Ska köpa nya stativhögtalare, max 10000kr.

Permalänk
Skrivet av Groggopoulos:

Hej

Nej det torde inte vara några problem alls, du kan juh även köra Bi-amp på den om du skulle vilja ha lite mer kräm. Antar att du ska köra film då du har Yamaha, Aventage serien är min favorit och har då gått igenom rätt många stärkare vid det här laget för att testa mig fram. Lyssnat på 99 och 95 och det är rätt stort hopp upp i kvalitet på 99orna, i alla fall enligt min smak. Delningsfilter är klart bättre vilket ger en väldigt bra "stage" känsla med 99orna. Har 95orna som surround högtalare idag :).

99orna jmf med x14 är att de låter mer "fullrange" klart större ljud, x14 ger mer av "monitor" stuket typ, väldigt detaljrika dock. Men för mig som använder min anlägnging till allting, spel, film och stereo lyssning passade xtz perfekt. SKa man sitta och "fin" lyssna på högkvalitets inspelningar kan man nog ta x14. Dock när jag fick hem mina helt nya 99or jmf med de jag fick testa så tog det åtminståne 100h innan de kändes inspelade så bli inte oroad om de låter lite "kallt" när de är helt nya. Har kombinerat ihop ett helt xtz surround system faktist

http://www.fyndborsen.se/xtz/centerhogtalare/99.26-ceneter
http://www.fyndborsen.se/xtz/stativhogtalare/95.22-svart-par
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/subwoofers/rubrik_8

Jag är mer intresserad av musik än film faktiskt måste jag säga. Anledningen till att jag har en Yamaha Surroundreceiver är för att den var på rea och kostade ca 6000kr och då frågade jag på forum om det fanns stereoförstärkare för samma pris som var bättre om jag ändå skulle använda mest till musik och då sa folk att Yamahan skulle vara bättre. Sen pratade jag med personal i några hifibutiker efter det som sa att det sitter mycket finare komponenter i stereoförstärkare och att jag antagligen hade fått bättre stereoförstärkare för priset även fast RX-A1040 är mycket dyrare som ordinarie pris. Nu i efterhand vet jag inte om jag gjorde ett bra val eller inte men om inte annat så ger det möjligheter till att utöka med surround senare om jag har lust och om inte annat så kan jag skaffa endast en Center högtalare för lite hjälp med röster som jag har hört att de ska vara bra på.

Skrivet av Broken-arrow:

Jag var så galen att jag åkte runt 25mil för att lyssna i butik (lyckades även få in hela systemet i en halvkombi, fråga inte hur jag lyckades kan säga att personalen i butiken var skeptiska):D

Jag frågade runt även på forumet här och på minhemmabio, även googla och hörde vad andra tyckte.

Lyssnade på dali på HIFI klubben innan (men hörselminnet är ju inte långvarigt), så kan inte göra en 100% korrekt bedömning. Men mellan dali på 5000kr och 10.000kr paret så var faktiskt skillnaden rätt liten (liten annan tonart på dom dyrare, men inget som motiverade dubbla priset enligt mig).

Sen en sak jag kom att tänka på som Groggopoulos påminde mig om, är att dali är lite ljusare än XFZ i ljudet lite varmare/mörkare.
Diskanten är svårare att sia om vilken enligt mig lät bäst (högtalare eller horn). horn har lite fler Hz än högtalare och ska vara lite vassare.

Här är min åsikt lite färskare ur minnet #14775972

Som sagt är svårt att säga vad du kan tycka låta bra. Sen kruxet att vara opartisk, när man köpt ett dyrt system från XTZ

Gött jag hade inte lyxen i butiken att lyssna på båda alternativen utan bara syskonet 95, men för det man betalar extra för 99 bör det vara bättre. Men jävlar vilket flås om man vågar dra på volymen. Ligger ett bibliotek i vägg med butiken med, lär inte vara så lugnt där alltid kanske därför dom inte får öppna tidigare än 16 (sen om den var nerlagd vet jag inte). Var faktiskt lite lyx att man kunde bli lite privilegierad att få komma en timme innan öppningsdags (sen kanske dumt att ta upp det här, så folk inte får för sig att det bara braka på en timme innan dom öppnar):)

Sen borde dom fixa sin hemsida lite (ser lite väl utdaterat ut), är ju som dom inte driver någon verksamhet längre (även butiken borde dom rusta upp lite):)

Lite dumt har dom placerat deras dyraste högtalare (rummet är rätt litet och blir inte helt rätt när man lyssnar, men kan ha fel), var i 50.000kr klassen (men det lät dom inte bättre än 95 systemet faktiskt , misstänker rummet förstörde en hel del hade inte mycket dämpning där inne häller).

Men deras 99. serie av basar är riktigt fina kör på en 10 tummare, 12 tum ska vara lite slöare (enligt vad jag läst), men antar är värre.

Håller helt med om att de kunde fixa till sin hemsida lite. Tycker också att det är lite oklart om vad som finns i lager och vad som inte gör det och det verkar också som att inte allt kommer upp på hemsidan för jag var tvungen att söka på deras hemsida för att få fram vissa olika högtalare eller färger som annars inte ville synas i högtalare kategorin.

Såg också att högtalarna vi pratar om inte finns i vitt förutom 99.26 modellen och då är det endast 2a sortering vilket jag inte vet om jag har lust att betala fullpris för med tanke på att andra sorteringen är inge billigare än den svarta modellen. 99.25 finns inte i vitt alls förutom den nya LCR modellen som kostar 10000kr som enligt fyndbörsen själva när jag pratade med dem i telefon så sa dem att 99.25 LCR och 99.25 MKII är samma högtalare fast lite nyare och då ska den nya modelen kosta nästan dubbelt så mycket.

Skrivet av klacko:

Har bara lyssnat på DM 2/7 utav dessa och kan säga att de spelar riktigt bra. Hade själv inte så hög budget så fick bli 2/6 för min del och är grymt nöjd! Högtalare som man kan lyssna på många timmar utan att tröttna på ljudet. Vill du spela högt någon gång är det inget problem alls. Jäkligt go högtalare med andra ord Har du möjlighet bör du åka och provlyssna på dessa.
Lycka till

Tack för tipset, det ska jag absolut göra. Efter att jag bestämde mig för att åka till Hifi Experience i uppsala för det var det enda stället med både Excite och Guru så såg jag också att de har DM 2/7. Tycker inte det borde vara helt omöjligt att få personalen att låta mig lyssna på dom.

Skrivet av macroy:

Jag kan inte annat än rekommendera dessa:
http://www.mychifi.se/Alla-hogtalare/alla-hogtalare-samlade/a...

Otroligt fina högtalare som både låter gudomligt och är bland det snyggaste som finns (enligt mig..)

Lite för dyra för mig och har inte hört så mycket bra om Swans heller men tack för tipset.

Skrivet av DasBoot_swe:

X14 är najs samma sak med focus 160. Riktigt roliga stativhögtalare

Skrivet av DasBoot_swe:

Ett par beg dynaudio focus 160 för 9000:- (ny pris idag 19900:-)
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=13581...

Skrivet av Falcon:

Du måste lyssna på Dynaudio's X14, imo fantastiska. Gå inte förbi dessa utan lyssning!

Ska absolut ta o lyssna på X14, de verkar riktigt trevliga. Focus 160 verkar fantastiska och 9000kr är helt klart trevligt pris men från vad jag har hört så behöver de lite mer kräm än vad min RX-A1040 kan ge? Skulle inte ha någon större lust att köpa ny förstärkare än heller.

Edit: Många nämnde bi-amp hit o dit o jag måste fråga vad skillnaden mellan bi-wire och bi-amp är? Skulle något göra någon skillnad utan en extra förstärkare?

Permalänk
Medlem

Har du kikat på Kef LS50?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MNordqvist:

Edit: Många nämnde bi-amp hit o dit o jag måste fråga vad skillnaden mellan bi-wire och bi-amp är? Skulle något göra någon skillnad utan en extra förstärkare?

Biwire innebär i praktiken att du ändrar impedansförhållandet mellan slutsteget och filtret, är filtret bra byggt (optimerat för en viss impedans) blir det nästan alltid sämre, är det inte anpassat för en viss kabelimpedans kan resultatet bli vad som helst.

Bi-amp är däremot ett steg på väg mot aktiv delning, biamp i sig ger inte automatiskt bättre ljud men det är inte mycket mer jobb att skaffa ett aktivt filter/dsper och då kan det bli ett rejält lyft, slutsteget är förmodligen den dyra delen så har man det på plats så kan man skaffa filter/dsp för bara nån tusenlapp och gå vidare till nästa nivå i kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Har du kikat på Kef LS50?

Känner till högtalarna och LS50 samt R100 ska tydligen vara fantastiska högtalare men från vad jag har hört så ska det inte passa in på den varmare karaktären jag letar efter. Båda finns tillgängliga på Hifi Experience i Uppsala så jag kanske kan få till en lyssning när jag är där.

Skrivet av mrqaffe:

Biwire innebär i praktiken att du ändrar impedansförhållandet mellan slutsteget och filtret, är filtret bra byggt (optimerat för en viss impedans) blir det nästan alltid sämre, är det inte anpassat för en viss kabelimpedans kan resultatet bli vad som helst.

Bi-amp är däremot ett steg på väg mot aktiv delning, biamp i sig ger inte automatiskt bättre ljud men det är inte mycket mer jobb att skaffa ett aktivt filter/dsper och då kan det bli ett rejält lyft, slutsteget är förmodligen den dyra delen så har man det på plats så kan man skaffa filter/dsp för bara nån tusenlapp och gå vidare till nästa nivå i kvalitet.

Tack så mycket för beskrivningen. Låter som något man kanske skulle satsa på senare men kanske inte är värt det för högtalare i den här prisklassen? Om det handlar om några tusenlappar så känns det mer som det kanske skulle vara mer värt att bara lägga de på högtalarna istället för att få dyrare högtalare?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MNordqvist:

Känner till högtalarna och LS50 samt R100 ska tydligen vara fantastiska högtalare men från vad jag har hört så ska det inte passa in på den varmare karaktären jag letar efter. Båda finns tillgängliga på Hifi Experience i Uppsala så jag kanske kan få till en lyssning när jag är där.

Tack så mycket för beskrivningen. Låter som något man kanske skulle satsa på senare men kanske inte är värt det för högtalare i den här prisklassen? Om det handlar om några tusenlappar så känns det mer som det kanske skulle vara mer värt att bara lägga de på högtalarna istället för att få dyrare högtalare?

Att ha aktiv delning ger dig bra möjligheter att anpassa högtalarna mot rummet om du delar med tex en minidsp http://www.minidsp.com/ om det är värt att lägga pengarna på ett bättre slutsteg/högtalare i stället beror till stor del på dina akustiska förutsättningar, i ett bra rum är det inte lika nödvändigt med eq men det kan göra underverk för ljudkvaliten om man inte kan fixa akustiken fysiskt i rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att ha aktiv delning ger dig bra möjligheter att anpassa högtalarna mot rummet om du delar med tex en minidsp http://www.minidsp.com/ om det är värt att lägga pengarna på ett bättre slutsteg/högtalare i stället beror till stor del på dina akustiska förutsättningar, i ett bra rum är det inte lika nödvändigt med eq men det kan göra underverk för ljudkvaliten om man inte kan fixa akustiken fysiskt i rummet.

Okej tack så mycket. Har kollat igenom hemsidan lite snabbt och ska läsa på lite mer senare. Det inbyggda kalibreringsprogrammet som finns i förstärkaren, YPAO, är inte det något som kan hjälpa till med akustiken eller försämrar oftast bara såna där? För tillfället så använder jag inte det utan har tagit through på EQn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MNordqvist:

Okej tack så mycket. Har kollat igenom hemsidan lite snabbt och ska läsa på lite mer senare. Det inbyggda kalibreringsprogrammet som finns i förstärkaren, YPAO, är inte det något som kan hjälpa till med akustiken eller försämrar oftast bara såna där? För tillfället så använder jag inte det utan har tagit through på EQn.

Autokalibreringar brukar inte göra jobbet lika bra som manuellt, men prova, det kan ju bli bättre även om det inte blir så bra som det kan bli om man gör det manuellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Autokalibreringar brukar inte göra jobbet lika bra som manuellt, men prova, det kan ju bli bättre även om det inte blir så bra som det kan bli om man gör det manuellt.

Ska nog ta o testa det lite senare. Man kan ju själv välja värden på EQn på Yamahan också och höja eller sänka db på olika frekvenser. Vad är bättre med minidsp än inbyggda EQs?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MNordqvist:

Ska nog ta o testa det lite senare. Man kan ju själv välja värden på EQn på Yamahan också och höja eller sänka db på olika frekvenser. Vad är bättre med minidsp än inbyggda EQs?

Minidsp är en grund till att bygga en massa olika saker, det är inte enbart en eq utan just en dsp och så kan man lägga till olika fysiska anslutningar på den och lägga in olika mjukvaror, systemet är mer likt byggklossar som gör att man kan få en massa olika funktioner. Det går tex att använda minidsp som aktivt filter vilket är väldigt bökigt att lösa med en hembioförstärkare och du har dessutom i princip inga begränsninger mer än dspkapaciteten för hur mycket du kan ställa in medan hembiomaskinerna oftast inte ger tillgång till "allt", de är helt enkelt inte lika kraftfulla för att använda för att justera in högtalarna mot rummets förutsättningar som en dedikerad enhet och det blir ju även bökigt om man vill bygga ut systemen osv ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Min erfarenhet är att det låter bara knasigt om man eq´ar över basområdet.
Inbyggda EQs i recievers ställer bara till det och förvränger ljudet otroligt.
Har MiniDSP och den är fantastisk till min sub, gör verkligen underverk. Men till topparna? Nja.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Minidsp är en grund till att bygga en massa olika saker, det är inte enbart en eq utan just en dsp och så kan man lägga till olika fysiska anslutningar på den och lägga in olika mjukvaror, systemet är mer likt byggklossar som gör att man kan få en massa olika funktioner. Det går tex att använda minidsp som aktivt filter vilket är väldigt bökigt att lösa med en hembioförstärkare och du har dessutom i princip inga begränsninger mer än dspkapaciteten för hur mycket du kan ställa in medan hembiomaskinerna oftast inte ger tillgång till "allt", de är helt enkelt inte lika kraftfulla för att använda för att justera in högtalarna mot rummets förutsättningar som en dedikerad enhet och det blir ju även bökigt om man vill bygga ut systemen osv ...

Tack så mycket för svaret. Måste läsa på lite om det här senare för det låter krångligt men låter intressant.

Skrivet av bergggren:

Min erfarenhet är att det låter bara knasigt om man eq´ar över basområdet.
Inbyggda EQs i recievers ställer bara till det och förvränger ljudet otroligt.
Har MiniDSP och den är fantastisk till min sub, gör verkligen underverk. Men till topparna? Nja.

Går det inte fixa så det funkar till topparna på nå sätt då? Vad är det det gör som gör så det blir så bra till basen?

F.ö. så undrar jag om det är meningen att XTZ 99.25 och 99.26 ska finnas i vitt? Ser att 99.26 har sålts i vitt men kan inte se den på hemsidan förutom i 2a sortering som kostar lika mycket som svarta som känns lite konstigt. Tror inte jag skrev det tidigare men högtalarna jag ska köpa ska helst finnas i vitt så började kolla på fyndborsen.se men deras sida är rätt rörig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MNordqvist:

Går det inte fixa så det funkar till topparna på nå sätt då? Vad är det det gör som gör så det blir så bra till basen

Det är våglängderna (frekvensen) det är dessutom svårare att akustikbehandla fysiskt i basen än i mellanregister/diskant, att använda en eq för att ta bort de värsta basresonanserna ger ofta bra resultat så det är nått av det första man bör göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av MNordqvist:

Går det inte fixa så det funkar till topparna på nå sätt då? Vad är det det gör som gör så det blir så bra till basen?

F.ö. så undrar jag om det är meningen att XTZ 99.25 och 99.26 ska finnas i vitt? Ser att 99.26 har sålts i vitt men kan inte se den på hemsidan förutom i 2a sortering som kostar lika mycket som svarta som känns lite konstigt. Tror inte jag skrev det tidigare men högtalarna jag ska köpa ska helst finnas i vitt så började kolla på fyndborsen.se men deras sida är rätt rörig.

EQar man topparna tycker jag att det blir för mycket förvrängning, man tar ur högtalarna ur sin egen naturliga frekvenskurva och då låter det plastigt och konstgjort tycker jag. Söker man en annan typ av återgivning eller karaktär så rekommenderar jag att lyssna på andra högtalare helt enkelt.
Basen däremot så tar man lätt bort rumsresonenser och får ett mycket bättre resultat helt enkelt som inte förstör återgivningen.

MiniDSP är en underbar manick som gör att integreringen mellan topparna och sub blir sömlös, inte alls som om man skulle låta receivern sköta delningen. Dock så kräver det att man har ett separat slutsteg.

Permalänk
Medlem

De bästa stativare jag lyssnat på i den prisklassen är utan tvekan Monitor Audio GX100
Är absolut värda en provlyssning för dom som är sugna på en billig stativhögtalare.

http://www.ljudupplevelser.se/monitor-audio-gx100-demoex-p-12...