Permalänk
Medlem

Förslag på ritplatta till Photoshop

Skall köpa en ritplatta i present till min sambo som är bildlärare och skulle gärna vilja har förslag på bra ritplattor till Photoshop som inte är allt för dyra. Tänker mig en maxgräns på runt 2000 kr.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Wacom Intous pro small som jag är riktigt nöjd med till PS och Lightroom mest. För egen del passar en minre bräda bra men det är en smaksak och om man skall använda den hela dagarna kanske en medium är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Skall köpa en ritplatta i present till min sambo som är bildlärare och skulle gärna vilja har förslag på bra ritplattor till Photoshop som inte är allt för dyra. Tänker mig en maxgräns på runt 2000 kr.

Satsa på en Wacom Intuos Pro. Liten eller medium är svårt att råda om om man inte har provat båda. Jag har en medium som jag älskar i LR och PS men Matt Kosklowski säger att han föredrar den lilla numera.

Det viktigaste är att din sambo får den "riktiga" intuos pennan, den som följer med pro-modellerna. Den är så mycket bättre och skönare att arbeta med jämfört med andra pennor.

Wacoms drivrutiner funkar lite si så där (utvecklarteamet känns inte våldsamt kompetent eller så är de för få) men det funkar och man lär sig arbeta med drivisarna och se till att ta regelbundna backup på Wacom-settings så går det snabbt att återställa när drivrutinen plötsligt glömmer bort ens personliga inställningar för olika program (vilket den gärna gör när man går över från sladd till WiFi och batteriet sjunker under 20%).

En bonus är att den kan ersätta musen helt och hållet i övrigt också. En bonus för dig för du kommer att slippa lyssna på allt klickande.

EDIT: Kan också tipsa om att beställa den mjukare pennspetsen från Pixmania, löjligt billigt.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på "Wacom Intuos Pen", den har ingen skärm men den kanske är bra ändå? Se länken nedan för vilken det är jag syftar på.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/184726-w...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

Har funderat lite på "Wacom Intuos Pen", den har ingen skärm men den kanske är bra ändå? Se länken nedan för vilken det är jag syftar på.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/184726-w...

"Ingen skärm"? Det där förstod jag inte. Cintiq är nog överkurs. Jag talar om den här eller mediummodellen.

Jag lattjade med en sån du länkar till på Media Markt när jag skulle köpa min första, men tyckte inte om känslan i pennan och kontakten mot plattan. Så jag köpte den dyrare pro-modellen och har inte ångrat mig en sekund. Den grövre pappersliknande strukturen på plattan och Grip Pen är otroligt sköna att arbeta med. Och fördelarna med personliga anpassningar enligt nedan är mycket stora. Pro är dyrare men jag skulle säga att det är en berättigad prisskillnad, särskilt om din sambo är bildlärare och förväntas arbeta mycket med plattan.

Productivity Boosters (i Pro modellen)
• ExpressKeys™ - 8 customizable, application-specific
• Touch Ring - Yes – 4 customizable functions
• Express View Display (HUD) - Yes
• Radial Menu - Yes
• Precision Mode - Yes
• Display Toggle - Yes
• Dedicated Pan, Scroll, Zoom, Brush Size - Yes

PS. Jag arbetar inte åt Wacom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

Jag har en Wacom Intous pro small som jag är riktigt nöjd med till PS och Lightroom mest. För egen del passar en minre bräda bra men det är en smaksak och om man skall använda den hela dagarna kanske en medium är bättre.

Jag har den stora, och den är för stor för att det ska vara rimligt att sitta ergonomiskt.
Medium eller small är rätt, jag hade sagt medium.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

"Ingen skärm"? Det där förstod jag inte. Cintiq är nog överkurs. Jag talar om den här eller mediummodellen.

