett par Corsair Vengeance (2x4 GB som sagt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av riqn:

Hallå, ursäkta att det tog ett tag men här kommer en uppdatering på läget.

Jag testade att starta datorn med en minnessticka i taget. När sticka nr 1 satt i datorn så betedde den sig som tidigare, alltså att den loopade när den skulle starta varav datorn sedan fungerade normalt. Dock när jag skulle försöka sätta på den nästa gång fungerade inte datorn alls (skärmen sattes alltså inte på när datorn skulle starta) som tidigare. Minnessticka nr 2 gick det dock inte alls att starta med, datorn sattes bara på men skärmen sattes inte på och jag kunde inte få datorn att loopa sig som det gått tidigare. Så förmodligen är nr 2 dålig då?

Men den andra stickan fick det dock ju inte heller att fungera normalt, så kan det även finnas andra faktorer här?

En sak jag dessutom noterat är att mina minnesstickor inte visas upp på Enhetshanteraren. Jag vet inte om dem vanligtvis ska göra det, men det finns även en "Okänd enhet" vars drivrutiner inte är installerade enligt Enhetshanteraren. Kan detta vara ett tecken att problemet beror på mitt RAM?

För övrigt noterade jag denna gång mer exakt vilka minnesstickor jag har när jag plockade ut dem, det var ett par Corsair Vengeance (2x4 GB som sagt)

BIOS-version?
Ditt moderkort har 8st BIOS-uppdateringar som berör minnen. Tex "Improved Memory Compatibility"
Vilket tyder på att det finns/fanns kända problem.

Se till att datorn är stabil INNAN du uppdaterar BIOS.
Tex, genom att låna en minnessticka som fungerar.

EDIT: Har du alls provat att disabla automatisk överklockning?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla att ditt nätagg inte är trasigt. Om du har ett extra att testa med Så underlättar det.

plocka ur grafikkort och allt extra när du testar om nu ditt grafikkort har kontakt för grafikkort så du kan köra på moderkortet

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Återkommer med uppdatering på förmiddagen imorgon, kom just hem och är alldeles för trött för att försöka testa något på datorn nu.

Permalänk
Medlem

OC Genie var redan avstängt sedan tidigare och jag stängde av Intel Turbo Boost nu. Datorn fungerade inte bättre, den betedde sig precis som innan. Och jag har version 1.9 i min BIOS.

Hur kollar jag för övrigt om mitt nätaggregat är trasigt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riqn:

OC Genie var redan avstängt sedan tidigare och jag stängde av Intel Turbo Boost nu. Datorn fungerade inte bättre, den betedde sig precis som innan. Och jag har version 1.9 i min BIOS.

Hur kollar jag för övrigt om mitt nätaggregat är trasigt då?

Enklast är att ta ett annat nätagg och kolla om det blir bättre.. annars måste du mäta volten i linorna och kolla att det levererar rätt mängd ström finns utrustning för det men det lär nog kosta lika mycket som ett nytt strömaggregat.

Du skrev att du inte vet vilket strömagg du har? vet du hur gammalt det är? har du uppgraderat din dator och strömagget följde med från en gammal burk?

utifrån vad du beskrivit så misstänker jag nätagg .. andra hand kanske moderkortet..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning