Radeon R9 390 från XFX på bild

Permalänk
Melding Plague

Radeon R9 390 från XFX på bild

Vad som sägs vara de första bilderna på ett färdigt grafikkort baserat på nya AMD Radeon R9 390 sprids på kinesiska forum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ser grymt lyxig ut.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Kortet fick mig att vilja bygga en ny dator i färgtemat svart/guld.
men men... Blir ingen ny stationär dator förrän nästa år.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Snyggve!
Nästan (bara nästan) så man skulle vilja ha ett liten fönster på sidan ifall man införskaffar detta.

Permalänk
Inaktiv

Haha najs, XFX kontrar mot Asus GTX 980 Kanye och släpper den spektakulära:

XFX Radeon 390X Kanye

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Maffigt kort!

Hoppas dom lärt sig nu AMD att man släpper inte nya kort med Ref kylare först...

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Zen ....

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Har mitt GTX 970 som returärende hos CDON nu. Blir alldeles lagom med nya AMD-grejer i juni

Permalänk

Det här är ju oerhört bra, tyder på att eftermarknadskylarna kommer i alla fall nästan samtidigt som referens. Förhoppningsvis slipper vi vänta många månader som vi fick sist.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av omnia:

Ser fram emot Zen ....

Fast Zen blir sen så du får vänta några år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det börjar närma sig. Sjukt nyfiken på att se hur deras nya GPU presterar!
Men kylaren var galet ful IMO

Permalänk
Inaktiv

Mer nyfiken på Zen. 390-serien kommer bli strömslukande och därmed ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast Zen blir sen så du får vänta några år.

Det kommer Zenare.

Själv tycker jag att det här kortet är skitfult, men så länge det presterar bra får det gärna vara rosa med gröna elefanter på.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Attan. Väntar med att byta ut eller uppgradera min burk till jag ser hur Zen presterar. Innan dess blir det dock mest troligt en större och mer högupplöst skärm. Får se om det är värt att köpa dessa kort då (till hösten 2016) eller om generationen efter det är nära. Det är mycket spännande som händer i hårdvaruväg just nu så det kliar ändå i köpfingrarna

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

Det kommer Zenare.

Själv tycker jag att det här kortet är skitfult, men så länge det presterar bra får det gärna vara rosa med gröna elefanter på.

Hade du gjort rosa elefanter på grönt så hade du säkert kunnat sälja många. Folk verkar ju vara fullständigt pastellfärg-tokiga idag. (Dessutom så har vi väl alla sett Barney (Simpsons) rosa elefant när han är på flaskan )

Permalänk
Medlem

Var der inte bara 390x som skulle anvænda Fiji? (eller 390 & 390x troligtvis )så nerskalad men dom skriver uppgifter efter 390x men ska bli kul & se hur den presterar & till vilket pris

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Toppen av kylaren var lite udda i designen men bättre än det tråkiga en solid färg med fläktar som kanske är en annan färg.

Nästa gång får de gärna visa något som är lite finare dock när de dyker upp med nya kort.
De hade en ganska bra look när de körde ganska mörk grå med kromdetaljer t ex

eller denna från sapphire.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Nu skulle jag välja Sapphire även med nästa kort men bilden ger ändå en hel del intressant info om kortet. Får se hur bra den presterar, väntar personligen gärna till R9 490 lanseras men lite extra prestanda skulle nog inte skada med min kommande 144Hz Freesync-skärm med IPS-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Attan. Väntar med att byta ut eller uppgradera min burk till jag ser hur Zen presterar. Innan dess blir det dock mest troligt en större och mer högupplöst skärm. Får se om det är värt att köpa dessa kort då (till hösten 2016) eller om generationen efter det är nära. Det är mycket spännande som händer i hårdvaruväg just nu så det kliar ändå i köpfingrarna

Det är också min strategi; att vänta till Zen innan jag byter/uppgraderar. Sitter med liknande HW (2500K, P8Z68-V

Mitt aber är att jag vet inte vad som händer med min Win7 retaillicens om jag uppgraderar den nuvarande datorn till Win10.
Misstänker att Microsoft inte omvandlar de Win7/8/8.1 retail till Win10 retail....

Permalänk
Medlem

Mitt 290X tri X går aldrig över 60 grader på standardinställningar när jag spelar Arma. Vid 60 grader är fläktarna relativt snälla, hör inte genom mina hörlurar iaf.