Jag lattjade med en sån du länkar till på Media Markt när jag skulle köpa min första, men tyckte inte om känslan i pennan och kontakten mot plattan. Så jag köpte den dyrare pro-modellen och har inte ångrat mig en sekund. Den grövre pappersliknande strukturen på plattan och Grip Pen är otroligt sköna att arbeta med. Och fördelarna med personliga anpassningar enligt nedan är mycket stora. Pro är dyrare men jag skulle säga att det är en berättigad prisskillnad, särskilt om din sambo är bildlärare och förväntas arbeta mycket med plattan.

Productivity Boosters (i Pro modellen)
• ExpressKeys™ - 8 customizable, application-specific
• Touch Ring - Yes – 4 customizable functions
• Express View Display (HUD) - Yes
• Radial Menu - Yes
• Precision Mode - Yes
• Display Toggle - Yes
• Dedicated Pan, Scroll, Zoom, Brush Size - Yes

PS. Jag arbetar inte åt Wacom.

Såg fel. Det såg ut som Pro modellen hade en skärm. Min sambo har aldrig arbetat med en ritplatta utan vill lära sig, men det är kanske bra att slå till på en bra direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Såg fel. Det såg ut som Pro modellen hade en skärm. Min sambo har aldrig arbetat med en ritplatta utan vill lära sig, men det är kanske bra att slå till på en bra direkt?

Det var det jag kände när jag shoppade runt efter min första och hittills enda platta. En Pro-modell erbjöd så mycket mer att jag tyckte det var omotiverat att köpa någon enklare modell som var billigare.

Permalänk
Medlem

Så vad blir det? Don't leave us hanging...

Permalänk
Medlem

Skaffa en ipad och köp en JOT
http://www.inet.se/produkt/6606751/adonit-jot-touch-4-0-bluet...
Finns bra program till detta istället för att köpa en dyr wacom för att testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsarraz:

Skaffa en ipad och köp en JOT
http://www.inet.se/produkt/6606751/adonit-jot-touch-4-0-bluet...
Finns bra program till detta istället för att köpa en dyr wacom för att testa

<ironi on> Ja, det lär ju bli billigare! <ironi off>
Hur sen sambon ska JOT:a i Photoshop på en iPad tror jag du måste förklara.

EDIT: läs åtminstone första inlägget innan du hoppar in i en tråd.

Permalänk
Medlem

En beggad ipad kan du lungt få för 2000 och sälja för 2000 om det inte var en grej för dom.
Du kan rita direkt på paddan och koppla det mot photoshop i datorn som en ritbräda.
Vad är det jag missförstog?
Jag har bådfe en Wacom och en padda och tycker de fungerar samam liak förutom att jag kan rita på paddan även när jag på plats utanför stationära datorn fritecknar på paddan för att sen föra över det till photoshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsarraz:

En beggad ipad kan du lungt få för 2000 och sälja för 2000 om det inte var en grej för dom.
Du kan rita direkt på paddan och koppla det mot photoshop i datorn som en ritbräda.
Vad är det jag missförstog?
Jag har bådfe en Wacom och en padda och tycker de fungerar samam liak förutom att jag kan rita på paddan även när jag på plats utanför stationära datorn fritecknar på paddan för att sen föra över det till photoshop.

Det kanske är jag som missförstod, visste inte att man kan koppla paddor till att fungera som fullfjädrade ritplattor i Photoshop (för det är väl inte Photoshop Touch på paddor som du menar?). Funkar det i Lightroom och andra program också? Funkar det på PC?

Jag tror ändå att en Wacom är svårslagen i jämförelsen för det finns otroliga konfigurationsmöjlöigheter för pennan och plattan att göra olika saker i olika program och quick keys och radial dial är otroligt effektiva att använda när man konfigurerar till sitt sätt att arbeta.

Permalänk
Medlem

Beror på om du kör mac eller inte. Går ju att spegla Photoshop till paddan från en mac.
Sen finns det separata appar du kan rita direkt mot datorn i.
Skall kolla om det går till PC också.