SweClockers guide till datorlådor

Permalänk
Medlem

Trevlig helgläsning:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bra guide! En sak jag är intresserad av är det här med över och undertryck. Det tryck som byggs upp borde vara försumbart, gör det verkligen någon skillnad i en datorlåda?

Har någon testat det här? Jag är väl mest intresserad av hur mycket damm som kommer in i datorn, men temperaturer är också intressant.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Grymt bra läsning, någon som vet vad det är för chassi längst ner på Vattenkylningssidan?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Grymt bra läsning, någon som vet vad det är för chassi längst ner på Vattenkylningssidan?

Svårt att se, föreslår att du pm:ar Jonas och frågar, uppenbart ser det ju ut som ett chassi han har testat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sQuille:

Grymt bra läsning, någon som vet vad det är för chassi längst ner på Vattenkylningssidan?

Det är ett Corsair Obsidian 250D.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Synd att inte denna guide fanns för några år sen när jag köpte ny låda.

Mycket bra

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är väl snarare regel än undantag idag.

En sak jag verkligen hatar på nya chassin idag är ventilationsöppningar i botten... iallafall när man ska placera datorn på golvet.

Har ett Antec P280 som jag nu har "tätat" i botten med plexiskivor och silikon.

Vips så blev det inte alls lika mycket damm inuti lådan. Dessutom förbättrades tydligen luftgenomströmningen också... temperaturen sjönk med två grader.

Men ventilationsöppningar i botten är väl till för att släppa in luft till nätaggregatet (?) Och i ditt Antec P280 kommer (som i dom flesta) det med ett dammfilter som är lätt att plocka bort och rengöra.

Har du "tätat" botten med plexiskivor så får väl nätaggregatet inget luftflöde och kan kylas rätt.
Eller har du vänt på det för att komma runt det?
Isåfall får du ju 24-pins sladden "på andra sidan" och det ser ju inte så trevligt ut.

Du får gärna förklara vad du menar, för jag får inte ihop det hela.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att få se en jämförelse på alla lådor som är ljudisolerade för att se vem som är tystast.
Tycker det är så många hål och dylikt i dagens lådor där ljud hittar sin väg ut, även i dessa så kallade ljudisolerade.
Personer som jag bryr mig inte om att det finns massor fläktplatser överallt när man tittar på tysta chassin.

Verkar vara svårt (omöjligt) att hitta ett rejält chassi med ordentlig isolering i bra kvalite "Alu" och inte bara en massa plast.

Nu har jag inte sett Fractal Design Define R5 i verkliga livet, men jag har byggt ihop Corsair Obsidian 550D datorer.

Själv har jag isolering på hela botten/toppen, samt både fram och bak samt sidorna.

Man hör inte att datorn är igång när det är tyst i rummet, och så skall det vara tycker jag.

Men jag är själv intresserad av att inskaffa nya lådor men vill inte börja och mäta/skära och fixa rakt av.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Lite tråkigt att i stort sett alla chassin idag bygger på djupet. När man köpet ett mATX chassi hoppas man på att få det lite mindre, men då är det bara lägre istället. Mitt skrivbord är faktiskt högre än 400mm liksom....
Då väljer många chassi tillverkare att göra chassiet bredare istället när dom ska skära ner på djupet! Jag fastnade då för Zalman ZM-T2. Ett av få chassi som varken är djupa eller breda.
Numera har jag ett nerkapat FD R3 för bättre kylning.

Nu fick jag idéer

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
99:e percentilen

Jag hör till dem som, i motsats till denna guide, generellt förespråkar mindre datorer åt gemene gamer. Min uppfattning är att det i allmänhet är för stort fokus på "expansionsmöjligheter" (ett ord som nämns över 15 gånger i artikeln) som de flesta i realiteten inte behöver och aldrig kommer använda – och behöver man dem, vet man om det.

Tycker därför att mATX är den allra bästa formfaktorn till folk som frågar efter ett chassi och inte har specifika krav som utesluter det. Ty en genomsnittlig dator innehåller inte tre (eller ens två) grafikkort, åtta DIMM och 18 hårddiskar; min erfarenhet är att de flesta gamers (entusiaster undantagna) har en setup med

  • 115x-processor,

  • ett ensamt grafikkort,

  • en SSD och en HDD,

  • 120 mm luftkylare/AIO (om inte stock),

  • en enda 5,25″-enhet som aldrig används och

  • upp till tre chassifläktar.

Jag har därför mycket svårt att se varför dessa ska ha en stor ATX-låda, när mATX erbjuder samma möjligheter och är smidigare att förflytta (vilket jag tycker är det största argumentet för att ha en liten dator). mATX tillåter två grafikkort, vilket är det största antal som någon normal gamer ens överväger. Det är till och med ytterst sällan som en sådan uppgradering faktiskt är vettig framför ett nytt grafikkort eller någon helt annan uppgradering.

ITX är ej ett naturligt val för en standardanvändare, då det innebär stora begränsningar på både minne, expansionskort, kylning och anslutningar, utan mATX är en tydlig sweet spot. Den som köper ITX bör göra det som ett medvetet, väl avvägt val.

För egen del så är mekaniska hårddiskar helt uteslutna, så varje plats för en sådan ser jag bara som slöseri med utrymme. Men jag förstår att folk vill ha en.

Vet man vad man behöver så köper man helt enkelt det utan att fråga. Jag "tvingades" till exempel till ATX för att få plats med Asus X99‑Pro och den vattenkylning jag hade tänkt mig. Men jag är inte en vanlig användare, utan i detta avseende en entusiast. Detta inlägg behandlar val av chassi för den vanlige gamern.

Slutligen ett tips: Försök variera användningen av "husera". Här förekom det sju gånger i en enda artikel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alling:

Jag hör till dem som, i motsats till denna guide, generellt förespråkar mindre datorer åt gemene gamer. Min uppfattning är att det i allmänhet är för stort fokus på "expansionsmöjligheter" (ett ord som nämns över 15 gånger i artikeln) som de flesta i realiteten inte behöver och aldrig kommer använda – och behöver man dem, vet man om det.

Jag tycker inte att artikeln förespråkar just stora ATX-chassin, utan snarare att man ska se upp med riktigt kompakta byggen (läs ITX). Micro ATX är definitivt ett intressant alternativ, och speciellt nu när många tillverkare faktiskt satsar på mer påkostade moderkort för formfaktorn. Är man inte i behov av ett "mindre" chassi är det dock svårt att sticka under stolen med att det finns avsevärt fler valmöjligheter gällandes både datorlådor och moderkort i ATX-utförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är ett Corsair Obsidian 250D.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Så ovant att se det liggandes, såg ut som att moderkortet satt på "väggen" av chassit

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JonasT:

Jag tycker inte att artikeln förespråkar just stora ATX-chassin, utan snarare att man ska se upp med riktigt kompakta byggen (läs ITX).

Nej, det gör den inte, men det skrev jag inte heller:
"Jag hör till dem som, i motsats till denna guide, generellt förespråkar mindre datorer åt gemene gamer."
Jag skrev bara att guiden inte förespråkar [mATX-]datorer, för det gör den inte. Den förhåller sig neutral eller möjligen svagt skeptisk till dem.

Det är som du säger i allra högsta grad vettigt att vara försiktig med att kasta sig in i ett ITX-bygge.

Citat:

Micro ATX är definitivt ett intressant alternativ, och speciellt nu när många tillverkare faktiskt satsar på mer påkostade moderkort för formfaktorn. Är man inte i behov av ett "mindre" chassi är det dock svårt att sticka under stolen med att det finns avsevärt fler valmöjligheter gällandes både datorlådor och moderkort i ATX-utförande.

Jag tycker att de allra flesta vanliga personer är i större behov av en mindre dator än att kunna välja bland fler moderkort och chassin än vad som finns för mATX: De flesta flyttar datorn mer eller mindre ofta, men de kan precis lika gärna ha ett OK mATX som ett superduperöverklocknings-ATX-kort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Och för oss entusiaster som kör med SSI EEB-formatet så finns det tyvärr inte allt för många chassin att välja bland, 900D är dock ett fantastiskt chassi som ger utrymme för tillskott och arbetsutrymme!

Intressant fakta om 900D, det är för stort för "postens" paketstandarder och faller därför under pallfrakt och när det inkluderas i vanliga varukorgar med hårdvara så kan det gå fel och skickas som samma leverans och då kommer det åka jojjo fram och tillbaka då ingen vill hantera det

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Köpte nya Fractal Design 5?

Varit knäpptyst i 5 månader oavsett vad jag gör, himla nöjd

Permalänk
Medlem

Har alltid kört med "stora" chassin så som R3/R4, men i och med att jag bara kör ett grafikkort har jag äntligen kommit underfund med att hmm jag kanske inte behöver så stort jäkla chassi
Så har nyligen köpt ett air 240 mATX chassi istället väntar bara på en RMA och ett nytt mobo ska anlända innan jag börjar flytta över mina komponenter till det.
Ska bli intressant att bygga litet för en gångs skull.

Angående artikeln så mycket bra och intressant läsning även för en som varit med i svängen ett tag

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Har varit fullständigt insnöad på minimala chassin för att frigöra så mycket utrymme som möjligt på datorbordet (har bl.a. haft ett Ncase M1), men efter en hel del eftertanke har jag faktiskt återgått till ATX då det formatet bäst uppfyller mina krav: låg ljudnivå, fritt val av nätagg, plats för ordentlig luftkylare utan irriterande kompromisser, plats för alla tänkbara grafikkort, effektiv ventilation, dammfiltrering som är superenkel att underhålla med så få filter som möjligt, plats för utsvävningar i SLI/CF-träsket m.m.

I mitt specifika fall passar Silverstone FT05 bäst. Det är inte perfekt (t.ex. är fläktarna högljudda även på lägsta hastighet, så det tillkom ett kostsamt byte till 2x Phobya G-silent 180x180x32), och sökandet efter det perfekta chassit tar aldrig slut, men det är det bästa hittills.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bra guide! Köpte nyligen ett Corsair carbide air 540 och aldrig varit nöjdare med ett chassi!

Permalänk

A den här guiden skulle varit najs för 3 mån sen, får
väl hoppas att många kan ha nytta av den framöver.

Permalänk
Medlem

Bra information

Denna information är väldigt bra, jag skulle vilja se fler bra chassin (läs 850d, 900 R5 osv) som inte har 5,25 platser.
H440 är bra men lite dåligt byggt med fokus på fint i fönstret, skulle vilja se en R5 utan 5,25 samt utan fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

De flesta flyttar datorn mer eller mindre ofta, men de kan precis lika gärna ha ett OK mATX som ett superduperöverklocknings-ATX-kort.

Dom flesta? Jag själv och dom flesta jag känner har aldrig flyttat runt på sin dator. Min dator, den nuvarande och den förra har flyttats 1 gång på 7 år. Från en bostad till en annan i samband med en flytt, det är allt. Visst att många tar med sig din burk på lan och så vidare, då är helt klart ett mindre chassi att föredra. Men i ärlighetens namn så är jag relativt säker på att gemene man där ute som sitter på en dator av nåt slag sitter på just ett ATX-kort eller liknande då det helt enkelt passar dom allra flesta. Och skulle personen i fråga vilja uppgradera sin burk, med ex en kortläsare, DVD-rom (jo folk använder dom fortfarande, mig själv inkluderad) så finns möjligheten.
Oftast med mindre burkar som mATX och neråt så är uppgraderingsmöjligheterna ytterst begränsade tyvärr. Men det är ju samtidigt en avvägning man får göra om man väljer ett mindre fortmat.

Poängen han försöker visa är att du har så pass mycket mer expansionsmöjligheter med just ett ATX-kort än med just mATX och neråt. Personligen känner jag lite att om man bygger sin egen mATX, Mini-ITX burk or what not så är man ändå så pass insatt i dom begränsningar som finns när man går ned i storlek. Man får offra lite för måtten helt enkelt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Den bästa uppgradering jag gjort på senare tid är att installera Speedfan där jag kan skapa mjukvarubaserade fläktkontrollers. Ljudnivån sjönk nog med 70%. Helt underbart. Det bästa är att jag exakt kan ställa in fläkthastighet efter en viss temperaturgivare i systemet. Hur avancerade är fläktkontroller-funktionerna på moderkort idag? Kan man skapa en fläktkurvor på samma sätt, eller är det i bästa fall ett linjärt förhållande mellan varvtal och temperatur?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Bra guide! En sak jag är intresserad av är det här med över och undertryck. Det tryck som byggs upp borde vara försumbart, gör det verkligen någon skillnad i en datorlåda?

Har någon testat det här? Jag är väl mest intresserad av hur mycket damm som kommer in i datorn, men temperaturer är också intressant.

Bytte härom året från undertyck till övertryck genom att bara vända på toppfläktarna och förse dessa med luftfilter. Skillnaden i temperatur mot tidigare är så liten att den nog måste mätas under betydligt mer kontrollerade former för att man ska kunna dra någon slutsats men jag har inte märkt några bekymmer alls. Det borde till och med hjälpa lite att toppfläktarna nu blåser direkt på CPU-kylaren. Eventuellt kan grafikkortet lida en smula men det håller sig ändå väl inom ramarna. Jag kan inte annat än att rekommendera att köra med övertyck. Glöm inte dammfilter bara.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

underbar artikel och trevlig läsning fast visste allt redan.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Adam West:

Dom flesta? Jag själv och dom flesta jag känner har aldrig flyttat runt på sin dator. Min dator, den nuvarande och den förra har flyttats 1 gång på 7 år. Från en bostad till en annan i samband med en flytt, det är allt. Visst att många tar med sig din burk på lan och så vidare, då är helt klart ett mindre chassi att föredra.

Medan jag och de flesta jag känner flyttar sin dator åtminstone ett par gånger om året, i samband med LAN. Sen har vi städning, uppgradering, utbyte av komponenter osv. En gång på sju år är väldigt sällan.

Citat:

Men i ärlighetens namn så är jag relativt säker på att gemene man där ute som sitter på en dator av nåt slag sitter på just ett ATX-kort eller liknande då det helt enkelt passar dom allra flesta.

Nej, de gör det för att det är så inhamrat som standard att de aldrig ens tänker på att det finns andra alternativ. Om du tänker på vad de allra flesta har i sin dator så behöver de verkligen inte ATX. Varje gång jag öppnar en kompis Define R4 sitter det en stockkylare, ett ensamt grafikkort och max två hårddiskar plus en SSD i det. Aldrig några 360 mm-radiatorer, aldrig multi-GPU, aldrig någon lagringsfarm, aldrig någonting mer än en (aldrig använd) ODD i fronten.

Citat:

Och skulle personen i fråga vilja uppgradera sin burk, med ex en kortläsare, DVD-rom (jo folk använder dom fortfarande, mig själv inkluderad) så finns möjligheten.

Vilket den gör med mATX också: Ett standard mATX-chassi har iallafall två 5,25″-platser. Och de flesta tillbehör liknande dem du nämner kan man lika gärna ha externt, typ ODD, som man kanske använder en gång om året.

Citat:

Oftast med mindre burkar som mATX och neråt så är uppgraderingsmöjligheterna ytterst begränsade tyvärr. Men det är ju samtidigt en avvägning man får göra om man väljer ett mindre fortmat.

Nej, mATX har verkligen inte "ytterst begränsade" uppgraderingsmöjligheter för gemene man: Dessa behöver sällan två (och absolut aldrig fler) grafikkort eller mer än typ fyra lagringsenheter och väldigt sällan mer än en 5,25″-enhet, om ens det.

Citat:

Poängen han försöker visa är att du har så pass mycket mer expansionsmöjligheter med just ett ATX-kort än med just mATX och neråt.

Ja, men poängen jag försöker visa är att gemene gamer (inte tvelander) inte behöver dessa expansionsmöjligheter. Man har inte (och borde inte ha) mer än ett grafikkort; man har inte åtta hårddiskar; man har inte mer än två 5,25″-enheter; man har inte vattenkylning; man har inte X99. Det räcker utmärkt med mATX. ITX är en helt annan sak, givetvis.

Citat:

Personligen känner jag lite att om man bygger sin egen mATX, Mini-ITX burk or what not så är man ändå så pass insatt i dom begränsningar som finns när man går ned i storlek. Man får offra lite för måtten helt enkelt.

Så är det, men det har jag inte sagt något om. Det jag skriver om är att alltför många som inte är särskilt insatta väljer ATX av ren vana, trots att mATX hade gett dem exakt samma möjligheter och en mindre dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Medan jag och de flesta jag känner flyttar sin dator åtminstone ett par gånger om året, i samband med LAN. Sen har vi städning, uppgradering, utbyte av komponenter osv. En gång på sju år är väldigt sällan.

Nej, de gör det för att det är så inhamrat som standard att de aldrig ens tänker på att det finns andra alternativ. Om du tänker på vad de allra flesta har i sin dator så behöver de verkligen inte ATX. Varje gång jag öppnar en kompis Define R4 sitter det en stockkylare, ett ensamt grafikkort och max två hårddiskar plus en SSD i det. Aldrig några 360 mm-radiatorer, aldrig multi-GPU, aldrig någon lagringsfarm, aldrig någonting mer än en (aldrig använd) ODD i fronten.

Vilket den gör med mATX också: Ett standard mATX-chassi har iallafall två 5,25″-platser. Och de flesta tillbehör liknande dem du nämner kan man lika gärna ha externt, typ ODD, som man kanske använder en gång om året.

Nej, mATX har verkligen inte "ytterst begränsade" uppgraderingsmöjligheter för gemene man: Dessa behöver sällan två (och absolut aldrig fler) grafikkort eller mer än typ fyra lagringsenheter och väldigt sällan mer än en 5,25″-enhet, om ens det.

Ja, men poängen jag försöker visa är att gemene gamer (inte tvelander) inte behöver dessa expansionsmöjligheter. Man har inte (och borde inte ha) mer än ett grafikkort; man har inte åtta hårddiskar; man har inte mer än två 5,25″-enheter; man har inte vattenkylning; man har inte X99. Det räcker utmärkt med mATX. ITX är en helt annan sak, givetvis.

Så är det, men det har jag inte sagt något om. Det jag skriver om är att alltför många som inte är särskilt insatta väljer ATX av ren vana, trots att mATX hade gett dem exakt samma möjligheter och en mindre dator.

Sitter på mobilen, så enkelt svar.

Självklart syftade jag på transport av datorn under 7 år, dvs från en plats till en annan. Att man skjuter fram/lyfter datorn när man städar är en sak.

Du har rätt i otroligt mycket av det du skriver, men ta inte det här på fel sätt nu för det är seriöst menat:

Gör en egen guide om du inte är nöjd med denna då du sitter på en hel del kunskap. Gå vidare med det, gör inlägg/krönikor osv om hur pass mycket företagen skulle stjäla på att bygga mindre, om vi alla körde mindre as standard.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

NÅLA!!!!11!!1! (Och kanske fyll på med andra komponenttyper?)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Riktigt oväntad o trevlig guide! Jag skulle ha lyssnat mer på "inga 5.25 platser örat...." o väntat lite till....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core I5, SSD jada jada

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Corsair Obsidian 250D. La till det i bildtexten också eftersom flera verkar undra vilket chassi det är.