390X kommer dominera allt vad Nvidia har. Nvidias ledning över AMD är "meh" som det är. 980 är det enda vettiga om man ska köra 1440 eller mer och det kostar betydligt mycket mer än 290X. Att tro att man kommer spara in skillnaden i pris via elräkningen är orealistiskt så länge man inte tänkt äga kortet i flera årtionden. Ett 980 lär inte hålla så länge.

tagit bort citat enligt §1
Permalänk
Medlem

Ser slimmat och snyggt ut. Förväntade mig faktiskt större kylare / alternativt vatten kylning. Positivt överraskad

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Ser rätt lång och bred ut Är fräck kylare, vist ingen jag skulle köpa för utseendet. Men inte så skrikigt som andra tillverkare har gjort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ser ju rätt smal ut, och luftkylning då. Bådar gott!

tagit bort citat enligt §1
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Snusfri

Luktar verkligen budget om den där kylaren.
Guldig plast känns oerhört bonnmarknad och 78-åriga Gunilla som sitter och röker sina Level Menthol i lägenheten i Sveg.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker kylaren på 290 var betydligt fränare.
Kommer få ett nytt 290 på garanti vilken dag som helst. Sälja och köpa ett 390/x eller fortsätta med 290 crossfire? Har svårt att motivera köp just nu, förutom att det är jäkligt kul med nya saker. Speciellt dyra grafikkort...

tagit bort citat enligt §1
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Tycker kylaren på 290 var betydligt fränare.
Kommer få ett nytt 290 på garanti vilken dag som helst. Sälja och köpa ett 390/x eller fortsätta med 290 crossfire? Har svårt att motivera köp just nu, förutom att det är jäkligt kul med nya saker. Speciellt dyra grafikkort...

Du skulle nog få ut mer med en vassare skärm skulle jag tro. Bästa är ju att avvakta och se hur 300-serien blir samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hoppas jag inte kommer få ångra att jag inte väntade med att uppgradera, även om jag iof fick mitt väldigt billigt:/

Permalänk
Medlem

Dra på trissor vilken stor kylare, får ju 100mm fläktarna att se små ut. Lär ju vara ett av de bredaste och längsta korten jag sett.

Skrivet av Pudeln:

Mitt 290X tri X går aldrig över 60 grader på standardinställningar när jag spelar Arma. Vid 60 grader är fläktarna relativt snälla, hör inte genom mina hörlurar iaf.

390X kommer dominera allt vad Nvidia har. Nvidias ledning över AMD är "meh" som det är. 980 är det enda vettiga om man ska köra 1440 eller mer och det kostar betydligt mycket mer än 290X. Att tro att man kommer spara in skillnaden i pris via elräkningen är orealistiskt så länge man inte tänkt äga kortet i flera årtionden. Ett 980 lär inte hålla så länge.

Verkar dock inte spela någon roll, Nvidia tar mer och mer marknadsandelar. Kolla bara på prisjakt, trots att amd har bättre prestanda per krona i typ alla prissegment så är det typ bara Nvidia kort i topplistan över popularitet. Samma gäller om man kollar gallerier här på swec. AMD:sproblem ligger inte i prestandan utan hur de marknadsför och släpper kort. Nvidia verkar ju nästan fått nån form av apple stämpel, ett premiummärke där saker och ting "bara funkar" för amd har ju problem med blablabla, och folk verkar tydligen vara beredda att betala extra för det, även om det nu stämmer eller inte.

Om 390 kommer dominera eller inte är väl lite för tidigt att svara på, beror helt på hur det presterar och hur snabbt Nvidia kontrar. Går man efter rykten så kan nog Nvidia släppa ett nytt gm200 kort som matchar det både i pris och prestanda om de nu vill så inte direkt att man kan säga att det kommer dominera när nvidia redan har en krets redo som kan matcha prestandan hos 390. Om de nu kommer göra det och om det i så fall även kommer med en konkurrenskraftig prislapp återstår att se.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Dra på trissor vilken stor kylare, får ju 100mm fläktarna att se små ut. Lär ju vara ett av de bredaste och längsta korten jag sett.

Verkar dock inte spela någon roll, Nvidia tar mer och mer marknadsandelar. Kolla bara på prisjakt, trots att amd har bättre prestanda per krona i typ alla prissegment så är det typ bara Nvidia kort i topplistan över popularitet. Samma gäller om man kollar gallerier här på swec.

Om 390 kommer dominera eller inte är väl lite för tidigt att svara på, beror helt på hur det presterar och hur snabbt Nvidia kontrar. Går man efter rykten så kan nog Nvidia släppa ett nytt gm200 kort som matchar det både i pris och prestanda om de nu vill så inte direkt att man kan säga att det kommer dominera när nvidia redan har en krets redo som kan matcha prestandan hos 390. Om de nu kommer göra i det och om det i så fall även kommer med en konkurrenskraftig prislapp återstår att se.

AMD har inget som sticker ut från Nvidias pris/prestanda. Finns vissa specialerbjudande som kommer och går på 290 vilket är bra annars är det inget som hotar på något sätt.
Nivida ligger fortfarande bättre till när det gäller låga temperaturer och effektivitet. Hoppas nya 3XX blir bra, blir förmodligen ett köp för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du skulle nog få ut mer med en vassare skärm skulle jag tro. Bästa är ju att avvakta och se hur 300-serien blir samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart jag väntar i så fall. Har ju inget val Mina skärmar duger fortfarande, 4k får vänta.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |