Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Bästa spelmusen

Jag letar efter en ny mus och jag undrar vilka ni använder och varför använder ni just den musen?

Krav:
Optiska
Svart/Röd
Inte för många knappar

Jag tänkte på Steelseries Rival i början men bara efter några dagar raporterar använder att dom blir riktigt äckliga eftersom fett och smuts enkelt fastnar i den gummibehandlade musen.
Jag har aldrig varit ett fan av Razer men Deathaddern är ju otroligt populär hos både professionella spelare och youtubers.
Asus Gladius var ett annat val vilket jag faktsikt fick testa hands on och den kändes fantastisk fast jag skulle vilja testa andra alternativ.
Roccat Kone Pure Optical har jag hört bra om men har ingen erfarenhet med Roccat.
Logitech G502 eller någon annan Logitech mus går ej för de är blå och kommer förstöra färg koordineringen av min setup.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010

Logitech MX518

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Har haft min Rival i över ett år och kan inte påstå att den är speciellt äcklig (ja lite äcklig ÄR den men det är för att jag ALDRIG rengjort den).
Men om du är som jag och använder musen FLITIGT så sliter du liksom jag ner gummibeläggningen ner till plasten på ett år. Så om du vill ha en hel mus så blir det en ny varje år.

Bilder på slitningen : http://imgur.com/a/xZipE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
..
Registrerad
Aug 2003

Själv har jag gått igenom allsköns möss genom tiderna -från 99 kronors upp till 1K+
Just nu sitter jag med en CM Storm Xornet. Inget speciellt med den -förutom att den passar perfekt till mig! Den har ett par tumknappar och möjlighet att ändra DPI i tre lägen bakom scrollhjulet. Billig. Funkar för mig och för de spel jag spelar. Nöjd.

Testa, testa, testa. Gå i butiker, låna, tigg och be -men prova dig fram om du inte vill köpa dig fram till den mus som passar dig bäst.
Vad gäller smuts, fett och äckligt -skaffa några våtservetter och använd dem regelbundet på musen (eller en dedicerad disktrasa, ljummet vatten och tvål/diskmedel) och rengör den!

----

Kommer aldrig vara utan mus om den här dör, har massor att plocka ut från "muslådan"...

Dualboot Windows 7 & OSX Lion | Intel i7 2600K@4GHz | Cooler Master Hyper 212 Plus | Gigabyte Radeon HD 6870 1GB OC (GV-R687OC-1GD) | Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68 F4 | Corsair 2x4GB Vengeance Blue | OCZ ModXStream Pro 600W | Intel 320 SSD 2x120GB + WD Caviar Green 2x1TB | Fractal Design Define Mini | Sony Optiarc AD-7260S-0B | Belkin Mini Bluetooth Adapter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2013

älskar g700

i7 4790k/ 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Den som jag har funnit mest intressant har varit qpad 8k Laser. Alternativt Avior 8200.
Det är mestadels då jag är en DPI freak och kör normalt på 7 till 8k DPI. Min nuvarande mus har 5200 och jag tycker det är lågt. (Multiplicerar för 7 till 8k.) Fördelen med 8k laser (vet ej om avior 8200) är att det är CPI vilket innebär hög upplösning och inte bara hög fart.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Har min gamla tro tjänare Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 har haft den i över 5 år underbar laser mus med keramiska tassar så dom slits inte ut på första taget .. Har en i reserv som jag hitta på Tradera billigt oanvänd så jag ska klara mig ett tag till.

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2002

använder roccat kova+ då jag gillar små möss med knappar på båda sidorna

i7 8700k - asus maximus x hero - 32gb 3200mhz ddr4 - msi 2080ti gaming x trio - 950 pro 250gb - 850 evo 250gb - 840 evo 250gb - wd 3tb - evga supernova g2 1000w - asus pg279q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013

Kan varmt rekommendera Zowie. Deras optik e helt överlägsen. Sj har jag FK1 men den e lite liten så jag skall nog uppgradera till deras lite större modell. Jag har testat i stort sett alla möss o ingen kommer i närheten av denna. Det skall vara samma sensor i Rival men något känns mycket annorlunda. G402 Hyperian Fury e skön som attans med, fast kanske lite för mycket knappar för dig.
Lycka till i jakten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Maj 2011

logitech G502.

CPU: i7 8770K @ 4.9Ghz (H110i) | GFX: MSI RTX 2080 DUKE OC | MB: ASUS Maximus Hero
PSU: Corsair AX1200i | RAM: Corsair Vengeance 16Gb PRO | CHASSI: Corsair 750D
SSDs: OCZ Vertex 3 120Gb / SanDisk Extreme ii 480Gb | LJUD: ASUS Xonar STX -> Philips Fidelio X2
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / DELL 27" IPS 1440p | OS: Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

MX518 och Ikari Optical är mina favoriter. Ikarin har dock keff kvalité och verken eller säljs nog längre.. Minoix Naos ska vara lik Ikari så den slår jag ett slag för.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Jul 2007

Steelseries Sensei RAW.

6700k @ 4.8GHz . 16GB @ 2666MHz . x2 1070 @ 2150/4600
360+240 rad custom loop
Flickr 500px

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014

Rival har jag haft ett bra tag nu, riktigt bra mus. Handen ligger otroligt bra på den.

Death adder hade jag innan min Rival och där har du en äcklig mus, Death addern fångade upp allt. Men som någon nämt tidigare, rengör man inte musen så blir den skitig.

Bigup till Mx518 fansen, utan tvekan bästa musen någonsin

Skickades från m.sweclockers.com

Asus Maximus VIII Gene, i7 6700k, H115i, Msi 1080 Gaming X, 16gb Corsair Dominator ddr4 3000mhz, EVGA 750w G2, Node 804, x2 Samsung 850 evo 250gb,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2002

Rival är en kanonmus! Har använt den sen den släpptes och tycker personligen den är det bästa jag har haft, då har jag använt sensei, MS 3.0 och ett par Logitech.. Kan även säga att det är inte mer snuskig än någon av de andra mössen.

/ethnic

Main Rig Dell XPS 9570 - 8750H i7 6 Core - 12 Threads @ 4.1ghz - 32GB DDR4 - Nvidia 1050Ti 4GB - 4K Screen
Dev Rig: Xeon E3-1225 v5 - 64GB DDR3 - Quadro K620
Server: Delided 4670k @ 4.6ghz - 16GB Corsair Vengence @ 1600mhz - GTX 970 @ 1552mhz / 8012mhz - H80i
Laptop: Dell Studio 1555 - Kingston HyperX 3k 120Gb
MediaPlayer: Raspberry PI 2 - OCMC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Zowie FK2. En liten men perfekt mus som är anpassad för "Claw-Grip", den fungerar ypperligt för mig som är både en Claw-Grip samt "handleds"-spelare, d.v.s. jag rör handleden istället för armen när jag spelar.
Minimalt med knappar, endast de nödvändigaste finns.
Det absolut bästa med musen är att den inte kräver några som helst programvaror eller drivrutiner för att fungera, då det är en enkel plug-n-play mus (notera: det finns alltså INGA drivrutiner för musen).

Vill du ha en större variant av samma mus så finns Zowie FK1 (det är i princip samma mus fast större).

Helt klart värd sitt pris på ca 590kr, jag köpte den hos Inet.se när det ingick en cord-bungee till samma pris.

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Röstar för den nyligen släppta logitech g303. Samma sensor som g502, men utan den otympliga vikten.

Namn : Jesper | Ålder : 42 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

G402 eller är det för mycket färg?`
Löjligt att välja mus efter färgkombination men å andra sidan med så många förslag på undermåliga lasermöss i tråden så syns det var nivån ligger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Gillar Logitech G303.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

kanske dessa två är ett bra förslag ? Corsair Gaming M65 RGB Black eller Razer Mamba 2012 Elite (den har jag själv) en bra spelmus!.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Jag föredrar Logitech mx518 över alla spelmöss.

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Bäst? Svårt att säga eftersom jag inte använt mer än en handfull möss ordentligt - just nu kör jag på Mionix Naos 7000 och är extremt mycket nöjd med den. Upplevde den som rätt känslig för underlag - tex. så funkade den dåligt med Sweclockers musmatta (de vita strecken gjorde att den hackade) men med en genomgående mörk musmatta så är känslan och precisionen det bästa jag testat... Dessutom ligger den skönt i handen.

Fractal Design R5 | Asus z97 Deluxe | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16GB | Samsung 850 Evo 500GB för OS, Office och anda nyttoprogram | Samsung 840 Pro 250 GB för World of Tanks, World of Warplanes, World of Warships & War Thunder | Intel 730 240 GB för övriga spel | Gigabyte Geforce G1 GTX 970 | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Har fortfarande inte hittat någon mus som är bättre än mionix naos 7000 eller den billigare modellen 2300. Världsklass.

Edit: Ska nog tilläggas att jag använder "claw gripp" med ganska liten hand. Därför jag föredrar naos över avior.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2002

Det är väl väldigt personligt men jag älskar MS I.E 3.0 över allt annat. Kör dock med en sensei pro då de har tillverkat 3.0 till och från

Vad vore världen utan silvertejp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Hej! Tänkte bara ge lite input om Roccat eftersom du inte hade någon erfarenhet utav dom.
Jag kör i stortsett bara Roccat både hemma och på kontoret. Jag har även andra möss hemma som används på andra datorer men mina huvudsakliga möss är Roccat.

Roccat är ett tyskt företag som tillverkar kringutrustning.
Deras kvalite är suberb och deras programvara för denna utrustning är även den väldigt god.
Jag jämnför Roccat lite med tyska bilar vilket i min mening är tysk ingenjörskonst och kvalite.

Jag själv kör bara optiska möss.
Roccat kone pure optical som du listar har jag ägt men jag upplevde den som lite för liten för att jag riktigt ska vara nöjd för min hand. (180cm lång) använder claw/palmgrip. Jag bytte istället till en Roccat Kone XTD optical vilket passar lite större händer. Denna mus är både fantastiskt snygg och otroligt bra och ligger fantastiskt i min hand. Och detta har varit min allround mus för i stort sett alla applikationer och spel. Dock har jag märkt att i spel som tex Cs:Go att musen är lite för tung även utan dom extra vikterna till musen. Detta är endast i Cs som jag önskar musen va lite lättare eftersom man lyfter en hel del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Steelseries Sensei, Logitech MX518 & sen MX310

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Mionix Naos 7000/Avoir 7000.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, RTX 2070, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jul 2004

Jag kör på Mionix Naos 8200 och jag älskar den! Hade Naos 3200 innan.
Den än svart och du kan ställa in ljuset på den till den färg du känner för.

PC: 4790k Delid @ 4.7Ghz || Asus Hero VII || Corsair VP 16GB ||EVGA GTX980 SC @ 1580/3800 || Samsung 850 Pro 512GB, 2x WD/B 500GB, WD/G 2TB || AX1200i || FT02
CL: EK Supremacy Evo || EK M7G Mosfet || EK FC980 || EK DDC 3.2 || Alphacool XT45 Triple 180 || Alphacool XT45 120 || Primochill Primoflex LRT Onyx Black
Citera gärna om du vill ha svar! G633/G933 *Startup FIX*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Steelseries Ikari Laser utan tvekan.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Paddel:

Jag letar efter en ny mus och jag undrar vilka ni använder och varför använder ni just den musen?

Krav:
Optiska
Svart/Röd
Inte för många knappar

Jag tänkte på Steelseries Rival i början men bara efter några dagar raporterar använder att dom blir riktigt äckliga eftersom fett och smuts enkelt fastnar i den gummibehandlade musen.
Jag har aldrig varit ett fan av Razer men Deathaddern är ju otroligt populär hos både professionella spelare och youtubers.
Asus Gladius var ett annat val vilket jag faktsikt fick testa hands on och den kändes fantastisk fast jag skulle vilja testa andra alternativ.
Roccat Kone Pure Optical har jag hört bra om men har ingen erfarenhet med Roccat.
Logitech G502 eller någon annan Logitech mus går ej för de är blå och kommer förstöra färg koordineringen av min setup.

Om alla skulle tycka likadant skulle det bara finnas EN mus.
JAG tycker Razer Deathadder 2013 är bäst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Tack för alla svar

Jag vet att några kommer ogilla min val men såhär är mina tankar nu
Steelseries Rival, tack för alla som påpekade att det är inget fel med just den speciellt antar att de som klagade på forum vet inte hur man torkar av möss.
Logitech MX serien ser hemsk ut (förlåt) samma sak med Ikari Optical.
Många föreslog laser möss vilket är ett stort "no, no" för mig jag tål inte mus acceleration (eller ens tanken av att det kan finnas).
Tack TimMy2003 för att du gav lite info om Roccat ska definitivt kolla upp lite fler av deras produkter.
Mionix Naos 7000 är ser väldigt bekväm ut och jag ska läsa lite recensioner om den.
Och nej, G402 har inte för mycket färg. Just den lilla delen ligger ju ändå under handen och är inte allt för tydlig @Blomkungen.
Zowie Gear FK1/FK2 däremot går icke. Den chock gröna/gula (idfk vilken färg det är jag är färgblind*) syns tydligt även med handen på och verkar inte värst anpassad för högerhänta.
Logitech G303 har en verkligen unik design men jag är intresserad. Ser sjukt cool ut också.

Sammanfattning:
Steelseries Rival
Razer Deathadder
Logitech G303
Logitech G402
Mionix Naos 7000
Roccat Kone Pure Optical
Asus Gladius (behåller denna på listan även om ingen rekommenderat den för det är den ända jag har personligen testat).

*Ställ inga såna här kommentarer "Men om du är färgblind varför färg koordinerar du din setup om du ändå inte ser det herp derp" Jag kan se vissa färger helt ok medans andra kan jag inte se skillnaden på.